Poster: milanium
WAt bedoel je met vervormd?
Ik hoor dat niet hoor, de kick overstuurd volgens mij ook niet, maar dat zal ik nog eens beluisteren.
precies hoe ik het zegt. het vervormd het geluid eromheen en het geluid zelf en ik kan je garanderen dat het echt zo is. kijk eens wat meer in je afmix. investeer wat meer tijd in hoe je track klinkt in je afmix.?
als je niet weet hoe dat moet, gebruik dan even de zoekfunctie. er was een ander topic waar ik een enorm verhaal had neergezet dat daar over gaat.
*EDIT*
fuck de zoekfunctie. je gaat het nooit vinden. ik heb het zelf even opgezocht voor je:
Equalisatie:?equalisatie is uitermate is uitermate belangrijk voor je platen. niet alleen individueel maar ook als EP, album of remixcompilatie moet je ervoor proberen te zorgen dat alle platen ongeveer gelijk qua geluid klinken. anders krijg je namelijk 1 plaat die buiten de rest uitsteekt wat het algehele plaatje van je EP of album verstoord.
frequenties:AIRfrequenties van 18 tot 20 kHz zijn subtiel maar voegen veel toe aan de 'feel' van je mix. dit gedeelte van je mix word vaak 'air' genoemd en geeft een wat meer open gevoel aan je track. alsof je track niet 'gevangen' zit (lastig uit te leggen dit allemaal!)
HIGHSzonder solide, gecontrolleerde HIGH frequencies klinkt je track slap en levenloos. te veel aan HIGH ?zorgt juist voor een breekbaar en ruwe afmix
MIDSeen track met gebalanceerde en controlleerde MID frequenties hebben over het algemeen een warm en gemakkelijk luisterbare sound.
LOWde grootste uitdaging bij Equalising. LOW frequenties hebben de meer energie dan alle andere frequenties en als ze te krachtig worden gestuurd krijg je een overstuurde plaat die juist zacht klinkt (probeer het eens) je moet er dus voor zorgen dat je LOWs krachtig genoeg is maar gecontrolleerd genoeg zodat je maximale output hebt.
dan nu:?HOE doe je dat dan ongeveer?
LOWzorg ervoor dat je mix de lage frequenties evenredig verdeeld over de LOW frequency tracks die je hebt (synths, bassline, kick etc.)?als je kick geboost word op 100 hz, dan moet de Bassline juist NIET geboost worden op 100 hz. sterker nog: deze moet gecut worden op 100 hz (de frequentie is dan al in gebruik door de kick. laat je de bassline deze frequentie ook nemen dan krijg je een gevecht tussen de twee wat resulteerd in een door bass gedomineerde plaat. dit is dus het geval bij de OP en Mr. Mustard in dit topic)
MIDSMIDS houden vaak het character van de sounds die je gebruikt. teveel hiervan zorgt echter voor een 'honky' geluids. alsof het oud en lage kwaliteit betreft. over-geaccentueerde mids zorgen tevens ervoor dat je HIGH slap en levenloos klinkt en je LOW power mist.
HIGHals je je HIGHs boost dezelfde frequenties op meerdere instrumenten, krijgt je track een schurend en irriterend karakter. HIGHs moet je dus evenredig distributeren over je track.welke HIGH frequenties zijn er?2.5 kHz tot 5 kHz hebben een penetreren, hard geluid als je ze overdrijft.6 kHz tot 9 kHz voegt helderheid toe zonder schel te wordenboven de 10 kHz zit de AIR HIGH die ik eerder genoemd heb.
bij EQ'n moet je ALTIJD kijken naar het totaal plaatje. misschien vind je dat een individueel instrument minder power heeft na EQ maar als je het in het totaal plaatje hoort is het juist een grote verbetering. HOU HIER ALTIJD REKENING MEE.
dit is echt nog maar een KLEIN stukje van wat EQ'n is en wat ik ervan weet maar dit heeft me al ruim een halfuur gekost om te typen en hiermee kunnen jullie ook weer verder. ik hoop dat iedereen die dit leest er zijn voordeel mee doet.
HIER hetzelfde verhaal maar dan met de juiste opmaak, wat niet wilt lukken in de quote
overigens is jouw grootste probleem dat je alles veel te veel volume meegeeft ipv het op elkaar af te stemmen