Onderzoek: Toekomst van het draaien (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Welke manier van draaien heeft de toekomst

-Vinyl
-Vinyl + timecode
-Cd speler met cd
-Cd speler + timecode
-(Cd) speler via USB/SD
-Midi-controller
-Anders namelijk (post reactie a.u.b.)

Voting is only possible for our Members
FASA    posted on 10-05-2012 15:20
Marktonderzoekje voor mijn opleiding.?

Welke manier van draaien vind jij dat de toekomst heeft en zou je zelf ook mee willen blijven draaien.

Alvast bedankt voor het invullen!
www.soundcloud.com/nick-janssens1
User edit by FASA on 10-05-2012 @ 15:21:39 (100%)

What do you think about Onderzoek: Toekomst van het draaien ??

Vote :   

Winston    posted on 10-05-2012 15:35
1 member likes this  Ik denk dat alles naast elkaar zal blijven bestaan. Want mensen zijn individuen en verschillen en willen creatief dus ook verschillende dingen doen.

De meerderheid van pro's zal wel voor USB/SD/PC-link kiezen. En de meerderheid voor bedroom DJ's zal voor controller of de multi media player techniek kiezen (USB/CD/PC-link/controller).

Maar men zal dus de DJ's niet zomaar in de steek laten die zich bv. met ableton, effectors, VDJ-ing bezighouden.
Tic Toc
User edit by Winston on 10-05-2012 @ 15:37:28 (10%)
Gerdo    posted on 10-05-2012 15:46
Ik ben het helemaal met Winston eens, iedereen heeft een eigen voorkeur hoe hij/zij draait of dat nou cd-speler(usb), timcode of met een controler is. De pro's zullen zeker met USB blijven draaien denk ik.
Roov    posted on 10-05-2012 15:46
Sluit me volledig aan bij Winston, mooi gezegd!
Xurion    posted on 10-05-2012 15:48
1 member likes this  Ik ben zelf vollop gebruiker van mijn Xone midi controller maar ik zit er hevig over te twijfelen om er 2 CD spelers bij te kopen.
Winston    posted on 10-05-2012 15:48
Wel denk ik dat de cd player die enkel cd's afspeelt zal verdwijnen. De overige technieken zullen wel blijven.

Want voor een heel klein beetje meer geld kan een cd player ook mp3 en USB aan. En als meer mensen dan hierom vragen, zal een gewone cd-player zelfs duurder worden dan een multi-media player. En dan gaat de gewone cd-player dus dood.
Tic Toc
User edit by Winston on 10-05-2012 @ 15:51:17 (100%)
dj-zero    posted on 10-05-2012 15:59
1 member likes this  Ik denk dat je 2 verschillende vragen stelt, die je niet in 1 pol kunt vragen:
1 wat is volgens ons de toekomst
2 wat vinden we zelf het fijnst

Zelf werk ik t liefst met cd's, vind het lekker overzichtelijk en weet precies waar alles zit in mijn cd-map. Echter merk ik dat ik laatste tijd wat laks wordt in het branden en schrijven van labels, dus dan is de USB nabij. Toch wel even makkelijk om t snel op een usb'tje te zetten.

Wat de echte toekomst zal worden weet ik niet.. Ik betwijfel of midi/hid (of wat dan ook) de toekomst wordt, aangezien ze alles zo klein en compact mogelijk willen houden... En dan is een laptop rondsjouwen nog een hels karwei t.o.v. 1 usb meenemen. Vandaar dat ik toch denk dat vooral de usb stick nu een lange tijd 'hot' zal blijven.

Daarnaast is het idd zo dat iedereen zijn of haar eigen voorkeur heeft, zoals bijv turntabelists. Al denk ik toch dat deze langzaam 'uitsterven'. Er is nog een generatie die erop draait, maar zover ik meekrijg zijn er weinig dj's die er nu nog aan beginnen (kan het ook grandioos mis hebben).

De slaapkamer dj's zullen vaak nog wel midi toestanden gebruiken, en ook drive in show dj's zullen hier nog veel voordeel aan hebben.
Maar de echte mainstream club/event toekomst lijkt me toch vooral de usb stick.
PhonoGraaf    posted on 10-05-2012 16:16
Ieder zijn eigen toekomst, denk dat alles wat je opnoemt nog lang niet uit de running is!
Estacy    posted on 10-05-2012 16:28
1 member likes this  
Poster:?dj-zero
En dan is een laptop rondsjouwen nog een hels karwei t.o.v. 1 usb meenemen.

til voor de grap eens een tas met platen op

Poster:?dj-zero
, maar zover ik meekrijg zijn er weinig dj's die er nu nog aan beginnen (kan het ook grandioos mis hebben).

er zijn nog steeds mensen die er aan beginnen, maar wel minder. scratchen is natuurlijk Hip-Hop, maar waar scratchen eerst echt in die cultuur verwoven was, is het de laatste jaren bijna niet meer terug te vinden in de muziek, en dus neemt ook de waardering er voor af, en dus zijn idd minder scratcherds.?

timecode zal nog wat jaren rond blijven hangen, de toekomst is er al, want digitaal gaat niet meer weg. wel zal de cd speler binnen 10 jaar verdwenen zijn denk ik. vinyl zal ook niet uitsterven, ik denk dat dat op hetzelfde niveau blijft als nu. dus de toekomst zal of USB of computer zijn, maar zoals veel mensen al zeiden, USB lijkt mij het meest voor de hand liggend omdat dat het makkelijkst is, en betrouwbaar.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
dj-zero    posted on 10-05-2012 17:00
Estacy, natuurlijk zijn platen een stuk zwaarder, maar in het voorbeeld ging het vooral om de vergelijking tussen de 2 'nieuwe' methodes:?
- laptop
- usb

Zoals ik al zei, ben niet al te goed op de hoogte van de platenspeler scene:P maar idd hiphop draait er nog op, alleen zal dit ook vooral timecode zijn lijkt me??
Daarbij zoals je zegt neemt ook de scene zelf af, dus ik durf niet te zeggen hoelang de platenspelers echt nog een belangrijke rol zullen spelen, natuurlijk zijn er altijd nog de mensen uit de harde kern, waar ik veel respect voor heb, die het vol blijven houden.
Chavizz1991    posted on 10-05-2012 17:01
Ik zie momenteel de vinyl al als ouderwets en zie de dj's die er mee draaien vooral als liefhebber. (sorry als ik dat mis heb) De Cd heeft (volgens mij) momenteel meer kwaliteit dan vinyl, Daarnaast zijn cd's en vinyls beide maar lastig vergeleken met usb. Een mp3tje op usb kan niet kwijtraken, kan niet vies worden, kan geen krassen gaan bevatten... etc. Een stuk veiliger als je het mij vraagt, tenzij je slordig bent en je USB kwijtraakt. Ooit bij een feest wat ik organiseerde had een van de dj's een USB meegenomen zonder te vragen of er uberhaupt wel usb-spelers stonden... Vervolgens was er iets fout gegaan, en had ie lege usbs bij.

Maar persoonlijk lijkt mij de usb het meest handig, en zeker omdat tegenwoordig vooral online muziek wordt aangeschaft, persoonlijk koop ik nooit albums in de winkel.
Gerdo    posted on 10-05-2012 17:26
1 member likes this  Cd is digitaal, vinyl is analoog. Als je het zo bekijkt kun je niet zeggen dat cd meer kwaliteit heeft. Kijk maar in deze grafiek.
Estacy    posted on 10-05-2012 17:43
vinyl heeft geen last van compressie. en het heeft een vervorming wat er voor zorgt dat het 'warm' klinkt in onze oren. het is dus objectief niet beter, maar subjectief wel. maar vinyl is echt niet alleen geluidskwaliteit. de hoezen, het tastbare, de herinerringen bij elke plaat, vinyl is meer dan een plak zwart plastic.?

de Deep House scene zal zowiezo vinyl blijven gebruiken. dat is uit den boze dat die overstappen. Techno ziet ook nog een groep gebruikers, ook bij de grote jongens (sven vath, Derrick may) en drum and bass is ook nog vrij fervent vinyl gericht.

hip hop is idd alleen timecode tegenwoordig, maar wel met platenspelers omdat dat toch meer de real deal is. een uzi of lazer doe je natuurlijk het lieftst met een platenspeler
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tekhead    posted on 10-05-2012 21:33
2 members like this  
Poster: Chavizz1991
Ik zie momenteel de vinyl al als ouderwets en zie de dj's die er mee draaien vooral als liefhebber. (sorry als ik dat mis heb) De Cd heeft (volgens mij) momenteel meer kwaliteit dan vinyl, Daarnaast zijn cd's en vinyls beide maar lastig vergeleken met usb. Een mp3tje op usb kan niet kwijtraken, kan niet vies worden, kan geen krassen gaan bevatten... etc. Een stuk veiliger als je het mij vraagt, tenzij je slordig bent en je USB kwijtraakt. Ooit bij een feest wat ik organiseerde had een van de dj's een USB meegenomen zonder te vragen of er uberhaupt wel usb-spelers stonden... Vervolgens was er iets fout gegaan, en had ie lege usbs bij.

Maar persoonlijk lijkt mij de usb het meest handig, en zeker omdat tegenwoordig vooral online muziek wordt aangeschaft, persoonlijk koop ik nooit albums in de winkel.

Vinyl ouderwets ? DJ's ervan amateurs ? Zijn bvb Derreck May, Sven Vath, Redhead, e.a. amateurs of liefhebber ? Denk het niet. En wat bedoel je dan met CD heeft meer kwaliteit dan vinyl ? Mits het ene analoog en het andere digitaal is kan je op dat punt blijven discussieren, maar over de kwaliteit van de geluidsdrager zelf niet, een cd is zoveel kwetsbaarder dan Vinyl, want vinyl, die hoe oud die ook is, bewaard zijn kwaliteit altijd als ge hem maar in de hoes en rechtop bewaard, een cd daarentege !!! Een USB heeft zeker veel voordelen, maar ook nadelen, oa het makkelijk kwijt geraken, vergissingen zijn sneller gemaakt (zoals je zelf al een voorbeeld aangaf), het veel vatbaarder zijn voor diefstal, waardoor je ineens veel bestanden kwijt bent, etc... Elke drager heeft z'n voor en nadelen, het is waar je je het beste mee voelt, en ja dan neem je de nadelen van je keuze er ook graag bij. Ik heb altijd gezegd dat de CD/DVD sneller zal verdwijnen dan vinyl, en werd daarmee door vele hard uitgelachen op djr, onterecht zoals toch al blijkt, want de verkoop van vinyl gaat al enkele jaren terug bergop, er zijn trouwens veel artiesten die nu hun nieuw album ook uitbrengen op vinyl of het terug remasteren van oude Elpee's, bekende groepen, zangers, zangeressen etc.. merken dat er vraag naar is, zelfs FRS is terug begonnen met vinyl te verkopen, nog wel op bestelling, maar terug verkrijgbaar, en volgens een verkoopsmedewerker van FRS, is iets meer dan 35% van de verkochte nieuwe albums al vinyl ! Ook grote (H-E) Audio-zaken zeggen dat ze groei hebben in verkoop van platenspelers, wel voor thuisgebruik, niet voor dj'n. Ik ben ook van mening dat de TT's in het djing milieu nooit nog een prominente plaats zullen invullen.
Eigenlijk is het een voorkeur die je zelf hebt, en die voorkeur gebruik je dan ook, gebruik wat jij het best en makkelijkst werken vind, dat is voor iedereen anders.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Jefe_elaire    posted on 10-05-2012 22:45
1 member likes this  Wel grappig, iedereen heeft het over pro's met usb's, maar ik zei de echte pro's zoals Afrojack met cd's draaien hoor :P zelf vind ik cd spelers met usb het makkelijkst, met een simpel mengpaneeltje ertussen. dat blijft toch het echte draaien/mixen vind ik. beetje t nieuwe (usb), maar toch met het originele idee. Ik hoef die software niet waar je alleen op sync hoeft te klikken om het goed te laten overlopen en die tig onnodige effecten. maarja dat is mijn mening. ik kan veel meer met een DJ set voor maar 400,- :p maarja wat die Winston zei, iedereen doet wat hij/zij zelf t fijnst vind werken en t creatiefst mee is. Maar nog vind ik dat je niet met zo'n Hercules mp3 controllertje kan aankomen op een feest van 100 man :p
Snoey    posted on 10-05-2012 22:48
2 members like this  Dat vinyl ouderwets is, is een feit.

Ik heb zelf lang alleen met platen gedraaid, toen ik 15 (2005) en begon met draaien was het nog net vlak voordat de cdj1000 terein won. Dus ik heb de verandering helemaal meegemaakt en ook zelf de stap gezet.

Waarom het een feit is:

Er zijn modernere alternatieven die vinyl en de platenspelers voor het grootste gedeelte kunnen vervangen. (Zegt nog niet volledig dat het ouderwets is).

Het ouderwets zit hem vooral in het:

Dat bepaalde alternatieven veel meer voordelen dan nadelen hebben en daarom iedereen massaal overgestapt is naar deze alternatieven.?
Niet alleen het grootste gedeelte van de bekende Dj's gebruiken deze alternateiven.
Het grootste gedeelte van de clubs hebben niet eens meer een draaitafel.
De platenzaken zijn voor het grootste deel verdwenen en vervangen voor alternatieven.
Platenlables persen veel minder platen (veel lables persen niet eens meer platen)
Producers verspreiden hun muziek niet meer via platen.?

En zo zijn er nog veel meer feiten die onderbouwen dat Vinyl ouderwets. Ik durf zelfs te zeggen dat USB icm met een CDJ2000 op bijna alle fronten beter is dan vinyl icm een SL1200mk2.?

Los van het verhaal.

En ja met vinyl heb ik hele leuke herinneringen, de leukste zijn van wanneer ik platen ging kopen. De reis er naar toe met de bus op je vrije dag en dan de hele dag in zo een winkel staan om alle platen te luisteren. En ondertussen met mensen discusseren over muziek. En dan aan het einde van de dag met 4 of 5 platen trots de winkel uitlopen en die dezelfde avond de hele avond deze zo goed mogelijk in elkaar te mixen.?

Maar in 2005/2006/2007 was het internet nog niet vol met blogspots en was dat ook niet echt bekend. Ook denk ik dat fora's ook helemaal niet zo druk waren en dat de sociale media pas net bezig was met zijn verovering van de wereld. (Ik leerde Hyves kennen in 2003). Dus heel veel muziek kende je niet wat in de winkel lag.

Voor de pure hobbyisten zullen waarschijnlijk de weinige voordelen die vinyl nog heeft meer waarde hebben dan de alternatieven. Maar vanaf toen ik buiten de slaapkamer ging draaien, was ik binnen notime overgeschakeld op cd's. (Dat waren toen nog Numark dubbele cdspelers met een klein Jogwheel die mensen die nu 18 zijn niet kennen).

Mijn eerste eigen cdspeler was een cdj100 2e hands en daar was ik heel blij mee, denk nu vergelijkbaar met een 2ehands cdj800mk2Confused

ONTOPIC:

Ik vind je onderzoeksvraag slecht geformuleerd.

De keuzemogelijkheden bestaan al in het heden en zijn allemaal bekend. Ook worden ze allemaal gebruikt en bestaan ze allemaal al jaren. Misschien dat USB en CDspeler met tijdcode sinds vorig jaar echt bruikbaar zijn geworden.

Bij de vraag welke manier is de toekomst, zul je dus opzoek moeten gaan naar bronnen die gaan over Djgear die nog niet bestaat en mogelijk wel op de markt komen.?

Daarnaast vraag je welke 'manier' van draaien. Vervolgens zie ik alleen aparatuur en gegevensdragers als mogelijkheden. Beatmatchen is toch ook een manier van draaien? Scratchen is dat toch ook? Partyjock draaien is toch ook manier. Ik kan ondersteboven plaatjes draaien en dat is dan ook een manier.?

De vraag die jij beter kan stellen: welke Djgear heeft de toekomst?

En dan moet je dus opzoek gaan naar Gear dat nog ontwikkelt wordt of een waarvan prototypes zijn. Als je die hebt ga je onderzoeken of deze in de toekomst gebruikt gaan worden.?

Een andere manier is om te vragen of Dj's op dit moment nog missen bij de huidige Dj producten.

Mij lijkt het daarnaast veel interesanter om een essay te lezen over 'next generation muziek dragers'.
Zo gebruik ik nu USB, maar bijvoorbeeld nog geen Cloudstorage of Dropbox om te draaien. Misschien zijn er in de toekomst dat soort systemen. Ook gebruik ik de Ipad met het draaien en daar kan misschien straks wel al met Dropbox gedraaid kunnen worden. Met virtual DJ zou je al kunnen werken met dropbox, alleen gebruiken heel veel mensen dat weer niet live.

Ik denk als je die richting op gaat en je goede bronnen gebruikt dat je een prachtig onderzoek kan verrichten en je een geweldig scenario kan beschrijven over de toekomst van het draaien.

www.soundcloud.com/ten-hooven
Luxx    posted on 10-05-2012 23:03
ik denk dat alle, inclusief vinyl, naast elkaar zullen blijven bestaan voorlopig maar op lange termijn Vinyl verdwijnt en zal vervallen tot collector item. net als dat je nu een Grammofoon plaat vind je een toffe vondst hebt gedaan ga je in de toekomst een Vinyl plaat een toffe vondst vinden en is het iets dat je voorzichtig bewaard.

maar voor nu: alles blijft naast elkaar bestaan, maar het grootste marktaandeel gaat naar USB/CD spelers. waarom niet Midi? omdat je dan als dj een laptop moet meenemen, wat nogal een prijzig iets is tegenover een USB stickje. ook blijft Pioneer de clubstandaard zijn ook al zijn er genoeg andere merken die aardige apparatuur maken. dus overal waar je draait staan CDJ2000's. Waarom zou je je in godsnaam bezig houden met CD's branden of een MacBook meenemen als je genoeg hebt aan 2 USB sticks van een totale waarde van 20 euro ofzo.
www.mothermusic.nl
FASA    posted on 10-05-2012 23:25
@ Luxx, je kan inderdaad simpel 2 usb sticks meenemen maar toch draaien achterlijk veel (pro) dj's timecode (Overigens in Amerika een stuk meer dan Europa nog) Dus toch zijn er heel veel dj's die hun laptop erbij willen hebben, misschien om het beter visuele aspect?
www.soundcloud.com/nick-janssens1
Snoey    posted on 10-05-2012 23:58
Achterlijk veel? In welk opzicht??

Ik gok dat het grootste gedeelte van de Dj's cd's of USB draait. Exacte cijfers heb ik niet, maar als ik naar de pro scene en naar de collega's om me heen kijk, dan zie ik dat timecode een minderheid is.

Achterlijk veel geeft bij mij de indruk dat het percentage gebruikers 90% is en dat lijkt mij niet waar.

Misschien dat het in verhouding veel meer voorkomt dan met andere aparatuur.

Timecode is als ik goed kan herinneren begonnen met Stanton? Dat is de eerste keer dat ik met timecode bekend raakte. Ik was toen op een Dj beurs in utrecht in ik denk 2007?
Met dit systeem wouden ze concurreren met de cdspelers. Maar toen ik het teste vond ik het niks, het was niet intuitief, omdat de platen groeven hadden van een vinyl zonder muziek erop.?

De cdj200 was toen net uit en Pioneer Cdj begonnen ook pas net terein te winnen>

Uiteindelijk hebben de CDJs de strijd gewonnen, met de wedstrijd wie de SL1200Mk2 zou gaan vervangen. (Al hoewel timecode alleen de platen vervangt)

Ik denk dat cd vooral gewonnen heeft omdat de computer toen der tijd niet zo snel zijn als nu en dat Dj's toen der tijd en daarvoor niet ook gelijk producers waren en dus ook niet vertrouwd waren met software.?

Dus achterlijk veel kan het nooit zijn.

Had je btw niks aan me feedback? Of heb je er geen zin in haha, en welke opleiding doe jij?

User edit by Snoey on 10-05-2012 @ 23:58:50 (7%)
Yvaroz    posted on 11-05-2012 00:07
Maar, buiten dat het goedkoper is en makkelijker mee te nemen die USBtjes, is het ook nog eens super handig dat je gewoon je tracks in Rekordbox kan gooien en je set helemaal voor kan bereiden, of in iedergeval je tracks voor je set.

Dit heeft Pioneer in mijn ogen heel goed gedaan met die Rekordbox
Nothing is Impossible
Snoey    posted on 11-05-2012 00:29
Als je een uurtje moet draaien wel, als jij 16gig aan muziek moet ordenen en wekelijks moet updaten is het verschrikkelijk stukje software.?

En op de feedback wordt toch niet gereageerd, ze moeten het vrijgeven aan andere (non-profit) ontwikkelaars.
Maikelxxl    posted on 11-05-2012 00:32
ik vind kwa toekomst kan je niet echt zeggen iedereen is creatief op zijn eigen manier.
Heb geleert om te draaien met CD's maar ik zou graag overstappen naar een midicontroller. Waarom ??
Gewoon vanwegen het feit dat ik dan goedkoper uit ben en gewoon alles binnen 1 hand bereik.
Maar ik zou het nooit afzweren wat ik heb geleert op cd players.
Ik ken een DJ wat die allemaal met zn midi controller kan doen is gewoon petje af.
Ik vind ook gewoon het belangrijkste van het hele Djenen HAVE FUN !!!

Sommige zijn dat kwijt en dat vind ik zeer spijtig? want wat heb je aan muziek als je er geen lol van in kunt hebben.
Luxx    posted on 11-05-2012 13:16
1 member likes this  
Poster: FASA
@ Luxx, je kan inderdaad simpel 2 usb sticks meenemen maar toch draaien achterlijk veel (pro) dj's timecode (Overigens in Amerika een stuk meer dan Europa nog) Dus toch zijn er heel veel dj's die hun laptop erbij willen hebben, misschien om het beter visuele aspect?

wie zijn die achterlijke veel pro dj's dan? ik ben het echt nog nooit tegengekomen. een enkele keer van een beginnende guy. meer niet
www.mothermusic.nl
BennoRevelli    posted on 11-05-2012 13:42
Geef mij? maar gewoon CD's of USB/SD en Rekordbox Link! Toch nog gewoon bezig?met draaien en beatmatchen..

Heb ook Timecode en Midicontrollers gehad maar kon er niet aan wennen.. het gevoel om alles zelf te doen en kunnen?geeft mij persoonlijk veel voldoening.

|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
main    posted on 11-05-2012 13:48
Ik krijg per week zoveel nieuwe muziek dat het niet bij te houden is met cd?s... wil deze zomer de overstap maken naar digitaal.
Mr-    posted on 11-05-2012 14:47
dit vind ik een erg intressante discussie, zelf heb ik gekozen in de poll voor een speler met usb/sd.

de motivatie voor deze keuze zal ik even toelichten, persoonlijk vind ik het leukste om zelf handmatig de platen te mixen door middel van het beatmatchen van de platen. het lieftst zonder hulpmiddelen omdat je het dan zelf doet. dit vind ik persoonlijk het leuke aan het draaien, platen gewoon langere tijd doorelkaar te laten lopen en er een geheel van maken. met deze omschrijving zal menig persoon mij dan een setje draaitafels aanraden, zelf vind ik dat ook het mooiste wat er is want dan is het puur. je de muziek en je oren, met een goede koptelefoon.

nu heb ik zelf cd spelers (cdj 1000) om de simpele reden van dat gewoon niet alles op vinyl uitkomt en het erg veel werk is om alles wat je wilt te verzamelen. daar komt het voordeel van de usb, gewoon alles op de usb en klaar. cd's kosten toch steeds werk om te branden en bij te houden ordenen problemen die bij usb's niet echt aanwezig zijn. (daarbij de linkfunctie bij de cdj 900-2000 wat dubbelbranden overbodig maakt.) maar het behoud de lol voor mij nog wel dat ik dus echt zelf kunnen mixen waar dus geen (externe) software tussen zit. ik heb dus gekozen voor de cdj's vanwege practisch opzicht, zelf draai ik ook vaker op 2000's dit vind ik ideaal. nu heb ik ook sinds kort draaitafels, dit is dus puur voor mijzelf gewoon om dit ook te kunnen en voor me eigen plezier.

als ik ergens naartoe gaan, wil ik gewoon een cd-map/usb meenemen en kunnen knallen. geen laptops of controllers voor mij dus omdat het niets voor mij is. ik snap wel dat het erg fijn is om de muziek te ordenen maar ik denk dat ik meer bezig ben met de laptop dan met het publiek.
2 CDJ 2000 2 SL 1210 DJM 800 HD 25-1 II

116 Users online: 17 Guests (99 Unknown)
Pages generated today : 55.613
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.663.364