2 members like this Dat vinyl ouderwets is, is een feit.
Ik heb zelf lang alleen met platen gedraaid, toen ik 15 (2005) en begon met draaien was het nog net vlak voordat de cdj1000 terein won. Dus ik heb de verandering helemaal meegemaakt en ook zelf de stap gezet.
Waarom het een feit is:
Er zijn modernere alternatieven die vinyl en de platenspelers voor het grootste gedeelte kunnen vervangen. (Zegt nog niet volledig dat het ouderwets is).
Het ouderwets zit hem vooral in het:
Dat bepaalde alternatieven veel meer voordelen dan nadelen hebben en daarom iedereen massaal overgestapt is naar deze alternatieven.?
Niet alleen het grootste gedeelte van de bekende Dj's gebruiken deze alternateiven.
Het grootste gedeelte van de clubs hebben niet eens meer een draaitafel.
De platenzaken zijn voor het grootste deel verdwenen en vervangen voor alternatieven.
Platenlables persen veel minder platen (veel lables persen niet eens meer platen)
Producers verspreiden hun muziek niet meer via platen.?
En zo zijn er nog veel meer feiten die onderbouwen dat Vinyl ouderwets. Ik durf zelfs te zeggen dat USB icm met een CDJ2000 op bijna alle fronten beter is dan vinyl icm een SL1200mk2.?
Los van het verhaal.
En ja met vinyl heb ik hele leuke herinneringen, de leukste zijn van wanneer ik platen ging kopen. De reis er naar toe met de bus op je vrije dag en dan de hele dag in zo een winkel staan om alle platen te luisteren. En ondertussen met mensen discusseren over muziek. En dan aan het einde van de dag met 4 of 5 platen trots de winkel uitlopen en die dezelfde avond de hele avond deze zo goed mogelijk in elkaar te mixen.?
Maar in 2005/2006/2007 was het internet nog niet vol met blogspots en was dat ook niet echt bekend. Ook denk ik dat fora's ook helemaal niet zo druk waren en dat de sociale media pas net bezig was met zijn verovering van de wereld. (Ik leerde Hyves kennen in 2003). Dus heel veel muziek kende je niet wat in de winkel lag.
Voor de pure hobbyisten zullen waarschijnlijk de weinige voordelen die vinyl nog heeft meer waarde hebben dan de alternatieven. Maar vanaf toen ik buiten de slaapkamer ging draaien, was ik binnen notime overgeschakeld op cd's. (Dat waren toen nog Numark dubbele cdspelers met een klein Jogwheel die mensen die nu 18 zijn niet kennen).
Mijn eerste eigen cdspeler was een cdj100 2e hands en daar was ik heel blij mee, denk nu vergelijkbaar met een 2ehands cdj800mk2

ONTOPIC:
Ik vind je onderzoeksvraag slecht geformuleerd.
De keuzemogelijkheden bestaan al in het heden en zijn allemaal bekend. Ook worden ze allemaal gebruikt en bestaan ze allemaal al jaren. Misschien dat USB en CDspeler met tijdcode sinds vorig jaar echt bruikbaar zijn geworden.
Bij de vraag welke manier is de toekomst, zul je dus opzoek moeten gaan naar bronnen die gaan over Djgear die nog niet bestaat en mogelijk wel op de markt komen.?
Daarnaast vraag je welke 'manier' van draaien. Vervolgens zie ik alleen aparatuur en gegevensdragers als mogelijkheden. Beatmatchen is toch ook een manier van draaien? Scratchen is dat toch ook? Partyjock draaien is toch ook manier. Ik kan ondersteboven plaatjes draaien en dat is dan ook een manier.?
De vraag die jij beter kan stellen: welke Djgear heeft de toekomst?
En dan moet je dus opzoek gaan naar Gear dat nog ontwikkelt wordt of een waarvan prototypes zijn. Als je die hebt ga je onderzoeken of deze in de toekomst gebruikt gaan worden.?
Een andere manier is om te vragen of Dj's op dit moment nog missen bij de huidige Dj producten.
Mij lijkt het daarnaast veel interesanter om een essay te lezen over 'next generation muziek dragers'.
Zo gebruik ik nu USB, maar bijvoorbeeld nog geen Cloudstorage of Dropbox om te draaien. Misschien zijn er in de toekomst dat soort systemen. Ook gebruik ik de Ipad met het draaien en daar kan misschien straks wel al met Dropbox gedraaid kunnen worden. Met virtual DJ zou je al kunnen werken met dropbox, alleen gebruiken heel veel mensen dat weer niet live.
Ik denk als je die richting op gaat en je goede bronnen gebruikt dat je een prachtig onderzoek kan verrichten en je een geweldig scenario kan beschrijven over de toekomst van het draaien.