Beginners producer software
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

maartenw    posted on 02-06-2012 20:36
Beste Djr,

Na lang dj te zijn wil ik nu ook eens beginnen met produceren. Gewoon voor de lol, kijken hoe het is. Maar nu een paar demo's gedownload te hebben van verschillende DAW's. Merk ik dat produceren best moeilijk is. Nu had ik aan jullie een vraagje over de makkelijkste DAW. Eentje die niet te moeilijk is, eentje die makkelijk in omgang is.?

Maar wat misschien nog belangrijker is, is dat er al wat vst's in zitten met veel geluiden. Niet dat ik nog allemaal vst pakketen erbij moet gaan kopen. Mijn budget is namelijk maar beperkt.?

Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar Logic. Puur omdat ik denk dat ook in Logic de goede gebruikersgemakken van Apple zitten. Ook zitten daar al veel instrumenten en drumcomputers in. Maar misschien weten jullie beter wat geschikt voor mij is.?

P.S. Ik heb een Mac. Dus FL studio kan niet.

Alvast bedankt,

What do you think about Beginners producer software ??

Vote :   

Luxx    posted on 03-06-2012 13:14
als je vraagt om een beginners DAW en dan komt met je eigen suggestie van Logic dan zit je echt compleet fout al zoek je iets voor beginners. Logic is het programma wat in het professionele circuit veruit het meest gebruikt word dus voor beginners zou ik het zeker niet noemen.?

wil je toch met Logic aan de slag dan stel ik voor dat je een cursus neemt om een beetje op gang te komen.

verder staat er op je Mac ook nog Garage Band, daar kan je ook wat beginnersspul mee maken
www.mothermusic.nl
Lead    posted on 03-06-2012 13:24
Idee is misschien om eens wat instructie video's op Youtube te bekijken om zo te zien welke GUI je voorkeur heeft.
Zo kun je zien hoe dingen in een bepaalde DAW werken en of het je aan staat het zo te gebruiken.

Om te beginnen zou je ook Ableton Live kunnen proberen, is vooral loop-based, maar je kunt er ook MIDI sporen in aanmaken en toewijzen aan VSTs. Ableton heeft misschien een iets minder stijle leercurve dan Logic of Cubase.
Let the BASS be louder
FASA    posted on 03-06-2012 14:42
Ondanks dat een hoop mensen het hier op het forum niet met me eens zijn blijf ik Reason aanbevelen.?

Waarom?

Reason is heel visueel. Je ziet overal precies wat je doet en hierdoor leer je naar mijn mening veel meer waar een knopje voor dient. Ik vind dat je door middel van het kijken van how to video's op youtube heel snel heel veel kunt leren binnen Reason. (check bijvoorbeeld de website van boyinaband). Verder vind ik het grote voordeel van Reason (en sommige mensen vinden dit juist de grootste beperking) dat je er geen VST voor nodig hebt. Dit kan zelfs niet.?

Ik zou zeggen, zoek eens wat op op youtube over Reason en kijk of het je wat lijkt. Download een demotje en wie weet.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
main    posted on 03-06-2012 14:46
Poster: FASA
Ondanks dat een hoop mensen het hier op het forum niet met me eens zijn blijf ik Reason aanbevelen.?

Waarom?

Reason is heel visueel. Je ziet overal precies wat je doet en hierdoor leer je naar mijn mening veel meer waar een knopje voor dient. Ik vind dat je door middel van het kijken van how to video's op youtube heel snel heel veel kunt leren binnen Reason. (check bijvoorbeeld de website van boyinaband). Verder vind ik het grote voordeel van Reason (en sommige mensen vinden dit juist de grootste beperking) dat je er geen VST voor nodig hebt. Dit kan zelfs niet.?

Ik zou zeggen, zoek eens wat op op youtube over Reason en kijk of het je wat lijkt. Download een demotje en wie weet.

Ik zou beter beginnen met een simpele daw... gewoon fl studio!
FASA    posted on 03-06-2012 15:23
Ja dat hoor je van veel mensen en ik zou er ook zeker naar kijken. Voor mij werkte FL Studio echter gewoon niet. Las toen op aboutdj een bericht over Reason en dat was het gewoon wel voor mij. Vandaar dat ik zeg, probeer het gewoon een keer. Heel veel mensen kunnen goed uit te voeten met FL studio, ik kon er niks mee. Alles klonk blikkerig en scheef en kreeg geen goede synths gemaakt. Toen Reason geprobeerd en daarmee lukte het bij mij wel. Iedereen vind nou eenmaal iets anders fijn. Voor veel mensen werken FL en Ableton fijn, voor mij is het Reason. Het blijft toch gewoon wat je zelf het lekkerst vind werken.
TheMole    posted on 03-06-2012 17:59
Ik raad Reason aan maar gewoon omdat ik er zelf het beste mee kan werken. Zeker met de nieuwe Reason update waar ge naast de reason synths ook andere vst's kunt gebruiken. (Die komt over een paar maanden uit geloof ik)
User edit by TheMole on 03-06-2012 @ 17:59:52 (30%)
main    posted on 03-06-2012 18:15
komt er dus op neer dat je veel demo?s moet doen, en dan kijken wat je het fijnste vind.
Jefe_elaire    posted on 03-06-2012 21:49
mmm, ik kan me herinneren dat ik ooit FL studio op Mac heb gezien hoor...
main    posted on 03-06-2012 21:51
lijkt me sterk..

edit: even gecheckt, fl is inderdaad ook op ios tegenwoordig.
User edit by main on 03-06-2012 @ 22:14:40 (100%)
Luxx    posted on 04-06-2012 00:06
Ios ja. Dat wil zeggen: iPhone en iPod touch. Wil je het op je Mac draaien dan moet je bootcamp gebruiken en op die manier Windows draaien
www.mothermusic.nl
Snoey    posted on 04-06-2012 10:24
Gewoon 1tje uitkiezen en daarmee een jaar werken en kijken hoe het bevalt. Ben zelf begonnen met Reason, vanaf daar naar FL Studio (door een maatje) en later door Red Bull met Ableton. Nu gebruik ik vooral FL en Ableton.

Inprinciepe werkt het allemaal het zelfde, alleen heb je steeds een andere werkomgeving.
www.soundcloud.com/ten-hooven
FASA    posted on 04-06-2012 10:56
Inderdaad, alles komt op hetzelfde neer alleen in een andere verpakking. Daarom is het moeilijk voor ons om te zeggen wat voor jou gaat werken. We kunnen alleen de opties noemen die er zijn:

FL studio
Reason
Reaper
Cubase
Logic
Ableton
Pro Tools
En Sony heeft iets.

Wat voor muziek wil je er eigenlijk mee gaan maken?
Dennis1981    posted on 04-06-2012 12:50

En Sony heeft iets.
?

Acid Pro volgens mij.
maartenw    posted on 04-06-2012 15:53
Inderdaad, alles komt op hetzelfde neer alleen in een andere verpakking. Daarom is het moeilijk voor ons om te zeggen wat voor jou gaat werken. We kunnen alleen de opties noemen die er zijn:

FL studio
Reason
Reaper
Cubase
Logic
Ableton
Pro Tools
En Sony heeft iets.

Wat voor muziek wil je er eigenlijk mee gaan maken?

Ik wil er vooral House/progressive en hiphop mee gaan maken. Nu is het leren van een programma gewoon doen en video's kijken. Dus na een tijdje ga je het programma wel beter kennen.

Waar ik meer op doel, is de hoeveelheid geluiden die al in het programma zit. Ik wil namelijk niet veel meer vst pakketen erbij gaan kopen. Dus wat is volgens jullie een programma dat al best wel vol zit met geluiden of/en Vst's?
FASA    posted on 04-06-2012 17:10
Zoals eerder gezegd, in Reason kun je niks toevoegen dus zit al vol (op Samples na dan) maar ieder andere programma werkt met VST's. In ieder ander programma zit ook van zichzelf genoeg om een flinke tijd mee aan de slag te kunnen. Ik denk dus niet dat hier echt een antwoord op te geven valt.
Sebasz    posted on 04-06-2012 17:19
Poster: Jefe_elaire
mmm, ik kan me herinneren dat ik ooit FL studio op Mac heb gezien hoor...

Kan kloppen ja

Poster:?main
lijkt me sterk..

Klopt ook, maar FL Studio wordt op dit moment ook voor Mac OS X ontwikkeld. Je kunt je zelfs aanmelden als betatester in een topic, maar dan moet je het wel legaal hebben aangeschaft. Er zijn dus al mensen die er mee werken.

Poster:?main
lijkt me sterk..

Zie mijn tekst hierboven
FML    posted on 04-06-2012 18:52
Tja ik zou wat demo's downloaden kijken welke interface je het beste bevalt . er bestaat ( voor mij dan )? toch geen 1 software die alles inhoud . Leer eerst de basic's dat kan volgensmij prima in FL studio ..ook met ableton kan je giga veel kanten op. En later zal je zien dat je meerdere dawz zal gebruiken ! Winking my eye Iedereen systeem heeft zijn positive kanten en negatieve kanten Winking my eye
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Sebasz    posted on 04-06-2012 18:56
Nouja ik zou je juist eigenlijk niet aanraden om met FL Studio te beginnen. Juist omdat het zo makkelijk en handig werkt kun je later als je over wil stappen naar een ander programma (om bijv. de audio engine) minder makkelijk aanpassen.

Dat pattern ding in FLStudio bijvoorbeeld, superrrrhandig maar vind je helaas(!!!!) in geen enkele andere DAW
FML    posted on 04-06-2012 19:09
FL studio is handig om te beginnen , om bijv te benamingen te leren kennen om te gaan met bepaalde effecten. ( wat kennismaking )

Die patern heb je ook in ableton live , en als ik me niet vergis zit dat nog wel in meer dawz verwerkt hoor.

Het zal toch niet echt uit maken met wat je begint later ga je toch weer bij iets anders kijken .
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

295 Users online: 15 Guests (280 Unknown)
Pages generated today : 70.954
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.548.955