Gehoorschade / tinnitus (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

sweebee    posted on 27-06-2012 20:21
Hallo mede muziek fanaten,

Ik heb nu al een tijdje tinnitus, lichte vorm dat ik hoor in stille ruimtes met slapen etc. Sindsdien ben ik gestopt met het draaien (draaide elke zaterdag). Heb eerste paar dagen slecht in me vel gezeten met slaap problemen etc. Het gaat nu gelukkig veel beter, het irriteert me niet echt meer maar het is niet weg.. zelfs meerdere piepen in me oren zelfs... maargoed waarom ik dit bericht wou plaatsen;

Wie van de mensen die regelmatig in discotheken draaien hebben hier last van tinnitus? ik vraag me dit af aangezien ik stage loop bij een licht/geluid bedrijf waarvan er 2 daarvan ook al hele ege tinnitus hebben en zelfs aan 1 kant zowat doof zijn.

What do you think about Gehoorschade / tinnitus ??

Vote :   

Winston    posted on 27-06-2012 20:44
Ik draai niet, maar ben wel regelmatig in clubs en heb ook een piep. Waarom vraag je dat? Club beginnen? Cool
Tic Toc
Dolivieira    posted on 27-06-2012 21:38
Je moet je oren ook niet teveel blootgeven en te hoge tonen als je een piep in je oren heb is dat meestal dat het geluid niet goed is afgesteld en of omdat de geluids apparatuur slecht is. Als dat allemaal niet vertrouwt kan je altijd oorbeschermers aan schaffen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
pruneflat    posted on 27-06-2012 22:47
Piep in je oren is een direct teken van gehoorbeschadiging is mij verteld, ook al is het maar tijdelijk.
Veel clubs hebben hun geluid veels te hard staan, gehoorbescherming is daarom ook verplicht voor mensen die in clubs werken.
Op maat gemaakte gehoorbescherming is een van de beste investeringen die ik heb gedaan.

Ben verder niet bekend met tinnitus, klinkt erg vervelend. sterkte!
http://www.chief-recordings.com/
D-Jesse    posted on 27-06-2012 23:11
Een vraag over gehoorbescherming: d? zijn soort van oordopjes toch? Hoor je dan wel wat als je gaat voorbeluisteren?:P
pruneflat    posted on 27-06-2012 23:18
Ja, er zijn oordoppen waar het geluid gelijk gefilterd wordt.
Hierdoor vervormd de muziek niet, maar wel een aantal decibel zachter.
Drumworks    posted on 27-06-2012 23:31
ik was voor mijn account hier een paar jaar geleden actief onder een andere account (dabase) en had toen ook andere set. deze set was zo'n 3 killowatt en stond ook elke dag lekker los te gaan. totdat ik een paar keer op de dag een heel erge pieptoon voor een paar secondes door mijn oor/oren kreeg. toen heb ik alles verkocht en ben ik er een jaar mee gekapt om mijn oren rust te gunnen. gelukkig is alles hersteld en hoor ik inmiddels alweer 85% van allse frequenties. dus ja ik heb ook last gehad van tinitus maar heb op tijd ingegrepen lijkt me. behalve wanneer ik slaap hoor ik echt een enorm zachte ruis, maar volgens mij heeft iedereen dit wel. wat ik altijd deed was zacht de radio aan op de achtergrond, dan hoor je de pieptoon niet meer zo goed. in ieder geval sterkte ermee!
The beats are still banging :)
D-Jesse    posted on 27-06-2012 23:31
Poster: pruneflat
Ja, er zijn oordoppen waar het geluid gelijk gefilterd wordt.
Hierdoor vervormd de muziek niet, maar wel een aantal decibel zachter.

Ai misschien dan toch wel handig om te hebben, anders heb ik op m'n 20ste het gehoor van een bejaarde :P weet je ook hoe zulke oordopjes heten?
pruneflat    posted on 27-06-2012 23:36
Poster: D-Jesse
BR>

Ai misschien dan toch wel handig om te hebben, anders heb ik op m'n 20ste het gehoor van een bejaarde :P weet je ook hoe zulke oordopjes heten?

Bij de meeste audiciens te vinden onder 'gehoorbescherming voor artiesten'.

Via google zal je vast genoeg vinden daarover
Lomme_    posted on 27-06-2012 23:39
Musician Earplugs van Variphone zijn door Test-Aankoop het best beoordeeld. Ik heb ze nu overigens al een jaar (gekocht op m'n 15e) en heb er al h??l veel plezier van gehad. Stemmen zijn goed hoorbaar door de muziek, 15dB demping en heb ze overal aan waar veel geluid/muziek is. Ik heb ze overigens in een transparante kleur zodat je ze nauwelijks ziet zitten:

In het begin deed ik ze zelfs in mijn slaap aan omdat ik ze zo goed vond zitten?Cool
User edit by Lomme_ on 27-06-2012 @ 23:41:38 (53%)
unknown    posted on 27-06-2012 23:56
@lomme

bedankt voor de tip :D ga ze denk ook maar laten maken.
rmp3 A - rmx 40 blackfire - rmp3 A
sweebee    posted on 28-06-2012 00:19
Ik heb zelf filterz, ze dempen opzich wel goed maar nooit zo neutraal als zonder doppen. Daarom vind ik ze niet fijn om mee te draaien. Voor uitgaan zijn ze perfect. Voor draaien zou ik inears gebruiken
Artez    posted on 28-06-2012 02:10
Ik heb Elacin ER-15. Ze dempen voor mij n?t iets teveel, daardoor kan ik niet mijn overgangen goed monitoren. Maar komt misschien ook omdat ik niet altijd 2 monitorspeakers links en rechts naar me toe heb staan!
feestbeest    posted on 28-06-2012 03:43
Ik heb zelf ACS, welk type weet ik niet zou ik even moeten bekijken. Vlakke demping (Dat het geluid dus niet vervormt) met een demping van 17,5 dB. Dit is net op het randje voor draaien. Mijn technics staat vol open, op het punt van opblasen en dan kan ik horen wat ik doe. (Details) Normaal stont ie voor ongeveer 30/40% open. (Even ter vergelijking)

Ik werk dan ook bij een licht/geluids bedrijf en ook daar is het verekte handig om gehoorbescherming te hebben. Denk ook aan zaken als truss timmeren wat ook een hoop geluid oplevert wat na teveel ook schadelijk is!!!

Zelf heb ik ook altijd een ruis in mijn oren, toen ik een jaar of 10 was met mijn eerste mp3 speler ben ik daar ook niet altijd even handig mee om gegaan. Altijd volume max. En ja dat eist nu zijn tol. Nu ben ik er wel aan 'gewent' en kan ik goed met die piep overweg. Ik hoor hem dan ook pas als het helemaal still om mij heen is.

Gehoor bescherming is duur maar nieuwe oren bestaan simpel weg gewoon niet, dus die 180 euro inverstering heeft altijd nut.
Het voordeel van mijn ACS oortjes zijn dat ik zelf de demping kan vervangen en er zelfs in ear monitors van kan maken(Moet ik wel de opzet oortjes kopen van ACS wat ook weer volgens mij 150 euro kost.
Ik heb min 17,5 voor het draaien maar wil voor mijn werk als licht tech toch iets zwaarder binnenkort gaan dragen. Ook heb ik mijn gehoorbescherming in tijdens het uitgaan, draaien, werken en andere gelegeheden met harde muziek (Zelf met oud en nieuw zijn die dingen supper handig!!)
Filterzz, ACS, Elacin en comfoor zijn goede merken waar je eens naar zou kunnen kijken!

In elk geval succes ermee!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Gerdo    posted on 28-06-2012 10:29
Ik heb filterz, ze bevallen me goed. In het begin is het erg wennen aan hoe het geluid klinkt maar na een tijdje wen je eraan. Met het draaien in de kroeg heb ik ze nooit in, alleen als ik met mijn eigen drive-in ergens moet draaien. Als ik naar feesten ga doe ik ze ook in. Ik vind het heerlijk als je ze na het feest uit doet en je hoort 'helder'.:p
LilQuint    posted on 28-06-2012 11:10
Ik heb zelf ook filterz.
Beste aankoop OOIT van mij! Ik kreeg namelijk ook een lichte ruis, gelukkig heb ik ze op tijd gekocht.
Ze kosten wel wat, maar je krijgt ook echt wat. Waneer je regelmatig draait, zou ik het zoiezo doen!
In het begin had ik ze ook in als ik gewoon in mijn studio stond te draaien, gewoon om eraan te wennen. En nu kan ik eigelijk niet meer zonder draaien :P. Ik zet namelijk de booth monitor meestal redelijk hard, dus dan is het al helemaal fijn!
Lomme_    posted on 28-06-2012 12:41
Filterz? Gewoon even naar de resultaten van Test-Aankoop kijken en dan gewoon oortjes van Variphone laten maken. Geen vervorming v.h. geluid oid.
Estacy    posted on 28-06-2012 13:00
ALTIJD gehoorbescherming dragen! ook bij uitgaan, en denk niet, oh dat is niet stoer, of, zo willen de dames mij niet. Dat is niet zo, als ze het al zien is het zo van 'je draag gehoorbescherming' 'ja' en thats it.?

Als DJ is je gehoor het allerbelangrijkste, dus bescherm het ook. Er zijn ook geen trucjes om je gehoor te beschermen zonder gehoorbescherming, dus om het uur een kwartier naar buiten, of gapen, of weet ik het, werkt niet. bij 110 dB (ong. een discotheek) heb je al na zo'n 20 minuten gehoorschade. ?

En voor mensen die zeggen: da's veel te duur! kijk eerst een naar je koptelefoon, die was waarschijnlijk net zo duur als een setje op maat gemaakte doppen. Of je mengpaneel, welke waarschijnlijk een veelvoud heeft gekocht.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
FASA    posted on 28-06-2012 13:26
Ik hou juist tijdens het draaien gewoon continu me headphones op (Xone XD2-53) wat het geluid van de tent zelf erg goed dempt en zorg dat de nummers via mijn headphone op normaal volume staan dus niet kneiterhard. Dit scheelt al een hoop. Ook gewoon niet in het rood draaien. Als je draait op een geluidsinstalatie die niet super is en je draait in het rood worden die hoge tonen zo slecht. Vaak genoeg dat ik na een andere DJ staat die continu in het rood heb gedraait en ik meteen een stuk van het volume af haal. Vaak vanuit het publiek alleen maar positieve opmerkingen hierover.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
Maracas    posted on 28-06-2012 15:02
Zowieso scheelt het zachter zetten van je monitorspeakers al een hoop, dan hoeft je koptelefoon ook minder hard. In de booth is het geluid namelijk meestal wel minder omdat je achter de speakers staat ipv er recht voor

En ook denk ik dat het geen zin heeft om oordoppen in te doen en dan je koptelefoon en je booth monitors weer harder te zetten
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
User edit by Maracas on 28-06-2012 @ 15:04:02 (60%)
Winston    posted on 28-06-2012 15:42
Een ieder hier is DJ, en een heleboel draaien echt voor publiek of werken als geluidstechnicus. Is het niet gemakkelijker om met z'n allen gewoon onder het schadelijk geluidsniveau te werken? Of zijn de meeste hier aandeelhouders van de oordopjes fabrikanten en moet er zoveel mogelijk verkocht zodat grote winsten worden gemaakt?

De meeste mensen weten niet dat het geluid van de doorsnee club gevaarlijk luid is. En al weet je het, weet je niet exact het moment dat de periode van blootstelling te groot wordt.

Of moeten we naar een situatie dat een ieder die een club binnenstapt bijna verplicht moet worden om oordopjes in te hebben? Cool Dat is toch gek?
Tic Toc
Estacy    posted on 28-06-2012 15:54
het is inderdaad een heel idiote zaak op het moment. Kijk eerst eens naar geluidskwaliteit: een heel slecht systeem op 110db doet meer schade dan een spatzuiver systeem opdat zelfde volume. Iederaan draait in het rood om harder te kunnen, de limiters grijpen in (het geluid gaat dus niet harder, maar word wel gecompressed, wat kut klinkt) en de volgende DJ wil weer harder, dus het rood in, en de limiter grijpt weer in. en zo herhaalt het zich de hele avond.?

Maar je kunt het geluid niet te zacht zetten. Als het geluid te zacht is gaan mensen praten, niet dansen. Gaan ze niet dansen, dan drinken ze minder. Drinken ze minder? Das niet goed voor de club want dan verdienen ze niks.

T gaat allemaal om hoevel consumpties er over de bar gaan, en dat gaat het snelst met harde muziek en veel dames (anders komen er geen mannen, en die geven veel uit aan drank)
Winston    posted on 28-06-2012 16:05
Deze stelling over drinken klopt niet voor de volle 100%. Als de muziek goed is gaat men ook dansen, dus laat men eerst zorgen voor betere DJ's. Natuurlijk niet te zacht, maar het hoeft niet oorverdovend.

En over in het rood draaien. Nu je het zegt. In het topic over de riders ben ik niets tegengekomen over geluidskwaliteit voor het publiek (hooguit voor de booth monitors). Wel heb ik niet alles gelezen.

Het is echt een drama met de geluidskwaliteit in 90% van de clubs, ongeacht of ze wel of niet beschikken over zgn. highend PA-systems. Misschien een gat in de markt?
Tic Toc
Estacy    posted on 28-06-2012 16:19
Geluidskwaliteit gaat niet verbeteren in de gewone clubs denk ik. En er zijn gelukkig wel clubs die echt goed geluid hebben.

een van de redenen voor slecht geluid is dat eenclub overal, waar je ook staat, hard geluid wil hebben. Zo heb je een stuk grotere dansvloer. Hoe doe je dat? door veel speakers op te hangen. Hierdoor krijg je geluidsgolven die met elkaar gaan kutten en modderig geluid op de meeste plekken. Maar dat maakt niet uit, je hebt immers je dansvloer vergroot, dus alles is prima. Alles komt uitendelijk neer op geld verdienen, en een high-end systeem is daar niet bij nodig.

Er zijn wel degelijk high-end PA systeem makers (en niet F1, maar bedrijven als Systems by shorty en GSA new york) welke echt heel goede systemen maken. Die zorgen er ook voor dat de hele signaal keten goed is. Die gasten installeren ook echt geen Pioneer mixers als het kan, bouwen zelf hun versterkers of gebruiken echt high-end spul. Speaker kasten bouwen ze ook zelf om het beste te passen voor de installatie.
Winston    posted on 28-06-2012 16:29
Wat het commercieel belang betreft is het zelfs erger. Een geluidstechnicus hierzo, vertelde eerder dat ze speciaal van de eigenaar het geluid schel moeten maken, zodat het erg luid klinkt.

En het punt is juist dat je geen high-end speakers hoeft om mooi geluid te hebben.

En de club waar ik mijn gehoorschade heb opgelopen, had/heeft een soort van high-end speaker en toch klonk het schel, dus de mensen geluidstechnicus, samen met de DJ's, hadden het zelf zo vervelend afgesteld.

In een andere zaal (dat als een soort chill-out room functioneert) waar ze dezelfde speakers hebben kon ik horen hoe goed eigenlijk die speakers zijn als ze op zachter volume zijn afgesteld.

Meerdere speakers verspreid is wel nodig en daarmee heb ik geen probleem. Zolang een beetje moeite wordt gedaan alles goed zowel op te stellen, als af te stellen.
Tic Toc
Estacy    posted on 28-06-2012 16:38
yep, de 4khz range word vaak omhoog geschroeft, dit is ong. de range van bijv. een huilende baby of een stem, en onze oren zijn een stuk gevoeliger voor precies die range. Wel logisch natuurlijk, zo kunnen we elkaar beter horen. Maar als je die range op je grafische equalizer omhoog gooit, dan lijkt het harder. Maar eigenlijk is gewoon kut en moeten we daar mee ophouden

42 Users online: 1 Guests (41 Unknown)
Pages generated today : 6.844
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.736.175