Poster: Jorrit
Nee, de gain is niet bedoelt om de vu meter te corrigeren maar om het werkelijke uitgangniveau te corrigeren.
Het is toch onzin dat ik eerst met de gains wil gaan kloten voordat de weergave van cue op de vu realistisch is.
Als die vu meter niet werkt zoals je zou verwachten op cue zit ik daar niet mee verder.
ik heb er wel een oplossing voor zodat je db van voor luisteren net zoveel uislaat als dat je draaiende plaat doet, maar dan moet je wel kloten met je gain voor dat je uitstuurd.
dus weet niet of iedereen dat gaat lukken, maar wordt door veel technische dj's gedaan en waarom kom ik dadelijk op terug.
als je plaat 1 gewoon open hebt staan dan zorg je dat deze gewoon (via master) mooi op 0 db staat afgeregeld.
plaat 2 ga je voor beluisteren (met je pfl/cue) terwijl je dat doet kun je op veel van de mengpanelen zien hoeveel de pfl uitslaat/stuurd.
als je hebt gekeken hoeveel db plaat 2 uitslaat zet je plaat 1 over de pfl/cue en kijk je hoeveel db deze uitslaat, en het verschil zet je dus bij plaat 2 goed...
DUS: plaat 1draait... plaat 2 voorluisteren(pfl) kijken hoeveel db zeg -5 db
switch naar voorluisteren plaat 1 en die slaat netjes 0 db uit, ga je terug naar voor luisteren plaat 2 en met je GAIN zet je dan plaat 2 op 0 db....
als er verschil in zit wat bij sommige mixers blijkt bijv. plaat 1 stuurt via master 0 db uit en via pfl/cue -10 dan zorg je dat je plaat 2 ook op -10 db afregelt en dan stuur je het zelfde signaal uit als plaat 1 en als je dan plaat 2 ingemixt heb dan zul je zien dat je plaat over de master mooi 0 db uitstuurd.
en waarom doe je dit en niet als je in de mix bent (ik geef hier mijn voorkeur aan) omdat je bij verschillende merken ook veel verschil hebt met je gain, zodat je niet het risico loopt dat je je gain te ver open gooit en er in 1 keer erg veel lawaai is..
en natuurlijk kun je alles met je gehoor controlleren.