overvloeien, equalize, samenlopen, cutten,enz
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

kartbenke    posted on 26-03-2012 17:19
Hallo,

Dit zal denk ik het meeste 'met de vingers in de haren' problemen zijn bij beginnende dj's.
Ik draai al 4 maand met cd spelers, daarvoor met virtual dj omdat ik het geld niet had voor fansoenlijk materiaal.
Nu ik juist kan beatmatchen is het probleem vaak in de overloop van deck A na B of omgekeerd.
Ik werk in een discotheek en daar mixen ze vaak zo:
deck A bvb:touluse op 1:45 begint het hoogte punt, als deze de 2 de keer in het liedje start gaan zei deck B starten op 0:30 sec.
Omdat 30 sec 36 beats is bij 128 Bpm en het beginstuk, de bas van het andere liedje begint bij 1 min.
En dit klinkt vaak geweldig in de club.
maar als ik dit thuis toepas trekt het op niet veel.
ik schakkel de bass van deck B uit en gooi deze in geleidelijk als 8 beats zijn verstreken en dan bij 16 beats wissel ik van de bas en na 30 sec probeer ik deck A uit te fadde.
Is dit een juiste toepassing in het inmixen?

wie kan me het uitlegen ? van einde A op 1 min resterend na beginplaat B is makkelijk te mixen maar ik wil profesioneel mixen.

What do you think about overvloeien, equalize, samenlopen, cutten,enz ??

Vote :   

Roov    posted on 26-03-2012 17:29
Er is geen goede manier van inmixen/uitmixen. Wees creatief Happy, laughing
Estacy    posted on 26-03-2012 17:30
professioneel mixen is mixen naar de situatie. er is niet 1 manier van mixen zoals al gezegd is. wat goed klinkt, is goed.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Danielvb    posted on 26-03-2012 17:31
Als ik je beschrijving begrijp; dan betekent het dus dat ze=(dj's in die discotheek) na 16 bars (circa 30 seconden) van de qlimax het 2e nummer er al ingooien terwijl de qlimax nog 16 bars of 32 bars te gaan heeft. Ik vind dit zelf nogal matig om tijdens een qlimax een volgend nummer al in te mixen en de qlimax al power te laten verliezen der mate van EQ'n voordat de qlimax is afgelopen.

Wat ik meestal doe: als de qlimax 32 bars duurt en de intro van m'n volgende plaat ook 32 bars dan start ik die plaat op de eerste tel van de qlimax. Afhankelijk van de plaat gooi ik hem er na 16 bars in en laat ik beide decks lopen (uiteraard wel EQ'd). Als de qlimax 48 bars duurt en m'n intro 32 bars. Dan start ik de volgende plaat na 16 bars van de qlimax.

Na de qlimax van de eerste plaat kun je dus de break van de tweede plaat mooi laten overlopen. Uiteraard kun je hiermee spelen zoals je het zelf het mooiste vind klinken. Ik doe het ook niet altijd zoals hier boven beschreven. Variatie in je mix is toch wel het belangrijkste.

Blackaround    posted on 26-03-2012 17:34
Je moet niet mixen zoals anderen dat doen. Je moet je eigen stijl creeren.
Iedereen mixt track a in track b of omgekeerd, helemaal anders.
Iedereen heeft zijn manier van inmixen.

Wat estacy zegt klopt: professioneel mixen is mixen naar de situatie. er is niet 1 manier van mixen zoals al gezegd is. wat goed klinkt, is goed.
kartbenke    posted on 26-03-2012 17:38
Ja maar zijn er niet zowat regeltjes? ik probeer vanalles, verschillende genre's maar toch lukt het vaak niet mooi.
Is dat omdat ik me daar zo hard op focus dat het lijkt alsof dat niet mooi overgaat of zou een bezoeker in een club dit ook merken ?
Estacy    posted on 26-03-2012 17:44
de enige regel is timing. timing timing timing. timing is het aller aller belangrijkste. dit bepaalt hoe de energie loopt, hoe het klinkt, hoe het overgaat. eigenlijk alles dus. Hoe je timed zijn geen specifieke regels voor, maar je hebt vast al gehoord dat dance muziek is opgedeeld in stukjes. Speel hier mee

wat merkt een clubganger? niet zo heel veel eigenlijk, de meeste zijn dronken. wat ze wel merken is als de energie eruitgaat. een beatmatch foutje is niet erg, als het maar niet te gek is. een knaller track kun je wat langer laten lopen, een wat mindere haal je er eerder uit.

en je zegt dat het niet zo goed gaat, dat is niet erg, je draait pas 4 maanden. dat is heel erg kort. na een jaar ong. heb je de basis echt onder knie en kun je prima mixjes maken. ong na 2 jaar hard oefenen kun je pas zeggen dat je de technische kant van draaien 100% snapt (dus ook geavanceerde dingetjes).
In een club draaien is weer heel anders, omdat het publiek daar de leidraad is, niet jij.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 26-03-2012 @ 17:47:17 (68%)
kartbenke    posted on 26-03-2012 20:54
Kan iedere goeie dj super draaien met liedjes die ik hem bvb zou geven ? Ik probeer nieuwe liedjes constant te draaien zodat ik niet weet hou het muziekstuk vloeit maar zodat ik de feeling probeer te krijgen. Is dit goed ?
Xurion    posted on 26-03-2012 21:18
Dat iedere goeie dj kan draaien met de nummers binnen hun genre denk ik wel.
nicos4    posted on 02-07-2012 13:41
Je kunt denk ik het beste een plaatje of 10 / 15 nemen , en daar is een tijdje mee stoeien , je weet immers sneller hoe en wat een track verloopt?,beter als iedere keer nieuwe muziek te pakken.

Ik heb die tip ook eens gekregen en toegepast en werkt zekers goed.
Gerdo    posted on 02-07-2012 15:24
Ga proberen en oefenen, en kijk wat je zelf het fijnst vind. Als je veel oefent hoor je vanzelf wanneer je over moet mixen.
djmstr223    posted on 02-07-2012 16:10
mag ik tock even vragen waarom topics van 4 maanden geleden gebumpt worden?
www.bramvanbergen.nl
Winston    posted on 02-07-2012 21:00
Maakt in dit geval niet uit. Het blijft een topic dat altijd actueel blijft, al is de topicstarter al eruit.

Ontopic:

Er bestaan een heleboel manieren wat je met je linefaders en EQknopjes kunt doen tijdens een overgang. Abrupt, geleidelijk, of een combinatie van geleidelik en abrupt.

Er bestaan ook een heleboel manieren, hoe lang je de te mixen liedjes laat samenlopen, en over welke delen van beide (of meer) plaatjes je dat laat gebeuren.

Dit leer je gewoon door veel te oefenen en te observeren wat er gebeurd. Tip van nicos4 is hierbij erg goed.

Je kunt niet een DJ, 15 willekeurige nummers geven en verwachten dat er een goede mix uitkomt. Daarmee komen we op het onderdeel harmonic mixing. Logisch is, dat het moeilijker is om een RnB plaatje te mixen met een house plaatje. Maar ook binnen een muziekstijl moeten de liedjes, welke muziekstijl dan ook, bij elkaar passen.

Dat kan verklaren waarom bij de DJ die je ziet in de club een overgang wel goed klinkt, maar bij jou niet.

Maar als het dezelfde nummers zijn waarmee je probeert de club DJ na te doen, en het klinkt toch niet goed kan dat liggen aan je mixer. De EQ en geluidskwaliteit van de clubmixer en je eigen mixer zijn waarschijnlijk niet hetzelfde. Maar het kan ook aan jezelf liggen. Net niet zuiver genoeg gepitched bv.

Je mix opnemen en beluisteren om zelf te beoordelen is altijd goed.
Tic Toc
User edit by Winston on 02-07-2012 @ 22:54:11 (32%)
kurtpke    posted on 09-07-2012 13:44
Ook even mijn bijdrage leveren:
- zorg ervoor dat je uw platen door en door kent: waar zitten de qlimaxen, waar mindert de plaat,...
- plak uw beatcounters af en leer mixen op het gehoor
- als het beatmixen goed lukt (gelijk zetten en platen gedurende paar minuten gelijk houden) dan kan je verder gaan met het mooi laten uitkomen.

Hoe je mixt dat moet je zelf ontwikkelen en niet zomaar gaan nadoen wat je van een andere dj hoort.
Tijdens mijn warming up speel ik ook mijn platen langer en mix ik mooi het einde met het begin van de volgende plaat (voorbeeld houseplaten start ik mijn volgende op terwijl mijn vorige nog ongeveer een 1 min en 20 a 30 seconden tegaan heeft) en rustig aan mixen (spelen met de eq's).
Maar als de avond goed bezig is, speel ik met het tempo van het mixen:
vb: je wil goede sfeer cre?ren met allround: whitney houston i wanna dance with somebody (leuk voor de vrouwen) en in refrein smijt je al vb party rock erin zodat deze plaat zijn qlimax bereikt vlak na de zang van whitney houston dit zorg voor veel sfeer en een goed tempo maar dit kan je niet de hele avond volhouden want mensen horen sommige platen ook eens graag wat langer!

Oefenen en oefenen en oefenen, evolutie duurt langer dan 4 maanden!
Vooral het gevoel cre?ren en fine tunen!

grtz
P
be surprised
D-Jesse    posted on 09-07-2012 16:51
Poster: Winston
Maakt in dit geval niet uit. Het blijft een topic dat altijd actueel blijft, al is de topicstarter al eruit.

Ontopic:

Er bestaan een heleboel manieren wat je met je linefaders en EQknopjes kunt doen tijdens een overgang. Abrupt, geleidelijk, of een combinatie van geleidelik en abrupt.

Er bestaan ook een heleboel manieren, hoe lang je de te mixen liedjes laat samenlopen, en over welke delen van beide (of meer) plaatjes je dat laat gebeuren.

Dit leer je gewoon door veel te oefenen en te observeren wat er gebeurd. Tip van nicos4 is hierbij erg goed.

Je kunt niet een DJ, 15 willekeurige nummers geven en verwachten dat er een goede mix uitkomt. Daarmee komen we op het onderdeel harmonic mixing. Logisch is, dat het moeilijker is om een RnB plaatje te mixen met een house plaatje. Maar ook binnen een muziekstijl moeten de liedjes, welke muziekstijl dan ook, bij elkaar passen.

Dat kan verklaren waarom bij de DJ die je ziet in de club een overgang wel goed klinkt, maar bij jou niet.

Maar als het dezelfde nummers zijn waarmee je probeert de club DJ na te doen, en het klinkt toch niet goed kan dat liggen aan je mixer. De EQ en geluidskwaliteit van de clubmixer en je eigen mixer zijn waarschijnlijk niet hetzelfde. Maar het kan ook aan jezelf liggen. Net niet zuiver genoeg gepitched bv.

Je mix opnemen en beluisteren om zelf te beoordelen is altijd goed.

niks aan toetevoegen Winking my eye

This is an old Topic

No new postings for 4.690 days.
 Post CommentThat would be 156.3 months
or a whopping 12.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

148 Users online: Yorick & 25 Guests (122 Unknown)
Pages generated today : 56.378
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.729.330