Poster: Oliviero
@Luxx, regelen van een vocalist heb ik zelf gedaan. De vocalist zorgt voor het tekst schrijven en opnemen volgens mij.
ik weet alleen niet of het gaat lukken om de vocals goed in de track te stoppen.. :s
daar moet ik? misschien hulp bij gaan zoeken idd. ik heb nog nooit eerder gewerkt met vocals.
in dat geval zou ik je dus aanraden hulp te zoeken van iemand die daar ervaring in heeft. zorg ook dat de opnames van de vocals zijn hoe JIJ het wilt. de opnames moeten perfect zijn. het beste is echt als je naar diegene toe gaat en het hele opname process bijwoont en aanwijzingen kan geven. vaak hoort degene die vocalen inzingt zijn/haar eigen fouten niet of zijn er dingen die beter anders kunnen zodat het beter bij de track past.?
ook moet je zorgen dat je genoeg opnames hebt voor de main vocal, adlips en tweede stem.
@Vivado
het volgende dat ik ga zeggen moet iedereen die dit leest maar even kopieren en in een kladblok plaatsen zodat ze het altijd weer opnieuw kunnen lezen. kan van pas komen!
Equalisatie:?
equalisatie is uitermate is uitermate belangrijk voor je platen. niet alleen individueel maar ook als EP, album of remixcompilatie moet je ervoor proberen te zorgen dat alle platen ongeveer gelijk qua geluid klinken. anders krijg je namelijk 1 plaat die buiten de rest uitsteekt wat het algehele plaatje van je EP of album verstoord.
frequenties:
AIR
frequenties van 18 tot 20 kHz zijn subtiel maar voegen veel toe aan de 'feel' van je mix. dit gedeelte van je mix word vaak 'air' genoemd en geeft een wat meer open gevoel aan je track. alsof je track niet 'gevangen' zit (lastig uit te leggen dit allemaal!)
HIGHS
zonder solide, gecontrolleerde HIGH frequencies klinkt je track slap en levenloos. te veel aan HIGH ?zorgt juist voor een breekbaar en ruwe afmix
MIDS
een track met gebalanceerde en controlleerde MID frequenties hebben over het algemeen een warm en gemakkelijk luisterbare sound.
LOW
de grootste uitdaging bij Equalising. LOW frequenties hebben de meer energie dan alle andere frequenties en als ze te krachtig worden gestuurd krijg je een overstuurde plaat die juist zacht klinkt (probeer het eens) je moet er dus voor zorgen dat je LOWs krachtig genoeg is maar gecontrolleerd genoeg zodat je maximale output hebt.
dan nu:
HOE doe je dat dan ongeveer?
LOW
zorg ervoor dat je mix de lage frequenties evenredig verdeeld over de LOW frequency tracks die je hebt (synths, bassline, kick etc.)
als je kick geboost word op 100 hz, dan moet de Bassline juist NIET geboost worden op 100 hz. sterker nog: deze moet gecut worden op 100 hz (de frequentie is dan al in gebruik door de kick. laat je de bassline deze frequentie ook nemen dan krijg je een gevecht tussen de twee wat resulteerd in een door bass gedomineerde plaat. dit is dus het geval bij de OP en Mr. Mustard in dit topic)
MIDS
MIDS houden vaak het character van de sounds die je gebruikt. teveel hiervan zorgt echter voor een 'honky' geluids. alsof het oud en lage kwaliteit betreft. over-geaccentueerde mids zorgen tevens ervoor dat je HIGH slap en levenloos klinkt en je LOW power mist.
HIGH
als je je HIGHs boost dezelfde frequenties op meerdere instrumenten, krijgt je track een schurend en irriterend karakter. HIGHs moet je dus evenredig distributeren over je track.
welke HIGH frequenties zijn er?
2.5 kHz tot 5 kHz hebben een penetreren, hard geluid als je ze overdrijft.
6 kHz tot 9 kHz voegt helderheid toe zonder schel te worden
boven de 10 kHz zit de AIR HIGH die ik eerder genoemd heb.
bij EQ'n moet je ALTIJD kijken naar het totaal plaatje. misschien vind je dat een individueel instrument minder power heeft na EQ maar als je het in het totaal plaatje hoort is het juist een grote verbetering. HOU HIER ALTIJD REKENING MEE.
dit is echt nog maar een KLEIN stukje van wat EQ'n is en wat ik ervan weet maar dit heeft me al ruim een halfuur gekost om te typen en hiermee kunnen jullie ook weer verder. ik hoop dat iedereen die dit leest er zijn voordeel mee doet.