Kan jij keyboard spelen?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MrStief    posted on 08-05-2012 09:31
Hallo Poeple!,

Ik heb nu sinds twee weken een mpk49 staan. Nu volg ik wat internet tutorials om te leren spelen. Want voor mijn gevoel kan ik beter een melodie maken via me handen d.m.v. toetsen dan met een muis een piano roll in tekenen als het ware.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand een goede tip of website voor het leren van keyboard spelen? Ik heb dit al lang uit zitten zoeken maar kom 9/10 x uit op sites die het voor mijn gevoel niet goed uitleggen.

Het hele c-d-e-f-g-a-b etc ken ik wel. Maar meer de Majors en Minors om zo vette chords/akkoorden te maken.

Misschien is deze vraag al 80x gesteld, mijn oprechte excuus ervoor.

What do you think about Kan jij keyboard spelen? ??

Vote :   

MrStief    posted on 08-05-2012 09:34
Aanvullend op me topic:

Op wat voor manier dienen halve noten gebruikt te worden? kunnen deze opzich zelf staan. of dient dit begeleid te worden door een hele noot?
RAS    posted on 08-05-2012 11:48
Pianolessen: http://www.youtube.com/watch?v=vphWgqbF-AM

Weinig tot geen liedjes leren en heel veel muziektheorie. In les 7 of 8 ofzo, komen majors en minors aan bod.
User edit by RAS on 08-05-2012 @ 11:48:58 (43%)
Luxx    posted on 08-05-2012 12:38
ik kan vloeiend met twee handen spelen en zo bedenk ik ook mijn melodi?n. ik zou niet weten hoe ik mijn type akkoorden en harmoni?n zou moeten maken door beetje random te gaan klikken in de piano scroll.?
ik heb het geleerd door tutorials te kijken over hoe je muziek van Yann Tiersen moet spelen.
ik kan nu nog steeds geen noten lezen op bladmuziek, maar weet wel alle benamingen op het keyboard. ik weet dus wanneer ik een Cis, As, Es, E, F Etc. speel.

als ik nieuwe akkoorden wil leren dan ga ik gewoon iets nieuws leren van een andere artiest en verwerk die nieuw akkoorden in eigen muziek.

overigens *People. niet Poeple.
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 08-05-2012 @ 12:39:13 (6%)
BennoRevelli    posted on 09-05-2012 11:14
Er zijn vele tutorials te vinden op internet. (YouTube)
Ik ben zelf bezig om lessen te overwegen.

Ik heb heel wat (complexe)?melodieen gemaakt maar als ik kijk hoeveel werk ik daar in stak..
Ik denk dat als je een beetje keyboard spelen beheerst dat een groot voordeel kan opleveren voor je producties.

En dan vooral tijd, want zelf iets uit zitten vogelen is veel ingewikkelder dan weten wat je doet en hoe iets klinkt.
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
MrStief    posted on 09-05-2012 12:27
Ik heb nu een online pakket gekocht. met 10 weken.

Hierin worden zaken zoals akkoorden etc goed uitgelegd (teminste wat ik vind).

Wat ik nu vooral nu merk is dat mijn handen nog niet soepel genoeg zijn. Dus als ik een akkoord aansla c akkort bv.

Duim op de C middelvinger op de E en pink op G. dan merk ik dat mijn ringvinger de F blijft aanraken.

En na een kwatier al aardige kramp in mijn vingers
Luxx    posted on 09-05-2012 16:32
Hoe klein is je hand dan?
www.mothermusic.nl
MrStief    posted on 10-05-2012 08:38
Ik heb best grote handen. Gisteren weer een uurtje geoefend en het gaat steeds wat beter.
dj-zero    posted on 10-05-2012 17:04
Lijkt me dat je ook gewoon akkoorden kunt opzoeken hoe deze gespeeld worden?
Akkoorden bestaan uit 3 tonen, zoek uit welke en practice & enjoy zou ik zeggen:P

Zelf doe ik dit vooral met gitaar spelen, als je een akkoord niet weer kan ik t altijd opzoeken, en dan gooi ik wat akkoorden na elkaar en kijk voor een leuke volgorden, vervolgens kun je in dit akkoorden schema melodi?n maken met de tonen die je hebt.

Heb me nog niet zo zeer met producen bezig gehouden, maar voor improvisatie op de gitaar werkt het prima, dus zal het op een keybord ook niet veel verschillen lijkt me?
MrStief    posted on 11-05-2012 11:12
Nee ben nu bezig geweest gisteren om alle toetsen netjes te benoemen. Dit scheelt een hoop naar het zoeken naar de noten. Inmiddels al langzamerhand krijg ik soepelere keyboard handen. En de akkoorden komen steeds sneller eruit.

Nu is het dus nog a-b-c-d-e-f-g akoord aangevuld door de mineurs. (3 stuks uit me hoofd).

Het geeft een kick dat je iedere dag steeds verbetering merkt, en het melodie gevoel steeds sterker wordt.

Nu nog even paar weken aanhouden. En daarna gaan spelen met eigen melodie creaties.

Ik merk nu echt stukke beter het gevoel voor muziek. Wat je eerst alleen via fruityloops in de pianoroll deed valt in het niets qua gevoel met een keyboard. Pianoroll gaf veelste statische melodieen.

Grts
User edit by MrStief on 11-05-2012 @ 11:12:41 (1%)

This is an old Topic

No new postings for 4.858 days.
 Post CommentThat would be 161.9 months
or a whopping 13.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

285 Users online: 126 Guests (159 Unknown)
Pages generated today : 70.786
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.867.823