Poster: Estacy
@Rickydadrum
dat heet rendement, hoe hoger hoe beter. 80dB is normaal, wel aan de lage kant. 100dB is echt vrij hoog.?
wattages is de verkooptruc in de audiowereld. Je zult zien dat goedkopere speakers meer watt hebben dan duurdere speakers. dit is echter verkoop praat. je hebt 3 soorten watt bij luidsprekers:
RMS: ? wat een luidspreker aan wattage van een versterker altijd aankan bij pink noise (geluid dat continue doorgaat)
continue: eigenlijk handiger dan RMS, muziek is dynamisch, een speaker heeft niet een vast vermogen nodig, als de bass inkomt dan zal ie meer nodig hebben dan in een break. continue wil dan ook zeggen hoeveel een speaker aan watt aankan bij muziek.?
piek : dit geeft aan hoeveel watt een speaker max mag hebben voor een zeer korte tijd voor ie kapot gaat. word bij Skytec en hq power enzo vaak als enige waarde aangegeven.
in de regel moet je een versterker hebben die 1.5x zo krachtig is als de RMS waarde van de speaker. dit zorgt ervoor dat de versterker niet gaat clippen, en de luidspreker voldoende kracht krijgt.
Poster: Jefe_elaire
oh oke thanks! maar 8 ohm speakers op 4 ohm versterker van 250 watt, gaat die speaker dan oom daadwerkelijk die 250 watt (als de speaker het aan kan natuurlijk) of gaat ie dan via de 8 ohm (dus 200 watt) ?
oooh ik begin t te snappen, maar als ik een versterker heb van 4 - 8 ohm kan ik dus speakers van 4 of 8 ohm aansluiten? want deze versterker heeft maar 2 kanalen, een voor speaker rechts en een voor speaker links?
voorbeeld:
skytec SPL-500EQ versterker, die op 4-ohm 2x250 watt(weet niet watvoor watt dus) geeft en 8-ohm 2x200 watt, en ik sluit er 2 skytec sl10 pa luidsprekers op aan waarvan het vermogen 250 watt is, en het maximum vermogen 500 watt (zo staat het er, weet dus niet wat voor wat ze bedoelen, ik neem aan piekvermogen bij dat maximum gedoe) die een impedimantie hebben van 8 ohm. krijgen ze dan die 250 watt van de versterker, of die 200 watt?
oooh ik begin t te snappen, maar als ik een versterker heb van 4 - 8 ohm kan ik dus speakers van 4 of 8 ohm aansluiten? want deze versterker heeft maar 2 kanalen, een voor speaker rechts en een voor speaker links?
voorbeeld:
skytec SPL-500EQ versterker, die op 4-ohm 2x250 watt(weet niet watvoor watt dus) geeft en 8-ohm 2x200 watt, en ik sluit er 2 skytec sl10 pa luidsprekers op aan waarvan het vermogen 250 watt is, en het maximum vermogen 500 watt (zo staat het er, weet dus niet wat voor wat ze bedoelen, ik neem aan piekvermogen bij dat maximum gedoe) die een impedimantie hebben van 8 ohm. krijgen ze dan die 250 watt van de versterker, of die 200 watt?
waarom zou ik 8 ohm beveiligen dan eigenlijk? om ervoor te zorgen dat t wattvermogen niet meer word dan 8-ohm (dus 4-ohm word) ofzo en de speakers het niet aankunnen waardoor je de versterker + speakers opblaast?
EDIT: en hoe kan je dat eigenlijk beveiligen? want ik snap t nog niet echt, als ik de volumeknop van de versterker helemaal opendraai, is dat dus niet goed voor de speakers en versterker? waarom niet?
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.