Hoe gebruik je jouw headphone? (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Winston    posted on 28-01-2006 14:15
Hoe draag je je headphone gedurende een set:

A. Bijna continu op je hoofd, waarbij je inluistert met 0, 1 of 2 oren;
B. Bijna nooit op je hoofd, waarbij je inluistert door 1 cup met je hand of schouder tegen je oor te drukken;
C. Als je wilt monitoren zet je het telkens op en dan weer af;
D. 50% van de tijd op je hoofd, 50% van de tijd zet je het op en af (combi A/C ) ;
E. 50% van de tijd op je hoofd, 50% druk je een cup tegen je oor z.a. B (combi A/B ) ;
F. 50% van de tijd zet je telkens het op en af, 50% 1 cup methode z.a. B (combi A/C ) ;
G. Ongeveer gelijk A, B en C.

Vertel voor de volledigheid hoe lang een set van je gemiddeld duurt en na hoeveel tijd je je headphone wil vervangen voor een nieuwe. Ik ben nieuwsgierig wat jullie comfortabel vinden.

Ik doe A en C in sets van gem. 2 uur en wil dat mijn headphone minstens 3 jaar meegaat.

[edit: twee keer een C is nou niet zo heel makkelijk]
Tic Toc
User edit by Winston on 28-01-2006 @ 14:18:54 (12%)
Mod edit by Nvie on 29-01-2006 08:48 (9%)
[MOD Edit] zie post

What do you think about Hoe gebruik je jouw headphone? ??

Vote :   

tairip    posted on 30-01-2006 12:08
Poster: Winston

Leuk dat je dat kan. Spaart wat kosten.

Ik bedoelde dat je dan netto even niet inluistert, maar de headphone laat je gewoon op je kop zitten.

Nou ja de optie stond erbij, leek me wel een leuke! BTW, Buzz Fuzz heeft een keer mee gedaan aan een DJ contest en was zijn headphone vergeten! Hij heeft toe maar zonder gedraaid, en je raad 't al!

1e Geworden!

On topic:

Ik draai op dezelfde manier als LEAD en vele anderen met mij, 1 schelp 8ter mijn oor de andere erop! Als ik klaar ben met pitchen en in ga mixen ligt ie in mijn nek.... af en toe nog is ff luisteren en dan komt alles goed!
Deetek    posted on 31-01-2006 10:53
Voor mij is het : B. Bijna nooit op je hoofd, waarbij je inluistert door 1 cup met je hand of schouder tegen je oor te drukken.

dit in sets van gemiddeld 1.5 uur, ik hoop dat m'n hedaphone minimaal 1 jaar meegaat, heb destijds niet zo een dure gekocht Happy, laughing (omnitronic sph-2000 mk2)
User edit by Deetek on 31-01-2006 @ 10:54:22 (10%)
Zuur    posted on 31-01-2006 11:09
Ik heb een combinatie van A en C.

Heb hem met het gelijk zetten gewoon op mijn hoofd met één cup achter mijn oor, als ik de platen gelijk heb doe ik hem in mijn nek.
Als ik dan nog moet corrigeren heb ik hem meestal tussen mijn schouder en mijn oor.
Heb meestal setjes tussen de 1 en 2 uur en gebruik de Technics RP-DH1200 nu een half jaar.
MadSteven    posted on 31-01-2006 12:33
Om het enigsinds begrijpbaar te houden en het niet in een database gestopt wordt, gewoon even met tekst en uitleg:

100 % op om te monitoren en pre-pitching (dus voor je hem laat horen aan het publiek) te doen

50 % (dus een schelp) om bij te pitchen (dus als hij al te horen is).

djmamo    posted on 31-01-2006 13:51
A: ik heb heel erg langoptie B gedaan i cup op je oor en mat de andere via een monitor box.

maar laatst voor een radio moeten draaien, en toen werd mij geadviseerd dat je beter met 2 cups kan luisteren en mixen omdat je dan veel strakker draait.

en ja het is waar als je het ff door hebt, want het is wel wennen dan kun je veel strakker draaien dan dat je een monitor box gebruikt..

en je bent dan ook niet meer afhankelijk van de monitor box, en zeker wel zo fijn als het een k*t monitor is...

en er zijn veel dj's die het ook zo doen bijv. marco V

ff oefenen maar als je het kan dan draai je ook erg strak
www.moonentertainment.nl
Gery    posted on 31-01-2006 15:32
Poster: Winston

Nogmaals de toelichting
H = misbruik - ook van stick headphones

Topic is bedoeld voor normale Dj's, die een normale headphone gebruiken, op een normale manier.
 LOL LOL

Doet mij denken aan Dr Lectroluv, dat is pas een raar geval:

DR Lectroluv
DJ - Producer
djmamo    posted on 31-01-2006 17:11
hebben we het al een keer eerder over gehad
www.moonentertainment.nl
djjw    posted on 31-01-2006 18:22
Poster: djmamo
laatst voor een radio moeten draaien, en toen werd mij geadviseerd dat je beter met 2 cups kan luisteren en mixen omdat je dan veel strakker draait.

en ja het is waar als je het ff door hebt, want het is wel wennen dan kun je veel strakker draaien dan dat je een monitor box gebruikt..

ik luister ook met allebei, zeker met voorluisteren...
als ik dan aant in mixen ben,( zeg maar fader 3/4 open)
gaat hij om mn nek, zodat ik precies hoor wat het publiek hoort

wat ik vind als je hem continu ophoud, is dat er toch geluidsniveau
verschillen optreden, vandaar dat hij af gaat als ze beide faders open staan.
djmamo    posted on 31-01-2006 18:55
maar je kijkt toch altijd hoeveel hij uit slaat bij je db meters?

hoe kan er dan niveau verschil zijn?

als je toch ziet aan je db meters dat de ene plaat harder gaat dan de andere dan stel je deze bij met je gain... daar zit de gain voor op je mengpaneel.

www.moonentertainment.nl
djjw    posted on 31-01-2006 19:04
draai met een lpm7.3 die heeft geen db meter per kanaal.

en op het gehoor.... tja soms zit het mee en soms zit het tegen...
djmamo    posted on 31-01-2006 20:10
als ik me niet vergis kan dat wel.

door op je pfl knop te drukken zie je hoeveel hij op dat kanaal uit stuurd en als je dan kijkt naar het kanaal dat je open hebt staan kun je het gelijk zetten.

www.moonentertainment.nl
wout    posted on 31-01-2006 20:23
ik gebruik een hd25-1 van Sennheiser

en gebruik meestal maar een kant vanmijn headphone
en die zit meestal op mijn rechtoor
DJMaiK    posted on 31-01-2006 20:29
E meestal en anders vaker
Steev    posted on 31-01-2006 20:34
C.

Dan kan ik altijd nog even weg lopen ofzo, ik heb een keer gehad dat ik hem nog om had, dit was bij een oude koptelefoon waarbij de kabel vast zat aan de schelp. Ik trok toen m'n mengpaneel er een stuk uit :p, niets aan de hand ofzo maar ik doe nu wel voorzichtiger + dat je dan niet de druk in je nek hebt Happy, laughing
Winston    posted on 31-01-2006 20:44
maar je kijkt toch altijd hoeveel hij uit slaat bij je db meters?
hoe kan er dan niveau verschil zijn?

Ik stel het geluid in m'n headphone zodanig dat ik ongeveer hetzelfde volume en toon level hoor als op de mainspeakers. Terwijl ik beatmatch stel ik de gain meteen op 0dB door te kijken naar de VU meters.

Maar soms als ik begin te mixen klinkt het toch zachter of harder, terwijl de fader al maximaal openstaat, daarom vertrouw ik niet alleen op de VU meters, maar ook op mijn oren.

Ik weet het niet precies waardoor het komt, maar heb 2 verklaringen:
De leds van mijn mixer zijn niet zo precies.
De energy level van de plaat is anders dan ik had ingeschat (klinkt zachter/harder zonder harder te zijn als je de dB zou meten). Extreem vb. progressive gevolgd door hardstyle.

Het ligt in elk geval niet aan teveel bass of zo. Dan voer ik de gain rustig op boven de 0dB of omgekeerd.

Maar wie meer weet, I'm all ears
Tic Toc
User edit by Winston on 31-01-2006 @ 21:10:07 (20%)
djmamo    posted on 31-01-2006 21:57
als het goed is moet je bij een kwaliteits mixer je db uitstoot gewoon via je meters kunnen regelen en ook dat het dezelfde niveau geluid uit stoot.

en dat controleer je door met je koptelefoon op te mixen omdat je dan kan horen of ze het zelfde geluids niveau hebben en of dat de beat gelijk loopt.

ik heb trouwens een sony mdr v700. en hoop dat deze niet te snel kapot is 
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 31-01-2006 22:53

door op je pfl knop te drukken zie je hoeveel hij op dat kanaal uit stuurd en als je dan kijkt naar het kanaal dat je open hebt staan kun je het gelijk zetten.

Als ik me niet vergis vergis jij jeWinking my eye
Het klopt idd dat de pfl knop het signaal weergeeft wat gecue't wordt, maar dat is geen realistische weergave.
Ik draai gewoon tot en onder de 0 dB op die mixer, maar als ik m op pfl druk slaat hij VER in het rood. Zelfde verhaal met mn Synq
Winston    posted on 31-01-2006 23:12
@ Mamo nogmaals bedankt voor de headphone info, had je al gegeven in de engelse.

@ Mamo en Jorrit
Volgens mij halen jullie 2 verschillende dingen door elkaar.

pfl signaal van elk kanaal kan je altijd met elkaar vergelijken en dus theoretisch met elkaar vergelijken op de VU meter. Als kanaal 1 pfl = 0 dB en kanaal 2 pfl = 0 dB dan mag je vanuit gaan dat ie even hard door de master komt. (= situatie beschreven door Mamo)

pfl uitslag op de VU meter is niet zomaar hetzelfde als de master, maar je kunt het wel afstellen zodat 0dB pfl = 0dB master, maar zodra je gaat spelen met je master verandert alles weer. (=situatie beschreven door Jorrit)

Maar dat geeft nog geen verklaring waarom sommige tracks harder klinken.

Je kunt wel gewoon de master in je headphone mixen, maar mijn meningis dat het even goed kan op de mainspeakers als de geluidskwaliteit daarvan uitstekend is.

Tic Toc
djjw    posted on 01-02-2006 00:08

hmmm, kan wel dat je gelijk hebt , ik weet het niet...
ik heb het me zo aangeleerd.. bijna geen geluids verschillen (in hardheid)
en hoor wat ik wil horen, dus ben ik tevreden..
djmamo    posted on 01-02-2006 02:05
Poster: Jorrit

Het klopt idd dat de pfl knop het signaal weergeeft wat gecue't wordt, maar dat is geen realistische weergave.
Ik draai gewoon tot en onder de 0 dB op die mixer, maar als ik m op pfl druk slaat hij VER in het rood. Zelfde verhaal met mn Synq

waarschijnlijk ligt het dan aan het mengpaneel, mijn ervaring is dat wanneer ik draai (in de cafe's en discotheken waar ik werk en thuis) klopt het allemaal wel...

maar ik heb een dateq en maak ook verder bij de cafe's enz. ook gebruik van dateq's en daar werkt het en klopt het ook.

het kan zijn dat jouw schuif dan over de o db grens gaat maar als je het bij een dateq met je pfl op 0 db afregeld dan klopt het ook met je uit sturende signaal en dat kun je controlleren door alle andere pfl knoppen/ schakelaars uit te zetten en dan zie je hoeveel db je uit stuurd..

ik heb het gecorntroleerd en het klopt.... bij dateq als je met je koptelefoon je kanaal op 0 db afregelt dan stuurd deze ook een 0 db signaal uit.

je moet natuurlijk wel zorgen dat je het afregelt op de stand dat je je low,high en mid wil hebben als je klaar bent...

dus niet dat je afregelt met je low dicht want als je die daarna in je mix open draait dan stuurt deze wel meer dan 0 db uit als je hem met het voor beluisteren met de low dicht hebt afgeregeld...

dus controlleer nog maar eens of je het wel goed doet want ik heb het gecontrolleerd en bij klopt het, dus als iemand anders het ook ff uitprobeerd
www.moonentertainment.nl
Winston    posted on 01-02-2006 13:01
Met reeds 10 posts lijkt me dat het onderwerp van de VU meters zo interessant wordt dat een spin off topic kan worden gemaakt. Voor meer posts hierover klik here om het een beetje overzichtelijk te houden.
Tic Toc
User edit by Winston on 01-02-2006 @ 13:24:46 (15%)
Winston    posted on 01-02-2006 13:45
Om de draad weer op te pakken het tussentijds resultaat:

Er waren 22 bruikbare antwoorden:

8 gebruiken een methode waarbij de headphone steeds op en af wordt gezet, waarbij wordt ingeluistert met 1 oor en 1 cup achter het andere oor. Als de HF niet wordt gebruikt hangt het om de nek.

5 laten het zo goed als continu op hun hoofd, of het nu wel of niet wordt gebruikt.

4 laten het bijna continu om hun nek, en drukken een cup tegen 1 oor met de hand of de schouder.

3 gebruiken de HF een poos op hun hoofd en de rest van de tijd hangt het rond hun nek en gebeurt de bediening met de hand of schouder.

2 laten het een groot deel van de set op hun hoofd en dan de rest van de tijd zetten ze het telkens op en af.

3 DJs gaven aan hoe lang hun gemiddelde set duurt. De meesten gaven aan dat het sets zijn van 4 uren of meer.

Goedkope headphones willen ze vervangen na 1-2 jaar en dure na 2-3 jaar.

Tic Toc
djmamo    posted on 01-02-2006 14:28
mijn sets duren van 22:00 uur tot 03:00 uur dus dat is 5 uur, en denk met mijn sony een jaar te doen maar weet niet of ik het haal, ik had een pioneer se5000 en die ging erg snel kapot en deed er normaal mee geen ruige/lompe dingen.

die heb ik in de garantie tijd nog moeten vervangen omdat pioneer hem niet wou vervangen omdat hij er te gebruikt uit zag, maar dat kwam om dat hij voor reparatie bij pioneer heeft gelegen en daar heel erg slecht is behandelt...

dus hoop nu met mijn sony iets langer te doen maar wie weet
www.moonentertainment.nl
Lassy    posted on 01-02-2006 15:04
Poster: Jorrit

Ik heb idd hetzelfde met de Nuo5, de vu-meters slaan veel meer uit bij het pfl signaal dan uiteindelijk bij de master...
Winston    posted on 01-02-2006 15:10
Meer hierover in Geheim van VU meters
Tic Toc

145 Users online: 55 Guests (90 Unknown)
Pages generated today : 22.652
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.839.198