Acapella Key matchen aan track.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MoXeGy    posted on 27-02-2012 01:45
Voor de collab met Michael Miller hebben en we een acapella gevonden die op de track kan.
Deze is alleen in de key 'bm' en onze track is in 'D#'. Natuurlijk varieert een acapella veel meer als onze track maar ik vraag me af hoe ik de acapella in dezelfde key als onze track kan krijgen.

Natuurlijk kun je hem gaan pitchen maar dan moet ik wel weten hoeveel semitones hij hoger moet e.d.
Het kan best zijn dat hier een simpel programmatje voor is maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Hoe doen jullie dit? Gewoon in een programma als mixed in key laden en daarna pitchen totdat hij in dezelfde key is als de track, of kan dit veel sneller?

What do you think about Acapella Key matchen aan track. ??

Vote :   

youngbeatsz    posted on 27-02-2012 02:00
Dit vind ik nu eens een goede vraag. Ik ben hier ook best benieuwd naar
MichaelMiller    posted on 27-02-2012 02:06
Even klein (sneak-)previewtje van hoe?'t nu ongeveer klinkt;
http://soundcloud.com/michael_miller_official/michael-miller-moxegy-mr-mustard-vocal-sneak

Ondertussen al wel wat aangepast (snare iets zachter e.d.), maar dat staat los van dit 'key'-gedoe.
Ter verduidelijking de link dus!Winking my eye
www.facebook.com/michaelmillerofficial
User edit by MichaelMiller on 27-02-2012 @ 11:57:28 (59%)
Bloedworst    posted on 27-02-2012 11:17
je schrijft van b naar d# dan weet je toch al hoeveel semitones??.
Maar goed je hebt en berg aan plugs waar je vocalen mee kan tunen we noemen de bekendste maar,?auto tune, en die geef je en midi spoor en zet de d# noot neer in je track?en hij tuned je vocalen naar die noot, tenminste als ik je vraag goed begrijp.
EDIT miss nog iets van toegevoegde waarde je kan ook je vocalen door AT in midi laten omzetten en die midi noten weer inladen op het midi spoor van AT dan krijg je meerdere noten te zien (maar de basis is b wat je schrijft) nou selecteer alle noten hen gooi at hele swikkie twee en een halfe?noten omhoog dan hou je de noten variatie gewoon en blijft het natuurlijk klinken
User edit by Bloedworst on 27-02-2012 @ 11:31:46 (100%)
MrQreeny    posted on 27-02-2012 15:02
Zelf doe ik dat gewoon op gehoor daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.

De theoretische weg heeft veel met dit figuur te maken, maar daar weet ik net niet genoeg van... Wat ik wel durf te zeggen is dat je de zang en instrumenten niet perse in dezelfde key wilt hebben, maar dat je ze vooral in harmonie wil samenvoegen.

D sharp = E flat, dus je track is in keycode 5B
En je acapella is 10A. Dit is een redelijk groot verschil. En zou dus niet zo heel goed klinken (hoe verder ze uit elkaar liggen hoe slechter het zou klinken volgens dit systeem). Hetgene wat ik nou niet met zekerheid durf te zeggen is of je kan zeggen dat 1 stapje in dit figuur 1 semitone is. Dan zou je dus 5 semitones naar beneden moeten (of 7 omhoog), want je wilt naar de C minor. Als het niet zo werkt kan ik me voorstellen dat het 2 semitone omhoog is (omdat van b naar c nou eenmaal 1 semitone is). Zoals ik al zei durf ik dit allemaal niet te garanderen en de beste tip is dan ook om het realtime aan te passen (bij sample-warp scherm-->transpose in ableton) en zelf te bepalen wat het beste klinkt.?Zet btw de warp mode op complex / complex pro bij vocals, scheelt de helft

Dit is ook gelijk de rede dat ik meestal met een acapella begin en daar het nummer omheen bouw (a). Ik moet zeggen dat ik de acapella icm het nummer nu al redelijk goed vind klinken btw. Dat geeft gelijk aan dat het camelot systeem ook maar een hulpmiddel is en minder belangrijk dan hoe het uiteindelijk klinkt.

Armin van buuren gebruikt de pitcher live om in key te mixen, nice:
http://www.youtube.com/watch?v=qmncM__Q6_M&feature=related
'Music is the universal language of mankind...'
User edit by MrQreeny on 27-02-2012 @ 15:07:16 (19%)
RAS    posted on 27-02-2012 15:12
Poster: MrQreeny
... (hoe verder ze uit elkaar liggen hoe slechter het zou klinken volgens dit systeem)...

Dat is dus gelul.

Je kunt nummers perfect met elkaar mixen als ze naast elkaar liggen in de cirkel (niet schuin), of als het nummer exact dezelfde key heeft. Maar dat wil niet zeggen dat andere combinaties niet mogelijk zijn.

Aan het begin of het einde van een track, zullen niet alle noten uit een key al gebruikt worden en zou de track eigenlijk in veel meer dan ??n hokje ingedeeld kunnen worden. Daarmee kun je vaak veel meer nette combinaties maken als je alleen einden van nummers aan intro's van andere nummers mixt.

Voor een vocal kan hetzelfde gelden. Als de vocal niet alle noten van een key gebruikt, is de vocal in meerdere hokjes in te delen en zo kan het zijn dat, hoewel de grondtoon van de vocal aan de andere kant van de cirkel ligt, je toch een niet vals klinkende combinatie kun maken.
User edit by RAS on 27-02-2012 @ 15:17:10 (4%)
MoXeGy    posted on 27-02-2012 22:06
Oke, ik dacht dat ik met meerdere factoren rekening moest houden maar dat valt dus wel mee.
Bedankt allemaal!
Chavizz1991    posted on 27-02-2012 22:40
Begint iig goed te klinken! Als ie af is, draai ik hem zeker.
RAS    posted on 28-02-2012 02:55
Poster: MoXeGy
Oke, ik dacht dat ik met meerdere factoren rekening moest houden maar dat valt dus wel mee.
Bedankt allemaal!

't is maar wat je mee vind vallen Happy, laughing.
Gery    posted on 29-02-2012 20:17
melodyne! Happy, laughing
DJ - Producer

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

244 Users online: 161 Guests (83 Unknown)
Pages generated today : 79.192
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.876.229