Producen... hoe pak je dat nou aan?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Xurion    posted on 24-03-2012 22:02
Hey, ik vroeg me af hoe jullie meestal aan de slag gaan als jullie met een vers nieuw bestand beginnen in jullie DAW. Waar begin je mee, hoe hou je de motivatie erin etc etc...
Ik produce al een tijdje ondertussen maar vaak heb ik dat ik ergens mee begin en dat ik het niet afmaak. Iede?n voor tracks heb ik zat maar dan begin ik eraan, sla ik het op en heb ik 2 maanden erna niet meer aangekeken omdat ik gewoon echt niet weet hoe ik verder moet.
Hebben jullie misschien enkele tips? Alvast bedankt.

What do you think about Producen... hoe pak je dat nou aan? ??

Vote :   

Vinnyo    posted on 24-03-2012 22:24
Cocaine schijnt te helpen, geen grapje.
Ashley    posted on 24-03-2012 22:29
Wat bij mij helpt, is voordat je meteen een hele track gaat proberen uit te bouwen; eerst een loopje in elkaar zetten van een aantal maten. Dus (bijna) alle elementen die je in je track wilt/gaat verwerken. Het is erg handig om snel een idee uit te werken.
Ik begin bijvoorbeeld meestal met een kick, daarna doe ik er een snare bij, de bassline, hihats, een synth, percussie.. Zo vul ik aan en als het me achteraf toch tegenvalt delete ik weer een paar sporen. Ik blijf zeg maar puzzelen tot ik naar mijn idee een tof loopje in elkaar heb gezet: wat in feite het basis idee is van mijn track.
Vervolgens bouw ik de track uit, 1 of 1,5 minuut lang intro, break, climax, afbouwen, weer een break, opbouwen, climax, even lekker door laten grooven, afbouwen, outro...
Pas daarna ga ik kijken naar het afmixen.

Dit is even snel uitgelegd ik hoop dat je er wat aan hebt Cool
Maar wat nou als het lukt, mama?
User edit by Ashley on 24-03-2012 @ 22:30:53 (2%)
Sebasz    posted on 24-03-2012 22:40
Meestal begin uit verveling, slechts soms als ik een dope idee hebt. 9 van de 10 keer komt er crap uit voort waar ik niet verder mee ga, maar dat heeft iedereen wel denk ik?Smile
Ashley    posted on 24-03-2012 22:48
Poster: Sebasz
Meestal begin uit verveling, slechts soms als ik een dope idee hebt. 9 van de 10 keer komt er crap uit voort waar ik niet verder mee ga, maar dat heeft iedereen wel denk ik?Smile

goed verhaal, lekker kort Cool
Maar wat nou als het lukt, mama?
Tekhead    posted on 24-03-2012 22:51
Poster: Vinnyo
Cocaine schijnt te helpen, geen grapje.

Uiteraard, maar is geen optie, laat dat duidelijk wezen !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
vatogonzalez    posted on 24-03-2012 22:54
Poster: Sebasz

Amen! Bij elke producer waar ik over de vloer ben geweest liggen altijd bergen projecten die uit een loopje of iets bestaan die nooit verder uit zijn gewerkt en eigenlijk ook nergens op slaan. Da's normaal! Om even terug te komen op het topic, meestal begin ik met een synth. Als ik een beetje dope geluidje heb gevonden dan ga ik er daarna de kick en sidechain inbouwen. Als dat dope is focus ik me eerst op wat er na de 'drop' komt. Dat is het allebelangrijkste stukje van elke track en stomgezegd de reden dat iemand 'm draait of luistert. Pas als ik er zeker van ben dat die essentiele 8-16 seconden echt vet zijn dan ga ik beginnen aan de opbouw/break er naar toe. Eigenlijk begin ik altijd met de clou van het verhaal en werk daarna pas de opbouw ernaartoe uit.
Dirty House / Crowd Control
Tekhead    posted on 24-03-2012 22:56
Poster: vatogonzalez
Amen! Bij elke producer waar ik over de vloer ben geweest liggen altijd bergen projecten die uit een loopje of iets bestaan die nooit verder uit zijn gewerkt en eigenlijk ook nergens op slaan. Da's normaal! Om even terug te komen op het topic, meestal begin ik met een synth. Als ik een beetje dope geluidje heb gevonden dan ga ik er daarna de kick en sidechain inbouwen. Als dat dope is focus ik me eerst op wat er na de 'drop' komt. Dat is het allebelangrijkste stukje van elke track en stomgezegd de reden dat iemand 'm draait of luistert. Pas als ik er zeker van ben dat die essentiele 8-16 seconden echt vet zijn dan ga ik beginnen aan de opbouw/break er naar toe. Eigenlijk begin ik altijd met de clou van het verhaal en werk daarna pas de opbouw ernaartoe uit.

Dat is niet de meest gebruikte volgorde maar lijkt toch te werken ook, dus waarom jouw methode eens niet proberen !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
vatogonzalez    posted on 24-03-2012 23:11
De reden dat ik eigenlijk achterstevoren werk is dat ik persoonlijk echt een hekel heb aan muziek die vet opbouwt naar een climax die niet knalt. De 'drop' is bijna in elke EDM stijl extreem belangrijk en waaorm zou je 1,5 minuut opbouw willen aanhoren als er geen muzikaal orgasme je gehoorgang binnen sijpelt? Het is ook zonde van je tijd om een hele track uit te gaan werken die niet 'knalt'.
Dirty House / Crowd Control
Oliviero    posted on 24-03-2012 23:15
ik begin ook altijd met de drop. Als de drop dan niks wordt, bouw ik me track ook niet verder uit.
www.soundcloud.com/oliverheldens
MichaelMiller    posted on 24-03-2012 23:34
Ik denk ook dat je gewoon moet doen wat je zelf leuk vindt om te doen. Los denken van wat mensen nou precies volgens jou willen horen. Natuurlijk is het handig/goed om zo'n tracks erbij te hebben, maar producen gaat er?toch ook om met liefde/plezier doen waar je van houdt, met muziek bezig zijn? De volgorde werkt ook voor iedereen anders, dat moet je zelf uitvinden. Kan me zeker?wel in Bj?rn zijn werkwijze vinden in ieder geval.
www.facebook.com/michaelmillerofficial
Xurion    posted on 24-03-2012 23:55
Wow bedankt voor al jullie snelle reacties! Ik heb zeker wel plezier in het maken van tracks maar ik denk dat ik gewoon nog even mijn eigen manier moet opzoeken. Ik ben nu begonnen zoals Ashley zei met het maken van een loop en daarna pas de track indelen. Dit lukt wel aardig.?
@vatogonzales en @Sebasz Gelukkig ben ik dan niet de enige die veel projecten onafgemaakt laat liggen. Happy, laughing
Jayro    posted on 25-03-2012 09:47
Ik zoek altijd eerst WAT ik wil maken, bv electro/progressive/dubstep, maak daar dan een sound van en daarna een drop met climax. Als die dope is werk ik de track verder uit. Anders heeft het geen zin om een opbouw e.d te gaan maken.
main    posted on 25-03-2012 10:27
Ik begin waar ik zin in heb. Dat kan een beatje zijn, of een lange melodie. Uiteindelijk ga ik te werk zoals ash, vanuit een loopje bouw ik mn hele nummer.
Overtracked    posted on 25-03-2012 11:13
Iedereen heeft zo zijn eigen manier van uit werken. Ik gebruik Vato's manier. Als eerste de drop maken. Als die tof genoeg is probeer ik een andere drop uit, en kijk ik welke beter is. Vervolgens werk ik de Climax uit. Luister je of het totaal plaatje goed genoeg is, en werk ik de track weer verder uit.

Vaak heb ik ook weleens dat als de track helemaal af is dat ik heel de indeling ga veranderen. Om te kijken of die met een andere indeling net wat toffer klinkt. 1 Tip: Probeer als je een goed project hebt en verschillende versies op te slaan.
https://soundcloud.com/overtracked
Xurion    posted on 25-03-2012 18:07
Ben dus vannacht aan de slag gegaan, mijn eerste poging tot het maken van deep/tech house. Heb er 3?uur aan gewerkt... (man, wat doe ik daar lang over)
Dit is het resultaat tot nu toe (het is maar een begin hoor): http://soundcloud.com/djxurion/xurion-random-voices-wip?

Dit is meestal het punt dat ik er gewoon mee stop en het verder nooit meer aan kijk.?
User edit by Xurion on 25-03-2012 @ 18:16:36 (29%)
Maracas    posted on 25-03-2012 18:16
Poster: vatogonzalez

Exactos hoe ik het doe, ik bedenk een synth, daar fantaseer ik een kick en de rest onder, maak daar de climax van, dat werk ik uit, dan begin ik aan de opbouw, en de intro en de outro doe ik altijd als laatste
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
PhonoGraaf    posted on 25-03-2012 23:22
Verschilt per persoon, denk dat je hier hele handige tips hebt gehad.

Ben zelf nog niet echt aan het producen, maar ik ben wel vaak aan het jammen op de hardware (drum)synth's die ik van mijn oom heb overgenomen. Dan begin ik meestal met de drums en andere percussie, omdat je dan die basis (bij techno vind ik drums wel de basis) in ieder geval hebt liggen. Pads/leads/basslines komen er vanzelf wel tussendoor.
Maar wat ik vaak heb is dat nieuwe melodie?n of basslines in mijn hooft zitten als ik niet in de buurt ben van mijn kamer. Die komen bijvoorbeeld in me op als ik naar me mp3 speler luister op de brommer naar mijn werk ofzo.
Wat je dan kan doen is de melodie met een duidelijke maat neurie?n of zelfs zingen in je mobiel, of in je mp3 speler met microfoon. Dan kun je thuis nog eens rustig terug luisteren wat je hebt bedacht, en het dan eventueel gaan uitwerken/bewerken.

Tis maar een tip...
anciano    posted on 26-03-2012 02:44
Hoi Xurion,

Misschien heb je hier wat aan: http://tarekith.com/assets/pdfs/ArrangingSongs.pdf
Succes

This is an old Topic

No new postings for 4.904 days.
 Post CommentThat would be 163.5 months
or a whopping 13.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

277 Users online: 144 Guests (133 Unknown)
Pages generated today : 73.943
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.870.980