Effectengebruik/Live set Tools en uitleg
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Maracas    posted on 09-04-2012 16:35
Hey mede DJ's,

Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de manier van creatief draaien/effecten, loopjes etc. die jullie bijvoorbeeld live toepassen onder het mixen, en de mate waarnaar je ze gebruikt, hoe je ze gebruikt, en eventueel uit te leggen hoe je ze toepast, zodat eventueel andere mensen er ook wat van kunnen leren.

Ikzelf gebruik veel (misschien iets teveel) effecten en loopjes en dat soort dingen, en ik heb vele manieren waarop ik ze toe pas wanneer ik live draai. In mijn opinie brengt het namelijk veel energie over naar je publiek bij goed gebruik (wat natuurlijk een goeie zaak is), en het houd je natuurlijk bezig onder het draaien!

Als voorbeeld kick ik wel even off met hoe ik het een beetje gebruik en doe.

http://youtu.be/4LvuZGPc7TA
(Wanneer niet toegestaan vraag ik een Mod om deze link te verwijderen)
(Dit is geen topic om te discusseren over het feit dat 'echte dj's geen effecten gebruiken' en aanverwanten.
Dit topic is puur informatief voor degene die ze wel gebruiken)

Ben benieuwd!
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht

What do you think about Effectengebruik/Live set Tools en uitleg ??

Vote :   

PhonoGraaf    posted on 09-04-2012 16:48
Ik gebruik vrij weinig effecten bij het 'standaard' 2/3 kanaals mixen, eigenlijk alleen filters, delays en reverbs.
Doe de filter vooral als er een lange tijd geen onderbreking van de beat is, met reverbs en delays bouw ik het op of af of kondig ik een verandering aan. Voor de reverbs en delays heb ik een effectenpedaaltje, die dingen die gitaristen meestal gebruiken.
Zie hier een voorbeeld van Adam Beyer op Awakenings, ook hij heeft een delay pedaaltje.

Bij het 4 kanaals mixen/sample mixen (traktor) gebruik ik meer verschillende effecten, gewoon totdat het totaalplaatje goed klinkt! Hier kan ik niet veel over uitleggen aangezien dat creativiteit op het moment is. Maar begrijp dat bijvoorbeeld een flanger, phaser of filter lfo een bassline leuk kan veranderen!
Zie hier een voorbeeld, en tevens ook mijn grote voorbeelden! Chris Liebing en Speedy J b2b = 8 Traktor decks en 2 Maschines.

Maracas    posted on 09-04-2012 16:59
Ja inderdaad, ziek hoor!

Interresant om dat ook een beetje te horen en te zien wat anderen nou gebruiken

Hier zie je zijn pedaaltje naast de mixer liggen geloof ik?http://www.youtube.com/watch?v=oXTbYKYdPIw&feature=related
Estacy    posted on 09-04-2012 17:39
de enige effecten die ik gebruik zijn mn low mid en high isolators

http://www.youtube.com/watch?v=kUzVDq1aZuE
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 09-04-2012 @ 18:33:18 (25%)
PhonoGraaf    posted on 09-04-2012 18:01
Poster: Maracas
Interresant om dat ook een beetje te horen en te zien wat anderen nou gebruiken

Hier zie je zijn pedaaltje naast de mixer liggen geloof ik?http://www.youtube.com/watch?v=oXTbYKYdPIw&feature=related

Zeker interessant, leuk initiatief om zo'n topic te starten! De reden dat ik een toegewijd (analoog) effectenpedaaltje gebruik is simpelweg vanwege het geluid en de opties. In de effecten van Traktor zit de kwantiteit, in de pedaaltjes de kwaliteit!?
Adam Beyer heeft zijn pedaaltje altijd bij zich Winking my eye Andere (techno) artiesten die dit ook doen zijn Paco Osuna en Octave One.?

Estacy, ik vind voor overgangen de filter prettiger werken, en met een beetje resonance ook beter klinken. Maar EQ's zijn natuurlijk niet weg te denken uit een mix.
Estacy    posted on 09-04-2012 18:33
heb je het filmpje bekeken? ipv EQ's kan ik beter Isolators zeggen.
DaCompra    posted on 09-04-2012 21:34
misschien kan je beginnen met je gains bijstellen zodat je niet constant in het rood zit!

verder wel een leuk idee voor een topic!

offtopic: hoe heet die plaat in het filmpje in de startpost ?
User edit by DaCompra on 09-04-2012 @ 21:40:52 (100%)
PhonoGraaf    posted on 09-04-2012 22:07
Poster: Estacy
heb je het filmpje bekeken? ipv EQ's kan ik beter Isolators zeggen.

Ja ik begrijp ook wat je bedoeld, maar dat van die filters is mijn voorkeur. Zonder filter kan natuurlijk ook prima.
Winston    posted on 09-04-2012 23:27
Mooi gedaan in het filmpje MaRACAS.

Ik gebruik niet zo vaak effecten. Maar ik heb zelf drie hoofdmanieren waarop ik efx gebruikt.?

Bij een build up naar een climax of cool down voor een nieuw stukje middels sweeps.?
Gedurende een heel stukje beat sync.
Of als eenvoudige melody maker, zeer zelden, omdat het vaak niet mooi klinkt.

Settings van time en depth bepaal ik door experimenteren. Meestal doe ik het subtiel.
Tic Toc
Maracas    posted on 10-04-2012 00:57
Poster: DaCompra
misschien kan je beginnen met je gains bijstellen zodat je niet constant in het rood zit!

verder wel een leuk idee voor een topic!

offtopic: hoe heet die plaat in het filmpje in de startpost ?

Ging niet man, word standaart in het rood gedraaid daar, anders is er gewoon echt geen volume, normaal houd ik er wel rekening mee

Die track heet DJ Nev Presents Steff da Campo - Keltic(remix 2011) Echt een goeie track!

@Winston, thanks Happy, laughing Hoe werkt dat Melody maker stuff precies dan?

Time varieert bij mij minimaal tot 2ms op de echo, omdat 1ms echt een rotgehoor is, tot 468ms(1/1 beat) op 128 bpm waarbij mijn beginwaarde meestal 234ms(1/2e beat) op 128 bpm is. Level Depth draai ik nooit voorbij de halve stand (op een DJM) en meest van de tijd gooi ik of een filter erop, of ik draai de bass een stukje weg als ik een echo gebruik.

(Sorry, mijn meeste ervaring is op de DJM mixers van Pioneer :P)
User edit by Maracas on 10-04-2012 @ 00:59:38 (11%)
PhonoGraaf    posted on 10-04-2012 13:39
(Sorry, mijn meeste ervaring is op de DJM mixers van Pioneer :P)

Daar kan jij niks aan doen, Pioneer is blijkbaar nog steeds de clubstandaard. (hoe graag ik het ook anders zou zien)
Doordat iedereen die in clubs draait vroeg of laat met Pioneer in aanraking komt, zowel met de DJM als de CDJ's, zullen deze mensen ook niets anders meer gaan gebruiken dan Pioneer. Opzich niet erg, want je cre?ert een standaard zodat DJ's weten waar ze onderling over praten. ?Aan de andere kant is 'alleen maar Pioneer' een beetje saai in mijn ogen, maar ach, andere discussie! Je hoeft je in elk geval niet te verontschuldigen!
Winston    posted on 10-04-2012 19:36
showtime with dj co-ma.

Eerste 5 minuten voornamelijk scratchen, beatjuggling (dat is eigenlijk ook zelf muziek maken). Daarna meer effecten. Zo rond 6.00 min. doet hij dat zelfgemaakte melodietje. Jammer genoeg ben ik niet zo goed, haha.

Trouwens vindt ik het nu slim van hem om een CDJ-800 en een CDJ-1000 te combineren in een set, zodat hij het voordeel heeft van beide.

Inderdaad vindt ik ook dat als bv. de depth te extreem wordt het geluid meestal niet bruikbaar meer is.

Tic Toc
User edit by Winston on 10-04-2012 @ 19:46:45 (100%)
Dennis1981    posted on 10-04-2012 19:48
Ging niet man, word standaart in het rood gedraaid daar, anders is er gewoon echt geen volume, normaal houd ik er wel rekening mee

Amen, je moet echt moeite doen om heel hard te kunnen daar...
Maracas    posted on 10-04-2012 20:25
Bedoel jij dat nou sarcastisch of uit ervaring? :P
Dennis1981    posted on 10-04-2012 22:49
Poster: Maracas sarcastisch of uit ervaring

Ervaring... Trouwens blij dat ze er eindelijk cdj2000 hebben neergezet Happy, laughing

Edit : en on-topic ; gebruik eigelijk alleen de filters op het mengpaneel in de mix, en voor het inmixen soms de 4-beat-loop.

?
User edit by Dennis1981 on 11-04-2012 @ 15:03:49 (100%)
Estacy    posted on 10-04-2012 23:44
Poster: Dennis1981
Amen, je moet echt moeite doen om heel hard te kunnen daar...

dan hebben ze wel een ballen geluidssysteem zeg.

oh wacht, dat heeft bijna elke discotheek in nederland
Maracas    posted on 10-04-2012 23:52
Nouja, als ze de versterkers harder zetten, krijg je weer dj's die alsnog in het rood draaien, dusja :p nu kan je niet veel harder meer, maar hij stond nog net niet voluit. Bovendien bijna elke discotheek waar ik kom ramt iedereen in het rood, dusja het zal wel ingeburgerd zijn :P
Estacy    posted on 10-04-2012 23:59
de DJ wil harder, maar de master zit al helemaal omhoog, dus gaat de gain omhoog. daardoor schiet de limiter er in, geluid word ?kut, t gaat niet echt harder. DJ wil dus harder, dus gaan die meters in het rood staan, limiter grijpt in.?

vicieuze cirkel...
Maracas    posted on 11-04-2012 00:06
Idd, precies hoe het daar ook gaat, kijk maar achter het mengpaneel in het filmpje, dan zie je 2 oranje lampjes gaan van de limiter

This is an old Topic

No new postings for 4.888 days.
 Post CommentThat would be 162.9 months
or a whopping 13.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

253 Users online: 136 Guests (117 Unknown)
Pages generated today : 85.345
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.882.382