Mobiele studio (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

LouisCasper    posted on 21-05-2012 19:33
Beste members,

Binnenkort ga ik op kamers in Amsterdam. Er is een kamer vrij gekomen in het appartementje van twee vrienden van me. De meeste van jullie hebben mijn studio wel eens voorbij zien komen op het forum en begrijpen dat het vrij lastig gaat worden deze mee te nemen naar mijn kamer in Amsterdam, aangezien ik in Amsterdam bovenburen, onderburen en buren naast me heb, afgezien van mijn twee huisgenoten. Ik zat er in eerste instantie aan te denken om mijn hele kamer te behangen met 5 cm dik noppenschuim, maar ik vraag me af of dat voldoende gaat zijn om geluidsoverlast te voorkomen.

Als alternatief zat ik eraan te denken mijn studio thuis te laten, aangezien ik daar meestal in de weekenden nog kom, en voor mijn kamer in Amsterdam een kleine mobiele studio op te zetten die ik makkelijk (gedeeltelijk) heen en weer kan sjouwen tussen Amsterdam en mijn huis in Spakenburg. Het zou ook handig zijn als ik hem eventueel nog mee zou kunnen nemen naar bijvoorbeeld een hotelkamer op vakantie, zodat ik overal mijn momenten van inspiratie kan benutten. Ik zou graag de mogelijkheid hebben mijn ideeen zo goed mogelijk neer te kunnen zetten, waarna ik ze in mijn thuis studio tot in de puntjes uit kan werken. Het zou natuurlijk het mooist zijn wanneer ik on the road de (geluids)kwaliteit die ik thuis gewend ben zou kunnen evenaren, of er in elk geval zo dicht mogelijk bij in de buurt komen.

Nu is mijn vraag: Wat heb ik allemaal nodig voor zo'n mobiele studio en welke producten kunnen jullie mij aanraden??
Ik dacht zelf aan een goede koptelefoon, een klein midi-keyboardje en eventueel een mobiele audio-interface. Welke zouden jullie mij kunnen aanraden?

Ik beschik al over een 15' MacBook Pro?met Logic Pro en alle plug-ins die ik op mijn iMac in mijn thuisstudio ook heb.?Mijn budget is redelijk groot, dus als ik ervan verzekerd ben dat ik echte onevenaarbare kwaliteit koop ben ik best bereid om bijvoorbeeld 400 euro neer te leggen voor een koptelefoon.

Voor de mensen die mijn thuisstudio nog niet kennen en niet weten wat ik bedoel met 'de (geluids)kwaliteit die ik thuis gewend ben':?

Wat zie je?
- iMac 27' Quad-core i7 2.93 Ghz 8 Gb ram (Met Logic Studio 9 en Ableton Live 8)
- iPad 2 64 GB (Met Soundprism Pro, TouchOSC en AC-7 Core)
- Arturia The Laboratory 61
- Apogee Duet 2
- 2x KRK VXT8
- Behringer HA400
- Showtec DJ Switch 6
- Sennheiser HD 280 Pro
- Sennheiser HD 201?

Alvast bedankt!

EDIT:
Ik zit nu toch te kijken naar een set monitoren voor in m'n kamer in Amsterdam. Ze kunnen niet te groot zijn want zo veel ruimte heb ik niet, dus ik zat te kijken naar monitoren met een 4' woofer.

De speakers waar ik tot nu toe naar gekeken heb zijn:
- KRK VXT4 - Ik heb in mijn thuisstudio VXT8's staan dus zo heb ik toch een beetje de sound van thuis.
- Adam A3X - Ik heb de A5X, A7x en de A8X gehoord en die vond ik alle drie fenominaal klinken.

Welke kunnen jullie mij aanraden?
http://www.louiscasper.com
User edit by LouisCasper on 29-07-2012 @ 18:06:43 (32%)

What do you think about Mobiele studio ??

Vote :   

Estacy    posted on 21-05-2012 19:50
laptop, software, midi controller niet al te groot, goede koptelefoon versterker en een goede studio koptelefoon. alles met de bijbehorende tasjes, dan kun je in een eastpak rugzak een hele studio meenemen

edit: om wat dingen toe te voegen: zo'n behringer is natuurlijk niks voor een amp, geef daar best wat geld aan uit, maar ook weer niet te veel, boven een bepaald prijsniveau is het voornamelijk snake oil

voor de koptelefoon: De Beyerdynamic DT770 is een prima ding, wel erg lelijk maar ach, voor een goede prijs. samen met die HD280 die je hebt heb je dan best lekker geluid denk ik zo
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 21-05-2012 @ 19:55:02 (100%)
djmstr223    posted on 21-05-2012 20:00
De dt-770 is echt super! als midi keyboard kan je een akai MPK mini kopen echt een leuk ding.

Als een geluidskaart kan je denk ik gewoon je duet gebruiken, of nog een kopen Happy, laughing
www.bramvanbergen.nl
LouisCasper    posted on 21-05-2012 20:08
Thanks voor de snelle reacties tot dusver! Ik zat aan de Apogee One te denken als geluidskaart, aangezien ik geen zin heb steeds m'n halve thuisstudio af te breken om m'n Duet 2 mee te kunnen nemen. Denken jullie dat de One een redelijke geluidskaart is voor dit soort doeleinden? Of is dat juist teveel van het goede?

Die koptelefoon ga ik zeker eens uitproberen! Zijn er nog andere (compactere) alternatieven met studio-geluidskwaliteit? Ik wil natuurlijk niet dat het geluid teveel gekleurd wordt. Is de Sennheiser HD 25-II wat? Ik heb dat altijd al een mooie, compacte en robuste koptelefoon gevonden en ik meen gelezen te hebben dat hij niet erg kleurt. Of is dat niks voor studio gebruik?

Die Akai ziet er trouwens ook goed uit! Alleen weet ik van mezelf dat ik niet veel doe met drum-pads, dus dat vind ik dan zonde van de ruimte. Zijn er nog andere goede alternatieven?
User edit by LouisCasper on 21-05-2012 @ 20:10:13 (26%)
djmstr223    posted on 21-05-2012 20:18
Akai heeft er ook een zonder drum pads Happy, laughing de lpk 25
www.bramvanbergen.nl
maartenw    posted on 21-05-2012 20:57
Ik heb hier als geluidskaart de PreSonus audiobox USB. Het is misschien niet zo'n goede geluidskaart als de Apogee. Maar mobiel is die zeker. Hij kan tegen alles. Je kan er zelfs overheen rijden (kijk maar op de site). Maar waarschijnlijk valt deze buiten jouw kriteria.?

Een keyboardje: Akai LPK 25. Heb ik veel goede dingen over gehoord.
Yvaroz    posted on 21-05-2012 21:26
Ik heb die Akai LPK 25 hier nog liggen, de toetsen zijn opzich wel te doen kwa indrukken enzo, niet veel zooi erop, doet gewoon waar hij voor bestemd is. die past ook zo in mn tas, dus ook mobiel
Nothing is Impossible
Artez    posted on 21-05-2012 23:51

Audio Technica ATH-M50

Over deze koptelefoon heb ik ook wel goeie dingen gehoord!
LouisCasper    posted on 22-05-2012 10:09
@ Artez
Die ga ik dan ook maar eens ergens bekuisteren! Zou die Sennheiser die jij nu hebt ook volstaan in de studio denk je? Want dat blijf ik ook een prachtkoptelefoon vinden.

@ iedereen
Als ik m'n muren behang met 7 cm ding noppenschuim, zou het dan zin hebben om toch mijn studio te verplaatsen zonder dat iemand daar last van heeft?
MrQreeny    posted on 22-05-2012 10:24
Merk je snel genoeg Winking my eye
Maar ff serieus, hoe hard zet jij je shit als je aan het producen bent johConfused Je hoeft hem toch helemaal niet zo hard te zetten?? Misschien iets harder dan wanneer je gewoon muziek zit te luisteren, maar ook niet veel..?

Ik zit overigens met hetzelfde 'probleem', k ga waarschijnlijk ook op kamers begin juni. Ik heb overigens niet zo'n uitgebreide studio als jij hebt. Maar ik ga het denk nog wel eventjes thuisthuis laten en misschien daar gewoon ??n mooie studio maken ipv 2 halve...
'Music is the universal language of mankind...'
LouisCasper    posted on 22-05-2012 10:40
Poster: MrQreeny
Merk je snel genoeg Winking my eye
Maar ff serieus, hoe hard zet jij je shit als je aan het producen bent johConfused Je hoeft hem toch helemaal niet zo hard te zetten?? Misschien iets harder dan wanneer je gewoon muziek zit te luisteren, maar ook niet veel..?

Nouja met die VXT8's is het 'probleem' dat ze tot 37 Hz gaan en dus op een normaal volume alsnog best wat trillingen en lage frequenties door de muren heen rammen.

Poster:?MrQreeny
Ik zit overigens met hetzelfde 'probleem', k ga waarschijnlijk ook op kamers begin juni. Ik heb overigens niet zo'n uitgebreide studio als jij hebt. Maar ik ga het denk nog wel eventjes thuisthuis laten en misschien daar gewoon ??n mooie studio maken ipv 2 halve...

Ja ik laat mijn studio thuis gewoon helemaal zoals ie is en wil voor de mobiele variant alleen maar wat nieuwe dingen aanschaffen, dus half wordt ie niet gelukkig. Ik zou dat geld wat ik in die mobiele studio stop ook nog kunnen investeren in m'n thuis studio alleen ik zou nu al niet meer weten wat ik nog zou moeten kopen. Vind hem best compleet zo.
Artez    posted on 22-05-2012 17:14
Ja denk het wel, ze zijn wel on ear, dus ik weet niet of je dat fijn vindt? Maar ik ben nog niet aan het produceren enzo dus ik kan niet echt een oordeel geven.
Snoey    posted on 22-05-2012 17:28
Ik zie alle bekende producers alleen met een macbook en een koptelefoon.
www.soundcloud.com/ten-hooven
MrQreeny    posted on 22-05-2012 17:37
Ja dat is ook zo natuurlijk. Ik denk zomaar dat ze de helft van hun beats in het vliegtuig hebben verzonnen... En dat ze het in de studio dan verder uitwerken en afmixen. Waarbij dat laatste waarschijnlijk ook nog wel is wordt gedaan...
'Music is the universal language of mankind...'
PhonoGraaf    posted on 22-05-2012 18:05
APC40/20 of een andere clip launcher en een klein keyboard met zo veel mogelijk extra midi controls, zoals de MPK25. Ik zou ipv een iMac voor een MacBook Pro gaan, die kun je dan meeslepen tussen je twee adressen. Ook kun je de iPad en de audio interface gewoon op beide adressen gebruiken.
Vind ik behoorlijk mobile.

De iPad alleen heeft met de juiste software al enorm veel mogelijkheden als controller...
User edit by PhonoGraaf on 22-05-2012 @ 18:05:54 (41%)
RLB    posted on 22-05-2012 19:22
ik zou je macbook meenemen (eventuweel nieuwe vaste pc?)
goede software koptelefoon & goeie monitoren,
eventueel sample machine en/of (mini) midi keyboard.

EDIT: ik vind oude speakers of versterkers warmer en mooier klinken, mischien 1 tip.
Rick.
User edit by RLB on 22-05-2012 @ 19:23:28 (54%)
Estacy    posted on 22-05-2012 20:37
Poster: RLB
i
EDIT: ik vind oude speakers of versterkers warmer en mooier klinken, mischien 1 tip.

mobiele studio he Winking my eye
Unidentified    posted on 23-05-2012 13:12

In een studio wil je eerlijk geluid, geen mooi geluid. Anders weet je toch niet of je track nu juist is afgemixt als je ze producet over speakers die je geluid heel erg kleuren?
JimmyJames    posted on 23-05-2012 16:36

Je bedoeld het goed, maar probeer je in het vervolg wat meer te verdiepen in de materie voordat je iets zegt Cool
dance2mix    posted on 23-05-2012 19:43
Poster: JimmyJames
Je bedoeld het goed, maar probeer je in het vervolg wat meer te verdiepen in de materie voordat je iets zegt Cool

BAM! IK ZEG DOEN!
CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS
LouisCasper    posted on 23-05-2012 19:48
Ontopic maar weer!
Hebben er mensen ervaring met die Sennheiser HD-25-II ? Is die goed voor studiogebruik? Zijn er nog andere koptelefoons die jullie me aan kunnen raden? Als mobiele geluidskaart ga ik hoogstwaarschijnlijk een Apogee One halen, omdat ik met die als het nodig is ook nog demo vocals op kan nemen in prima kwaliteit.
youngbeatsz    posted on 23-05-2012 20:14
ik ben zelf ook redelijk mobiel, als dj dan, maar nu ik ga beginnen/verdiepen in het producen heb ik de volgende opstelling klaar:
-macbook pro 13' (ja 15 is beter voor het producen maar 13' is ideaal voor het draaien, de hoofdreden voor de aankoop bij mij) ?
-ableton live (logic is natuurlijk evengoed, kwestie van voorkeur)
-beats by dr dre pro
en in de toekomst gaat ook m'n keyboard mee (midi weliswaar) indien je hiervoor een kleiner keyboardje pakt (25 toetsen? ben niet zo thuis in keyboards) lijkt dit me perfect meeneembaar, zo is het zelfs mogelijk in de bus of trein een degelijke beat en melo op poten te zetten. en volgens mij, past dit allemaal in je eastpak! overlaatst zag ik ook nog een mixercontroller, op usb en zonder een externe voeding, lijkt me altijd handig om mee te hebben? alhoewel dit misschien meer tot afmixen behoort? ik hoor het graag.
bovendien zou ik je aanraden om gewoon een niet te dure geluidskaart te nemen. gewoon kwaliteit. want volgens ik je begrijp, kan je nog steeds terugvallen op die mooie studio die je al hebt. dus zou ik eerder opteren evt wat extra geld in wat anders te steken dan in een audio interface. tenzij je, zoals je zelf aangeeft, de apogee one haalt.
Snoey    posted on 23-05-2012 22:19
ik heb een Akai mpk mini keyboard, net zo breed als een 13'' Macbook en heeft 16 witte toetsen en daarnaast 8 drumpads en 8 potmeters. Krijg alleen de drumpads niet goed geprogammeerd in FL Studio en Ableton.

Verder heb ik Byerdynamic hoofdtelefoon, die ik nu eigenlijk alleen maar snachts gebruik en als controle middel bij het afmixen, omdat me Yahama's niet helemaal neutraal zijn in het hele hoog en in het hele laag.

Voor de mobiele studio twijfel ik al bijna een jaar om een Macbook aan te schaffen, ik vind ze namelijk heel erg duur. Heb nu bijna 2 jaar een Acer met een i5 processor en 6 gig ram, ik producer er alleen nooit op. Vooral omdat ik de laptop voor het schrijven van essay's gebruik en voor het kijken van series als ik niet thuis ben.

Toch hoor ik bekendere producers zeggen dat de Macbook pro de beste aankoop ooit is geweest. Ondere andere Nicky Romero en Vato Gonzales hebben dat gezegd.

Toch blijf ik 1500 euro erg veel geld vinden voor een laptop!!!

Ik zou gewoon zo lang mogelijk thuis blijven wonen tot je een eigen huis kan kopen/huren, om gewoon lekker thuis op de homestudio kan kloten.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Luxx    posted on 23-05-2012 22:29
Poster: Snoey
ik heb een Akai mpk mini keyboard, net zo breed als een 13'' Macbook en heeft 16 witte toetsen en daarnaast 8 drumpads en 8 potmeters. Krijg alleen de drumpads niet goed geprogammeerd in FL Studio en Ableton.

Verder heb ik Byerdynamic hoofdtelefoon, die ik nu eigenlijk alleen maar snachts gebruik en als controle middel bij het afmixen, omdat me Yahama's niet helemaal neutraal zijn in het hele hoog en in het hele laag.

Voor de mobiele studio twijfel ik al bijna een jaar om een Macbook aan te schaffen, ik vind ze namelijk heel erg duur. Heb nu bijna 2 jaar een Acer met een i5 processor en 6 gig ram, ik producer er alleen nooit op. Vooral omdat ik de laptop voor het schrijven van essay's gebruik en voor het kijken van series als ik niet thuis ben.

Toch hoor ik bekendere producers zeggen dat de Macbook pro de beste aankoop ooit is geweest. Ondere andere Nicky Romero en Vato Gonzales hebben dat gezegd.

Toch blijf ik 1500 euro erg veel geld vinden voor een laptop!!!

Ik zou gewoon zo lang mogelijk thuis blijven wonen tot je een eigen huis kan kopen/huren, om gewoon lekker thuis op de homestudio kan kloten.

als student kan je korting krijgen + als je een BTW nummer hebt de BTW er nog aftrekken. daarnaast kan je ook via maandelijkse betalingen doen en dan valt de klap opzich nog best mee. het blijft duur hoor! maar zo ben ik het van plan te gaan doen binnenkort. overigens komen in Juni de nieuwe modellen met snellere processors en nieuw design. dus je kan ?f daar op wachten, of de oude modellen tegen lagere prijs kopen!
www.mothermusic.nl
Estacy    posted on 23-05-2012 23:36
Poster: LouisCasper
Ontopic maar weer!
Hebben er mensen ervaring met die Sennheiser HD-25-II ? Is die goed voor studiogebruik? Zijn er nog andere koptelefoons die jullie me aan kunnen raden? Als mobiele geluidskaart ga ik hoogstwaarschijnlijk een Apogee One halen, omdat ik met die als het nodig is ook nog demo vocals op kan nemen in prima kwaliteit.

HD 25 is een prima HP, maar hij heeft wel een bumpje in het laag, maar ga zowiezo zelfs eens koptelefoons testen ergens, en pak gewoon diegene die jij het fijnst vindt. neem je eigen laptop en geluidskaart mee
LouisCasper    posted on 24-05-2012 09:37
Is hij in het mid en in het hoog wel redelijk vlak? Een bumpje in het laag vind ik niet zo'n probleem, dat hebben mijn VXT8's ook en anders kan het nog wel eens zijn dat ik teveel bass in een productie gooi. Ik ga zaterdag eens langs een muziekwinkel om naar het een en ander te luisteren!

225 Users online: 153 Guests (72 Unknown)
Pages generated today : 74.769
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.871.806