stappenplan (house)track
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jefe_elaire    posted on 18-05-2012 13:11
Hoi allemaal

Ik had de vraag; waarmee begin je eerst? eerst de intro, eerst de synth uitkiezen of andere samples, of eerst de melodie in een pianoroll zetten en daarna een goede synth vinden, etc. waarmee begin je als je een track wilt maken? ik weet wel hoe een track in elkaar zit maar niet met wat je eerst begint.

en hoe bedenken jullie een melodie?

Greetz Smile

What do you think about stappenplan (house)track ??

Vote :   

maartenw    posted on 18-05-2012 14:38
Hoe je begint is voor iedereen anders. De ene begint met de kick. De ander met een melodie met synths enzovoorts. Het ligt er namelijk maar net aan wat je tegenkomt. Misschien zit je een keer een lekkere kick te maken en denk je dat je daar wel een nummer omheen kan maken. De andere keer zit je te kloten en vind je een leuk melodietje. Dan ga je daar een nummer omheen verzinnen. Het ligt dus puur aan het moment.?

Gerdo    posted on 18-05-2012 16:59
Wat Maarenw schrijft is helemaal waar, voor iedereen is het anders. Ik ben pas sinds kort een beetje aan het produceren, voor mij is het zo dat ik een idee heb, maakt niet uit of het nou een melodie is of een beat, dan begin ik gewoon en ik kijk wel of het wat wordt.
Jefe_elaire    posted on 18-05-2012 21:32
oke, helemaal duidelijk !
Luxx    posted on 18-05-2012 21:40
in mijn geval begin ik altijd met gewoon een paar akkoorden zoeken en dan in een goede volgorde zetten. daarna bedenk ik er een passend ritme bij en daarna maak ik de beat. op deze manier kan ik de beat mee laten gaan met de akkoorden/melodie door bepaalde punten te accentueren. daarna maak ik een baseline en trek ik alles uit elkaar en begin aan het arrangement.
www.mothermusic.nl
Jefe_elaire    posted on 18-05-2012 21:48
mmm, wat is eigenlijk het verschil tussen ritme en melodie? :$
djmstr223    posted on 18-05-2012 21:53
Poster: Jefe_elaire
mmm, wat is eigenlijk het verschil tussen ritme en melodie? :$

Een ritme is vaak met drums, het ritme geeft vaak ook een lekkere vibe. Een melodie is een synth of piano met accorden enzo Happy, laughing
www.bramvanbergen.nl
Jefe_elaire    posted on 18-05-2012 22:06
ooh oke, maar gaan die twee dingen door elkaar heen in een track?
Luxx    posted on 18-05-2012 22:16
Poster: djmstr223
Een ritme is vaak met drums, het ritme geeft vaak ook een lekkere vibe. Een melodie is een synth of piano met accorden enzo Happy, laughing

in mijn geval bedoelde ik het ritme waarmee de akkoorden lopen.?

dat je het verschil niet weet tussen ritme en melodie is best apart. laat ik het zo zeggen:
een melodie is altijd een ritme, maar een ritme is niet altijd een melodie
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 18-05-2012 @ 22:26:32 (100%)
MrStief    posted on 21-05-2012 11:17
Poster: Luxx
in mijn geval bedoelde ik het ritme waarmee de akkoorden lopen.?

dat je het verschil niet weet tussen ritme en melodie is best apart. laat ik het zo zeggen:
een melodie is altijd een ritme, maar een ritme is niet altijd een melodie

Ik zie in een keer me muziek leraar weer voor me, met zijn wijze lessen.

Een ritme kan je altijd op een drumstel maken. Een melodie niet.

Een ritme kan je altijd op een keyboard maken, Een melodie ook.

Het heeft te maken dat een ritme een bepaalde herhaling is van bijvoorbeeld een snare of een ander eentonige toon/klank.

Een ritme kan ook met een synth gemaakt worden, het wordt pas een melodie als het ritme in tonen veranderd hoger en lager.
User edit by MrStief on 21-05-2012 @ 11:20:41 (5%)
JoeriThemen    posted on 12-06-2012 10:01
Ik maak vaak eerst een melodietje, die vaak in mij naar boven komt, ik maak altijd een kick loop voor eronder zodat ik weet dat het wel lekker klinkt. daar bouw ik een sub onder en meestal nog wat andere troep, daarna ga ik pas echt een goede loop maken.

Dit is natuurlijk voor iedereen anders wat Maarten al zei.
FloRise    posted on 12-06-2012 11:29
Meeste mensen beginnen gewoon. voor iedereen is het anders. naar mijn mening is het t makkelijkste om te beginnen met een melodie, want dan kun je jezelf helemaal uitleven en daarna een beat eronder zetten. zo doe ik het altijd. als de nummers meer om de beat draaien doe ik het andersom.? ook?als de intro erg belangrijk is kun je daar mee beginnen.

dus het is verschillend kwa wat voor een track je in gedachten hebt en wie je bent. maar als je niets in je hoofd hebt kun je vaak het makkelijkste beginnen met een melodie, anders is het vaak dat je vast loopt (is bij mij het geval)

dus het is heel persoonlijk. en het is ook maar hoe het loopt met je creative brein. soms kom je op een idee die je vet vind. die kun je dan? beter eerst uitwerken omdat het lastig kan zijn om het achteraf nog mooi te laten klinken.

veel succes en plezier met produceren.
misschien staat er al een mooi nummertje van je klaar over een paar weken hier op DJresource.

Grtz,

Flo-Rise

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

232 Users online: 138 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 71.092
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.868.129