Probleem met aarding? Aardlus ? (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Rickdeman    posted on 10-06-2012 19:32
Hallo,

Ik heb de volgende set-up en heb een technisch probleem waar ik al een tijdje mee aan het stoeien ben.

-1 DJM 600 mixer
-2 CDJ2000 CD-spelers
-1 Sl 1200 Draaitafel
- Er gaat een RCA kabel van de master van de DJM naar mijn PC, waar een EMU geluidskaart in zit. an die PC hangt een set actieve speakers.?
- Er gaat ook RCA kabel van de booth monitor uitgang van de DJM rechstreeks naar de XLR ingangen van een setje actieve speakers.

Ik heb een continu storend geluid (lichte brom, zoals bij een aardingsprobleem) op de kanalen van de de CDJ's. Niet op die van de Tecnnics draaitafel, dus de aarding daarvan lijkt in orde.

Het storende geluid is vrij licht, dus niet te horen als er muziek aan staat, maar ik wil gewoon geen brom, zodat ik geen 'vervuilde' mixen opneem, met eventueel storing in stille passages.

Als er geen muziek aanstaat, is het al te horen als de mixer schuif open staat, de gain op 40% (Leds tikken op dat niveau net onder de 0 db) en wanneer het booth volume net voorbij de helft staat.? De brom is dan (vanzelfsprekend) te horen op zowel de speakers die aan mijn PC hangen als de speakers die rechtstreeks op de monitor uitgang van de DJM zzijn aangesloten. ?

Als ik echter de RCA kabel die naar mijn PC gaat verwijder, is het storende geluid weg (dus op de monitor speakers die aan de mixer hangen, want de PC krijgt geen signaal meer dus logisch dat het daar weg is Happy, laughing).

Ik heb al geprobeerd om de mixer en de draaitafel op een ongeaard of geaard stopcontact te doen, stekkers om te draaien, etc, maar dat maakt allemaal geen verschil.

De monitors die rechtstreeks aan de mixer hangen willen overigens niet in een geaard stopcontact, dan brommen deze continu, ook als de schuiven op de mixer dichtstaan en dit wordt nog erger als ik de schuiven van de CDJs openzet. Ik heb er nu een ongeaard stekkerdoosje tussen gezet en dan is dat in ieder geval over. Ze zitten wel op dezelfde groep als de andere apparatuur.

Blijft dus het probleem van de storing op de kanalen van de CDJs. Heeft er iemand een idee hoe ik dit op kan lossen en mijn systeem wat stabieler maken? Ik zou trouwens liever niet mijn PC aan een ongeaard stopcontact hangen.

Alvast bedankt!

Edit:

Nog een aanvulling: mijn CDJs zijn met UTP-kabel en via een Switch aangesloten op de PC voor rekorbox-gebruik. Misschien heeft dat ook nog invloed?
User edit by Rickdeman on 15-06-2012 @ 18:18:27 (47%)

What do you think about Probleem met aarding? Aardlus ? ??

Vote :   

OneSoul    posted on 10-06-2012 22:54
Misschien toch een storing bij die aarding, omdat, als je je hand erop legt dit 'gebrom' wel volledig weg is, misschien ergens een slecht contact? :s
Play the music, not the instrument.
venzi    posted on 10-06-2012 23:18
van alle apperatuur een kabeltje trekken voor aarding richting een verwarmings buis..hielp bij mij ookHappy, laughing
main    posted on 10-06-2012 23:27
Had hetzelfde probleem. Heb de laptop aangesloten op een ongeaard stekkerblok, daardoor hield de brom op.
De veilige oplossing: een loop isolator.

http://lmgtfy.com/?q=aardlus+oplossingen
FASA    posted on 10-06-2012 23:29
Met een windows pc kom je dit regelmatig tegen. Probeer eens een stukje ducktape over het aardepinnetje van de stekker van je pc te plakken. (dus de stekker die je in het stopcontact doet. Een stukje tape tussen de 2 uitstekende delen over dat metale pinnetje plakken). Geen idee waarom maar het werkt wel. Op live gigs heb ik heel vaak last van deze brom (gek genoeg thuis nooit) en dit werkt voor mij altijd. Volgens mij ligt het eraan als je stroom toever hetzelfde is, bijvoorbeeld alles op dezelfde stekkerdoos.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
Lead    posted on 11-06-2012 12:53
Dit laatste is lapmiddel (plakband), je kunt ook de stekker in een ongeaard stopcontact stoppen.
Waarom het werkt is dat je voorkomt dat er 2 massa's met elkaar worden verbonden.

Ik heb op die manier wel 2-3 keer een feest weten te redden.... soms wil het ook helpen om de stekker 180 graden te draaien (je wisselt de polen dan)... Terwijl veel mensen dat bij wissel stroom er geen verschil is tussen de twee draden is dit er zeker wel. Je hebt een nul en een phase, soms helpt het als je de juiste met elkaar verbindt.
Let the BASS be louder
Rickdeman    posted on 11-06-2012 13:42

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben niet zo van de lapmiddelen, dus ik neem aan dat zo'n ground loop isolator dan de beste optie is?

FASA    posted on 11-06-2012 13:48
Denk het ook inderdaad. De tape werkt meestal wel maar is inderdaad geen hoogwaardige redding. Maar toch is het handig om te weten, mocht je ergens draaien en er ?problemen mee krijgen. Stukje tape is meestal wel in de kroeg aanwezig.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
main    posted on 11-06-2012 14:19
Poster: Rickdeman
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben niet zo van de lapmiddelen, dus ik neem aan dat zo'n ground loop isolator dan de beste optie is?

Is inderdaad de beste optie, en altijd handig om te hebben liggen.
Rickdeman    posted on 11-06-2012 14:56
Thanks weer! Dan gaan we daar maar eens naar op zoek.
Rickdeman    posted on 15-06-2012 18:16
Zijn we weer:

Ik heb een ground loop isolator aangeschaft, maar dat lost het probleem niet op. Het zit als volgt aangesloten:

Mixer Master RCA uitgang >Ground Loop Isolator RCA?s > PC?s PCI geluidskaart RCA ingang.

Ik krijg dan echter een enorme brom.

Wanneer ik de RCA die van de master uitgang van de mixer naar de PC gaat loshaal is alle brom op de aan de? monitor uitgang van de mixer aangesloten actieve speakers weg. Zodra ik de RCA van de pc in de Master uitgang van mixer doe is er brom, zowel op de speakers die aan de PC hangen als die rechtsreeks aan de Monitor uitgang van de PC hangen. Met de ground loop isolator ertussen wordt de brom dus nog veel erger/harder. Ik heb de ground loop isolator ook omgedraaid maar dat maakt geen verschil.

Alle apparatuur zit op dezelfde groep aangesloten (zoals hierboven al vermeld staan de actieve monitor die rechtstreeks aan de mixer hangen op een ongeaard doosje omdat ze anders brommen, ook als de mixer niets uitstuurt. Ik heb ook nog geprobeerd de geaarde stekker van de PC een slag te draaien.

Wat doe ik verkeerd? Iemand nog een ander idee.

User edit by Rickdeman on 15-06-2012 @ 18:20:34 (2%)
Winston    posted on 15-06-2012 18:56
Het is duidelijk wat je verkeerd doet. De mixer wil niet dat de PC op de master moet worden gekoppeld. Cool

Gebruik de rec out van de mixer voor recording naar je PC.
Sluit de line output PC aan op de mixer via het vierde kanaal.
Sluit de ene set monitors aan op booth out van de DJM.
Sluit de andere set monitors aan op de master out van de DJM.
Zet beide monitor setjes op een ongeaard stekkerdoosje voor hun stroom.
Gebruik overal zo kort mogelijke RCA kabels (voorlopig oprollen in achtjesvorm za. ze zijn opgerold als ze nieuw zijn).
Bindt de stroomkabels zoveel mogelijk tot een bundel.
Vertel me of de brom er nog is (dit zijn de eenvoudige maatregelen, voordat je gaat aarden, isolators kopen, etc.).

Tic Toc
User edit by Winston on 15-06-2012 @ 19:02:41 (13%)
Rickdeman    posted on 15-06-2012 21:05
Poster: Winston
Het is duidelijk wat je verkeerd doet. De mixer wil niet dat de PC op de master moet worden gekoppeld. Cool

Gebruik de rec out van de mixer voor recording naar je PC.
Sluit de line output PC aan op de mixer via het vierde kanaal.
Sluit de ene set monitors aan op booth out van de DJM.
Sluit de andere set monitors aan op de master out van de DJM.
Zet beide monitor setjes op een ongeaard stekkerdoosje voor hun stroom.
Gebruik overal zo kort mogelijke RCA kabels (voorlopig oprollen in achtjesvorm za. ze zijn opgerold als ze nieuw zijn).
Bindt de stroomkabels zoveel mogelijk tot een bundel.
Vertel me of de brom er nog is (dit zijn de eenvoudige maatregelen, voordat je gaat aarden, isolators kopen, etc.).

Winston, ik verklaar je bij deze tot held van de maand. Ik kwam er maar niet uit en ben nu helemaal bromvrij - zelfs als alles helemaal open staat - en dan heb ik nog niet eens alle kabels tot bundels gebonden. Wel de audio aangesloten zoals jij hebt aangegeven en alle monitors op een ongeaard doosje gegooid.

En ik heb ook nog geleerd wat je nu eigenlijk met die rec out op de DJM in combinatie met een goede geluidskaart kunt doen... echt nooit geweten?Cool
Wel even wennen dat alles nu via de DJM loopt en dat ik de software mixer van de geluidskaart dus anders moet gebruiken, maar dat komt wel goed.

Heel erg bedankt!

User edit by Rickdeman on 15-06-2012 @ 21:08:51 (6%)
Rickdeman    posted on 16-06-2012 15:11

Te vroeg gejuichd.. Cool

Zet het setje net weer aan en heb opnieuw brom:
- Alleen op de kanalen van de CDJs en kanaal 4 waar de PC aan hangt. Het kanaal van de draaitafel is schoon.
- Ook als e CDJs uitstaan is er nog steeds brom als ik de schuif van het betreffende kanaal opengooi.
- De ene CDJ lijkt iets harder te brommen dan de andere of de brom klinkt net iets anders.

-Heb de stroomkabels van de CDJs zover mogelijk gebundeld. Stekkers weer 180 graden gedraaid, etc, maar de brom blijft.
- Zelfs als ik de RCAs van de CDJs loshaal blijft er brom op die kanalen, zowel op de master out als de monitor out, hoewel de brom wel wat zachter wordt als de RCAs los zijn.
-Als ik de mixer uitzet blijven de monitor speakers die op de monitor uitgang zitten ook brommen, maar dat is echt nauwelijks hoorbaar.

Nog ideeen? Komt die ground loop isolator nu alsnog van pas en waar moet ik die dan tussen zetten? Tussen de draaitafel en de mixer omdat de draaitafel juist wel zonder brom is, terwijl alle andere apparaten brommen? Ik roep maar wat als niet techneut.. Happy, laughing

Edit:
Nog een toevoeging, weet niet of het relevant is, maar goed:
Het ene setje actieve monitors heeft Jack ingangen, kabel gaat van de master RCA naar Jack.
De andere set monitors, die aan de booth uitgang hangen, hebben een XLR ingang, dus kabels gaan van RCA van de booth uitgang naar XLR.

User edit by Rickdeman on 16-06-2012 @ 15:46:37 (32%)
Winston    posted on 16-06-2012 16:04
Okee weer testen/diagnose.

Waarschijnlijk zorgt je PC voor de storing. Dus laten we dat eerst vaststellen.

Ontkoppel de PC, zowel van stroom als de RCA/audiosignaal kabels. Luister dan of je nog de brom hoort.

Wissel de monitors van booth naar master en omgekeerd. Dan weet je of de lichte ruis afkomstig is van de monitor zelf of van de booth output van de DJM. Een beetje ruis kan, dat heet in vaktermen noise floor.

Ik ben nog zeker een half uurtje bezig op het net, dus wacht ik wel even op je.
Tic Toc
User edit by Winston on 16-06-2012 @ 17:21:40 (21%)
Rickdeman    posted on 16-06-2012 17:42
Okee weer testen/diagnose.

Waarschijnlijk zorgt je PC voor de storing. Dus laten we dat eerst vaststellen.

Ontkoppel de PC, zowel van stroom als de RCA/audiosignaal kabels. Luister dan of je nog de brom hoort.

Wissel de monitors van booth naar master en omgekeerd. Dan weet je of de lichte ruis afkomstig is van de monitor zelf of van de booth output van de DJM. Een beetje ruis kan, dat heet in vaktermen noise floor.

Ik ben nog zeker een half uurtje bezig op het net, dus wacht ik wel even op je.

Hoi. Bedankt weer voor je snelle reactie. Ik was even weg van mijn computer.

Ook met de PC en de RCAs die aan de PC hingen eruit hoor ik die lichte brom. Nog steeds is alleen het signaal van de draaitafel schoon als ik de schuiven opendraai. De brom is er op beide setjes monitors.

Ik heb de monitors ook omgewisseld van master naar booth en vice versa, maar dat maakt geen verschil. Op beide sets brom als ik de gain van de kanalen van de CDJs opendraai. De set die nu op de master out zit en naar XLR in gaat, heeft nog steeds ook die lichte brom als de gain van de mixer dicht staat.

Ik sluit net alleen de power van PC weer aan om dit op te schrijven en de RCAs zijn nog los. De hardere brom als ik de kanalen van de CDJs op de set die weer terug met XLR aan de booth uitgang hangt, is nu weg. Er is alleen nog die lichte brom, maar dat zal dan misschien noise floor zijn?

Daarna de RCAs weer terug in de geluidskaart gedaan en nu is er wel weer die hardere brom als ik de gain van de kanalen van de CDJs en de PC opendraai.

Ik heb de alle vergulde RCA pluggen even van tape voorzien, zodat ze geen contact maken, maar ook dat maakt geen verschil.

Winston    posted on 16-06-2012 18:09
Een heel lichte brom is noisefloor. Kun je daarmee leven?

De monitor op de master geeft dus ook als het niet gekoppeld is aan de rest een lichte brom? Dat is dan noise floor van de speaker zelf. Handig als je nu merk/type van de monitor setjes noemt.

Wel vreemd dat kanaal 1 schoon is, ingeval de noise floor van de DJM zelf. Zou gelijk moeten zijn, dus schoon.

Maar de harde storende brom wordt dus door de PC veroorzaakt.

Probeer uitsluitend een simpele PC met monitor set-up of er een brom is (hele meuk CDJ's en DJM los). Als er geen brom is is er inwendigs niks aan de hand met de PC.

Even voor de duidelijheid. Met stroomkabels bundelen bedoel ik niet oprollen. Maar ze samen tot een dikke 'slang' maken. En echt zoveel mogelijk kabels van al de apparaten, ook de PC. Als er een aardlus is wil je hem namelijk zo klein mogelijk maken.
Tic Toc
Winston    posted on 16-06-2012 18:22
Nog een tip: hou de RCA/XLR audiosignaal kabels zo ver mogelijk uit de buurt van de stroomkabels.

Doe ook een 'reset' door een avondje alle stroomkabels even uit het stopcontact te laten (aardlus verbreken).

Isolator kan het beste volgens mij tussen PC en mixer als het probleem er nog is.
Tic Toc
User edit by Winston on 16-06-2012 @ 18:34:41 (47%)
Rickdeman    posted on 16-06-2012 19:20

Bedankt weer Winston. Met die lichte brom kan ik leven. Maar ik vind het wel frustrerend, want ik heb er zeker twee jaar geen last van gehad en nu sinds een paar weken is er ook die lichte brom.

De monitors die aan de booth van DJ-set hangen zijn KRK V6's en die geven ook als alle schuiven dichtstaan en/of de mixer uit is en/of de computer helemaal los is een lichte brom.
De monitors die op de Master uitgang zitten (Genelec1029A) zijn nagenoeg stil, behalve wanneer de gain van de kanalen van de CDJs (1 en 2) of de PC (4) open gaan. Dan gaan alle monitors hard brommen.
Overigens waren die Genelecs 'vroeger' toen ze rechtstreeks aan de RCA uitgangen van de geluidskaart hingen helemaal stil als ik muziek op de PC afspeelde (ik neem aan dat dit ook je vraag beantwoordt 'of er brom is als uitsluitend een simpele PC met monitor set-up en de hele meuk CDJ's en DJM los zijn.

Het is verder nogal een spaghetti feest achter mijn PC en bij de DJ-set omdat ik nogal weinig ruimte heb en er moeilijk bij kan. Er ligt hier en daar wel RCA-kabel? in de buurt van stroomkabels. Ik zal binnenkort alles een keer loshalen en opnieuw aansluiten en wat orde in de chaos proberen te brengen.

Verder zal ik een nachtje alle stekkers loshalen. Ik hal morgen laten weten of dat al verschil maakt.

Nog 1 stom vraagje (ik weet het, ze bestaan eigenlijk nietHappy, laughing) : Die isolator heeft inputs en outputs (RCA, XLR). Ik neem aan dat de RCA kabel die nu in input van de PC (die dus nu met de andere kant in de rec out van de mixer zit) in de input kant van de isolator moet en de output kant van de isolator dus weer met RCA naar de rec out op de mixer gaat?
User edit by Rickdeman on 16-06-2012 @ 19:36:40 (2%)
Winston    posted on 16-06-2012 22:41

Bedankt weer Winston. Met die lichte brom kan ik leven. Maar ik vind het wel frustrerend, want ik heb er zeker twee jaar geen last van gehad en nu sinds een paar weken is er ook die lichte brom.

Vroeger geen last met dezelfde apparaten, betekent dat je nu ook geen last moet hebben. Of er is iets ergens veranderd. Als het echt om aardlussen gaat, kan het zelfs gaan om iets ver buiten het huis, gedaan door de nutsbedrijven.

Er zijn dus 2 problemen. Je hebt nu een merkbare ruis/noise floor t.o.v. zeg 2 maanden terug. En ten tweede een luide aardlus/interferentie brom.

De apparaten die je tot nog toe hebt genoemd zijn toch echt alle apparaten in je set-up. Er is bv. geen radio of TV in je set-up?

De monitors die aan de booth van DJ-set hangen zijn KRK V6's en die geven ook als alle schuiven dichtstaan en/of de mixer uit is en/of de computer helemaal los is een lichte brom.
De monitors die op de Master uitgang zitten (Genelec1029A) zijn nagenoeg stil, behalve wanneer de gain van de kanalen van de CDJs (1 en 2) of de PC (4) open gaan. Dan gaan alle monitors hard brommen.

Wat de noise floor betreft had je waarschijnlijk eerder niet echt opgelet. Daarom hoorde je toen niets en nu wel. Je zou een oproep kunnen doen aan andere DJR members met dezelfde monitors om te luisteren naar hun setjes en te posten of ze helemaal niks horen of toch wel een lichte brom / zachte ruis opmerken.

De KRK's hebben misschien een probleem. Koppel ze los. Breng ze in een andere kamer. Zo min mogelijk krullen in de stroomkabel. Stroomkabel in het stopcontact (verder niks erop koppelen), aanmaken. Volume open en luister hoe erg de ruis/noisefloor is. Terug in de set up van je kamer mag de ruis niet erger zijn dan dat.

De Genelec's schijnen goed te zijn. Maar je mag de andere kamer test ook doen. De brom van die is de interferentie brom. En dat proberen we weg te werken. Cool

Overigens waren die Genelecs 'vroeger' toen ze rechtstreeks aan de RCA uitgangen van de geluidskaart hingen helemaal stil als ik muziek op de PC afspeelde (ik neem aan dat dit ook je vraag beantwoordt 'of er brom is als uitsluitend een simpele PC met monitor set-up en de hele meuk CDJ's en DJM los zijn.

Nee ik wil niet weten hoe het vroeger was, ik wil weten wat de situatie nu is. Dus doe het toch PC en monitors alleen in het stopcontact, overige signaalkabels naar andere apparaten los.

Dit moet je doen om te weten of het de PC zelf (apart) is die de storing veroorzaakt of dat het de PC in combinatie met de overige gear is die de stroring krijgt.

Je zei dat als enkel de monitors aan zijn je toch de lichte (noise floor) brom hoort. Doe dus de test in de andere kamer. En is er iets veranderd in je set up ten opzichte van vroeger?

Het is verder nogal een spaghetti feest achter mijn PC en bij de DJ-set omdat ik nogal weinig ruimte heb en er moeilijk bij kan. Er ligt hier en daar wel RCA-kabel? in de buurt van stroomkabels. Ik zal binnenkort alles een keer loshalen en opnieuw aansluiten en wat orde in de chaos proberen te brengen.

Verder zal ik een nachtje alle stekkers loshalen. Ik hal morgen laten weten of dat al verschil maakt.

Orde brengen is nu echt 'main priority' hoor. Een RCA signaalkabel die een hele tijd langs een stroomkabel loopt en krult kan aardig wat interferentie oppakken.

Als ik jou was zou ik morgen gewoon alles loskoppelen en op de vloer weer alles overzichtelijk koppelen (is toch zondag en heb je een hele dag de tijd). Met speciale aandacht voor de route van de kabels.

Ruimtegebrek is op dit moment niet je grootste zorg. Je grootste zorg is je duizenden euro's aan equipment goed te laten werken. Cool En nogmaals het is zondag, dus tijd zat om te testen en weer alles netjes weg te zetten.

Signaalkabels moeten ook zo min mogelijk in de buurt van de monitors komen. Want daarin zitten er magneten.
Je monitors moeten daarom ook niet te dicht bij de PC kast/behuizing).

Als je ze terug zet op je bureau ga je als volg tewerk:
Eerst al de stroomkabels koppelen op 1 contactdoos. De monitors alleen natuurlijk op de ongeaarde contactdoos. Bundel al de stroomkabels tot een dikke slang die zo snel mogelijk vertikaal naar beneden gaat.
En dan pas de RCA en andere signaalkabels koppelen, zoveel als mogelijk uit de buurt van de stroomkabels en meer horizontaal.
Dan pas in het stopcontact en dan de apparaten weer aan.

Dit zijn maatregelen om interferentie te voorkomen en een eventuele aardlus te verkleinen.

Nog 1 stom vraagje (ik weet het, ze bestaan eigenlijk nietHappy, laughing) : Die isolator heeft inputs en outputs (RCA, XLR). Ik neem aan dat de RCA kabel die nu in input van de PC (die dus nu met de andere kant in de rec out van de mixer zit) in de input kant van de isolator moet en de output kant van de isolator dus weer met RCA naar de rec out op de mixer gaat?

Jaja, is misschien goed. Gebruikelijk in de audio wereld is wel dat je uiterst stroomopwaarts begint met je beschrijving en dan zo stap voor stap stroomafwaarts per apparaat en kabel afgaat. Nu moest ik het 5x lezen voordat ik zeker wist wat je bedoelde. Cool

Maar ik zou de isolator zetten tussen de PC output en de DJM's kanaal input. Tenminste .... Waar begon de brom toen je PC aan was, maar de RCA's die gekoppeld waren aan je PC nog niet gekoppeld was aan de DJM? Bij de rec out connectie van de DJM of bij de line in (kanaal 4) connectie met de DJM?

Maar laat die isolator even met rust. Eerst proberen zonder. Want vroeger was er geen ruis, dus het moet nu ook weer kunnen.
Tic Toc
User edit by Winston on 17-06-2012 @ 00:58:06 (21%)
Winston    posted on 16-06-2012 22:50

De hardere brom als ik de kanalen van de CDJs op de set die weer terug met XLR aan de booth uitgang hangt, is nu weg. Er is alleen nog die lichte brom, maar dat zal dan misschien noise floor zijn?

Deze zin snap ik niet. Maar lijkt me een aanwijzing in te hebben. Dus graag verduidelijken, volgens de stroomafwaarts methode. Cool

Echte XLR heeft trouwens nooit last van interferentie, maar in jou situatie niet echt nodig.

Ik hoop heel hard voor je dat het een interferentieprobleem is en niet een aardlus probleem. Want laatste is moeilijker op te sporen en vaak veel moeilijker op te lossen dan een interferentieprobleem.

En die kans is er, want de brom was even weg toen je te vroeg juichte.

De strategie nu is eerst alle interferentie mogelijkheden uitsluiten, voordat we gaan denken aan aardlus. Dus nogmaals, je spaghetti soep netjes maken is echt high priority!!!
Tic Toc
User edit by Winston on 17-06-2012 @ 01:02:45 (78%)
Rickdeman    posted on 17-06-2012 12:42
Thanks Winston. Ik waardeer het heel erg dat je zo de tijd neemt en met me meedenkt om dit probleem op te lossen!

Orde in de Spaghetti chaos scheppen en testen van de monitors los van de huidige set-up, etc gaat me vandaag niet lukken. Vanmiddag visite en vanavond natuurlijk d'r op of d'r onder voor oranje..

Ik zal zo snel mogelijk met je tips aan de slag gaan en mijn bevindingen hier posten.

Hierbij wel alvast zoveel mogelijk antwoorden op je vragen en nog een paar vraagjes van mij:

- Er is niets drastisch veranderd in mijn set-up t.o.v. toen ik de brom nog niet had.

- Ten tweede ? de stekkers zijn vannacht los geweest en de brom is er nog steeds, zowel de constante brom op de KRKs (wanneer ade mixer dicht of uit staat), als de hardere brom bij het opendraaien van de kanalen van de CDJs op de mixer.

De apparaten die je tot nog toe hebt genoemd zijn toch echt alle apparaten in je set-up. Er is bv. geen radio of TV in je set-up?

- Ik realiseer me net dat mijn internet modem op dezelfde groep zit als de PC en DJ-set (en ik heb ook geen mogelijkheid om die op een andere groep te gooien, behalve dan een ongeaarde maar dat is waarschijnlijk niet verstandig?). Van de modem gaat een UTP naar de PC en een UTP naar zo?n homelink ding via UTP via het stopcontact om op een andere verdieping ook een internet aansluiting te creeren. Die home link zit niet op de geaarde groep waar de PC en DJ-set op hangen. Heb de home link net even los gehaald maar dat maakt geen veschil.

- Volgens mij zit trouwens mijn CV-ketel op dezelfde geaarde groep als de PC en DJ-set. Als je dat zeker wilt weten moet ik even met aan en uitzetten van groepen in de meterkast gaan experimenteren.

- Verder hangen er twee externe harde schijven aan de PC, maar geen radio, tv etc. De switch die tbv Rekordbox gebruik tussen de PC en de CDJs hangt heeft wel zo?n externe voedingsblokje (staat output 7,5 volt op).

Waar begon de brom toen je PC aan was, maar de RCA's die gekoppeld waren aan je PC nog niet gekoppeld was aan de DJM? Bij de rec out connectie van de DJM of bij de line in (kanaal 4) connectie met de DJM?

- Ik neem aan dat je hier bedoelt wanneer de brom weer terugkwam toen ik de RCAs tussen de PC en de DJ-Set weer aansloot? Dus het aansluiten van welke RCA weer tot de brom leidde? Dat weet ik niet meer maar zou ik even opnieuw kunnen testen.

- Je zegt deze zin snap ik niet: ?De hardere brom als ik de kanalen van de CDJs op de set die weer terug met XLR aan de booth uitgang hangt, is nu weg. Er is alleen nog die lichte brom, maar dat zal dan misschien noise floor zijn??

Ik bedoelde hier dat toen ik, nadat de PC uit was geweest en de stroom en RCAs van de PC los waren en ik vervolgens alleen de stroomkabel van de PC weer aansloot en de RCAs die naar de PC gaan nog los liet, er alleen die lichte brom was en de harde brom bij het opendraaien van de kanalen op de mixer verdwenen was. Ik hoop dat het zo duidelijk(er) is.

Nog wat aanvullende info:

- Gisteravond had ik ineens toen alles even uit was geweest ook weer hardere brom op het kanaal van de draaitafel. Toen ik net alle stekkers weer aansloot en de set weer aanzette, was die brom weer weg. Er is dus nu weer alleen de hardere brom op de kanalen van de CDJs (1 en 2) en van de PC (4) (naast de constante lichte brom).

- Ik merkte net, toen ik de gain wat verder open had staan, dat de schuiven op de mixer als ik deze weer helemaal dichttrok er zodra deze de onderkant van de schuif aantikt, er een soort lichte plop/tik te horen is op de KRK speakers (niet op de Genelecs). Dit gebeurt een beetje at random, diet bij iedere beweging, maar soms een paar keer achter elkaar, dan weer een paar keer niet, dan weer 1 keer wel, etc.

En tot slot nog twee vragen:

- Aangezien je zegt dat XLR normaal geen last heeft van interferentie: de stroomkabels en RCA>XLR kabels van de KRK set lopen naast elkaar. Is het beter om die te vervangen door een XLR>XLR kabel (en die dus op de XLR master out van de mixer aan te sluiten ipv met RCA)? (en ze daarnaaast uiteraard verder uit elkaar leggen).

- Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met ?kabels tot een slang maken.? Sorry, ik ben niet al te technisch en was een ramp in natuurkunde.. Misschien kun je dat nog even verduidelijken?

User edit by Rickdeman on 17-06-2012 @ 12:58:42 (7%)
Winston    posted on 17-06-2012 19:05
Van de CV groep hoef je (nog) niet te checken.

Test wel of er brom is als de internet modem uit/ UTP los van je PC is.

Voel je op geen van de apparaten statische electriciteit (incl. PC beeldscherm)? Dat van de plop laat me daaraan denken.

XLR is in een home situatie niet echt nodig. Het is beter (mag je doen als je wat geld over hebt), maar helpt maar een heel klein beetje. Zolang je de RCA kabels een beetje uit de buurt van stroomkabels houdt hoef je geen problemen te krijgen.
Gewoon even RCA bij een stroomkabel is niet zo erg, maak dan wel zoveel als mogelijk een loodrechte (haakse) kruizing.

XLR is pas nodig bij grote afstanden bv. grote zalen van clubs. Aangenomen dat je RCA kabels van goede kwaliteit zijn en goed zijn ingeplugged. Een beetje los contact kan ook storen.

Kabels tot een slang maken, haha. Gewoon bundelen, bij elkaar zo, een beetje overdreven foto:

Op de eerste plaats is het netter. Op de tweede plaats is het gemakkelijker de signaalkabels uit de buurt ervan te houden. Op de derde plaats wordt een eventuele aardlus iets kleiner.

Doe eerst de testen en pas als het niets helpt hoef je deze vraag te beantwoorden.
En waarin stop je elk van de stekkers van de 10 apparaten:
1. Draaitafel
2. CDJ 1
3. CDJ 2
4. mixer
5. PC kast
6. PC monitor
7. KRK
8. Genelecs
9. modem
10. rekordbox switch

Tic Toc
User edit by Winston on 17-06-2012 @ 19:53:41 (100%)
Rickdeman    posted on 18-06-2012 19:39

Heb vandaag een middagje vrij genomen om e.e.a. te testen en alles opnieuw aan te sluiten en de spaghetti tot orde te maken Happy, laughing

Nog even antwoorden op Winston's vragen van gisteren:
  • Er is ook brom als de modem uit is, utp los van mijn pc is en de home link los is.
  • Ik kan me niet herinneren dat ik op een van de apparaten zelf statische electriciteit voldoe. Wel toen ik pas aan de RCAs achter op de mixer aan het rommelen was om te checken of deze goed zaten en de booth en master even omwisselde (uiteraard met de speakers edn mixer uit).

Heb vandaag alles los gehaald en opnieuw aangesloten. Ook heb ik de speakers even los getest. De KRKs geven van zichzelf al een klein beetje brom, ook als de XLR eruit is en ze dus aleen voeding hebben. Ik heb het op twee verschillende groepen getest. Een geaarde en een ongeaarde. De Genelecs hebben dit niet.

Ik heb de DJ set helemaal opnieuw bekabeld en war mogelijk lange kabels door korte vervangen. Stroomkabels zoveel mogelijk van de signaalkabels gescheiden en niet opgerold maar alles zoveel mogelijk in slangen gelegd Happy, laughing

En nu wordt het 'interessant': toen ik de KRKs weer op de mixer aansloot, was er opnieuw die iets hardere brom als ik de faders en gain van de kanalen van de CDJs opendraai. Ook het kanaal van de (aangesloten) draaitafel gaf weer steeds een (nog iets hardere) brom (dat wisselde de afgelopen dagen steeds af zoals je weet, de ene keer was dat kanaal schoon, de andere keer was er deze brom, een beetje at random dus). Dit is trouwens niet de brom alsof het aarde draadje los is, want dat heb ik even getest en dan is de brom echt knetterhard. Maar het is wel harder dan de brom op de kanalen van de CDJs.
De PC en randapparatuur en de Genelecs waren op dat moment nog helemaal niet aangesloten (ook niet op lichtnet). Met andere woorden: het DJ-setje/ de mixer geven 'stand alone' al brom. Is mijn DJM misschien gaar of kapot aan het gaan? Lijkt me gek want ik heb hem alleen thuis en niet on the road gebruikt.
Heb ook nog even met stekkers gedraaid, andere verdeeldoos geplaatst, etc, maar dat hielp allemaal niets.

Later de PC aangesloten en ook daar alle bekabeling netter weggelegd. Ook nog twee standaard RCAs vervangen door beter afgeschermde kabels met betere pluggen. Dit alles weer aan de DJ-set gehangen en dat maakt verder geen verschil. De brom wordt er niet erger, maar ook niet minder van.

Ik ben dus 6 uur bezig geweest en geen meter opgeschoten Sad

User edit by Rickdeman on 18-06-2012 @ 21:59:00 (1%)
Winston    posted on 18-06-2012 19:58
Hmm, ik snap je frustratie, want ook ik wordt er nu niet goed van.

Want er is dus een tegenstrijdigheid. Een paar posts terug ( 16-06-2012 17:42:29) was je DJ set op zich (stand alone) in orde, (op de noise floor van de KRK na) en pas als de PC erop ging kreeg je de brom.

En nu bij je laatste post is het dat de DJ set alleen al de brom geeft.

Maar je hebt dus wel een schokje gevoeld bij de DJM toen je pas aan de RCAs achter op de mixer aan het rommelen was om te checken of deze goed zaten en de booth en master even omwisselde (uiteraard met de speakers edn mixer uit)?
Tic Toc
User edit by Winston on 18-06-2012 @ 20:14:50 (13%)
Winston    posted on 18-06-2012 20:04
Zou je ergens een mixer kunnen lenen? Hoeft niet een speciaal merk of model te zijn, gewoon om even in de plaats van de DJM te staan?

Nu moet je mijn vorige vraag in mijn post van gisteren wel beantwoorden, want door het schokje en plopje lijkt het dan toch een aardingsprobleem. Dan kan het dat het de ene keer de PC is en de andere keer de mixer.

Check of de DJM alleen al brom geeft met bv je Genelecs en via je headphone. Probeer dat ook in een andere kamer met je DJM alleen en de Genelecs. Kijk ook in welk stopcontact de stekker van de stroomkabel van de DJM nu is en onthou dat (opschrijven).
Tic Toc
User edit by Winston on 18-06-2012 @ 20:35:26 (100%)

119 Users online: 6 Guests (113 Unknown)
Pages generated today : 12.861
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.123.474