van 120 naar 124 bpm?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ermo2010    posted on 05-06-2012 08:25
het mixen op basis van hoge en lage tonen snap ik,lukt ook nog niet helemaal maar I get it. Maar die tracks laat ik syncen in traktor, dus het kan zijn dat de ene track op een lager bpm wordt 'ingemixed' en als dan het vorige nummer helemaal weg is zou je de plaat op zijn originele bpm willen hebben (toch?)

wat zijn daar de technieken voor, zonder dat het echt storend hoorbaar wordt?

What do you think about van 120 naar 124 bpm? ??

Vote :   

RAS    posted on 05-06-2012 09:22
Je hoeft platen niet zo zeer op hun orginele BPM te draaien. Sterker nog, als je alles een beetje te snel draait, dan klinkt het allemaal wat vlotter voor je publiek. Langzamer draaien is daarentegen niet zo slim. Meestal zijn mensen een bepaalde snelheid gewend van een nummer en als je het dan langzamer gaat draaien klinkt het heel suf.

Sommige radiostations maken hier volgens mij ook gebruik van door nummers standaard ??n of twee procent sneller te draaien. Als mensen daar naar luisteren en vervolgens jou een keer horen draaien, dan draai je de nummers dus eigenlijk al te langzaam ten opzichte van wat ze gewend zijn.

Nummers kun je het best versnellen, abrupt en gelijk met het wegtrekken van het vorige nummer, of anders geleidelijk aan. Als er een stuk is waarin geen beat te horen is dan is dat vaak ook een mooi moment om relatief veel te versnellen, maar het duurt soms te lang voordat je zo'n stuk tegen komt.
User edit by RAS on 05-06-2012 @ 09:24:54 (6%)
djcanta    posted on 05-06-2012 09:44
wat RAS zegt klopt wel ja, mensen herkennen een bepaald nr van hun eigen collectie en de radio op originele snelheid. Down-pitchen is daarom eigenlijk vrij ongebruikelijk en soms leuk bij een overgang naar een andere stijl.

Met up-tempo draaien wordt veelal ook bedoeld dat je je nr's redelijk origineel houdt maar dan wat vlotter. Ook zonder te mixen en je pitch op de +3 tot +5 klinkt 't nog prima
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
BennoRevelli    posted on 05-06-2012 10:11
Poster: RAS
Sommige radiostations maken hier volgens mij ook gebruik van door nummers standaard ??n of twee procent sneller te draaien.?

Wat RAS zegt kan ik inderdaad bevestigen.?
Bij de meeste radiostations including Slam, 538 doen ze vaak twee procent up-pitchen.
Reden:
1. meer tracks in minder tijd (ookal is dat argument bijna te verwaarlozen)
2. Dan klinkt het vlotter op je radio.
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
ermo2010    posted on 05-06-2012 13:20
tnx, ga ermee aan de slag!
Winston    posted on 05-06-2012 13:35
Normaal mix ik ook van lage naar hoge bpm door vooraf een beetje te plannen.
Tic Toc
Estacy    posted on 05-06-2012 17:02
als je commercieel draait kun je beter niet teveel omlaag gaan pitchen, draai je wat minder commmercieel dan is dat echt geen enkel probleem, ik doe zelf niet anders
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Larsz    posted on 05-06-2012 20:23
Je draait je set gewoon in 1 BPM (behalve als je urban shit tussen je house door gaat gooien en zo) dus terug pitchen naar original bpm hoeft/doet niemand.
RAS    posted on 05-06-2012 22:00
Sorry, Larsz, maar in ??n BPM draaien is echt onzin en doet (bijna) niemand.
User edit by RAS on 05-06-2012 @ 22:00:55 (12%)
Artez    posted on 05-06-2012 22:06
Wat ik meestal doe is beginnen met een lage BPM. En dan ga ik elke keer 1 BPM omhoog. En dan het nieuwe liedje dat je hebt ingemixt bij een breakdown, of een stukje waar geen beat is, gewoon terug naar zijn originele tempo te pitchen. En master tempo heb ik altijd aan. Dat doe ik alleen uit als ik creatief ga doen.
Unidentified    posted on 05-06-2012 22:07
Ik draai dubstep (dat is 90% 140bpm) en ik zet deze ook altijd een paar procenten hoger gepitcht, pak dat ik op 143 bpm draai.?
En wat Larsz zegt is geen onzin. Ik zet in het begin mijn bpm hoe ik wil (willekeurig) op mijn TT en mix dan alles op dit tempo, aangezien 90% van de dubstep 140 bpm is moet ik meestal alleen nog pitchen, platen die bv 139 of 142 bpm zijn mix ik natuurlijk zodat ze hetzelfde tempo hebben. Zeg nu niet dat ik het mijzelf gemakkelijk maak, want dat is niet waar, ik heb dan namelijk de tijd om sneller door te mixen of om double drops uit te halen.
RAS    posted on 05-06-2012 22:29
Het is niet makkelijker of moeilijker als je maar ??n BPM aanhoud, beatmatchen moet je toch, maar er zijn nu eenmaal verschillen in de platen die je gebruikt en voor je publiek is het ook wat opzwepender als je wat fluctuaties / opbouw in je bpm hebt zitten.
FASA    posted on 06-06-2012 16:10
Poster: Unidentified
Ik draai dubstep (dat is 90% 140bpm) en ik zet deze ook altijd een paar procenten hoger gepitcht, pak dat ik op 143 bpm draai.?
En wat Larsz zegt is geen onzin. Ik zet in het begin mijn bpm hoe ik wil (willekeurig) op mijn TT en mix dan alles op dit tempo, aangezien 90% van de dubstep 140 bpm is moet ik meestal alleen nog pitchen, platen die bv 139 of 142 bpm zijn mix ik natuurlijk zodat ze hetzelfde tempo hebben. Zeg nu niet dat ik het mijzelf gemakkelijk maak, want dat is niet waar, ik heb dan namelijk de tijd om sneller door te mixen of om double drops uit te halen.

Als je puur en alleen dubstep draait heb je inderdaad gelijk. Ik draai heel veel dubstep maar zo tussendoor is een drum & bass track of drumstep track en dan zit je altijd met andere BPM's. Als je je echt heel erg focussed op 1 heel specifiek genre kun je op 1 bpm draaien maar er zijn genoeg muziek stijlen waar dat niet gaat, of als je even iets anders tussendoor wil doen. 90% van mijn track zit ook op 140 bpm gepitcht naar ongeveer 142, maar met wat anders tussendoor kan het ineens rond de 175 liggen (Drum & Bass)
www.soundcloud.com/nick-janssens1
Winston    posted on 06-06-2012 17:02
Poster: Artez
Wat ik meestal doe is beginnen met een lage BPM. En dan ga ik elke keer 1 BPM omhoog. En dan het nieuwe liedje dat je hebt ingemixt bij een breakdown, of een stukje waar geen beat is, gewoon terug naar zijn originele tempo te pitchen. En master tempo heb ik altijd aan. Dat doe ik alleen uit als ik creatief ga doen.

Zo doe ik het ook. Alleen is elke keer bij mij misschien om de 10 minuten tot een kwartier en dus niet perse na elke overgang.

En het versnellen doe ik of heel geleidelijk gedurende een nummer, bij breaks of wanneer zeg maar het refrein begint. Of wanneer er een climax bezig is in de muziek, want dan komt er meer energie in de muziek en een beetje meer energie door versnellen is dan ook niet merkbaar.
Tic Toc
ermo2010    posted on 23-06-2012 09:51
bedankt voor de tips, average bpm is het geworden Thumbs Up

This is an old Topic

No new postings for 4.706 days.
 Post CommentThat would be 156.9 months
or a whopping 12.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

174 Users online: 29 Guests (145 Unknown)
Pages generated today : 57.160
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.730.112