Tips & trics gevraagd harmonie muziek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MrStief    posted on 15-05-2012 11:44
Hallo Poeple,

Sorry dat ik zoveel topics plaats. Heb hier veel naar gezocht maar kan niet een goed en eerlijk antwoord vinden.

Ik begin meestal met het maken van een track met de melodie. Deze maak ik dan naar eigen smaak en wat altijd lekker pakkend klinkt. Maar dan komt het probleem.

Meerdere lagen toevoegen. Ik noem zelf altijd me melodie een lead (hoop dat dit de juiste benaming is). Me melodie zijn vaak korte tonen. Daaronder wil ik dan een chord maken, alleen dit krijg ik nooit voor elkaar. Ik maak meestal een kopie van me piano roll.

Alleen alles klinkt dan hetzelfde omdat het op dezelfde momenten begint.

Ik heb dus problemen met de harmonie van me muziek.

Hebben jullie misschien tips om dit beter te laten passen?

Wat moet er bij elkaar de Melodie(lead?) - Chord etc? kan iemand dit toelichten wat de harmonie van een melodie inhoud? Wat past bij elkaar.

What do you think about Tips & trics gevraagd harmonie muziek ??

Vote :   

MrStief    posted on 15-05-2012 11:47
Even aanvullend op me verhaal:

Ik bedoel als voorbeeld het nummer van Afrojack f.t Shermanolgy.

Het begint volgens mij met een chord(lead). en dan nadat ze haar stuk heeft gezongen komt er die bekende can't stop me now tune door.

Wat is dat de melodie? (waarmee het nummer begint). of juist met waar ze klaar is met zingen en de tune in komt.

Want ik vind zelf dat deze combinatie erg goed klinkt.
Luxx    posted on 15-05-2012 12:01
harmonie refereert aan het verticale aspect van muziek tegenover het horizontale aspect van een melodie.
melodie is dus alles waar -heel simpel gezegd- 'melodie' in zit.
harmonie zijn akkoorden die op bepaalde punten samen komen en doorgeweven zit met de melodie.

er kan je niet uitgelegd worden via een forum hoe je dit moet doen. het is een veel te complex stuk muziektheorie om hier te vertellen zonder fysieke voorbeelden, of lessen.?
Harmoni?n cre?ren is iets dat ik toevallig opgepikt/geleerd heb door vele jaren bezig te zijn met het maken van vele verschillende stijlen muziek en het heeft me enorm veel tijd gekost.
belangrijkste advies: leer piano spelen. dat scheelt een hoop

*edit*
damn xD, valt me op dat afgelopen weken me posts wel heel erg informatief zijn hah
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 15-05-2012 @ 12:02:14 (13%)
LouisCasper    posted on 15-05-2012 12:01

Als ik jou was zou ik beginnen met akkoorden en daarna daar een extra melodie overheen spelen. Dit schema hierboven zou je hierbij kunnen helpen. Als je toevallig een iPad of iPhone hebt zou je ook eens kunnen kijken naar de app Soundprism. Deze app is perfect voor het maken van akkoorden.
http://www.louiscasper.com
Luxx    posted on 15-05-2012 12:04
tof schema, maar ik denk dat de OP er niet veel aan hebt als je geen noten kan lezen of akkoord namen weet
www.mothermusic.nl
MrStief    posted on 15-05-2012 12:32
Ik ben juist bezig met keyboard lessen.! Ik kan noten lezen. Dus daar ligt het niet aan. Een major is een akkoord van drie klanken/tonen.

Dus bijvoorbeeld CM is? C - E - G (altijd twee tertsen verder).

Alleen niet alles is op deze manier een majeur er zijn akkoorden waarbij de 3 witte toetsen zorgen voor een donkere klank samen (mineur). Om hiervan een majeur te maken dient er een zwarte toets gebruikt te worden. (weet dit niet alleen uit me hoofd helaas)

Alleen wat FLAT betekend dat zou ik niet weten.

Kan iemand bevestigen of het volgende overzicht beschikt over alle akkoorden die er zijn?

http://www.keyboard-reviews.nl/akkoorden-leren/akkoorden-overzicht/
User edit by MrStief on 15-05-2012 @ 12:36:35 (33%)
MrStief    posted on 15-05-2012 12:34
Ik vind deze iets overzichtelijker:

MichaelMiller    posted on 15-05-2012 13:39
@LouisCasper Nooit over nagedacht dat je zo ook kan gebruiken...
Ken dit systeem nu onderhand wel, en gebruik het om in key te mixen, net zoals veel anderen waarschijnlijk.
www.facebook.com/michaelmillerofficial
User edit by MichaelMiller on 15-05-2012 @ 13:39:27 (40%)
Blackaround    posted on 15-05-2012 14:19
Ik snap het gebruik van dat schema niet.

Ik weet wel denkik de regeltjes, bv, 05A, daar kan je 07A, 10A, 3A, 12A inmixen?
Heb ik dit juist?
Kan iemand de regeltjes hier nog eens zetten aub? kwestie van zeker te zijn..
MrStief    posted on 15-05-2012 15:31
Ik kwam nog een mooi overzicht tegen.

Alleen dit zijn wel echt akkoorden voor de echte pro. Ik denk niet dat deze terug te vinden zijn in house muziek, of vergis ik me daarin?

http://www.keysheetmusic.com/media/bookstore/pianoandkeyboardchords/pianoandkeyboardchords.pdf

This is an old Topic

No new postings for 4.854 days.
 Post CommentThat would be 161.8 months
or a whopping 13.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

282 Users online: 124 Guests (158 Unknown)
Pages generated today : 70.772
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.867.809