Poster: Rickdeman
Bedankt weer Winston. Met die lichte brom kan ik leven. Maar ik vind het wel frustrerend, want ik heb er zeker twee jaar geen last van gehad en nu sinds een paar weken is er ook die lichte brom.
Vroeger geen last met dezelfde apparaten, betekent dat je nu ook geen last moet hebben. Of er is iets ergens veranderd. Als het echt om aardlussen gaat, kan het zelfs gaan om iets ver buiten het huis, gedaan door de nutsbedrijven.
Er zijn dus 2 problemen. Je hebt nu een merkbare ruis/noise floor t.o.v. zeg 2 maanden terug. En ten tweede een luide aardlus/interferentie brom.
De apparaten die je tot nog toe hebt genoemd zijn toch echt alle apparaten in je set-up. Er is bv. geen radio of TV in je set-up?
De monitors die aan de booth van DJ-set hangen zijn KRK V6's en die geven ook als alle schuiven dichtstaan en/of de mixer uit is en/of de computer helemaal los is een lichte brom.
De monitors die op de Master uitgang zitten (Genelec1029A) zijn nagenoeg stil, behalve wanneer de gain van de kanalen van de CDJs (1 en 2) of de PC (4) open gaan. Dan gaan alle monitors hard brommen.
Wat de noise floor betreft had je waarschijnlijk eerder niet echt opgelet. Daarom hoorde je toen niets en nu wel. Je zou een oproep kunnen doen aan andere DJR members met dezelfde monitors om te luisteren naar hun setjes en te posten of ze helemaal niks horen of toch wel een lichte brom / zachte ruis opmerken.
De KRK's hebben misschien een probleem. Koppel ze los. Breng ze in een andere kamer. Zo min mogelijk krullen in de stroomkabel. Stroomkabel in het stopcontact (verder niks erop koppelen), aanmaken. Volume open en luister hoe erg de ruis/noisefloor is. Terug in de set up van je kamer mag de ruis niet erger zijn dan dat.
De Genelec's schijnen goed te zijn. Maar je mag de andere kamer test ook doen. De brom van die is de interferentie brom. En dat proberen we weg te werken.

Overigens waren die Genelecs 'vroeger' toen ze rechtstreeks aan de RCA uitgangen van de geluidskaart hingen helemaal stil als ik muziek op de PC afspeelde (ik neem aan dat dit ook je vraag beantwoordt 'of er brom is als uitsluitend een simpele PC met monitor set-up en de hele meuk CDJ's en DJM los zijn.
Nee ik wil niet weten hoe het vroeger was, ik wil weten wat de situatie nu is. Dus doe het toch PC en monitors alleen in het stopcontact, overige signaalkabels naar andere apparaten los.
Dit moet je doen om te weten of het de PC zelf (apart) is die de storing veroorzaakt of dat het de PC in combinatie met de overige gear is die de stroring krijgt.
Je zei dat als enkel de monitors aan zijn je toch de lichte (noise floor) brom hoort. Doe dus de test in de andere kamer. En is er iets veranderd in je set up ten opzichte van vroeger?
Het is verder nogal een spaghetti feest achter mijn PC en bij de DJ-set omdat ik nogal weinig ruimte heb en er moeilijk bij kan. Er ligt hier en daar wel RCA-kabel? in de buurt van stroomkabels. Ik zal binnenkort alles een keer loshalen en opnieuw aansluiten en wat orde in de chaos proberen te brengen.
Verder zal ik een nachtje alle stekkers loshalen. Ik hal morgen laten weten of dat al verschil maakt.
Orde brengen is nu echt 'main priority' hoor. Een RCA signaalkabel die een hele tijd langs een stroomkabel loopt en krult kan aardig wat interferentie oppakken.
Als ik jou was zou ik morgen gewoon alles loskoppelen en op de vloer weer alles overzichtelijk koppelen (is toch zondag en heb je een hele dag de tijd). Met speciale aandacht voor de route van de kabels.
Ruimtegebrek is op dit moment niet je grootste zorg. Je grootste zorg is je duizenden euro's aan equipment goed te laten werken.

En nogmaals het is zondag, dus tijd zat om te testen en weer alles netjes weg te zetten.
Signaalkabels moeten ook zo min mogelijk in de buurt van de monitors komen. Want daarin zitten er magneten.
Je monitors moeten daarom ook niet te dicht bij de PC kast/behuizing).
Als je ze terug zet op je bureau ga je als volg tewerk:
Eerst al de stroomkabels koppelen op 1 contactdoos. De monitors alleen natuurlijk op de ongeaarde contactdoos. Bundel al de stroomkabels tot een dikke slang die zo snel mogelijk vertikaal naar beneden gaat.
En dan pas de RCA en andere signaalkabels koppelen, zoveel als mogelijk uit de buurt van de stroomkabels en meer horizontaal.
Dan pas in het stopcontact en dan de apparaten weer aan.
Dit zijn maatregelen om interferentie te voorkomen en een eventuele aardlus te verkleinen.
Nog 1 stom vraagje (ik weet het, ze bestaan eigenlijk niet
) : Die isolator heeft inputs en outputs (RCA, XLR). Ik neem aan dat de RCA kabel die nu in input van de PC (die dus nu met de andere kant in de rec out van de mixer zit) in de input kant van de isolator moet en de output kant van de isolator dus weer met RCA naar de rec out op de mixer gaat?
Jaja, is misschien goed. Gebruikelijk in de audio wereld is wel dat je uiterst stroomopwaarts begint met je beschrijving en dan zo stap voor stap stroomafwaarts per apparaat en kabel afgaat. Nu moest ik het 5x lezen voordat ik zeker wist wat je bedoelde.

Maar ik zou de isolator zetten tussen de PC output en de DJM's kanaal input. Tenminste .... Waar begon de brom toen je PC aan was, maar de RCA's die gekoppeld waren aan je PC nog niet gekoppeld was aan de DJM? Bij de rec out connectie van de DJM of bij de line in (kanaal 4) connectie met de DJM?
Maar laat die isolator even met rust. Eerst proberen zonder. Want vroeger was er geen ruis, dus het moet nu ook weer kunnen.