Beamers - wat kan ik hier mee doen??
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Camino    posted on 03-02-2006 22:20
Ik draai volgende zaterdag op een schoolfeest, met als thema "winter wonderland" (ja ik weet et... beetje laat voor "winter wonderland" maar ik heb et niet beslist). Ik heb ook 2 beamers (en laptops) tot mijn beschikking, die ik dus kan gebruiken voor wat ik wil. Heb het geld niet om DVJ's ofzo te huren, en ben ook niet van plan om iets van VJ software te kopen. Maar ik zou het zonde vinden om die beamers niet te gebruiken!

Weet iemand of het mogelijk is om een digitale videocamera live beelden te laten sturen naar een beamer (al dan niet via laptop)? kan zo bijvoorbeeld op een scherm een soort "webcam" hebben van de dansvloer, en op het andere scherm de DJ booth.

Of kent iemand misschien iets van leuke sfeervideos of zo? Qua verlichting heb ik trouwens 8 scanners, heel wat pars (vooral blauw/groen/paars), 2 groene lazers (gaan niet al te veel aanstaan), een stuk of 6 kleine strobo's, blacklights, en een grote 6000 watt strobo (heeeerlijk ding); heb je een beetje een idee van hoe het er uit zal zien voor de rest... dus vooral nadruk op blauw en groen... liefst dus ook een video die daar een beetje bij past. Trouwens; de rector is nogal conservatief, dus best niet al TE veel bloot :P

Heeft iemand nog andere ideeen of ervaringen? thanks a bunch!

What do you think about Beamers - wat kan ik hier mee doen?? ??

Vote :   

Reemz    posted on 03-02-2006 23:36
Deaf,

sluit anders een dvd speler aan op de beamers en op de mixer. Koop een paar dvd's met recente videoclips en mix dan af en toe een videoclip doorheen. Op een schoolfeest slaat uit ervaring zoiets zeker weten wel aan. (Wat is de gemiddelde leeftijd op dat schoolfeest?)

Winston    posted on 04-02-2006 02:16
Als de laptops een dvd drive hebben is dat zeker te doen. Laptops en beamers zijn voor elkaar gemaakt. Hou wel rekening met de lengte van de RGB kabel, die de lengte beperkt tussen laptop en beamer. Je kunt dan alleen in de buurt van de laptops projecteren bv links en rechts van je booth. Als je het nog nooit eerder hebt aangesloten is het slim even te testen.

Het is ook mogelijk via de thru out van 1 beamer om een 2-de beamers serie te schakelen.

Het is natuurlijk ook mogelijk om een live cam op de beamer aan te sluiten. Dat gebeurt het gemakkelijkst direct op de beamer in een soort gele RCA input. Je moet dan telkens switchen tussen RGB input voor de lap top en de video input voor de camera. De beamer moet dus bedienbaar zijn met de remote control vanaf je booth lokatie.

Hoe de aansluiting op de video camera moet weet ik echter niet. Misschien hebben niet alle camera's de mogelijkheid, maar vraag verder. Ik heb in electronica zaken wel eens zoiets gezien op gewone TV's en verder is er dus niet zoveel verschil tussen aansluiten op een beamer of TV.

Beeld zou ook via de laptop kunnen z.a. je met geluid kan als het een geschikte videokaart heeft, alleen heb ik het nog nooit gedaan.

Wat betreft lighting hou ik persoonlijk niet ervan als het te druk is, teveel kleuren tegelijk, dus ik denk dat je het wel mooi kan maken.

De mogelijkheden die je voorlopig hebt met de beamer zijn videoclips, live beelden en visualizations die je apart moet draaien op de lap top. Ook kun je in powerpoint leuke teksten en foto's projecteren. Sfeervolle winterfoto's zoek je natuurlijk gauw op internet.

Hopelijk heb je iemand die je bij de bediening helpt. Wordt vast spectaculair.

Meld ons hoe het was.

Anyway, succes ermee

Tic Toc
Camino    posted on 04-02-2006 09:05
@phenix - de leeftijd zit tussen de 14 en de 18

@ winston - Dat was ook het plan om een scherm aan iedere kant van de booth te zetten. Ik heb net gekeken naar de cams, en die hebben dus een soort live-streaming via USB. Ik denk dat ik deze dus ga gebruiken. op een scherm komt een stream van de DJ booth: zoiets en dan nog een beeld van het publiek gestreamed van de truss (truss wordt ongeveer 7 meter hoog... stellage....)  beetje zoals dit maar dan misschien ietsje minder indrukwekkend . Ik zal ook controllers hebben voor de beamers, dus kan ik die van de booth bedienen (en blackout zetten als dit even er niet bijpast).

weer aan het werk... nu nog een USB kabel van 15 meter proberen te vinden voor in de truss.... Foto's beloofd na afloop!
Nvie    posted on 04-02-2006 09:09
Neem zowiezow een DLP beamer, die hebben een veel grotere lichtopbrengst. Als ik jou was zou ik naar een VGA verlengkabel kijken, aangezien ik er van overtuigd ben dat deze beter zal werken dan een simpel USB gevalletje
Camino    posted on 04-02-2006 09:20
Nvie: kwa beamers gebruik ik gewoon die dat ze op school hebben.... weet niet zeker welk model ze zijn maar het zijn er wel van AKAI. En de bekabeling zoals ik het nu zie, is

[videocamera]------USB------[Laptop]------VGA-----[Beamer].

Of anders is het misschien mogelijk om via de RGB uitput van de camera gelijk naar de beamer te gaan... moet eerst checken of dit wel mogelijk is. Dan zou ik gewoon de laptop laten vallen en

[videocamera]-----RGB-----[Beamer]

krijgen. Welke zou beter zijn denk je??

Nvie    posted on 04-02-2006 09:48
DLP is geen merk, DLP staat voor Digital Light Projection, of iets in die trant. Komt er iig op neer dat er een zéér hoge lichtopbrengst is.

Ik zou je videocamera via de laptop doen, kun je eventueel ook nog wat editen of een videoclip erdoorheen spelen.
Camino    posted on 04-02-2006 09:53
Poster: Nvie
Als ik jou was zou ik naar een VGA verlengkabel kijken, aangezien ik er van overtuigd ben dat deze beter zal werken dan een simpel USB gevalletje

Ik dacht ook eerst dat het best zou zijn om via de laptop te gaan, maar is er dan geen probleem met een lange USB kabel?
Nvie    posted on 04-02-2006 09:59
Ik denk dat er ook wel iets is om dat draadloos te doen, kan het alleen zo snel niet vinden
Camino    posted on 04-02-2006 10:10
hmm ja... is wel interessant idee... zal is rondkijken bij wat verhuurbedrijven regio leiden...
Winston    posted on 04-02-2006 12:47
Algemeen geldt voor zowel geluid als beeld: hoe langer de kabel hoe slechter de kwaliteit wordt.

Als de cam relatief dichter bij de beamer is dan de laptop, ga dan rechtstreeks. Je hebt toch eenmaal de controller van de beamer binnen handbereik.
Misschien stream publiek rechtstreeks op beamer en stream DJ booth via laptop die in de booth is.

De draadloze techniek die ik ken is vrij ingewikkeld en zou ik zelf niet durven te gebruiken direct de eerste keer. Er komt wat hardware aan te pas en daarvan moet je ook nog de drivers installeren op de laptop en bij mij tot nog toe zonder installatie wizard, dus moest een computerexpert bij aan te pas komen. Maar dat was gewoon voor een draadloos LAN op kantoor.

Mooi zou zijn als je een data switch box hebt. Daarmee kun je 2 of meer laptops aansluiten op 1 beamer. Terwijl het beeld van laptop 1 naar de beamer gaat kun je het beeld voorbereiden op laptop 2 en dat op een gewenst moment switchen en beeld 1 valt weg en beeld 2 komt meteen. Vraag de school als ze dat toevallig hebben.

Tic Toc
User edit by Winston on 04-02-2006 @ 12:50:12 (11%)
Camino    posted on 05-02-2006 10:50
ik ben van plan 2 beamers te gebruiken... en heb iets van een 50 laptops tot mijn beschikking dus dus kan gewoon allebij doen . Voor de DJ booth ga ik het uiteindelijk met een webcam doen via een PC. dus:

webcam1 - usb - PC 1 - VGA - Beamer 1

Het is vooral voor het publiek dat het nog wat lastig is, omdat ik een andere webcam bovenin de stellage (3 verdiepingen) wil hangen... misscheien zet ik gewoon de laptop ook in de stellage en gebruik ik een VGA kabel om naar de beamer te gaan. 

webcam - USB - PC 2 - VGA - Beamer 2.

of is het volgende ook op een of ander manier mogelijk??:

Webcam - USB - PC 2 - internet - PC 3 - VGA - Beamer 2
lolbroek    posted on 05-02-2006 10:55
internet? kun je gewoon geen netwerkje leggen, zal trouwens iets sneller en foutlozer gaan hoor.
Nvie    posted on 05-02-2006 11:00
Idd... internet is denk ik niet een goede optie om zo iets te doen. Een netwerkje zou inderdaad een hele goede oplossing zijn.
MaxvEck    posted on 05-02-2006 11:04
en waarom niet gewoon je camera rechtstreeks naar je beamer ?
DJMaiK    posted on 05-02-2006 11:08
ik zou camera doen lijkt mij mooier ... heb ik wel vaker gezien 1voor publiek & 1 de booth duzz
Camino    posted on 05-02-2006 11:16
nou ik zou toch lieven nog steeds uiteindelijk controle hebben over wat er op de beamer komt, en bijvoorbeeld af en toe een clipje ofzo tussengooien.... vandaar dat ik het liever via de PC doet. maar het blijft een mogelijkheid
DJMaiK    posted on 05-02-2006 11:19
jah is ook vet .. naja succes
MaxvEck    posted on 05-02-2006 21:37
wat dacht je hiervan :

beamer 1 :

laptop met videoclips  ---> beamer

beamer 2:

webcam 1 en 2 ---> laptop ---> beamer
Camino    posted on 05-02-2006 22:16
en dan switchen tussen webcam 1 en 2? klinkt eigenlijk als een heel goed idee... hoe zou dat dan te werk gaan dan om te switchen??
MaxvEck    posted on 05-02-2006 22:19
ik g effe voor je zoeken of ik ergens een leuk proggamatje voor het witchen kan vinden , als ik het heb laat ik het horen
Camino    posted on 05-02-2006 22:20
toppie jonge  zal ondertussen zelf ook even verderkijken...
MaxvEck    posted on 05-02-2006 22:34
kan niks vinden voor het mixen van live-video, wat je wel kan doen is 2 digitale camera's aansluiten op een video switch ( zo'n scart ding .. kost 10 euro ) en die dan rechtstreeks naar je beamer

This is an old Topic

No new postings for 7.157 days.
 Post CommentThat would be 238.6 months
or a whopping 19.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

275 Users online: 134 Guests (141 Unknown)
Pages generated today : 13.809
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.707.200