Produceren termen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MrStief    posted on 01-05-2012 10:39
Hallo leden!,

Ik ben sinds paar weken serrieus bezig met muziek te maken. Vooral house/electro spreekt mij aan. Ik heb nu een MPK49, en goedkope maar voor een starter goede monitors (krk rp5).

Ik vind zelf dat ik er een goed gevoel voor heb, alleen kan ik mijn nieuwe tracks nog niet goed logisch in elkaar zetten. Ik wil teveel waardoor het te druk wordt in me hoofd en het lastig is om nog een logische werkwijze eraan over te houden.

Nu vroeg ik me af of iemand me kan vertellen wat de meest gebruikte termen zijn binnen een house track. Mijn vraag is dan ook of jullie een korte uitleg kunnen geven erover?

Bijvoorbeeld een build up. Waar die in de track moet komen, hoelang die max mag duren en waar die naar overgaat.

Mijn probleem is namelijk dat ik begin met een track. Dan heb ik een vette kick + bassline met een pakkende melodie en wat chords op de achtergrond. Alleen hoe bouw ik het op. Hoe maak ik het spannend. Wat zijn die termen daarvan?

Ik denk namelijk als ik daar iets meer van weet dat ik de logica er beter van ga begrijpen.

Alvast bedankt voor enige reactie!!!.

What do you think about Produceren termen ??

Vote :   

LouisCasper    posted on 01-05-2012 11:54
Welkom op DJR!?

Meestal ziet een house track er ongeveer zo uit:
Intro (? 1 min) - Break (? 30 tot ? 90 seconden) - Climax (? 45 sec tot ? 75 sec) - Break (? 30 tot ? 90 seconden, wanneer de eerste break lang was is de tweede meestal wat korter en vise versa) - Climax?(? 45 sec tot ? 75 sec) - Outro (? 1 min)
Echter ben jij als producer volkomen vrij om te doen wat je wil.
http://www.louiscasper.com
MrStief    posted on 01-05-2012 12:56
Thanks voor je snelle repy!.

Als ik het goed begrijp.

Intro die d.m.v. een break overgaat naar de climax. Vervolgens de climax weer even naar een break gaat, om vervolgens meer terug te komen op de climax. Zodra de climax is geweest overgaat naar de outro.

Nu snap ik het al wat meer. Meestal gebruik je bij een intro een intro melodie. die overgaat naar de break. Dus een buildup en dat de melodie wat meer begint te knallen. Hoogte punt. Break. En dan kabam de climax erin.

De kunst is dus om ervoor te zorgen dat de melodie op een creatieve spannende wijze overgaat naar de climax. right?
RAS    posted on 01-05-2012 13:17
hoogtepunt = climax. Het is de letterlijke vertaling. Een climax duurt ook geen 45 seconden, want het is ??n moment, HET hoogtepunt. Wat mij betreft zijn jullie benamingen dus verkeerd.

Verder is er niet ??n juiste manier, dus je kunt wel een voorbeeldje gaan noemen, maar het is eigenlijk gewoon vrijwel altijd goed. Als je wilt oefenen met een opbouw van een nummer kun je het beste gewoon een leuk nummer zoeken dat een opbouw heeft die je wel aanstaat en deze vervolgens toepassen in je eigen track, met je eigen samples en melodie?n. Hoe alles heet is dan ook van ondergeschikt belang, zolang je maar in staat bent om de verschillende stukken van een track te onderscheiden.
User edit by RAS on 01-05-2012 @ 13:20:47 (25%)
Jefe_elaire    posted on 01-05-2012 14:48
je moet eens de track Cobra van Hardwell luisteren. ik heb geen idee wat break of climax enzo is maar volgens mij snap ik wat jullie daarmee bedoelen. in de track Cobra hoor je van 0;00 tot precies 1:00 de intro. dan begint de zogenaamde break? tot 1:30 en daar begint de buildup. om precies 2:00 komt de drop en het hoogtepunt van t liedje (de climax?) om 2:30 komt weer een buildup waarna om 2:45 de drop en weer de climax(?) komt. om 3:15 komt weer het stuk dat na de intro kwam (break?) om 3:50 komt weer een buildup waarna om 4:15 de drop komt met het hoogtepunt. om 5:15 komt weer die break en om 5;45 komt de outro.
?
Ik weet dus niks van break climax enzo af maar hoop dat ik met deze track als voorbeeld je een beeld heb kunnen geven hoe een track er ongeveer uitziet.
Lomme_    posted on 01-05-2012 14:51
De climax is ??n moment, de opbouw van de climax daarentegen duurt langer.
Zebix    posted on 02-05-2012 12:28
Het beste dat je kan doen is door te luisteren naar andere tracks en de verschillende delen te herkennen, zo heb ik toch veel geleerd over hoe een track in elkaar zit Happy, laughing

Ik vind dat je ook niet echt moet richten op hoe anderen het doen of noemen, je moet zelf verstaan hoe het werkt.Als je bv een upriser maakt, moet je weten wat er daarachter kan komen (break, climax, ...)

Maar zoals louis hierboven al vermeld heeft, is dat wel een populair gebruikte timing
unspecified    posted on 03-05-2012 21:16
climax is meestal waar alles samenkomt en uhmm, het 'knal moment' begint en duidelijk is.
Winston    posted on 04-05-2012 14:49
Dit nummertje brak alle conventies over opbouw, maar werd toch een hit.

Dus zolang het werkt en past bij de muziekstijl, kun je zelf heel creatief zijn.

En t.a.v. climax. Je kunt dus een climax hebben aan het eind van een build up, maar ook een climax aan het eind van een break.

M.b.t. intro heb je de build up versie, waarbij steeds een instrument wordt toegevoegd aan de mix. Bv. eerst beat, dan hihats, dan clap, dan melodie. Maar de intro kan ook meteen vol met alle instrumenten beginnen, waarna de melodie komt.

Zelfde manier voor het einde van het nummer.

Voor de rest gaat het om het laten 'golven' van het energieniveau. Op hetzelfde niveau blijven is saai. Daarom begint men meestal rusitg en doet men een build up om meer energy in het nummer te krijgen. Maar dat kan niet oneindig door, daarom heeft men de breakdown (tegengestelde van build up) en break (pauze) uitgevonden.
Tic Toc

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

305 Users online: 146 Guests (159 Unknown)
Pages generated today : 74.168
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.871.205