Geheim van VU meters (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Winston    posted on 01-02-2006 12:55
Spin off topic van Hoe gebruik je jouw headphone?

Door op de link te klikken kun je de 10 voorgaande posts doorlezen.

Het gaat erom verklaringen te vinden waarom het geluid van een track harder of zachter klinkt op de master, dan de VU meter eerder aangaf tijdens het inluisteren of cue-en.

Ligt het aan de DJ of aan het apparatuur?
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 13:25:45 (100%)

What do you think about Geheim van VU meters ??

Vote :   

Camino    posted on 01-02-2006 17:59
nou hangt er ook van af... veel mensen hebben er last van als je steeds luider gaat. en het ergste is dat je er niks van merkt vaak in de DJ booth... de enige regel is echt dat het nooit stiller mag, want anders verlies je pas echt energie.
Winston    posted on 01-02-2006 18:01
Don't worry. Ik ga echt heeeel erg en ongemerkt geleidelijk. Hetzelfde geldt voor de bpm versnellen.

Meeste merkbare energie voer ik toe met de track selectie.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 18:37:22 (100%)
Lead    posted on 01-02-2006 18:05
Poster: DeafDJ
de enige regel is echt dat het nooit stiller mag....

Regel 0 : GEEN RODE LAMPEN !!!!

Deze regel staat boven iedere andere regel die je als DJ opgelegd krijgt en dient ten alle tijden gerespecteerd te worden. Als je thuis je spul om zeep helpt is het jammer, in een club of discotheek speakers opblazen kost je een fortuin...
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 01-02-2006 18:05 (1%)
denricco    posted on 01-02-2006 18:06
ik denk dat winston probeert aan te geven dat er een soort van leegte ontstaat wanneer die een plaat eruit haalt en het dus vrij snel opvalt dat een plaat uitgemixt is. Hierdoor mis je ook een stuk van je energie inderdaad. Wanneer je een nummer inmixt met een ander zullen deze elkaar aanvullen en dus ook op sommige gebieden versterken, hierdoor krijg je een voller geluid (en dus waarschijnlijk ook meer energie) in de mixfases. Een oplossing om niet een plotseling gat te hebben is de uit te mixen plaat langzaam eruit te halen (dus m.b.v. je high, mid en low). Het lijkt dan geleidelijker te verlopen en zal dus minder opvallen. Daarbij kan je dan de gain (of alleen van de high, mid of low) van de nieuwe plaat wat verder opendraaien zodat deze het gat als het ware opvullen en je dezelfde energie zal behouden.
Camino    posted on 01-02-2006 18:10
sorry... daar ging ik in de eerste plaats van uit... in de meeste disco's zitten er wel limiters voor als het ooit verkeerd gaat. maar had nog een vraagje... meestal draai ik niet met 0 dB maar met iets er onder om toch nog wat ruimte over te houden... is dit eigenlijk slecht voor de geluidskwaliteit?
User edit by Camino on 01-02-2006 @ 18:11:22 (1%)
Winston    posted on 01-02-2006 18:11
@ Lead:
Kun je bevestigen dat de regel geldt voor zowel de cue als master.

@ Denricco:
Goed uitgelegd.
Tic Toc
RenderingRebel    posted on 01-02-2006 23:43
Poster: djmamo

lijkt me een duidelijk geval van onkunde, dus niet weten hoe iets werkt, ik heb namelijk een xtc en daar werkt alles helemaal perfect

Ja dat is het ook, geef ik al aan :p
Ik vind het overigens een kutmixer omdat ik em gewoon niet lekker vind aanvoelen
Geluid is prima

Maar ik probeer er gewoon mee duidelijk te maken dat pfl en master geen invloed op elkaar hebben

Reind    posted on 02-02-2006 00:42
Poster: Winston
Dus volume inkomende track was gelijk met het volume niveau van de track die je stopt, volgens de VU meter, maar het geluid op de main speakers wordt plots zachter als de outgoing track helemaal eruit is. Echt hinderlijk.

Dit gebeurt me soms, maar niet altijd, zeg maar 2 op de 10 tracks.

Dat is nou het stukje dynamiek wat de ene plaat wel heeft en de ander niet.

Ik neem al mijn platen op naar MP3 op de pc en doe dat allemaal op -12db en op 320khz/s en het probleem ken ik, het is echter afhankelijk van de muziek die er opgenomen is. Ik heb namelijk ook genoeg platen die harder klinken op hetzelfde aantal db's. Daarom is je gehoor ook zo belangrijk want dat het je ook bij het gelijk zetten van platen qua volume toch echt wel nodig (VU meters zijn namlijk indicatoren en geen betrouwbare meet instrumenten)
djmamo    posted on 02-02-2006 01:58
Poster: Jorrit

Nee, de gain is niet bedoelt om de vu meter te corrigeren maar om het werkelijke uitgangniveau te corrigeren.
Het is toch onzin dat ik eerst met de gains wil gaan kloten voordat de weergave van cue op de vu realistisch is.
Als die vu meter niet werkt zoals je zou verwachten op cue zit ik daar niet mee verder.

ik heb er wel een oplossing voor zodat je db van voor luisteren net zoveel uislaat als dat je draaiende plaat doet, maar dan moet je wel kloten met je gain voor dat je uitstuurd.

dus weet niet of iedereen dat gaat lukken, maar wordt door veel technische dj's gedaan en waarom kom ik dadelijk op terug.

als je plaat 1 gewoon open hebt staan dan zorg je dat deze gewoon (via master) mooi op 0 db staat afgeregeld.

plaat 2 ga je voor beluisteren (met je pfl/cue) terwijl je dat doet kun je op veel van de mengpanelen zien hoeveel de pfl uitslaat/stuurd.

als je hebt gekeken hoeveel db plaat 2 uitslaat zet je plaat 1 over de pfl/cue en kijk je hoeveel db deze uitslaat, en het verschil zet je dus bij plaat 2 goed...

DUS: plaat 1draait... plaat 2 voorluisteren(pfl) kijken hoeveel db zeg -5 db

switch naar voorluisteren plaat 1 en die slaat netjes 0 db uit, ga je terug naar voor luisteren plaat 2 en met je GAIN zet je dan plaat 2 op 0 db....

als er verschil in zit wat bij sommige mixers blijkt bijv. plaat 1 stuurt via master 0 db uit en via pfl/cue -10 dan zorg je dat je plaat 2 ook op -10 db afregelt en dan stuur je het zelfde signaal uit als plaat 1 en als je dan plaat 2 ingemixt heb dan zul je zien dat je plaat over de master mooi 0 db uitstuurd.

en waarom doe je dit en niet als je in de mix bent (ik geef hier mijn voorkeur aan) omdat je bij verschillende merken ook veel verschil hebt met je gain, zodat je niet het risico loopt dat je je gain te ver open gooit en er in 1 keer erg veel lawaai is..

en natuurlijk kun je alles met je gehoor controlleren.
www.moonentertainment.nl
Zuur    posted on 02-02-2006 15:39
m' n synq doet het trouwens ook.

Ik heb de eerste plaat op -4db op de master.
Als ik dan de 2e plaat via de pfl aan heb en deze gelijk zet via de VU, dan zet ik hem ook op -4db.
Als ik hem dan heb gemixt is plaat 2 op de master ook gewoon -4db.

Ik gebruik ook een SynQ SMX-1.
Snap niet waarom die van jou dat niet doet?
Winston    posted on 02-02-2006 17:04
@Zuur
Jij snapt het niet, hij snapt het ook niet en ik ook niet.

Maar het interesseert hem geen snars. Ik maak me best een klein beetje zorgen om zijn mixer, waarvan hij strikt genomen de cue sectie laat clippen door in het rood te draaien.

Enigste verklaring hiervoor alhoewel ik niet denk dat hij dat doet is:
- de gain knop is te hoog (daarom is de cue in het rood) of
- per ongeluk is de phono amp nog steeds actief i.p.v. line input

De enigste die dat kan checken is Jorrit zelf.

Op welke stand staat je gain knop Zuur? Antwoord bv. midden  - 4 klikken naar links of iets begrijpelijks a.u.b.

@Mamo
Zoiets doe ik ook.
Tic Toc
User edit by Winston on 02-02-2006 @ 17:08:21 (5%)
the-melody    posted on 02-02-2006 17:05
maar mag je op het kanaal in het rood komen of ook niet want anders moet ik men hoofdtelefoon wel heel luid zetten
Jorrit    posted on 02-02-2006 17:07
Poster: Winston

Enigste verklaring hiervoor alhoewel ik niet denk dat hij dat doet is:
- de gain knop is te hoog (daarom is de cue in het rood) of
- per ongeluk is de phono amp nog steeds actief i.p.v. line input
.

Pfff,
Gain staat gewoon in het midden en ik weet best hoe ik mn mixer aansluit na 4 jaar.
Alles draait netjes in het groen, maar de pfl wil wel eens rood uitslaan, terwijl die maar op 1/4 van max staat. Er is verder ook geen sprake van vermorming op de pfl, dus ik maak me niet zo druk.
Winston    posted on 02-02-2006 17:10
@Jorrit
Nogmaals ik snap het niet

@ Liberty
Strict genomen (volgens boekje) mag het niet, behalve als je op de mixer van Jorrit werkt. Want dan laat je de pfl sectie van de mixer clippen.
Tic Toc
User edit by Winston on 02-02-2006 @ 17:13:09 (100%)
the-melody    posted on 02-02-2006 17:16
nee ik werk op een djx-700 en ga een cx-1100 aanschaffen(of een mx180mk2) dus zal die gewoonte maar afleren:p
Nvie    posted on 02-02-2006 17:36

Pfff,
Gain staat gewoon in het midden en ik weet best hoe ik mn mixer aansluit na 4 jaar.
Alles draait netjes in het groen, maar de pfl wil wel eens rood uitslaan, terwijl die maar op 1/4 van max staat. Er is verder ook geen sprake van vermorming op de pfl, dus ik maak me niet zo druk.

Is idd zo... ik heb het ook wel eens op mijn mixer (en die DJM) dat ie rood staat, maar op de PFL niet. En PFL is letterlijk Pre Fade Listening => Voor de schuif dus. Dus als je niets aan de knopjes doet, vervormt ie niet.
djmamo    posted on 02-02-2006 17:37
Poster: djliberty
maar mag je op het kanaal in het rood komen of ook niet want anders moet ik men hoofdtelefoon wel heel luid zetten

ik denk wel dat ze er daarom een volume knopje voor je koptelefoon hebben gemaakt, je gain is om bij te stellen en niet als volume knop voor je koptelefoon te gebruiken...

mischien doet jorrit dit wel? of hij houd van rode lampjes...
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 02-02-2006 17:48
hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik gewoon in het groen draai, maar alleen de pfl wel eens rood uitslaat, ondanks dat alles neutraal staat?
djmamo    posted on 02-02-2006 19:09
irritant he als mensen dat doen, de hele tijd quote en dingen neer zetten die niet relevant zijn... snap je het nu jorrit, heb het idee dat er meer mensen zijn die het erg irritant vinden
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 02-02-2006 19:50
Ik snap niet welke kant je op wil, maargoed (suggestief naar mijn kant, iemand anders kant, of wil je laten weten dat je een foutje maakte dat je weer vroeg of ik wel in het groen draai)...
Winston    posted on 02-02-2006 19:50
O.K. O.K. O.K. laten we er mee ophouden.

Laten we gewoon ervan uitgaan dat Jorrit alles goed doet, maar dat het de tracks zijn die hij draait. Deze zijn loeihard opgenomen of hebben enorme opzwiepers merkbaar in de volume van de pfl, maar nog net niet voldoende voor de master.

PUNT UIT.
Tic Toc
Jorrit    posted on 02-02-2006 19:58
man man man, dit topic gaat nergens heen.
Zoals inmiddels wel duidelijk was:
- Ik draai met gains en eq redelijk centraal
- master is laag en uitgang ver onder de 0 dB
- nummers zijn normaal opgenomen
- alleen als ik ff de pfl in druk zie ik rooie leds.

That's all.
Winston    posted on 02-02-2006 20:14

- alleen als ik ff de pfl in druk zie ik rooie leds.

That's all.

1000x sorry Jorrit, maar ik ben wel erg nieuwsgierig. Is het ff of continu rood als de pfl is ingedrukt?
Tic Toc
Jorrit    posted on 02-02-2006 20:24
nee, alleen peaks. Maargoed, morgenavond sta ik er weer, dus ik zal nog ff grondig op onderzoek uitgaan daar...
Winston    posted on 02-02-2006 20:28
Aaaaaaah. Had dat nou eerder gezegd. Dat is toch vrij normaal? Maar heel hartelijk bedankt voor je geduld.

Ik zal mijn gain vanavond helemaal uitdraaien, kijken of mijn mixer dan een 100% kill doet van de volume, dan zal ik je melden. Tot morgen.
Tic Toc

133 Users online: 63 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 23.027
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.839.573