Geheim van VU meters (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Winston    posted on 01-02-2006 12:55
Spin off topic van Hoe gebruik je jouw headphone?

Door op de link te klikken kun je de 10 voorgaande posts doorlezen.

Het gaat erom verklaringen te vinden waarom het geluid van een track harder of zachter klinkt op de master, dan de VU meter eerder aangaf tijdens het inluisteren of cue-en.

Ligt het aan de DJ of aan het apparatuur?
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 13:25:45 (100%)

What do you think about Geheim van VU meters ??

Vote :   

Zuur    posted on 02-02-2006 23:37
Poster: Winston
Enigste verklaring hiervoor alhoewel ik niet denk dat hij dat doet is:
- de gain knop is te hoog (daarom is de cue in het rood) of
- per ongeluk is de phono amp nog steeds actief i.p.v. line input

De enigste die dat kan checken is Jorrit zelf.

Op welke stand staat je gain knop Zuur? Antwoord bv. midden  - 4 klikken naar links of iets begrijpelijks a.u.b.

Ik heb mijn gains iets boven een kwart (tussen 9 uur en 10 uur) staan. Als Jorrit dit op zijn SynQ heeft denk ik dat de enige verklaring is dat zijn master niet vol open staat en er daarom verschil is tussen de pfl en de master.

Ik heb mijn master vol open (schuif helemaal omhoog).
Jorrit    posted on 03-02-2006 12:16
klopt idd, heb het ff op de synq nagekeken, en de master staat niet vol open (ook niet op die dateq btw)
Winston    posted on 03-02-2006 12:39
Ik heb gisteren een lekkere set gedraaid. Z.a. beloofd heb ik de gains getest.

Resultaten:

Het gain volume krijg ik niet uit als ik het knopje helemaal uit draai, de eerste 3-4 groene leds blijven aan d.w.z. -10dB op de cue VU.

Tijdens de set beweeg ik mijn gain knop tussen 8 en 9 uur. De hardste tracks onder 8 uur en de zachtste komen boven 9 uur. Dan is de uitslag in de topgroen d.w.z. -4dB op de cue VU.

Als ik de knop in de neutrale stand doe, 12 uur, is de uitslag rond de 0dB, midden oranje op de cue VU, en de pieken in het rood. Niet zo erg z.a. ik eerder zei.

Voor 12 uur gaat de volumeverandering langzamer, dan na 12 uur. Heeft te maken met wat Lead uitlegde volgens mij, over niet lineair gedrag.

Tot zover de dingen die ik eigenlijk nu pas goed heb ontdekt.

De master kan ik helemaal uit maken, met zowel de kanaalfader als de master volume knop, en dat wisten we al, alle lampjes uit op de master VU. Of opendraaien van de master volume tot helemaal rood als ik dat zo willen. En het maakt dan niet uit welke stand de gain knopjes hebben.

Tic Toc
User edit by Winston on 03-02-2006 @ 12:58:19 (10%)
Winston    posted on 03-02-2006 12:55
Poster: DeafDJ
nog een vraagje... meestal draai ik niet met 0 dB maar met iets er onder om toch nog wat ruimte over te houden... is dit eigenlijk slecht voor de geluidskwaliteit?

Nee.

Alleen rood is slecht voor zowel de geluidskwaliteit als je apparatuur (mixer en alles wat erna komt).

Soms afhankelijk van de dynamiek van je speakers of soms van het hele systeem, is bij een bepaalde volume range, de geluidskwaliteit ietsje beter. Bv. zet je het volume zacht dan hoor je de bass minder vol, dus vraagt het systeem om luider te worden gedraaid.
Tic Toc
Winston    posted on 24-06-2006 19:27
quote:

poster: Lead
Ja, snel je gain aanpassen is dan de enige oplossing

De Denon en Numark mixers hebben een dikke streep in de schaalverdeling van de line faders.

Ik las gisteren in de manual van de Numark 5000FX mixer dat de bedoeling hiervan is dat je normaal, maximaal tot de dikke witte streep openschuift. Dan heb je nog voldoende 'headroom' als blijkt dat het volume te laag was ingesteld op de input gain.

Ik ben zo meteen bezig om het uit te proberen. Het stukje tekst in de manual van de 5000FX stond niet in de manual van mijn Numark mixer.

Voordeeltje erbij is dat ik dan een lineair verloop heb. Want na de dikke streep gaat de curve van de line faders op mijn mixer vrij stijl omhoog.
Tic Toc
User edit by Winston on 24-06-2006 @ 19:35:39 (2%)
PatrickBeuken    posted on 24-06-2006 21:54
Klinkt interessant, Winston... in het vervolg moet ik mijn faders dan maar eens gewoon op de dikke streep zetten van mijn Numark mixer...
Day-One    posted on 25-06-2006 00:24
knap hoor....hoop denk werk hiero...

User edit by Day-One on 25-06-2006 @ 00:51:03 (100%)
Winston    posted on 25-06-2006 14:46
Geen denkwerk, maar leeswerk. Hier de quote uit de manual op pagina 5 onderaan, punt 8:

quote:

Manual Numark 5000FX mixer

8. Channel Fader: This adjusts the level sent to program mix. For best results,
    set the fader near the bold line. This allows headroom adjustment in the mix.

Tic Toc
User edit by Winston on 25-06-2006 @ 14:47:14 (1%)
BillyArd    posted on 26-06-2006 12:10
en die balk noemen ze ook wel UNITY GAIN.
bizar dat niemand dat weet hier
ik geloof zelfs dat de nieuwe urei mixers allemaal ook een U op de fader hebben staan , unity gain dus!
Happy, laughing
BillyArd    posted on 26-06-2006 12:14
quote Deaf Dj:nog een vraagje... meestal draai ik niet met 0 dB maar met iets er onder om toch nog wat ruimte over te houden... is dit eigenlijk slecht voor de geluidskwaliteit?

Billy:als je ver onder de 0 db draait heeft dit wel degelijk een zeer negatief effect op je ``sound``
aangezien je daarmee de ruisvloer verhoogt
zeker als je mixer daarna door een technicus weer wordt geboost .

Day-One    posted on 26-06-2006 15:22
Poster: Winston
Geen denkwerk, maar leeswerk. Hier de quote uit de manual op pagina 5 onderaan, punt 8:

Okay ook leeswerk/voer! maar denk werk is dit zeker
Winston    posted on 27-06-2006 00:32
Poster: BillyArd
en die balk noemen ze ook wel UNITY GAIN.

Ah, leuk dat je hiermee al bekend bent. En dat ding heeft dus een naam. Mix je zelf zo tot de 'unity gain'?

Via de p.m. kreeg ik een reactie over hoe ik 'cuts' uitvoer met de line faders als je volgens de "unity gain" methode wil mixen, omdat het lastig is om precies op de balk uit te komen. Volgens de regels mag ik de pm van iemand anders niet openbaar maken, maar hier is uitsluitend mijn reply:

Deze methode is ook nieuw voor mij. Ik ben nog bezig aan te wennen. Het is inderdaad niet prettig om precies op het lijntje te blijven tot nu toe.

Maar een nadeel van de gain is de delay. Ik bedoel dat ik even een paar honderste seconden beteuterd blijf kijken als ik volume te kort kom aan het eind van de line fader. Dan nog moet ik snel mijn vingers verplaatsen naar de gain en het een stuk open draaien. Weer een paar honderste seconden. Dat is dan duidelijk merkbaar in gevallen waar je het vooraf niet ziet aankomen. Dat is het geval bij de snellere overgangen. Bij geleidelijke fading zie je dat wel aankomen. Als je voor publiek draait mag het niet merkbaar zijn.

Ik weet niet over welke manier van cutten met de line fader je het hebt.

Voor een 'straight cut' van de ene naar de andere track zet ik bij de nieuwe lijntjes methode de beide line faders op de dikke lijntjes. Dan even checken of de juiste kanalen zijn geselecteerd voor de crossfader. En de 'straight cut' voer ik dan uit met de cross fader. Als je fader start gebruikt is dat heel makkelijk.

Voor 'layering' van een beat bv. waarbij je normaal 'cut' met de line fader, dus snel vol open en dicht gooien op het ritme, is de line fader niet meer erg bruikbaar.

Met de lijnmethode ben je dan weer aangewezen op de cross fader. Selecteer aan de ene kant van de crossfader een kanaal dat op het moment niet in gebruik is en aan de andere kant het kanaal waarvan je de muziek wilt inhakken. En dan heen en weer cutten met de cross fader.

Met de 4 kanalen van de Numark 5000FX is dat te doen. Altijd is er wel een kanaal vrij. Ik zelf heb een 3 kanaals Numark mixer, dus lukt het ook. En jij met je 5000FX hebt de cross fader assign switches op het paneel dat is gemakkelijker. Want die van mij zijn op de vertikale voorkant.

Meer werken met de cross fader is weer wennen natuurlijk. Maar dan spaar je de line fader. De cross fader is eigenlijk gemaakt voor cutting. Deze is daarom ook veel soepeler dan de line faders.
En alleen de cross fader vervangbaar op de Numark.

Maar als je relatief heel weinig last van verkeerd ingestelde gain hebt, kun je gewoon de oude manier blijven gebruiken.

Tic Toc
User edit by Winston on 27-06-2006 @ 00:33:49 (3%)
BillyArd    posted on 27-06-2006 09:07
2 winston:hangt ervan af, als ik aan het scratchen ben ,ben ik echt helemaal niet bezig met unity gain.
als ik mooie lange beatmixen maak mix ik welop die manier.
wanneer ik een cut maak en daarna de fader weer open gooi zet ik alstijd de top van mijn linkerwijsvinger op de unity gain en knal dan met rechts weer mijn fader naar boven tot aan mijn linkerwijsvinger.......kom je altijd goed uit.

Met producen mix ik altijd op de juiste wijze , dat wil zeggen unity gain in acht nemend.
zeker als je met meerdere sporen werkt en je moet bijregelen ergens in het proces dan is die marge onontbeerlijk, die heb je gewoon nodig.
want als ik alles tot het dak mix en ik wil net die ene hihat wat harder hebben op kanaal 9 dan zou dat betekenen dat als ik de unity gain niet in acht zou nemen dat ik dan alle andere tracks zachter zou moeten zetten ipv van die ene hihat wat harder,.........meer werk dus.
Zonder unitygain is er geen ruimte meer voor faderriding.
Happy, laughing

Winston    posted on 27-06-2006 17:33
Hoe switch je nauwkeurig, dus zonder volume schommelingen tussen beide methoden in 1 set? Of heb je aparte scratch en beatmix sets?

Een andere manier om te cutten is de input selector uit te zetten, fader op de unity gain. En als hetzover is switch omgooien. Dat doe ik wel's.

Mijn mixer heeft ook kill switches dat is ook bruikbaar, maar dat gebruik ik meestal niet voor dit type cuts.

Voor scratching zijn er ook transform drukknopjes. Maar ik heb geen scratch cd players.
Tic Toc
User edit by Winston on 27-06-2006 @ 18:54:10 (100%)
BillyArd    posted on 28-06-2006 08:58
Input selector wordt door tablist heel veel gebruikt om te cutten Happy, laughing

Bovendien vind ik kleine volumeverschillen helemaal niet erg , gebeurt me ook niet vaak want ik maak altijd even een mix op mijn koptelefoon puur om klank te bepalen , ik zet dan gewoon alle twee de PFL is even open en luister of de nummer een gelijke dynamische beleving hebben.
Dus het is voor mij niet echt een issue !
Happy, laughing
als het nou echt een keertje voorkomt dat er een plaat echt te zacht in de mix zou zitten (wat dus echt zelden tot nooit gebeurt)dan normalise ik de hele mix wel even in wavelab .
heb je ook nergens meer last van !
Happy, laughing
En als je in een zaal staat te draaien vallen dergelijke kleine volume verschillen uberhaupt niet op !
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 28-06-2006 @ 08:59:07 (17%)
Winston    posted on 28-06-2006 19:20
Poster: BillyArd
, ik zet dan gewoon alle twee de PFL is even open en luister of de nummer een gelijke dynamische beleving hebben.
Happy, laughing

Dat was nieuw voor me. Stom dat ik niet eerder op ben gekomen. Bij mij gebeurt te zacht uitkomende volume iets vaker voor dan ik wil. Het heeft deels te maken met het niet snel een luid stukje midden in de track kunnen vinden. Mijn cd players laten dat met moeite toe.
Tic Toc
RiX    posted on 29-08-2008 13:39
Zit dit zo te lezen en denk:

@ Jorrit: Je Synq mixer (of heb je inmiddels een upgrade gedaan? :D). Klopt het dat je master ook je VU meter bepaald? Dus als jij je master verder opendraait/schuift dat dan je VU meters meer in oranje / rood komen? Dat was namelijk zo op mijn SMX.1 (19"). Ik merkte dat als ik mijn gain goed had staan, maar meer wilde uitsturen via de master, dat ik dan in het rood draaide. Ik moest dus mijn versterker verder opendraaien... Kan dit het probleem zijn?

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

256 Users online: 57 Guests (199 Unknown)
Pages generated today : 71.249
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.723.261