Labels benaderen: Hoe doe je dat?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

LouisCasper    posted on 09-02-2012 16:37
Ik ben al best een tijd bezig met het produceren van house muziek, en nou denk ik dat sommige tracks er wel klaar voor zijn om gereleased te worden. Echter heb ik totaal geen ervaring met het benaderen van labels. Hoe doe je dit? Ik heb begrepen dat de meeste labels gebruik maken van emailadressen waar je je demo's heen moet sturen. Nu heb ik een aantal vragen omtrent dit onderwerp op een rijtje gezet:

Wat moet er in de mail?
- Adres?
- Telefoonnummer?
- Toelichting bij de tracks?
- Helemaal niks?
- Iets anders?

Hoe verstuur je de tracks?
- Als bijlage? (Hoe doe je dit met meerdere tracks tegelijk?)
- Wetransfer?
- Zippyshare of iets dergelijks?
- Een link naar je dropbox?
- Iets anders?

Ik denk dat het voor veel mensen op dit forum handig kan zijn om goed te weten hoe je het beste een label kan benaderen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
http://www.louiscasper.com

What do you think about Labels benaderen: Hoe doe je dat? ??

Vote :   

Lead    posted on 09-02-2012 16:57
Hoe je een label benaderd bepaald of ze je inzending bekijken, hier zijn geen regels voor eigenlijk.

Maar onthoudt dat een publisher iedere dag vele muziekjes krijgt op allerlei manieren. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je NAW gegevens vermeld moeten worden in het begeleidende schrijven.

Toelichting bij de tracks? Alleen als je iets bijzonders over de track te melden hebt.

Hoe je je tracks verstuurd maakt niet uit, wellicht dat bepaalde labels voorkeur hebben, dit zou je op moeten vragen bij het label in kwestie denk ik (' Aan welke manier van tracks verzenden hebben jullie een voorkeur?')

Dropbox niet denk ik, dat heeft niet iedreen, ik zo gewoon wetransfer gebruiken, dat is een neutrale dienst die altijd werkt.

Hoe en waarmee je verstuurd is denk ik niet eens de issue, wat je verstuurd wel. Een paar tipjes die ik zou willen meegeven :

• Stuur 1 track, je allerbeste.
  • Zorg dat het geheel er verzorgd uit ziet (envelop, brief, hoesje etc)
  • Als je een disc verstuurd, zorg voor een net geprint hoesje en kalk niet zomaar wat met een stift op disc/doosje
  • Als je een file verstuurd, zorg dan ervoor dat alle tag info in ID3 tags zit, ook het albumart.
  • De file of disc is je visitekaartje, zorg dus dat het eruit ziet zoals je je wilt presenteren.
  • Master de track zo goed als je kunt (of laat dit doen) en zorg voor een goed level (geen clipping, nergens!)

Let the BASS be louder
pruneflat    posted on 09-02-2012 18:37
Soundcloud is een mooi medium.
Die link kan je prima in de mail zetten (desnoods private).
Maar de meeste labels geven via hun website aan hoe ze de demos geleverd willen hebben.
Het is overigens geen slecht idee om je op de 'kleinere' labels te richten, tenzij je denkt goud in handen te hebben natuurlijk Winking my eye
http://www.chief-recordings.com/
Luxx    posted on 09-02-2012 20:02
als je het ?cht goed wilt aanpakken, stuur dan eerst je platen naar wat meer bekende artiesten in het genre van het label waar jij graag zou willen releasen. als je dan vervolgens een goed woordje krijgt van die bekende artiesten kan je dat erbij zetten en zal er sneller gekeken worden naar je materiaal.

maar wil je ?cht vooruit komen, dan moet je alsnog bovenstaande doen, maar dan niet pers? je muziek naar een bepaald label sturen, maar naar een agency zoeken die management doet en je muziek uitbrengt en vervolgens door probeerd te sluizen naar grote internationale labels. dat werkt veel sneller dan alles op je eigen houtje doen en krijg je stuk meer boekingen door.

hoe je dat aanpakt is door gewoon een hele hoop Promo's rond te sturen waarvan jij denkt dat het top materiaal is en zorgen dat je gesupport word door grotere artiesten. pas daarna een agency/management gaan benaderen met je muziek, eventueel een korte bio over jezelf en een pressfoto als je die hebt, en je logo (mocht je die ook hebben). dan is er meteen een wat completere indruk van je over wie jij bent ipv de zoveelste hobby'ist die weer een paar prullerige plaatjes rond stuurd in wanhoop.
www.mothermusic.nl
LouisCasper    posted on 10-02-2012 11:51
Ik heb nu het volgende mailtje naar een aantal labels gestuurd:

Dear Sir/Madam,

Hereby I send you my demo.
You can download the file from the following link:
Een directe downloadlink van het bestand uit m'n dropbox

Yours sincerely,
Louis Casper / Loek van Gasteren
Adres Huisnummer
Postcode Woonplaats
The Netherlands?

@ Luxx
Hoe kom ik aan emailadressen van artiesten? En zou je misschien een paar van die agencies kunnen noemen die je beschrijft? Die dus ook management etc. doen? En hoe kom je bij zo'n agency terecht?
User edit by LouisCasper on 10-02-2012 @ 11:51:16 (1%)
MichaelMiller    posted on 10-02-2012 12:05
Kijk Look, dat zijn nog eens goede vragen.
www.facebook.com/michaelmillerofficial
Luxx    posted on 10-02-2012 20:09
Poster: Look
@ Luxx
Hoe kom ik aan emailadressen van artiesten? En zou je misschien een paar van die agencies kunnen noemen die je beschrijft? Die dus ook management etc. doen? En hoe kom je bij zo'n agency terecht?

op soundcloud kan je priv? berichten sturen en die worden vaak wel gelezen.
ik ben verder geen expert op het gebied van agency?s. maar om maar wat voorbeelden te noemen: 010Bookings, Star Agency en ik zelf zit bij Mothermusic. heb mazzel gehad met een partner die dagenlang kan spenderen aan PR en netwerken.
www.mothermusic.nl
Snoey    posted on 10-02-2012 20:36
Vooral veel lobyen, vroeger (6 a 7 jaar geleden) bezocht ik zoveel mogelijk converenties.

Toen bestond bijvoorbeeld nog op het ADE de zaterdag met de seminar converentie, waar heel veel mensen (waaronder bekende dj's, agents, mensen die lables vertegenwordigen enz) seminars gaven.?

Zo kon je deze mensen persoonlijk aanspreken en vragen stellen, vooral na de seminar kon je de belangrijkste info uit een 1 op 1 gesprek halen. Heb bijvoorbeeld op deze manier een telefonisch interview geregeld met FLG toen hij net op 1 heeft gestaan met 'put your hands up for detroid'. Ik deed toen nog vrijwillig mee aan een radioshow hier in Zandvoort (hoe meer je doet voor de muziek, des te meer ingangen je krijgt tot belangrijke informatie)

Hier ben ik elk jaar heen geweest, maar ik produceerde niet en het draaien was toen echt nog een hobby.?

Toen ik 18 was, begon ik serieus te produceren met een maatje en hadden we wat coole tracks. Met de meetings en enkele jaren eerder en in combinatie met mijn toenmalige radioshow, kregen wij vaak uitnodigingen van Sneakers Music om langs te komen op feestjes in Bloemendaal, waar we dus demo's uitdeelde aan de dj's en lablemanager.?

Zo zijn we ook (toen bestond helaas de conferentie van het toenmalige concept niet meer) die ADE naar de Sneakers artiesten meeting in de Panama geweest. En daar ook veel uitgedeeld en na die meeting hadden we een uitnodiging voor Framebusters om daar achter de decks demo's uit te delen.

Ik dacht toen dat de tracks goed genoeg waren, helaas heb ik nooit wat gehoord en heb toch zeker 10tallen demo's netjes bedrukt uitgedeeld.

2 jaar geleden heb ik door een kennis Chuckie en wat strandtent eigenaren mogen ontmoeten en heb zo ook weer mijn materiaal uitgedeeld. Maar helaas ook zonder succes. Nu pas beginnen mijn producties eindelijk zich beter te ontwikkelen. Ik heb als hoogte punt airplay gehad van Dj Jurgen met de track 'party rock anthem' die ik met een maat geremixed heb.

Andere vrienden van vroeger zijn wel goed doorgebroken en zij vertelde dat als je een track naar een lable stuurt en het is niet goed, dat je op de zwarte lijst staat. Dus je moet een goed product sturen om te voorkomen dat een lable via de mail nooit meer naar je tracks kan luisteren.

Kort om, je moet veel tijd investeren in het netwerken en in het zoeken van de juiste personen voor wie jij wat kan betekenen.

Zondag is er eindelijk weer een mogelijkheid om mensen uit het vak te kunnen ontmoeten of weer te spreken, grijp dus je kans. De eerstvolgene kans is in Miami, maar dat kost je verschrikkelijk veel geld. (de reden waarom ik niet ga)

www.soundcloud.com/ten-hooven
Tekhead    posted on 10-02-2012 20:41
Amai Snoey, das een hele hap gast, Respect dat je daar ondanks de minder prettige ervaringen toch heel lustig en ludiek de moed erin houdt.
In mijn tijd bestond die hele source niet, en was het ook een kwestie van geluk hebben, veel meer dan nu mss. Het is met alle top level jobs, vele voelen zich geroepen, weinige zijn uitverkorene.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Luxx    posted on 10-02-2012 21:47
het is overigens label in alle talen en niet lable. maar van een zwarte lijst heb ik nog nooit gehoord omdat je eenmalig een slechte plaat toe stuurd. lijkt me ook vrij belachelijk als label zijnde als je dat bij iedereen doet. voor hetzelfde geld zet je de volgende Guetta op de zwarte lijst. weet niet waarom die vrienden van je dat gezegd hebben of waar ze die info vandaan halen maar het lijkt mij ongelovelijk onlogisch.?
als je systematisch slechte rommel waar niemand op zit te wachten stuurd en veel mails stuurd naar dezelfde mensen kan ik het wel begrijpen dat ze een keer zeggen: SHUT THE FUCK UP STOP MET MAILEN.

verder kan ik niet oordelen over de kwaliteit van je tracks aangezien ik ze nog nooit gehoord heb. maar zoals jij het aangepakt hebt zou je enorm veel resultaat moeten hebben geboekt mits je tracks had gegeven die die moeite waard waren. Wel een goed punt trouwens om ADE te noemen. Ik heb tijdens de laatste ADE nog moeten draaien in de showcase van het agency waar ik bij zit en heb daar een aantal hele chille mensen weten te spreken en heb een zangeres geintroduceerd die nu ook gecontracteerd is. zulke gelegenheden bieden dus zeker kansen voor nieuwe artiesten. maar je hebt wel iemand nodig die je kan introduceren en goed woordje kan doen. zomaar uit het niets jezelf presenteren aan een agency/label vertegenwoordiger kan misschien raar overkomen
www.mothermusic.nl
Tekhead    posted on 10-02-2012 22:24
je kan telkenmale onder een andere naam sturen ook uiteraard, en die gasten krijgen wss dageloijks zoveel toegstuurd dat dat bijna onbegonnen werk is om die inzendingen te filteren naar zwarte lijst, maar wie ben ik om dat te weten. Winking my eye
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
danielvds    posted on 11-02-2012 02:54
Als labelmanager van Visionair Records krijg ik dagelijks te maken met het beluisteren van demo's. Wat mij vaak opvalt is dat mensen geeneens de moeite nemen om een degelijke mail te schrijven. Deze e-mails staan vaak vol met spelfouten en van punten heeft men nog nooit gehoord.

Het is dan ook erg belangrijk dat je e-mail er verzorgd uitziet. Je tracks als bijlage toevoegen is vaak een grote ergenis van labels. Het laden van mail duurt dan erg lang en je moet het bestand eerst downloaden om te beluisteren. Het beste is gewoon om een besloten soundcloud link te versturen en anders een directe link naar het bestand.

Een zwarte lijst doen wij in principe niet aan, maar sommige collega's misschien wel... Maar ik kan me goed voorstellen, wanneer je vaak een slecht geschreven e-mail met een minder goede productie toegestuurd van het zelfde e-maildres krijgt dat dit e-mailadres naar een zogenoemde zwarte lijst verdwijnt... Hoe lullig dit ook klinkt. Als label zijnde krijg je nou eenmaal veel demo's en e-mails toegestuurd en je kunt echt niet alles uitgebreid checken.

Zoals Luxx al zei helpt het veel als (bekende) dj's je track al supporten. Hierdoor heb je sowieso al een streepje voor op de rest. Verder is het gewoon erg belangrijk dat je mensen persoonlijk aanspreekt tijdens de ADE of bijvoorbeeld morgen op de Dancefair. Hierdoor krijgen labels een gezicht te gezien achter het product wat geleverd wordt. Wanneer je dit allemaal doet zal een label veel sneller enthousiast worden dan wanneer je zomaar een linkje stuur naar het 'demo (e-mail)adres'. Het hebben van een manager of iemand met een netwerk die je introduceert maakt het je sowieso allemaal makkelijker.

Verder is het belangrijk nadat je ??n goede demo hebt verstuurd, je meerdere goede tracks achter de hand hebt. Hierdoor weet een label dat je meer in je mars hebt dan maar ??n track.

Deze zondag zal ik ook op de Dancefair aanwezig zijn. Mochten mensen een meeting willen dan kan dit natuurlijk. Laat mij dit dan weten via daniel@visionairrecords.com.
Visionair Records | Daniel Danté
Snoey    posted on 11-02-2012 17:35
Poster: Luxx
het is overigens label in alle talen en niet lable. maar van een zwarte lijst heb ik nog nooit gehoord omdat je eenmalig een slechte plaat toe stuurd. lijkt me ook vrij belachelijk als label zijnde als je dat bij iedereen doet. voor hetzelfde geld zet je de volgende Guetta op de zwarte lijst. weet niet waarom die vrienden van je dat gezegd hebben of waar ze die info vandaan halen maar het lijkt mij ongelovelijk onlogisch.?
als je systematisch slechte rommel waar niemand op zit te wachten stuurd en veel mails stuurd naar dezelfde mensen kan ik het wel begrijpen dat ze een keer zeggen: SHUT THE FUCK UP STOP MET MAILEN.

verder kan ik niet oordelen over de kwaliteit van je tracks aangezien ik ze nog nooit gehoord heb. maar zoals jij het aangepakt hebt zou je enorm veel resultaat moeten hebben geboekt mits je tracks had gegeven die die moeite waard waren. Wel een goed punt trouwens om ADE te noemen. Ik heb tijdens de laatste ADE nog moeten draaien in de showcase van het agency waar ik bij zit en heb daar een aantal hele chille mensen weten te spreken en heb een zangeres geintroduceerd die nu ook gecontracteerd is. zulke gelegenheden bieden dus zeker kansen voor nieuwe artiesten. maar je hebt wel iemand nodig die je kan introduceren en goed woordje kan doen. zomaar uit het niets jezelf presenteren aan een agency/label vertegenwoordiger kan misschien raar overkomen

Blackhole en Spinning recordings bijvoorbeeld doen dat. Een oude maat had vroeger wat gestuurd en is daar op beland. Paar jaar later zat hij met verschillende releases op dat lable en hoorde dat verhaal.
Snoey    posted on 11-02-2012 17:38
Poster: Tekhead
Amai Snoey, das een hele hap gast, Respect dat je daar ondanks de minder prettige ervaringen toch heel lustig en ludiek de moed erin houdt.
In mijn tijd bestond die hele source niet, en was het ook een kwestie van geluk hebben, veel meer dan nu mss. Het is met alle top level jobs, vele voelen zich geroepen, weinige zijn uitverkorene.

Dankjewel!

Geen een van die ervaringen is onprettig geweest, heb van al die momenten erg mogen genieten. Denk ook niet dat je iets jaren lang volhoudt, wanneer je er niet van kan genieten.

Morgen de dancefair, ik ben benieuwd wat dat brengt. Zeker na een heel weekend draaien (en dus ook vanavond tot 05:00 uur) en dan 11:00 uur de trein naar Utrecht.
Luxx    posted on 12-02-2012 10:45
Poster: Snoey
Blackhole en Spinning recordings bijvoorbeeld doen dat. Een oude maat had vroeger wat gestuurd en is daar op beland. Paar jaar later zat hij met verschillende releases op dat lable en hoorde dat verhaal.

ಠ_ಠ LABEL

en verwacht niet te veel van dancefair.
www.mothermusic.nl
MichaelMiller    posted on 12-02-2012 11:52
Uhmmmm, Luxx?
Iedereen is positief, behalve jij... Ik denk dat je enorme pech hebt gehad. MoXeGy en ik hebben seminars gepland, en we hebben er nogal veel bezocht. De enige die echt tegenviel en in het rijtje zou horen van jouw voorbeelden, was de media training. Ik dacht dat je echt zou leren jezelf een houding te geven en goed te presenteren, maar ging vooral over Social Media, en het geluid stond daar nog eens veel en veel te zacht. Kon je allemaal thuis op zoeken, dus was geldverspilling. Verder zaten er te gekke seminars bij, en luisterden mensen in de demo room of bij stands, zoals Vato, erg goed naar je demo en gaven ze ook erg nuttige kritiek/feedback.

Edit; Dit hoort niet in dit topic thuis, dus zal even in Dancefair-topic plaatsen.
www.facebook.com/michaelmillerofficial
User edit by MichaelMiller on 12-02-2012 @ 11:53:24 (13%)
LouisCasper    posted on 13-02-2012 13:06
op soundcloud kan je priv? berichten sturen en die worden vaak wel gelezen.
ik ben verder geen expert op het gebied van agency?s. maar om maar wat voorbeelden te noemen: 010Bookings, Star Agency en ik zelf zit bij Mothermusic. heb mazzel gehad met een partner die dagenlang kan spenderen aan PR en netwerken.

Wat zijn de criteria van dergelijke agencies? Ik neem aan dat je daar niet zomaar bij komt? En moet je zoiets betalen of vangen zij een deel van je opbrengst? Bedankt voor alle hulp en tips tot nu toe!
Luxx    posted on 13-02-2012 16:38
Poster: Look
Wat zijn de criteria van dergelijke agencies? Ik neem aan dat je daar niet zomaar bij komt? En moet je zoiets betalen of vangen zij een deel van je opbrengst? Bedankt voor alle hulp en tips tot nu toe!

ik betaal niets. zij krijgen deel van opbrengst van muziek en boekingen die zij regelen?en per jaar is er gewoon een budget vrij gesteld dat gespendeerd word aan PR, studio sessies etc.
Criteria is uiteraard dat je zodanig talent heb dat je potentie hebt om groot te worden en echt toewijding toont. als ze een winsmakende artiest in je zien dan kom je dus gewoon in aanmerking. voor mij is het gewoon echt mijn brood aangezien ik geen opleiding meer doe of op school zit.
www.mothermusic.nl
Snoey    posted on 15-02-2012 19:21
a class='title ' href='http://imgur.com/Yl2wE'>ಠ_ಠ LABEL

en verwacht niet te veel van dancefair.

Vanuit daar nu toch contact met een lable die heel erg geinteresseerd is. Happy, laughing?
Het is een begin, kijken wat daaruit voort vloeit.
Luxx    posted on 15-02-2012 20:01
LABEL?ಠ_ಠ

http://www.youtube.com/watch?v=SCUsPsTE7vo

dit is hoe ik jou lees als je lable schrijft
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 15-02-2012 @ 20:02:13 (100%)
Snoey    posted on 15-02-2012 22:13
Shit haha! Heb het mezelf fout aangeleerd, dus doe het automatisch verkeerd Unhappy

Hoop dat ik het snel afgeleerd heb :P?

Haha, die SP aflevering is cool :D
Dennis1981    posted on 15-02-2012 22:31
dit is hoe ik jou lees als je lable schrijft

Ik hoef niet eens te klikken op de link om te?weten dat dit southpark is, was ook mijn eerste gedachte Happy, laughing

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

190 Users online: 13 Guests (177 Unknown)
Pages generated today : 90.748
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.568.749