Plaatsing speakers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

joostvd    posted on 17-05-2012 17:57
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op hetforum en had een vraag over de opstelling van speakers.
Ik ben van plan binnenkort KRK RP 6/8 te kopen met een KRK 10S,maar ik weet niet goed hoe ik die moet plaatsen in mijn kamer,want het is nogal vol en er zitten 2 ramen in...
Hebben jullie misschien advies voor de plaatsing en welke ik zou moeten nemen?(6/8)

http://img542.imageshack.us/img542/7900/opstelingkamer.png

What do you think about Plaatsing speakers ??

Vote :   

mrmagix    posted on 17-05-2012 18:58
Welkom hier!

Ik stel voor dat je je straks even voorstelt in het desbetreffende forum. Dan leren wij je ook beter kennen en zullen we je in de toekomst ook beter kunnen helpen. Gemakkelijk in verband met het type gear je hebt, je huidige kennis en je leeftijd.

Nu over de KRK's.
De vraag is wat je ermee wilt doen? Ga je ermee producen of dj'n of ga je ze gewoon op een hifi-installatie aansluiten?

Alleszins veel plezier op het forum!
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
joostvd    posted on 17-05-2012 19:42
Dankje wel Mr Magix!

Dat zal ik zo even doen!

Ik zal deze speakers voornamenlijk gaan gebruiken als hifi en misschien af en toe wat mixjes er op draaien.
Maar mijn vraagt is hoe kan ik ze het beste neer zetten?
Ik heb nu bose 201 en een 200 watt kenwood versterker en ik kan daar mee alvast wat gaan proberen om te kijken of dat echt verschil maakt,want die staan nu in de vensterbank en op de kleding kast.
Als er nog iemand tips heeft voor het kopen van zoiets altijd welcome!
Estacy    posted on 17-05-2012 19:57
waarom wil je studio monitoren als hifi? zeker actieve. veels te veel kabels. ook is het geluid onvergeefelijk en zul je elke slechte opnamen horen. kun je beter ?een goed setje HIFI speakers halen voor hetzelfde geld en zo een veel mooier geluid hebben.?
voor dat setje KRKs betaal je zo 800 euro, daar kun je ook een setje boekenplank speakers, een actieve sub en een goede versterker halen. bijv. een Wharfdale Diamond subwoofer (320 euro) plus 2 Wharfdale diamond 10.1 speakers (200 euro) en een versterker 2 kanaals van rond de 50 watt (200 euro) dan heb je voor hetzelfde geld een set die echt hard kan, super klinkt en meer dan genoeg ruimte heeft om te groeien. Ik denk zelfs dat je met 2 echt goede, wat grotere boekenplank speakers en een goede versterker al meer dan genoeg hebt. zoals de klipsch rb 8 ofzo

of, kies voor Boston A25 speakers (echt heel erg goed, 250 ong. voor een setje van 2) met een leuke versterker en een dikke subwoofer. dan kom je op zo'n 600 euro uit en heb je geluid waar je U tegen zegt.?

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
joostvd    posted on 17-05-2012 20:51
Ik wil studio monitoren omdat die compact zijn en goed klinken.
Naast dat heb ik al hifi boxen (visaton eigenbouw) dus ik heb geen wharfdale of klipsch nodig.
Alleen ik weet nog niet welke ik moet nemen? De rp 6 of 8? want ik heb ook een erg kleine kamer dus ik heb niet super veel vermogen nodig,maar ik wil we genoeg vermogen hebben om de bassen echt goed af te kunnen spelen.
En kunnen jullie mij ook helpen met de speakers zo goed mogenlijk plaatsen? Want ik heb mijn bose 201's nou niet echt akoestisch opgesteld... maar ik weet ook niet goed wat wel een goede plek er voor is.
Estacy    posted on 17-05-2012 22:21
1 member likes this  geloof me, krks gaan niet fijner klinken voor hifi gebruik dan hifi. maargoed, do as you wish. de sub zul je niet nodig hebben denk ik, de 8 heeft wel genoeg bass
Luxx    posted on 17-05-2012 22:41
Als het ook niet voor studio gebruik is zou ik me sowieso niet zo zorgen maken om de opstelling
www.mothermusic.nl
joostvd    posted on 18-05-2012 09:46
want? @luxx?
nouja Estacy, dat weet ik dus niet zo goed of ik die wel of niet nodig heb,want ik ben/blijf een lief hebber van het gesausde Bose geluid dus ja...
JimmyJames    posted on 18-05-2012 10:36
@ Joostvd, heb je die Krk's al eens gehoord in real life, in een kleine ruimte?
Geloof me, daar hoef je echt geen sub meer?bij te plaatsen, omdat zogenaamde gesausde Bose geluid te krijgen!
Gisteren nog een kleine gathering gehad op een studentekamer met 11 man, kamergrote: 5 bij 6 (in Limburg is alles groter Cool). Die chick van dat studentenhuis?heeft 2?RP 5's staan,?ik kan je zeggen die gaan al hard zat voor die ruimte en er zit ook meer dan genoeg bass bij.
Overigens zou ik je adviseren 2 Genelics 8030 halen ipv 2 krk's + een subwoofer. Genelic heeft een veel warmer en puurder geluid ( is?ook een stuk duurder )?t.o.v. krk (niet dat krk slecht is)

gr
joostvd    posted on 18-05-2012 11:25
JimmyJames,
Helaas heb ik nog niet de mogenlijkheid gehad om deze in real life te kunnen beluisteren,maar een vriend van mij heeft ze en die is daar heel tervreden over!maar ik dacht omdat ze niet zoveel wattage hebben ze niet zo hard kunnen? Die bose 201's zijn eigenlijk nu perfect voor mijn kamer met hun 120 watt per speaker.
dus jij adviseerd mij nu eigenlijk om de rp5 of 6 te nemen? en als je dit bekijkt met mijn muziek stylen Hardstyle,Hiphop,trance,dance, en top 40, is er dan een verschil in genelics en krk?
User edit by joostvd on 18-05-2012 @ 11:26:55 (33%)
JimmyJames    posted on 18-05-2012 13:21
Wattages zeggen niet alles.
Ik zou zeggen kijk ff bij Feedback in Apeldoorn (ligt volgens mij redelijk in jou buurt) of bij RJ Shop in Rijsen en ga daar eens die genelecs?met die krk's vergelijken. neem je gewoon wat eigen muziek mee en dan vraag je een demonstratie.
Ik zelf zou zeggen die rp 5 of 6?zijn zeker voldoende, tuurlijk die RP 8 klinken weer wat heftiger, maar het kan zijn dat jou kamer daar iets te klein voor is. Moet je echt ff uit testen en je in de winkel laten adviseren.
Er is een enorm verschil in Genelic tov krk. Genelics klinken voor mij gewoon kraakhelder, terwijl ik zelf het idee hebt dat krk een niet helemaal eerlijk geluid heeft (mijn mening, andere mogen een andere opinie hebben).
maar hoe dan ook, zoals iemand voorheen al vermelde. Als je niet gaat produceren zou ik toch voor Hifi speakers gaan.
Studiomonitoren vind ik persoonlijk meer voor af te mixen en te produceren.

gr
Winston    posted on 18-05-2012 14:19
Goed geluid hangt af van de zwakste schakel in de keten.

De keten bestaat uit: alle apparaten en kabels voor de speakers, speakers, speakerplaatsing in de ruimte en akoestiek.

Moet 1 plek in de kamer, waar je je het vaakst bevindt het beste geluid hebben, of moet overal goed geluid hebben?

Blijven de Bose speakers ook werken naast de KRK speakers of gaan ze de deur uit?

Ben je bereid spullen uit je kamer te zetten om beter geluid te krijgen?

Mag je akoestische veranderingen plegen aan de muren van je kamer?

Hoor je werkelijk het verschil van verbetering in de geluidskwaliteit? Of wil je alleen maar hard kunnen?

Gebruik je een equalizer?

Lukt me niet om je image-shack plaatje te zien, als het belangrijk is, kun je het dan niet gewoon zetten op de DJ-resource image dump
Tic Toc
Estacy    posted on 18-05-2012 14:26
Poster: joostvd
maar ik dacht omdat ze niet zoveel wattage hebben ze niet zo hard kunnen??

5 watt is vaak al meer dan genoeg om een slaapkamer te vullen met vrij hard geluid. ligt aan de speakers, hoe gevoelig ze zijn.
joostvd    posted on 18-05-2012 19:15
ah ok? JimmyJames,

Ik zal daar dan wel binnenkort even langs gaan met een paar cd's.

@Winston

Ja dat snap ik, dus alles moet ook goed voor elkaar wezen,met XLR kabels enzo.

Ik moet op 1 plek in mijn kamer waar ik het vaakst bevind geluid hebben (bureau stoel) (rondje op de tekening)

Mijn bose's gaan door naar mijn televisie en worden daar dus op aan gesloten.

Ik ben wel bereid om spullen uit mijn kamer te zetten zolang het maar geen kasten of iets dergelijks word haha.

Ik hoor wel degelijk verschil als ik bij mijn vader bijv ben geweest en ik daar zijn beolab 5 hoor of dat ik bij mijn moeder de oude pioneer boxen van 30 jaar oud hoor haha.

Ik heb een Kenwood Equalizer op het moment bij mijn Bose 201's zitten.

hier de foto nogmaals:
////www.djresource.eu/images/dump/sightseeing/Kamer-opstelling-20120518-191402.png

Estacy,
van waar uit die redenering?

Winston    posted on 18-05-2012 20:12
Okee ik zie de tekening nu.

Je wilt geluid het beste op 1 plek, dan volstaat een normale stereo opstelling. Zet de monitors uiterst links en uiterst rechts op je bureau tegen de wand. Op oorhoogte, dus kijk ook uit naar een staander. Als het vloerstaanders zijn kun je de monitors naast het bureau plaatsen. Zeker als het de rokit 8 wordt, wil je wat meer afstand tussen je oren en de monitors.
En keer ze zodanig naar je hoofd (stoel) toe, tot ze het beste klinken, door ze heen en weer te draaien.

In elk geval dus niet op de vensterbank en kledingkast. Cool

Als er spullen op je bureau zitten op die plekken, zullen ze dus weg moeten. maar voor de rest kan alles zo blijven.

Je hoeft niet perse XLR kabels denk ik, want de afstand zal wel kort zijn. Maar het kan geen kwaad en je betaald niet zo gek veel voor XLR kabels.

Is geen eerlijke vergelijking om 30 jaar oude speakers te vergelijken met beolabs Cool Ik bedoel het verschil tussen een beolab en een KRK of een beolab en Adams bv. Vele mensen horen het verschil in geluidskwaliteit dan niet als je ze zou blinddoeken. (Is anders dan herkennen)

Bij mij heeft upgraden van mijn speakers bv. ook geen zin, omdat ik in het centrum woon en er veel hoorbaar verkeer langs gaat. Of ik zou eerst moeten soundproofen.

Qua akoestiek hoef je nog niets te doen, als het een normaal huis is. Ik neem aan dat het geen tegelwanden of zo zijn Cool

Misschien maakt het verschil voor de kamer als geheel als er een doek (bv. laken) voor de kast hangt. Dat kun je wel testen als de monitors er zijn. Maar voor je stoel maakt het niets uit, want het zijn near field speakers.

Vergelijking KRK typen
type?????????????????? max SPL???????????????????? ondergrens frequentiebereik

Rokit 6: ? ? ? ? ? ? 107dB????????????????????????????????????? 48Hz

Rokit 8:???????????? 109dB????????????????????????????????????? 44Hz

bron: http://www.krksys.com

De winnaar is dus duidelijk de 8. Want het gaat luider en heeft een groter frequentie bereik. Geeft de lows beter weer dan de 6.

En als goed geluid belangrijk voor je is, maak je de ruimte voor de grotere footprint van de 8.

Maar luister eerst in de winkel op ongeveer dezelfde afstanden z.a. die in je kamer zullen zijn , bij verschillende volumes.

Tic Toc
User edit by Winston on 18-05-2012 @ 20:36:14 (21%)
Winston    posted on 18-05-2012 20:16
Poster: Estacy
5 watt is vaak al meer dan genoeg om een slaapkamer te vullen met vrij hard geluid. ligt aan de speakers, hoe gevoelig ze zijn.

Aantal watts heeft niks te maken met volume, maar gevoelsmatig lijkt me 5 W maximum output op een normale commerciele speaker niet voldoende voor mooi en tegelijk luid geluid, al is het voor een kleine slaapkamer.
Tic Toc
joostvd    posted on 18-05-2012 20:47
Bedankt voor je hulp winston!

Dat raam maakt dus niet zoveel uit dat die achter mijn speaker staat bij de rechter kant van mijn bureau?

en zou je deze zin misschien beter kunnen uitlegen?
En als goed geluid belangrijk voor je is, maak je de ruimte voor de grotere footprint van de 8.
Want daar bij snap ik niet helemaal wat je er mee bedoelt
Estacy    posted on 18-05-2012 20:50
de meeste buizenversterkers geven niet meer af dan 5 watt. elke klasse A versterker heeft een effeciente van zo'n 25% watt, 50% als je geluk hebt. dus groote wattages zijn echt nergens voor nodig. 5 watt klinkt weinig, maar met een effiencte luidspreker is dat meer dan genoeg geloof het of niet. iets meer is natuurlijk geen probleem en altijd handig, maar staar je niet blind op wattages, maar ga vooral zelf luisteren wat speakers kunnen.?

als je die KRK's wil, prima, maar geef geen 400 euro uit zonder ze eerst zelf geluisterd en vergeleken te hebben.
Winston    posted on 18-05-2012 21:07
Dat van de footprint: De 8 is groter dan de 6, dus neemt een groter oppervlak in beslag.

Het maakt wel iets uit van het raam, want glas reflecteerd geluidsgolven anders dan steen. En de kast maakt een hoek daar links (bass versterkend), terwijl rechts een vlakke wand is. Maar praktisch zul je niks bijzonders van merken, omdat het nearfield spekers zijn en je stoel er vlakbij staat.

Als je zin hebt kun je je kamer herinrichten door bv. je bureau aan de overkant van waar het nu staat te plaatsen samen met de vierkantige kast. En dan de lange kast tegen de wand waar het bureau nu staat. dan heb je beide zijden van je bureau en dus de KRK's een zelfde situatie.
Tic Toc
joostvd    posted on 19-05-2012 12:04
ah ok?!
Bedankt allemaal!
Winston    posted on 19-05-2012 16:53
O ja nog wat. Als je gaat testen in de winkel ....

De beste opstelling is een gelijkbenige driehoek. De lengte van de zijden van je gelijkbenige driehoek moet gelijk zijn aan de lengte van je bureau. Je hoofd in een hoek en in elk van de tegenovergestelde hoeken een monitor gericht naar je hoofd. En je hoofd op speakerhoogte, al zie je dan een beetje debiel uit met je bochel. Cool

Maar ja, je neemt goede geluidskwaliteit serieus of niet.

En nog een tip. Als je in de hele kamer het beste geluid wil, kun je het beste de bureau verplaatsen naar waar je bed nu staat. En de speakers in de hoeken, met een beetje afstand naar de muur. Dan is de throw van de speakers gericht over heel de lengte van de kamer.

De kasten zover mogelijk van de speakers, oftewel zo dicht mogelijk bij de deur, om weerkaatsingen van de geluidsgolven zo lang mogelijk uit te stellen.

Tic Toc
User edit by Winston on 19-05-2012 @ 17:17:39 (84%)
joostvd    posted on 19-05-2012 17:08
ah ok?! bedankt voor de tip!
Waarschijnlijk ga ik over 2 weken beluisteren in Apeldoorn,dit weekend nog geen tijd voor gehad namenlijk en cd's vergeten van thuis mee te nemen.
ik zal het vragen aan die man!
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp!
Blackaround    posted on 20-05-2012 12:24
http://www.youtube.com/watch?v=02qpJt0hsL0
Bekijk al de episodes eens Winking my eye
Misschien dat je er wat van op steekt Winking my eye

This is an old Topic

No new postings for 4.734 days.
 Post CommentThat would be 157.8 months
or a whopping 13 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

97 Users online: 32 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 13.816
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.193.685