Gehoorschade / tinnitus (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

sweebee    posted on 27-06-2012 20:21
Hallo mede muziek fanaten,

Ik heb nu al een tijdje tinnitus, lichte vorm dat ik hoor in stille ruimtes met slapen etc. Sindsdien ben ik gestopt met het draaien (draaide elke zaterdag). Heb eerste paar dagen slecht in me vel gezeten met slaap problemen etc. Het gaat nu gelukkig veel beter, het irriteert me niet echt meer maar het is niet weg.. zelfs meerdere piepen in me oren zelfs... maargoed waarom ik dit bericht wou plaatsen;

Wie van de mensen die regelmatig in discotheken draaien hebben hier last van tinnitus? ik vraag me dit af aangezien ik stage loop bij een licht/geluid bedrijf waarvan er 2 daarvan ook al hele ege tinnitus hebben en zelfs aan 1 kant zowat doof zijn.

What do you think about Gehoorschade / tinnitus ??

Vote :   

Winston    posted on 28-06-2012 16:54
Dat gebeurt onder dwang van de eigenaar en heb je als technicus verder weinig te bepalen.

Daarom keek ik ook naar de riders. Als populaire DJ's zetten dat ze een flat frequency willen en niet in het rood willen lost het aardig wat op. Maar er wordt alleen gedacht aan drankjes, eten, transport, bedden en Pioneer CDJ's.

En ik denk niet dat we veel bijval krijgen. Wedden dat niet meer dan 10 members hier posten mee eens te zijn?
Tic Toc
Unidentified    posted on 28-06-2012 17:03
Ik ben het toch al eens met jullie 2!
Estacy    posted on 28-06-2012 17:13
denk je dat die grote DJ's daar iets om geven? bijna elke DJ, ook die gasten die om geluiskwaliteit geven (Lil Louie vega bijv.) draaien in het rood.

bij A&H mixers staan de ledjes al verkeerd gemarkeerd zelfs, +9 db in het rood draai je eigenlijk op 0dB.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 28-06-2012 17:20
Nee, ze geven alleen om dure drankjes en luxe auto's voor zichzelf.

Zelfs niet de 'kleine' jongens (en meisjes) hier. Daarom wil ik met je wedden dat er minder dan 10 hierzo op DJR het eens is (in elk geval thumbs up van mij voor Unidentified).

Vindt ik niet helemaal goed van A&H. Dan liever het systeem met die volume attenuator achterop van die oude Pioneer mixers (weet niet of de nieuwe dat nog hebben).
Tic Toc
Blackaround    posted on 28-06-2012 18:31
Ik heb al lang gehoorschade, en ben nog maar 18 jaar.
Niet omdat mijn gehoor blootgesteld werd aan luide muziek.

Ik heb vroeger 11x buisjes laten steken in mijn oren.
Ik had vroeger Constant oorontstekingen.

Langs 1 oor, hoor ik maar voor de helft tege over mijn andere oor.

Als het heel stil is, heb ik af en toe wel een irritant geluid, maar ben dit al gewend.
In februari moest ik voor het eerst draaien, de dj die voor mij draaide, speelde zo luid, dat ik toen ik zelf begon te draaien, de master stiller moest zetten.. Heb dit met heel kleine beetjes gedaan.

Na 10 minuten kwamen ze mij erop wijzen dat het iets luider mocht.
Ik zette als ik mijn plaat had ingemixt, mijn boothmonitors helemaal uit, hoofdtelefoon op mijn oren.
Zo maakte ik het minste kans op schade.

De boxen waren heel slecht afgesteld, ze klonken heel schel, andere dj's zeiden het ook.

Ik heb het volledig met jullie eens!
Je hebt maar 1 paar oren, verzorg ze dan ook! Eens schade = ALTIJD schade!

Ik vind het al erg dat je moet investeren in een goed stel oordoppen, wil je nog goed kunnen genieten van je muziek.
Eigenlijk zou iedere fuifganger dit moeten doen, maar die zijn er amper.
De meeste investeren liever 200 euro aan bier, dan 200 euro aan oordoppen.

Ik zou veel liever de muziek wat stiller horen, dat je niet tegen elkaar moet roepen.
Maarja, dit zal niet direct komen..
Op het nieuws hier in belgie werd zelfs eens gezegt, dat ze gratis oordoppen tot beschikking moesten stellen normaal.

Als ze gewoon de muziek zachter zouden zetten, aan een niet schadelijke db, zou dit al veel oplossen!
Noxis    posted on 28-06-2012 18:51
Ik heb al enkele jaren een piep in beide oren, maar met gehoor is nog niets mis, ik hoor nog alle tonen tot iets boven de 18khz, dit is normaal voor iemand van 19 denk ik?

Estacy    posted on 28-06-2012 18:54
een piep in je oren is niet goed, maar 18khz is heel normaal. Draag wel gewoon gehoorbescherming
Noxis    posted on 28-06-2012 19:58
Doe ik al een jaar of twee, gewoon partyplugs. Eens aan mijn ouders vragen voor op maat gemaakte, met een vlakke frequentieresponsie. Want met die partyplugs valt niet te draaien. Wel mix ik altijd alles over mijn hoofdtelefoon, en wanneer ik hem afzet lijkt de muziek luider dan wanneer ik hem op heb. Maw het volume van mijn hp staat lager dan in de booth.
JuniorDDP    posted on 28-06-2012 20:23
Ik ben geluidstechnicus en werk voor de nationale omroep! Onlangs heb ik een opleiding gekregen over de loudness! De manier waarop we nu mixen is verkeerd! Iedereen wil naar 0 dB gaan op de peak meter en er is geen ruimte meer voor headroom! Daarom dat reclame op TV altijd luider is dan een film! Tot op 0 mixen en dan zwaar compresseren! De nieuwe norm (die geleidelijk aan in werking treed) verandert dit! Vanaf nu mixen op -23 lu (nieuwe dB) en hebben we ruimte voor reserve! Dit is luid genoeg en zal nu op tv toegepast worden, dan radio en ik geloof geleidelijk aan naar pa en dj!

Nieuwe meters die weergeven hoe luid je gemixt hebt op een hele avond! Hoe luid je op dit moment mixt (fast en slow) waardoor mixen op een hoorbaar niveau haalbaar wordt! Te moeilijk om dit allemaal hierop uit te leggen! Maar wel een verbetering! Ik spreek wel over meters! De mixer moet verder het werk doen!

Ivm tinitus! Binnen in ons klokkenhuis zit de buis van eustachius en daar zijn allemaal kleine haartjes! Elkhaartje stelt een freq voor! Als een vandie haartjes kapot is hoor je die freq niet meer en sturen de hersenen zelf een signaal (omdat ze geen signaal meer krijgen)! Dat is die toon die je hoort! Die kan kort zijn oflangdurig, zelfs levenslang! Die haartjes die kapot zijn komen door luide geluiden, lawaai ...! Dus draag gehoorbescherming, niet alleen inde uitgang maar ook op werk, ...!
sweebee    posted on 28-06-2012 21:16
Poster: Noxis
Ik heb al enkele jaren een piep in beide oren, maar met gehoor is nog niets mis, ik hoor nog alle tonen tot iets boven de 18khz, dit is normaal voor iemand van 19 denk ik?

Ik hoor ook nog perfect (na mijn inzien, natuurlijk hoor ik slechter dan iemand die nooit in lawaai aan de oren heeft gehad maar ik heb geen problemen met horen).

vaak is het zo dat je bepaalde frequenties minder gaat horen, dit hoeft echter niet in de hoge frequenties te zitten zoals 17-20k

Een slechte geluidsset kan ook heel veel met je oren doen, tijdje geleden met een eaw set gedraait die nogal hard gaan maar nergens naar klinken.. ik hoorde achter de draaitafel meer hoge frequenties dan de lage, terwijl dit meestal andersom is :P Gelukkig met inears geen last van het geluid in de zaal, ik heb ook nooit monitoren gebruikt. Mijn tinnitus is waarschijnlijk gekomen door een te luide koptelefoon (toen ik nog met een normale hp draaide).

bijv zaal gaat 100db, koptelefoon dempt misschien een paar db maar het geluid van je koptelefoon wil je beter horen dan de zaal dus ga ja al misschien richting 110db? dus na een tijdje heel schadelijk..

als ik niet draai heb ik altijd gehoorbescherming in in discotheken.. maar hier red je het niet mee.
User edit by sweebee on 28-06-2012 @ 21:21:20 (100%)
Unidentified    posted on 28-06-2012 21:44
Poster: JuniorDDP
Ivm tinitus! Binnen in ons klokkenhuis zit de buis van eustachius en daar zijn allemaal kleine haartjes! Elkhaartje stelt een freq voor! Als een vandie haartjes kapot is hoor je die freq niet meer en sturen de hersenen zelf een signaal (omdat ze geen signaal meer krijgen)! Dat is die toon die je hoort! Die kan kort zijn oflangdurig, zelfs levenslang! Die haartjes die kapot zijn komen door luide geluiden, lawaai ...! Dus draag gehoorbescherming, niet alleen inde uitgang maar ook op werk, ...!

Eventjes jouw uitleg verbeteren. Het waarnemen van geluid wordt niet gedaan door de buis van Eustachius, maar door het binnenoor. De buis van Eustachius heeft als functie om de druk voor en na het trommelvlies gelijk te houden, door overtollige druk achter het trommelvlies af te voeren naar de keelholte. Daarom dat slikken als je bv opstijgt met een vliegtuig het vervelende gevoel in je oren kan elimineren. De overdruk die ontstaat wordt afgevoerd naar de keel.?
Die haartjes waar jij het over hebt vind je in het slakkenhuis, te vinden in het binnenoor. Dit slakkenhuis is gevuld met een vloeistof, die als medium dient voor geluidsgolven. De geluidsgolven bereiken zo een membraan dat bestaat uit 20000 haarcellen, die het geluid omzetten in een zenuwimpuls naar de hersenen.
Gehoorschade ontstaat door de beschadiging van deze haarcellen. Deze cellen zijn namelijk niet regenereerbaar, dus elke beschadiging is definitief en kan niet hersteld worden.
Tot zover mij theoretische uiteenzetting Cool
D-Jesse    posted on 28-06-2012 22:12
heb t toevallig met biologie hierover, zal ff vragen aan mn docente voor je hahaha
Unidentified    posted on 28-06-2012 22:59
Haha ik heb het dit jaar gehad, dus ik zou verbaasd zijn mochten er grote fouten in staat?Cool
Vinnyo    posted on 29-06-2012 00:16
Heb ook tinnitus, na een tijdje merk je er haast niks meer van en hoor je het niet echt meer, net zoiets als je eigen geur niet meer ruiken. (denk ik) Ik heb het trouwens gekregen door vuurwerk. Happy, laughing
Winston    posted on 29-06-2012 13:40
Poster: JuniorDDP
I... De nieuwe norm (die geleidelijk aan in werking treed) verandert dit! Vanaf nu mixen op -23 lu (nieuwe dB) en hebben we ruimte voor reserve! Dit is luid genoeg en zal nu op tv toegepast worden, dan radio en ik geloof geleidelijk aan naar pa en dj!
...!

Ik denk niet dat het zal doorgaan naar PA. Als je bedoelt dat men misschien zal zorgen voor headroom geef ik je gelijk. Maar dat men minder luid zal gaan, en het geluid niet meer schel zal laten klinken, dat zal niet gebeuren. De eigenaar bepaalt dat en die heeft geen verstand van muziekkwaliteit en geluid.

Plus moet de mythe, meer volume, is meer dansen, is meer dorst, is meer baropbrengsten, uit de wereld worden geholpen.

Ik heb erover nagedacht en het klopt gewoon niet. Als mensen praten, krijgen ze een droge keel en drinken ze meer. En als mensen echt gezellig dansen, vergeten ze dat ze dorst hebben.

Plus zie ik het zo dat de meest succesvolle clubs het een samenspel is van het decor, muziek en deurbeleid dat voor het succes zorgt. De muziek moet passen bij de ruimte en decor, lighting en omgekeerd. En de DJ moet dat aanvoelen, en ook tijdens het draaien moet de DJ het publiek aanvoelen.

Tic Toc
User edit by Winston on 29-06-2012 @ 13:41:20 (1%)
Vinnyo    posted on 29-06-2012 14:07
Poster: Winston
Plus moet de mythe, meer volume, is meer dansen, is meer dorst, is meer baropbrengsten, uit de wereld worden geholpen.

Ik heb erover nagedacht en het klopt gewoon niet. Als mensen praten, krijgen ze een droge keel en drinken ze meer. En als mensen echt gezellig dansen, vergeten ze dat ze dorst hebben.

Dat is erg kort door de bocht en het klopt niet, het is ook niet zo simpel als je zegt. Het gaat namelijk ook niet om of mensen dorst hebben of niet maar om de hoeveel die mensen kopen, en in de praktijk is dat nou eenmaal meer wanneer mensen veel dansen meer dan wanneer mensen praten..

Het is verstandig dat de DJ het publiek moet aanvoelen en zelf de muziek moet kiezen en dat niemand daar zich mee moet bemoeien, maar als DJ moet je je ook niet gaan bemoeien met de commerci?le dingen, daar hebben de meeste DJs namelijk geen verstand van.. Happy, laughing
Winston    posted on 29-06-2012 14:27
Mensen praten ook als ze dansen. En als de muziek te luid is, schreeuwen ze zo hard in me oor, dat als ik al geen gehoorschade kreeg van de te luide muziek, ik het wel krijg van dat geschreeuw.

Er zijn ook trucjes om de consumptie te vergroten, door de lucht droger te maken, of de barlengte groter te maken, en de service sneller.

Maar het punt is, is het nodig de muziek zo luid en ook nog schel te maken om de mensen te laten dansen?

Tic Toc
Unidentified    posted on 29-06-2012 16:54
Ik heb op een paar fuiven zelfs al gezien dat ze zout strooien op de vloer, zogezegd om de mensen sneller dorst te doen krijgen
Estacy    posted on 29-06-2012 17:18
Poster: Vinnyo
daar hebben de meeste DJs namelijk geen verstand van.. Happy, laughing

Als met jij als DJ de bar een grotere omzet draait, dan blijf je langer je baan houden! en dat doe je door na een paar lekkere nummers iets rustigs op te zetten zodat ze naar de bar kunnen.?

Maar waarom gaan mensen naar discotheken? Om te drinken, feesten en iemand te versieren (dat is toch vaak de bedoeling) door zo'n harde muziek wordt alles opeens een stuk intiemer.?

Unidentified    posted on 29-06-2012 20:33
Woensdag ben ik ook nog op een event geweest hier in de buurt, de grootste namen kwamen hier draaien (Original Sin, Heist, Badklaat,...), maandenlang naar uitgekeken, en dan was het zover en vergeet ik mijn oordopjes... Zoals verwacht stond het geluid heel hard, maar gelukkig wel van goede kwaliteit. Nietemin had ik daarna een piep in mijn oren, die de volgende dag nog te horen was (op stille momenten).?
Toppunt van alles was dat ik daar aan de toog, aan de kassa en aan de vestiaire gevraagd heb naar gehoorbescherming en dit nergens verkrijgbaar was
JuniorDDP    posted on 30-06-2012 14:06
Poster: Unidentified
Eventjes jouw uitleg verbeteren. Het waarnemen van geluid wordt niet gedaan door de buis van Eustachius, maar door het binnenoor. De buis van Eustachius heeft als functie om de druk voor en na het trommelvlies gelijk te houden, door overtollige druk achter het trommelvlies af te voeren naar de keelholte. Daarom dat slikken als je bv opstijgt met een vliegtuig het vervelende gevoel in je oren kan elimineren. De overdruk die ontstaat wordt afgevoerd naar de keel.?
Die haartjes waar jij het over hebt vind je in het slakkenhuis, te vinden in het binnenoor. Dit slakkenhuis is gevuld met een vloeistof, die als medium dient voor geluidsgolven. De geluidsgolven bereiken zo een membraan dat bestaat uit 20000 haarcellen, die het geluid omzetten in een zenuwimpuls naar de hersenen.
Gehoorschade ontstaat door de beschadiging van deze haarcellen. Deze cellen zijn namelijk niet regenereerbaar, dus elke beschadiging is definitief en kan niet hersteld worden.
Tot zover mij theoretische uiteenzetting Cool

Thanks voor de verbetering! Bij mij is het natuurlijk een tijdje geleden, maar wou het in de grote lijnen uitleggen :p!
Winston    posted on 30-06-2012 16:45
Poster: Estacy
Maar waarom gaan mensen naar discotheken? Om te drinken, feesten en iemand te versieren (dat is toch vaak de bedoeling) door zo'n harde muziek wordt alles opeens een stuk intiemer.?

Je hebt hard en te hard. Ik hou van progressive bv. Als dat zacht is, klinkt het meer als lekkere background music en kun je werken, babbelen, etc.. Zet ik het hard, klinkt de muziek opeens voller, verlies ik mezelf helemaal in de muziek. Ik denk dat ik bij dat volume niet graag meer een gesprek voer, maar dat doet nog lang geen pijn in mijn oren.
Natuurlijk is er in mijn collectie vnl. muziek die ik erg goed vind. Maar een goede DJ weet het publiek aan te voelen, weet muziek te testen op het publiek, weet misschien theoretisch niet, maar praktisch wel wat harmonic mixing is, en kent trucjes om de set op te bouwen of rust te creeren en daarmee het publiek aan het dansen te krijgen.

En op slechte muziek danst men niet, al is het nog zo luid. Of men moet al straalbezopen zijn. Maar dat was dus niet afhankelijk van de muziek.

Muziek is sexier geworden. Vroeger bestonden er bv. geen gogo dancers die sensueel op de muziek dansen.

Het intiem sfeerte creeer je behalve met muziek ook door het decor warm en knus te laten zijn. Ook de LJ speelt een rol. Heb gehoord over een LJ en een DJ die zo goed samenwerken, dat ze een dame zichzelf zo sexy lieten voelen, dat ze vooraf konden voorspellen, van ik zet het oranje licht aan, en zij zal dan haar bloesje uittrekken. En dat gebeurde precies zo als voorspeld.

Verder zorgt een goede club dat er geen foute mannen binnenkomen die vrouwen verjagen, al is het niet op dezelfde avond. Maar na een paar nare ervaringen blijven ze weg. En als de vrouwen wegblijven, komen ook de mannen niet meer.

En omgekeerd als een club druk is, komt men vanzelf dichter bij elkaar. En wordt het warmer, meer zweten, meer dorst.

Er zijn dus voldoende mogelijkheden om een dans en intiem sfeertje te creeren, dan alleen maar de muziek loeihard te zetten en vaak ook nog schel. Want nu blijf ik maximaal 2 uren binnen, terwijl ik 4 uren zou kunnen blijven en dus 2x meer zou kunnen drinken.

Maar er zijn enorm veel, maar weinig goede DJ's. Vroeger draaide een DJ een hele avond, en kon leren wat wel en niet werkt. Nu krijgt een DJ maar een uurtje en is het een wonder als ie op dreef komt. Laat staan dat een jonge DJ de kans krijgt te groeien in het bouwen van een vet feestje.

Het publiek is ook achteruit gegaan wat smaak betreft, als bv. Guetta nr 1 wordt en Paris een gig op een groot festival kan krijgen, zijn het feiten die dat bewijzen. Er is sprake van een wisselwerking. Er komen matige DJ's, als het publiek niet beter wil. En omgekeerd, matige DJ's komen weg met hun performance, als het publiek dat goed vindt.

Het is dus een heel rare wereld. Het goed vinden dat je klanten hun gehoor wordt beschadigd voor meer winst is een etische kwestie. Vergelijkbaar als een farmaceutisch bedrijf een ziekte verspreid, waarvan zij alleen het medicijn hebben.
Tic Toc
Winston    posted on 30-06-2012 17:12
Wat ik ook erg raar vind.

Hele volksstammen DJ's willen Pioneer CDJ's en mixers voor de beste performance. En KRK's monitors vinden ze nog bagger klinken in hun slaapkamers. Cool

Doen ze voortaan gigs buiten en dan doet de geluidskwaliteit helemaal niet meer toe. Cool CoolCool Cool

Hetzelfde voor de eigenaars van de clubs, thuis dure audiofile systems, Bose is echt het minimum. In de club bagger schel geluid. Cool Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 30-06-2012 @ 17:16:22 (59%)
Drumworks    posted on 01-07-2012 12:02

Hele volksstammen DJ's willen Pioneer CDJ's en mixers voor de beste performance. En KRK's monitors vinden ze nog bagger klinken in hun slaapkamers. Cool

Doen ze voortaan gigs buiten en dan doet de geluidskwaliteit helemaal niet meer toe. Cool CoolCool Cool

Hetzelfde voor de eigenaars van de clubs, thuis dure audiofile systems, Bose is echt het minimum. In de club bagger schel geluid. Cool Cool

En toch is het de realiteit, als er ergens geld aan te verdienen valt.....
The beats are still banging :)
main    posted on 01-07-2012 12:28

geldt niet voor techno feesten, lees: gister naar awakefest geweest.

Heb nu nog een zachte piep die ik hoor als alles stil is, maar ik merk al dat ie langzaam verdwijnt. Dacht vanochtend even dat ie permanent wasCool

235 Users online: 127 Guests (108 Unknown)
Pages generated today : 80.571
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.877.608