rms/piek/program vermogen speakers ?!
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jefe_elaire    posted on 25-03-2012 22:40
Hey,

Ik wil een set boxen en versterker kopen, maar nu geven ze bij sommigen rms, program ?n piek vermogen, maar bij sommigen ook alleen piek vermogen of alleen rms. nou waar moet ik opletten als ik boxen en versterker wil, waarvan de boxen standaard 250w moeten geven, en de versterker dus de heletijd 250w moeten kunnen blijven leveren? op wat voor soort watt moet ik dan letten?

Ltrzz Smile

What do you think about rms/piek/program vermogen speakers ?! ??

Vote :   

Drumworks    posted on 25-03-2012 22:50
je moet altijd kijken naar het rms vermogen, dit is het vermogen die de boxen continue aankunnen. het is ook verstandig om te kijken naar de aantal db's die de speakers kunnen produceren, hoe meer db's hoe harder ze kunnen bij weinig vermogen van de versterker.
The beats are still banging :)
User edit by Drumworks on 25-03-2012 @ 22:50:27 (7%)
Estacy    posted on 25-03-2012 23:04
@Rickydadrum
dat heet rendement, hoe hoger hoe beter. 80dB is normaal, wel aan de lage kant. 100dB is echt vrij hoog.?

wattages is de verkooptruc in de audiowereld. Je zult zien dat goedkopere speakers meer watt hebben dan duurdere speakers. dit is echter verkoop praat. je hebt 3 soorten watt bij luidsprekers:

RMS: ? wat een luidspreker aan wattage van een versterker altijd aankan bij pink noise (geluid dat continue doorgaat)
continue: eigenlijk handiger dan RMS, muziek is dynamisch, een speaker heeft niet een vast vermogen nodig, als de bass inkomt dan zal ie meer nodig hebben dan in een break. continue wil dan ook zeggen hoeveel een speaker aan watt aankan bij muziek.?
piek : dit geeft aan hoeveel watt een speaker max mag hebben voor een zeer korte tijd voor ie kapot gaat. word bij Skytec en hq power enzo vaak als enige waarde aangegeven.

in de regel moet je een versterker hebben die 1.5x zo krachtig is als de RMS waarde van de speaker. dit zorgt ervoor dat de versterker niet gaat clippen, en de luidspreker voldoende kracht krijgt.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 25-03-2012 @ 23:05:19 (2%)
PhonoGraaf    posted on 25-03-2012 23:38
Estacy, ik heb nog nooit zo'n duidelijke, korte maar krachtige uitleg gehad over die drie verschillende wattages. Danku!
Tekhead    posted on 26-03-2012 00:14
Poster: Estacy
@Rickydadrum
dat heet rendement, hoe hoger hoe beter. 80dB is normaal, wel aan de lage kant. 100dB is echt vrij hoog.?

wattages is de verkooptruc in de audiowereld. Je zult zien dat goedkopere speakers meer watt hebben dan duurdere speakers. dit is echter verkoop praat. je hebt 3 soorten watt bij luidsprekers:

RMS: ? wat een luidspreker aan wattage van een versterker altijd aankan bij pink noise (geluid dat continue doorgaat)
continue: eigenlijk handiger dan RMS, muziek is dynamisch, een speaker heeft niet een vast vermogen nodig, als de bass inkomt dan zal ie meer nodig hebben dan in een break. continue wil dan ook zeggen hoeveel een speaker aan watt aankan bij muziek.?
piek : dit geeft aan hoeveel watt een speaker max mag hebben voor een zeer korte tijd voor ie kapot gaat. word bij Skytec en hq power enzo vaak als enige waarde aangegeven.

in de regel moet je een versterker hebben die 1.5x zo krachtig is als de RMS waarde van de speaker. dit zorgt ervoor dat de versterker niet gaat clippen, en de luidspreker voldoende kracht krijgt.

De kwaliteit merken zowel bij speakers als versterkers geven altijd rms watt aan of continue, en soms geven ze ook de max of piek aan. Het piek vermogen opgeven met veel tralala was vroeger een japans, en uit andere Oosterse landen een misleidende weergave, nu doen ze dat in China (uiteraard) en Korea, Japan niet meer.
En het fabeltje dat de speakers altijd meer wattage nodig heeft als een versterker is door estacy ook al aangegeven.

In de Car-audio zijn er ook van die bling bling merken die met wattage toveren alsof twas kerstmis, en als je daar zeker wil zijn van je stuk, koop je Amerikaans, Italiaans of Duits, altijd top en eerlijke weergave.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Jefe_elaire    posted on 26-03-2012 18:04
oke thanks, sorry dat ik het in het verkeerde onderwerp forum heb geplaatst =P
Jefe_elaire    posted on 30-03-2012 22:20
wat betekent op 4-ohm 2x250 watt, en op 8-ohm 2x200 watt? bij de versterker. en is het rms vermogen of iets anders?
Estacy    posted on 30-03-2012 23:36
rms of iets anders? dat staat er niet bij. dus weet je dat niet.

over die Ohm, je zult al hebben gezien dat hoe minder ohm hoe meer vermogen. grappig he?

Ohm is weerstand. Hoe minder Ohm, hoe minder weerstand en dus hoe meer vermogen het kan hebben. Echter, je kunt niet zomaar zo laag mogelijk gaan met die weerstand, de meeste versterkers kunnen 4 Ohm per kant aan, enkele professionele (en dure) versterkers kunnen 2 ohm per kant aan.?

vuistregel is dat meer ohm op een versterker altijd mag, minder ohm niet. 4 ohm versterker, 8 ohm boxen kan zonder problemen. 4 ohm versterker, 2 ohm boxen, dan gaat je versterker kapot.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Jefe_elaire    posted on 30-03-2012 23:40
oh oke thanks! maar 8 ohm speakers op 4 ohm versterker van 250 watt, gaat die speaker dan oom daadwerkelijk die 250 watt (als de speaker het aan kan natuurlijk) of gaat ie dan via de 8 ohm (dus 200 watt) ?
Tekhead    posted on 30-03-2012 23:43
Dat is de belasting van vermogen (niet verwarren met vermogensbelasting Winking my eye ?) Home Audio speakers zijn meestal 8 ohm en worden (meestal) op een homeversterker aangesloten die 2 of 4 kanalen heeft en voldoende vermogen om elk kanaal voldoende te kunnen voeden. Als je dan 2 speakers aansluit van 8 ohm (1 speaker/kanaal) gaat de versterker niet zijn volledig vermogen afgeven aan kanalen 1 en 2, en als je er paar speakers op kanaal 3 en 4 aansluit gaat hij op 4 ohm uitsturen, maar dan krijg je als info van de versterker 4x...watt en niet 2x...watt. Je hebt natuurlijk 2 kanaals versterkers die bvb 1 ohm stabiel zijn, wwz dat je er bvb 16 speakers kan op aansluiten en dat je dan een onvoorstelbaar vermogen gepresenteerd krijgt.?
Ik probeerde niet technisch te zijn, maar het heeeeel simplistisch voor te stellen, hopelijk vat je het een beetje.

Of dat het rms vermogen is ? Hangt ook weer af van Merk en Land van oorsprong, net als bij de versterkers, maar als je een versterker hebt waar zijn technische fiche vermeld 1 ohm stable ! dan zijn de opgegeven vermogens zeker rms, 1 ohm stabiel zijn prijzige beestjes, en die liegen niet over hun cijfers (een uitzondering niet inbegrepen) !
Tekhead    posted on 30-03-2012 23:47
Poster: Jefe_elaire
oh oke thanks! maar 8 ohm speakers op 4 ohm versterker van 250 watt, gaat die speaker dan oom daadwerkelijk die 250 watt (als de speaker het aan kan natuurlijk) of gaat ie dan via de 8 ohm (dus 200 watt) ?

De speaker wordt gevoed door de versterker
Jefe_elaire    posted on 30-03-2012 23:52
oooh ik begin t te snappen, maar als ik een versterker heb van 4 - 8 ohm kan ik dus speakers van 4 of 8 ohm aansluiten? want deze versterker heeft maar 2 kanalen, een voor speaker rechts en een voor speaker links Winking my eye?

voorbeeld:

skytec SPL-500EQ versterker, die op 4-ohm 2x250 watt(weet niet watvoor watt dus) geeft en 8-ohm 2x200 watt, en ik sluit er 2 skytec sl10 pa luidsprekers op aan waarvan het vermogen 250 watt is, en het maximum vermogen 500 watt (zo staat het er, weet dus niet wat voor wat ze bedoelen, ik neem aan piekvermogen bij dat maximum gedoe) die een impedimantie hebben van 8 ohm. krijgen ze dan die 250 watt van de versterker, of die 200 watt?

Tekhead    posted on 31-03-2012 00:11
oooh ik begin t te snappen, maar als ik een versterker heb van 4 - 8 ohm kan ik dus speakers van 4 of 8 ohm aansluiten? want deze versterker heeft maar 2 kanalen, een voor speaker rechts en een voor speaker links Winking my eye?

voorbeeld:

skytec SPL-500EQ versterker, die op 4-ohm 2x250 watt(weet niet watvoor watt dus) geeft en 8-ohm 2x200 watt, en ik sluit er 2 skytec sl10 pa luidsprekers op aan waarvan het vermogen 250 watt is, en het maximum vermogen 500 watt (zo staat het er, weet dus niet wat voor wat ze bedoelen, ik neem aan piekvermogen bij dat maximum gedoe) die een impedimantie hebben van 8 ohm. krijgen ze dan die 250 watt van de versterker, of die 200 watt?

Het 8 ohm vermogen van de versterker (die je kan beveiligen tegen overbelasting speakers). Als je de volumeknop helemaal opendraaid, geef je het piekvermogen op die speakers en dan kan net zolang, ofwel je speakers kapot knallen, of je versterker in veiligheid springt of hij rookt helemaal op (niet aan te raden)
Tekhead    posted on 31-03-2012 00:11

voorbeeld:

Het 8 ohm vermogen van de versterker (die je kan beveiligen tegen overbelasting speakers). Als je de volumeknop helemaal opendraaid, geef je het piekvermogen op die speakers en dan kan net zolang, ofwel je speakers kapot knallen, of je versterker in veiligheid springt of hij rookt helemaal op (niet aan te raden)
Jefe_elaire    posted on 31-03-2012 00:23
waarom zou ik 8 ohm beveiligen dan eigenlijk? om ervoor te zorgen dat t wattvermogen niet meer word dan 8-ohm (dus 4-ohm word) ofzo en de speakers het niet aankunnen waardoor je de versterker + speakers opblaast?

EDIT: en hoe kan je dat eigenlijk beveiligen? want ik snap t nog niet echt, als ik de volumeknop van de versterker helemaal opendraai, is dat dus niet goed voor de speakers en versterker? waarom niet?
User edit by Jefe_elaire on 31-03-2012 @ 00:26:51 (95%)
Tekhead    posted on 31-03-2012 02:53
waarom zou ik 8 ohm beveiligen dan eigenlijk? om ervoor te zorgen dat t wattvermogen niet meer word dan 8-ohm (dus 4-ohm word) ofzo en de speakers het niet aankunnen waardoor je de versterker + speakers opblaast?

EDIT: en hoe kan je dat eigenlijk beveiligen? want ik snap t nog niet echt, als ik de volumeknop van de versterker helemaal opendraai, is dat dus niet goed voor de speakers en versterker? waarom niet?

Als je de volume knop helemaal opendraaid vervormt je muziek helemaal, waardoor je zowel versterker als speakers overbelast worden, want zowel versterker als speaker hebben een continue vermogen daarmee vervormd je muziek niet en wordt de versterker niet te warm. Beveiligen kan op verschillende manieren gebeuren, sommige versterkers hebben een ingebouwde beveiliging die er voor zorgt dat als de versterker te warm loopt, hij uitvalt vooraleer hij oprookt en naar de vaantjes is, je hebt ook gewoon een db limiter die je zelf kan instellen tot een bepaald db en je hebt ook soms op de versterker een volume lock, een knop als je die indrukt het huidige volume vasthoudt en die continue dat volume blijft spelen ongeacht of je wel of niet aan de volumeknop draaid.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

248 Users online: 163 Guests (85 Unknown)
Pages generated today : 79.222
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.876.259