Geheim van VU meters (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Winston    posted on 01-02-2006 12:55
Spin off topic van Hoe gebruik je jouw headphone?

Door op de link te klikken kun je de 10 voorgaande posts doorlezen.

Het gaat erom verklaringen te vinden waarom het geluid van een track harder of zachter klinkt op de master, dan de VU meter eerder aangaf tijdens het inluisteren of cue-en.

Ligt het aan de DJ of aan het apparatuur?
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 13:25:45 (100%)

What do you think about Geheim van VU meters ??

Vote :   

Winston    posted on 01-02-2006 13:10
Als de VU meter in het rood is is je signaal bezig te clippen, dus nooit goed. Maakt niet uit of het op pfl  level is of op master level. Al zie ik bij een heleboel DJs alles in het rood. Als je veel volume wilt moet gewoon je speaker system zwaarder.

Het pfl of zo je wilt het cue signaal wordt volgens mij apart gemeten van het master signaal. Het zijn dus 2 heel aparte secties.

Je kunt dus op pfl level laten clippen (helemaal rood) en dit gestoord signaal onder het rood door je master sturen. Maar je hebt dan wel een mindere geluidskwaliteit of je het nu merkt of niet.

Je moet de kanaal gain dus verminderen en volume zoeken op je master en als die in het rood komt op je versterker en als die clipped en je vindt dat het nog steeds niet luid genoeg is, moet je meer versterkers en speakers aanrukken en koppelen.

Maar dat is dus niet de verklaring voor het harder klinken van een track, want je vergelijkt alleen de pfl signalen van de inkomende met de draaiende uitgaande track.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 13:17:40 (20%)
Reind    posted on 01-02-2006 14:04
En ik vraag me hard af wat je nou wil met bovenstaande tekst?

Wat je met je PFL doet zal iedereen een rotzorg zijn, deze heeft geen invloed op de master en zodra jij hem maar op tijd terug draait voor je een fader omhoog gooit is er niets aan de hand.

djmamo    posted on 01-02-2006 14:20
mijn ervaring is (met de hele dateq serie) dat wanneer je met het cue-en je db's in de gaten houd dat dit ook het uit sturende signaal is....

dus: wanneer ik met het cue-en 5 db in het rood sta, sta ik ook 5 db in het rood met mijn (master) uit sturend signaal.

zal kijken of ik door middel van foto's of een filmpje kan laten zien wat ik bedoel voor de mensen die het niet snappen.

en natuurlijk moet je nooit je apparatuur in het rood laten komen is heel erg slech er voor. je kan het vergelijken met een auto die teveel toeren maakt en als deze telang in het rood toeren maakt blaas je je motor op

www.moonentertainment.nl
Winston    posted on 01-02-2006 14:32
Volgens mij is het bij de verschillende merken en misschien ook modellen anders. Bij mijn Numark mixer komen de uitslagen voor de pfl's en master signalen totaal niet overeen. Maar voor het gelijkstellen van pfl volumes maakt het natuurlijk niets uit.

Ik kan wel spelen met de gain zodat het wel overeenkomt met de master.

Maar dat van de pfl signalen met gelijke uitslag die qua volume toch verschillen vindt ik vreemd. Ik zal later op de avond wanneer ik draai er speciaal op letten of ik niet iets doe wat dat veroorzaakt.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 17:18:22 (20%)
Winston    posted on 01-02-2006 14:36
Poster: Reind
zodra jij hem maar op tijd terug draait voor je een fader omhoog gooit is er niets aan de hand.

Klopt wat je zegt.

Ik heb alleen interesse in het volume verschil van 2 tracks op de master, terwijl je dacht dat je hem met de VU meter al goed had ingesteld.

Dus volume inkomende track was gelijk met het volume niveau van de track die je stopt, volgens de VU meter, maar het geluid op de main speakers wordt plots zachter als de outgoing track helemaal eruit is. Echt hinderlijk.

Dit gebeurt me soms, maar niet altijd, zeg maar 2 op de 10 tracks.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 17:20:58 (96%)
RenderingRebel    posted on 01-02-2006 16:13
Ik heb de laatste tijd een paar keer gedraait op een xtc en ik moet zeggen dat het daar helemaal vaag is
Als ik aan het cue-en ben draait alles volledig in het rood, maar als ik de alle kanalen van de cue afhaal zit hij gewoon netjes onder het rood
Maakt niet uit wat ik doe maar dat ding blijft rood aangeven als ik cue
Tis niet mijn mixer en ik vind het verder ook een kutding dus misschien ligt het daaraan :P
Maar volgensmij heeft de cue dus totaal geen invloed op de master
Winston    posted on 01-02-2006 16:22
Poster: RenderingRebel

........

Heb je geprobeerd om de channel gains ook terug te draaien tot een minimum?

En heb je het nooit gehad dat het volume harder klinkt van een track harder klinkt dan de voorgaande terwijl de VU meters tijdens de cue voor beide een gelijke waarde aangaven
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 17:15:23 (2%)
djmamo    posted on 01-02-2006 17:12
Poster: RenderingRebel
Ik heb de laatste tijd een paar keer gedraait op een xtc en ik moet zeggen dat het daar helemaal vaag is
Als ik aan het cue-en ben draait alles volledig in het rood, maar als ik de alle kanalen van de cue afhaal zit hij gewoon netjes onder het rood
Tis niet mijn mixer en ik vind het verder ook een kutding dus misschien ligt het daaraan :P

lijkt me een duidelijk geval van onkunde, dus niet weten hoe iets werkt, ik heb namelijk een xtc en daar werkt alles helemaal perfect
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 01-02-2006 17:15
Iets minder mag wel mamo.

Verder heb ik hetzelfde met een LPM 7.3 waar ik maandelijks mee draai, als hij gewoon staat, is alles netjes onder de 0 dB. Zet ik de VU op cue, slaat hij ver in het rood.

Winston    posted on 01-02-2006 17:16
@ Jorrit
Hoe ver staat je gain open?
Tic Toc
Camino    posted on 01-02-2006 17:16
of gewoon de mixer die hij gebruikt had kon ook stuk geweest zijn
the-melody    posted on 01-02-2006 17:18
op men djx-700 blijft alles netjes in het groen
Jorrit    posted on 01-02-2006 17:20
Poster: Winston
@ Jorrit
Hoe ver staat je gain open?

exact in het midden tot 2 klikjes afwijking naar beide kanten.

De mixer is niet stuk, hij staat er nu 3 jaar en ik was de eerste die er op draaide, dus het lijkt me niet Winking my eye
Winston    posted on 01-02-2006 17:22
@Jorrit
Kom je aan de gain knoppen tijdens het mixen?
Tic Toc
Jorrit    posted on 01-02-2006 17:22
vrijwel niet, alleen als er niveau verschil is.
Winston    posted on 01-02-2006 17:26
@ Jorrit
Volgens mij is ergens op dit forum al eens een tip hierover gegeven. Draai gerust de gain terug tot het niet meer rood uitslaat, maar in de top van groen.

Volume wordt natuurlijk dan wel zachter.

Boost de master volume met de master/program volume knop tot het ook op top groen zit.

Ik ben benieuwd wat er dan met je mixer gebeurt.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 17:27:23 (17%)
Lead    posted on 01-02-2006 17:27
Gain gebruik ik nog wel eens tijdens het mixen, als je er inderdaad achter komt dat de nivo's niet gelijk genoeg zijn als je je schuif omhoog gooit.

De uitslag van VU meters is niet geijkt en zal dus bij veel mixers als indicatie gelden en niet een wet voorschrijven. Je zou er echter wel vanuit mogengaandat de PFL meter met een zelfde schaal werkt als de master.

De VU meters geven trouwens ook een gemiddelde waarde aan en geen piek waarde. Kan dus best zijn dat je mixer's algarythme niet ideaal is, of dat je een heel aparte plaat aanzet.

Over welke merk en type mixer hebben we het hier eigenlijk Winston ??
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 01-02-2006 17:28

@ Jorrit
Volgens mij is ergens op dit forum al eens een tip hierover gegeven. Draai gerust de gain terug tot het niet meer rood uitslaat, maar in de top van groen.

Nee, de gain is niet bedoelt om de vu meter te corrigeren maar om het werkelijke uitgangniveau te corrigeren.
Het is toch onzin dat ik eerst met de gains wil gaan kloten voordat de weergave van cue op de vu realistisch is.
Als die vu meter niet werkt zoals je zou verwachten op cue zit ik daar niet mee verder.

@ Lead, dateq Lmp 7.3... m' n synq doet het trouwens ook.

[edit: svp edit ipv reply op jezelf]
Mod edit by Lead on 01-02-2006 17:33 (82%)
Winston    posted on 01-02-2006 17:32
@ Lead

Gewoon algemeen. Zodat een ieder wat leert van elkaars mixer.

De vraag waar ik het over heb is dat als je op pfl niveau twee tracks het zelfde volume niveau geeft met de gains, soms het geluid zachter klinkt van de net gestarte track na je transitie. Het resultaat is ongewenste energie verlies in je set. Los ik op door zo gauw mogelijk toch nog de gain te boosten.
Tic Toc
Lead    posted on 01-02-2006 17:37
Ja, snel je gain aanpassen is dan de enige oplossing.

Bij de meeste mixers hoort dit goed te werken. Er kunnen echt verschillen optreden indien je een hele kleine schaal hebt (bijvoorbeeld maar 5 LEDs).

Iedere LED geeft dan een stijging aan bijvoorbeeld van 5 dB... Terwijl 3dB al een verdubbeling van het vermogen is. Het kan in zo'n geval lastig zijn om beide kanalen gelijk af te stellen. dit heeft te maken met de afleesnauwkeurigheid van je meters.

Ook hebben sommige mixers een niet-lineaire schaal op de VU meter. Een schaal die logaritmischis, is meer natuurgetrouw voor je oren, echter moeilijker in te stellen.

Zelf heb ik jaren een 7.2 gehad waarbij de PFL en master instelling perfect klopten met elkaar... Deze gebruikte ik constant en heb er nooit problemen mee gehad...
Let the BASS be louder
Winston    posted on 01-02-2006 17:38
Poster: Jorrit
Nee, de gain is niet bedoelt om de vu meter te corrigeren maar om het werkelijke uitgangniveau te corrigeren. 

Zo bedoelde ik het niet. Inderdaad corrigeer je de VU meter niet met de gains.

Er was een topic nut van gain knoppen.

Gain knoppen zijn om de relatieve verschillen in opname volume van verschillende tracks gelijk te stellen. Ik doe hem meestal op 0 dB, dus groen.

Jij hebt hem volgens mij hoger in de rode zone. Maar het kan zijn dat het aan je mixer ligt.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 17:40:58 (1%)
Jorrit    posted on 01-02-2006 17:39
Ik weet best waar de gain voor is.

En nee ik draai niet in de rode zone, sterker nog, als ik 1 ledje verder ga dan 0 dB gaat de limiter vol aan. Meestal draai ik zelfs nog een stuk eronder, omdat het gelijk daar hard zat is eronder.
Winston    posted on 01-02-2006 17:43
Poster: Jorrit
....., als hij gewoon staat, is alles netjes onder de 0 dB. Zet ik de VU op cue, slaat hij ver in het rood.

Pff moeilijk hoor. Je vertelde net dat het wel in het rood staat. De cue dus. Daar had ik het over.
Tic Toc
Jorrit    posted on 01-02-2006 17:44
De cue wel ja, maar de master niet.
Het maakt me ook niets uit, ik ken de platen die ik draai, en ik weet ook welke verschillen daar in zitten.
Winston    posted on 01-02-2006 17:50
Nou goed, maar ik hou liever zowel de cue als de master op groen.

En gedurende mijn set breng ik geleidelijk de master in het oranje tot bijna rood. Dan stijgt de energie in mijn set.

Gewoon zo luid mogelijke volume zoek ik bij mijn speakers.

En thanks voor de opheldering Lead.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 17:57:41 (16%)

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

209 Users online: 112 Guests (97 Unknown)
Pages generated today : 19.463
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.836.009

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use