DIY Pultec like eq
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bloedworst    posted on 22-06-2012 12:51
Hey leden en toeschouwers.
Heb al wat projecten achter de rug en dacht miss en leuk idee om er een online te zetten.
Dit project gaat over de do it yourself pultec like?eq en erg zeldzame eq, en als orgineel niet te betalen vergelijk het met en nieuwe auto kopen en dat per mono blok (dit project is en stereo uitvoering), in dit topic laat ik zien dat je als je enige tech-kennis en geduld heb je een heel eind kan komen met en bedrag tussen de 400 a 1000 euro.
Dit project zal en poor man eq worden met discrete opamps in de plaats van buizen zoals het origineel
en de gebalanceerde uit gangen worden met lundahl trafos of gelijkwaardige uitgerust voor zijn harmonische eigenschappen.
Schema's mag ik niet delen daar deze copy rights hebben maar er zijn veel site die ze delen?die copy rights hebben, mocht er interesse zijn kan ik linkjes zetten bij goedkeuring van de beheerders van deze site.
Het is geen een dag project, denk dat je zo en paar weken verder bent met alleen de onderdelen zoeken
En nu en paar fotos?en mocht je erdoor geboeid raken stel gerust vragen?
p1
p2
p3
p4
p5
p6

Zoals je ziet wordt het point to point en een pcb ontwerp, de volgende fotos komt het pcb aan bod maarja moet het eerst ff stoppen met regenen solderen en etsen doe ik altijd in de tuin anders krijg ik gemopper dat het zo stinkt.
wordt vervolgd

What do you think about DIY Pultec like eq ??

Vote :   1 member likes this  

Estacy    posted on 22-06-2012 13:30
Dat doe ik je niet na zeg! sow he.
Ik heb diepe respect voor mensen die dit soort dingen in mekaar zetten.
Ken je Bozure.com? die maakt schemas voor Rotary mixers, ook discrete ontwerpen gebaseerd op Bozak mixers. Mischien ook wel interessant
Wat voor potmeters gebruik je?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bloedworst    posted on 22-06-2012 13:47
Hey Estacy
Dank je, de potmeters heb ik bij conrad vandaan de goedkoopste niet echt wat je zou gebruiken voor zo'n project maar wil het zo low budget mogelijk houden, en op den duur als je wilt kan je die natuurlijk altijd vervangen voor betere maar die kosten al gouw 15 euro per stuk de andere onder?zijn 2x6 draai schakelaars voor de spoelen en condensators ook low budget.
De discrete opamps zijn van het type API 2500
ga ff?je link bekijken
EDIT heb de site beken erg leuke projecten staan erop daar kom ik zeker nog en keer terug.

User edit by Bloedworst on 22-06-2012 @ 13:58:22 (38%)
Bloedworst    posted on 24-06-2012 11:21
Heb de eq pcbtjes gevreest?omdat die schakeling?vrij simpel is, een (passief) eq block is bijna af alleen moet ik wachten op mijn spoelen van sowter voor de high boost daar zitten nu vier standaar inductors op kwa klank erg dun de condensators zijn van het type MKS4/2
p7
p8
Me favoriete badeend
Estacy    posted on 24-06-2012 13:01
waar, wat doet deze EQ eigenlijk precies? ben er niet bekend mee.
Bloedworst    posted on 25-06-2012 12:03
Het is en passieve equalizer in 1951 ontwikkeld door Eugene schank en op de markt gebracht door Pulse techniques (Pultec) in 1955
Het is en bijzonder apparaat door zijn componenten en opbouw, het gebruik van spoelen en audio transvormers en buizen dat?zie je nog nauwelijks behalve in zeer dure pro audio apparatuur
Passief houd in dat de eq schakeling geen stroom nodig heeft om zijn werk te kunnen doen pas na de?eq schakeling komt er en opamp aan te pas (origineel met buizen) die stroom nodig heeft dit principe kom je ook tegen bij summing mixers, dit heeft enkele voordelen, het ruis nivau is en stuk lager dan bij en actieve eq die gebruikt voor elke aparte frequency en eigen opamp en een eind opamp wat de ruis versterkt van alle opamps daarvoor, dat heb je bij en passieve eq's niet die versterkt vaak een keer met en factor 10 afhankelijk van de schakeling
Door de componenten die gebruikt worden krijg je en schakeling met een karakter en eigen toevoeging aan klank kleur en harmonischen wat deze eq zo bijzonder maakt, modder vet in het laag en over het hoog en erg plezierige en wijde klank vol harmonischen
Als eind want kan nog wel ff doorgaan de pultec word gebruikt als instrument/vocal eq alswel mastering eq
Hier en foto van de originele pultec (mono blok)
Pultec
Bloedworst    posted on 27-07-2012 16:34
weinig verder nog maar rustigaanCoolalle spullen heb ik bijna bij elkaar frontje is ook bijna klaar met wat fraaiere knoppen en een blauw kleurtje, alleen de belettering nog, mischien iemand met en exclusieve oplossing ??
Estacy    posted on 27-07-2012 16:54
Als je het geld hebt, zou je het kunnen laten graveren. Dan witte nagellak over de gravering gieten, de verf blijft in de gravering, wat er dan nog op de faceplate zit kun je met een doekje en alcohol wegpoetsen.
Wytse    posted on 27-07-2012 18:38
Is dit die versie met buizen?
White Sea Studio
Estacy    posted on 27-07-2012 18:58
Poster: Bloedworst
Dit project zal en poor man eq worden met discrete opamps in de plaats van buizen zoals het origineel

nee dus Winking my eye
Wytse    posted on 27-07-2012 19:39
Poster: Estacy
nee dus Winking my eye

Lezen is een vak apart... Ik ben beter in lullen en schrijven :P

Maar ok... helder Happy, laughing

Wel jammer, want volgens mij maken die buizen juist de sound die we van pultec's zijn gewend
White Sea Studio
Bloedworst    posted on 28-07-2012 12:34
@ Estacy
Dat is inderdaad en hele nette manier, alleen ben opzoek naar en manier die ik thuis goed kan doen zonder teveel kosten bijv: van die keine strijk letters en daarna het frontje spuiten met heldere lak ofzo, meer ideen welkom, bedankt voor de tip Estacy.

@ Wytse
Ik snap je gedachte en voor en gedeelte is het waar, ik zal mijn keuse proberen te motieveren, het eerste probleem is ruimte en met buizen uitgevoerde opamp heeft vier travos nodig en knap grote ook nog wat behoorlijk wat ruimte in beslag neemt die travos moeten afgeschermd zijn (mogelijkheid) buiten aan de achterkant monterten, tweede-buizen is en komplex iets bijv: de 12ax7 buis heb je in alle soorten en maaten van 15 euro tot 250 euro per stuk en de keus daarin is erg afhakelijk van de music die je wilt eqen somiggen hebben en silky high anderen weer belachelijke vette low keus is erg moeilijk als je een beetje allround qua muziek ben zoals ik, dat is de belangrijkste redene voor mij geweest om te kiezen voor en API discreet opamp die en erg goede reputatie heeft met zijn gebruikte opamps (en natuurlijk de kosten), derde de passieve schakeling is eigenlijk het belangrijkste de gebruikte condensators type WIMA MKS4 de spoelen (sowter)?en audio?travos duur en klasse a komponenten daar gebeurd de magie.
Cartec heeft zinds enige tijd de EQ-PRE-2A op de markt voor geloof rond de 3000.- euro en replica met M/S decoder en ook geen buizen maar discreet opamps.
Dus niet getreurd Wytse het word en bak met magie Cool
Wytse    posted on 28-07-2012 12:45
Poster: Bloedworst
Dus niet getreurd Wytse het word en bak met magie Cool

Cool! Ik ben benieuwd! Kom je langs in Arnhem voor een demonstratie als ie af is?
White Sea Studio
Bloedworst    posted on 28-07-2012 12:59
Poster: Wytse
Cool! Ik ben benieuwd! Kom je langs in Arnhem voor een demonstratie als ie af is?

Wow dat is ff uit de buurt, wat ik wel ga doen is en filmpje op youtube zetten met en demonstratie en kijken of er wat van de sound over blijft na het decoden van het clipje, was wel en weekje geleden nog in venlo dat ligt geloof ik wel en beetje op die route dus als ik weer ga en hij is klaar wil ik hem zeker wel meenemen naar jullie studio voor en tryout.

This is an old Topic

No new postings for 4.669 days.
 Post CommentThat would be 155.6 months
or a whopping 12.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

169 Users online: Lead, Lead & 11 Guests (156 Unknown)
Pages generated today : 972
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.478.973