Poster: Estacy
Maar waarom gaan mensen naar discotheken? Om te drinken, feesten en iemand te versieren (dat is toch vaak de bedoeling) door zo'n harde muziek wordt alles opeens een stuk intiemer.?
Je hebt hard en te hard. Ik hou van progressive bv. Als dat zacht is, klinkt het meer als lekkere background music en kun je werken, babbelen, etc.. Zet ik het hard, klinkt de muziek opeens voller, verlies ik mezelf helemaal in de muziek. Ik denk dat ik bij dat volume niet graag meer een gesprek voer, maar dat doet nog lang geen pijn in mijn oren.
Natuurlijk is er in mijn collectie vnl. muziek die ik erg goed vind. Maar een goede DJ weet het publiek aan te voelen, weet muziek te testen op het publiek, weet misschien theoretisch niet, maar praktisch wel wat harmonic mixing is, en kent trucjes om de set op te bouwen of rust te creeren en daarmee het publiek aan het dansen te krijgen.
En op slechte muziek danst men niet, al is het nog zo luid. Of men moet al straalbezopen zijn. Maar dat was dus niet afhankelijk van de muziek.
Muziek is sexier geworden. Vroeger bestonden er bv. geen gogo dancers die sensueel op de muziek dansen.
Het intiem sfeerte creeer je behalve met muziek ook door het decor warm en knus te laten zijn. Ook de LJ speelt een rol. Heb gehoord over een LJ en een DJ die zo goed samenwerken, dat ze een dame zichzelf zo sexy lieten voelen, dat ze vooraf konden voorspellen, van ik zet het oranje licht aan, en zij zal dan haar bloesje uittrekken. En dat gebeurde precies zo als voorspeld.
Verder zorgt een goede club dat er geen foute mannen binnenkomen die vrouwen verjagen, al is het niet op dezelfde avond. Maar na een paar nare ervaringen blijven ze weg. En als de vrouwen wegblijven, komen ook de mannen niet meer.
En omgekeerd als een club druk is, komt men vanzelf dichter bij elkaar. En wordt het warmer, meer zweten, meer dorst.
Er zijn dus voldoende mogelijkheden om een dans en intiem sfeertje te creeren, dan alleen maar de muziek loeihard te zetten en vaak ook nog schel. Want nu blijf ik maximaal 2 uren binnen, terwijl ik 4 uren zou kunnen blijven en dus 2x meer zou kunnen drinken.
Maar er zijn enorm veel, maar weinig goede DJ's. Vroeger draaide een DJ een hele avond, en kon leren wat wel en niet werkt. Nu krijgt een DJ maar een uurtje en is het een wonder als ie op dreef komt. Laat staan dat een jonge DJ de kans krijgt te groeien in het bouwen van een vet feestje.
Het publiek is ook achteruit gegaan wat smaak betreft, als bv. Guetta nr 1 wordt en Paris een gig op een groot festival kan krijgen, zijn het feiten die dat bewijzen. Er is sprake van een wisselwerking. Er komen matige DJ's, als het publiek niet beter wil. En omgekeerd, matige DJ's komen weg met hun performance, als het publiek dat goed vindt.
Het is dus een heel rare wereld. Het goed vinden dat je klanten hun gehoor wordt beschadigd voor meer winst is een etische kwestie. Vergelijkbaar als een farmaceutisch bedrijf een ziekte verspreid, waarvan zij alleen het medicijn hebben.