[CEN] Het grote Ableton Live topic (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MoXeGy    posted on 16-01-2012 14:32
Topic is nog niet af!

Artikelen:
Inleiding (MoXeGy)
Default live set (MrQreeny)
Midi instellingen (MoXeGy)
Warpen deel 1: Snel een track 'Beatmatchen'(MoXeGy)

Nog niet compleet:
Warpen van tracks in Ableton Live.

Verwachte artikelen van members:
Sidechain (Roov)
Sweeps/reversed vocals (Roov)
Whitenoise (Roov)
Groove Pool (MrQreeny)

Deze lijst zal worden aangepast waneer er nieuwe artikelen worden bevestigd of? toegevoegd.

Box

Inleiding

Ableton Live is een? 'Digital Audio Workstation' ookwel DAW genoemd. Dit houd kortweg in dat dat je audio kan opnemen, bewerken en afspelen en is het hart van een digitale muziekproductie. Tegenwoordig zijn er ontelbaar mogelijkheden om audio? te bewerken en word het steeds toegankelijker voor mensen die er geen ervaring mee hebben. Zie Wikipedia voor meer informatie(linkje hier).
Ableton Live is begonnen als een clip/sample sequencer en vanaf versie 4 kreeg het VST support.
Dit betekend dat je externe software in Ableton kon laden.

VST staat voor 'Virtual Studio Technology' en is ontwikkeld door Steinberg.
Er zijn 2 soort VST:
VSTi = Virtual Studio Technology instrument
VSTfx =
Virtual Studio Technology effect
(VST's worden ookwel plug-ins genoemd)

Wat onderscheid Ableton live van andere DAWs?
Het onderscheid zich vooral door indeling van de lay-out, de manier van werken en de mogelijkheden die je met het programma hebt.

Session View
Session View is idaal voor de live gebruik.
Je hebt een overzicht opde clips welke je kan 'Launchen' en kan deze op een makkelijke manier combineren waardoor je een groot aantal mogelijkheden hebt.

Bovenin bevind zich de toolbar met onderdandere de transport knoppen.
Links heb je het Browser menu met daar de 'Groove Pool'.
Midden, hier bevind zich het hart van ableton waar het allemaal gebeurt.
Onderin vind je de 'Detail View' waar je de instrumenten en effecten terug kunt vinden.
Rechts bevind zich de 'Help View' of de? 'File Manager'(word later uitgelegd!)
Het zal een stuk duidelijker worden doormiddel van dit filmpje: Youtube (Kan het filmpje niet embedden)
Session view
(Bron Ableton.com)

Arrangement View
Arrangement View zullen de meeste mensen wel herkennen als de 'traditionele' lay-out.
Bovenin bevind zich de toolbar met onderdandere de transport knoppen.
Links heb je het Browser menu met daar de 'Groove Pool'.
Midden, hier bevind zich het hart van ableton waar het allemaal gebeurt. Zoals je ziet is totaal anders in vergelijking met de Session View
Onderin vind je de 'Detail View' waar je de instrumenten en effecten terug kunt vinden.
Rechts bevind zich de 'Help View' of de? 'File Manager' (word later uitgelegd)

Arrangement
(Bron Ableton.com)

Het veranderen van de 'default live set '

De default live set is simpelweg hetgeen wat je ziet als je ableton opstart. Als je ableton net hebt ge?nstalleerd dan zie je het scherm van figuur 1. Je bevindt je nu in 'session view'. Bij het produceren maak ik daar eigenlijk nooit gebruik van maar gebruik ik liever de 'arrangement view'. Om deze instelling en andere instellingen die je prefereert niet bij elk project opnieuw te hoeven instellen, kun je de default live set naar wens instellen. Dit kan dus een hoop tijd besparen!!

Figuur 1 - Default live set na de installatie

Zoals ik al zei werk ik (en met mij denk ik velen) liever in de arrangement view. Je kan naar arrangement view door op tab drukken of door rechtsboven op de 3 horizontale streepjes te klikken (zie figuur 2-1). Naast deze aanpassing werk ik het meest met midi en wil ik vaak het liefst even een standaard beat om zo snel te kunnen beginnen met een melodie enzovoort. Je kan midi-tracks toevoegen door shortkey 'control + alt + t ' (voor audiotracks is de snelkoppeling 'control + t') te gebruiken of je kan rechtsklikken onder een bestaande track (zie figuur 2-2). Je kan voor elke track ook al de effecten en evt. de vst's instellen. Daarnaast kan je ook midi-clips toevoegen en zo dus een standaard beat maken zoals ik dat ook heb.

In figuur 3 zie je wat nu mijn default live set is. Hierbij kun je zien bij 3-1 dat ik 2 groepen heb, namelijk 'beat' en 'additives'. Dit is handig om zo je view wat overzichtelijk te houden. Maar dit is niet het enige, je kan namelijk ook effecten over de hele groep laten werken. Dit vind ik vooral praktisch bij synths, omdat je dan met 1 filter alle synths kan be?nvloeden (dit scheelt veel rekenkracht voor je computer!). Ook kun je zien dat ik de levels allemaal heb verminderd, dit vond ik handig omdat ik nogal vaak tegen het probleem aanliep dat ik in het rood liep met m'n master. Maar goed, figuur 3 is dus hoe mijn default live set eruit ziet, dit is overigens de stap waar jouw beeld er wel eens heel anders uit kan gaan zien Winking my eye.

Wat nu nog rest is het opslaan van de default live set (figuur 4-1). Dit is simpel: Ga naar preferences (shortkey: control + ,) -> File/Folder tab -> Save current set as default. Klaar is kees!

Midi Instellingen

Een klein nadeel aan Ableton is dat hij midi apparatuur niet kan vinden als het programma draait.
Zet dus eerst al je midi apparatuur aan en start dan Ableton, zo zal hij je apparatuur wel vinden.
Midi 1

In dit venster kun je al je midi instellingen aanpassen:
Midi venster

Control input:
Hier kun je jouw midi controller kiezen zodat ableton vooringestelde settings gaat gebruiken.
Als je bijvoorbeeld een APC 40 hebt, hoef je deze niet te midi mappen.('Plug en Play')

Input: Hierbij kies je welke input je wilt hebben, in het bovenstaande geval kies je voor de APC40
Output: Hierbij kies je de output waar ableton zijn signaal naar moet sturen, in het bovenste gevan kies je voor APC40. (doe je dit niet dan reageerd de midi controller niet op de uitgestuurde midi signalen van Ableton)

Takeover Mode:
Als voorbeeld heb ik een fader van mijn Axiom keyboard gemapped aan een volume fader van Ableton. Nu kan ik op mijn Axiom de volume fader aansturen maar andersom niet aangezien mijn Axiom geen gemotoriseerde faders heeft.
Zo kun je dus met je muis het volome op +6db zetten terwijl de fader op je midi controller nog op -12db staat. Er zijn in ableton 3 manieren om dit probleem op te vangen en dat is door de instelling op 'None' 'Pickup' of 'Value Scaling' te zetten. Laat dit nu ook de situatie zijn om het uit te leggen:

(Ik kwam er achter dat het best lastig is om uit te leggen wat de volgende instellingen precies doen dus zal ik er een filmpje voor maken.)
None:
Zodra je de fader beweegt reageert Ableton meteen op de midi controller en schiet je Volume fader in Ableton meteen op 0db
Filmpje:(komt er aan)

Pickup:
Hierbij wacht ableton tot je controller hetzelfde signaal uitstuurd als de Volume fader van Ableton.
Volume fader voorbeeld: Ableton reageerd pas op de controller als deze de +6db heeft aangeraakt en pakt vanaf dan het signaal van de controller op.

Value Scaling:
Deze instelling berekent het verschil tussen de Volume fader van Ableton en de Fader van bijvoorbeeld mijn Axiom keyboard en probeerd de verschillen zo vloeiend mogelijk gelijk te trekken.

Dan komen we bij Midi Ports aan. De volgende functies gelden voor zowel de inputs als de outputs.

Track:
Hiermee zet je de input van je controller aan. Al het midi wat binnenkomt word rechts bovenin doormiddel van een geel blokje weer gegeven. Al de uitgaande midi signale worden het blokje eronder welke oranje word als er signaal word verstuurd.
Midi input

Sync:
Hiermee kun je Ableton laten Syncen met externe apparatuur bijvoorbeeld een: TR- 808.
Als je deze optie aanzet zal er Links boven een extra venstertje komen met de tekst: 'Ext'
(Als er mensen zijn die deze functie beter uit kunnen leggen dan hoor ik dat graag)
Sync
Remote:
Als je deze optie aanzet voor de betreffende controller, dan word het midi signaal gebruikt om Ableton aan te sturen. Alle gemapte knoppen,faders, pads en dergelijke kun je alleen voor het aansturen gebruken, de niet gemapte controls behandeld hij als gewone midi input(Let wel op dat 'Track' en 'Remote' allebij aanstaan en dat dit per controller kan verschillen)
Midi remote

____
Warpen deel 1: Snel een track 'beatmatchen' .

In Ableton kun je een track met een vaste beat binnen een paar seconden 'beatmatchen' zodat hij in sync loopt met het gehele project.Als je audio in ableton laad zal het automatisch de sample of track analyseren en warpen.
Het warpen van loops en dergelijke gaat Ableton gemakkelijk af maar als het gehele tracks worden dan lopen ze vaak net niet helemaal gelijk. Dit is met een paar stappen gemakkelijk te corrigeren.

Eerst laad je het betreffende nummer in en vervolgens dubbelklik je op de clip. Je zult dan de waveform van de track in de Detail View zien. Ga dan naar de eerste beat, dit kan van alles zijn zolang er maar een vaste maat in zit. Bijvoorbeeld een kick of Hihat. Als je inzoomt op de eerste beat dan zie je meestal dat de eerste warp marker niet 100% op de beat staat.
Warp 1

Als je genoeg inzoomt dan zie je ook grijze markers, dit zijn Transient markers.
Als je de eerste warp marker net ervoor of op de beat zet dan zal het er zo uit gaan zien:

On beat

Om er zeker van te zijn dat hij goed staat kun je het beste ver inzoomen. Als de marker goed staat klik je op de marker en druk je op 'Set 1.1.1 Here' zodat de track ook bij de eerste beat begint:
Set 1.1.1

Het zal er dan ongeveer zo uit zien:
Ingezoomed warp

Nu de warp marker goed staat is het tijd om de bpm goed te zetten.
Meestal zit Ableton aardig dicht in de buurt en je zult het soms niet meteen merken maar het is beters om de track 100% gelijk te laten lopen.
Bpm Wrong

Zoals je ziet komt het aardig dicht in de buurt van de 127 bpm en dat is ook de echte bpm van de track.
Je kunt het aantal bpm instellen door er op te klikken en 127 in te toetsen of met je muis te slepen.
BPM set 127

Nu loopt de track in sync met je project. Dit kun je controleren door de metronoom aan te zetten en door het nummer heen te 'scrollen'. Als hij niet goed gewarped is zul je dit hetaan het eind van de track het beste horen.

Wil jij meehelpen om dit topic zo duidelijk mogelijk te maken? Stuur dan een pm!
Voor de taalkundigen hebben we ook nog een leuke vacature Happy, laughing

User edit by MoXeGy on 18-01-2012 @ 23:26:17 (100%)

What do you think about [CEN] Het grote Ableton Live topic ??

Vote :   

MoXeGy    posted on 04-03-2012 20:14
@jeffrey412 Dit kun je doen door je wave sample in een sampler te laden. Je moet voor je zelf eventjes kijken of je dit fijn vind want anders kun je ook simpler proberen.

@Sebasz Ik heb fl redelijk gebruikt en gebruik het zo heel af en toe ook nog en ik kan jouw probleem wel begrijpen.
Somige dingen werken in fl net wat sneller als in ableton en natuurlijk andersom. Voor zo ver ik weet werkt Ableton ook hetzelfde op osx. Daar hoef je je dus niet druk over te maken.
djmstr223    posted on 07-03-2012 16:47
HELP!!! ik ben in ableton op al mijn sporen de record knop kwijt. Het rode knopje onder de solo knop. weet iemand wat er gebeurt kan zijn? ik kan zo niet verder aan mijn project. mijn dank zou heel groot zijn Happy, laughing
www.bramvanbergen.nl
MrQreeny    posted on 07-03-2012 17:17
Probeer de 'm' is onder de scrollbar!
Als je het niet kan vinden:
Kijk zo ver mogelijk rechts op je scherm en dan ff goed kijken van boven naar beneden. Er zitten nog meer buttons daar: I:O , R en D

M: Mixer section
I:O : Input / Output
D: Track delays
R: Return Tracks

'Music is the universal language of mankind...'
User edit by MrQreeny on 07-03-2012 @ 17:18:02 (38%)
MichaelMiller    posted on 19-03-2012 13:29
Sorry jongens dat ik hier weer over klaag, maar heb nu OPNIEUW zelfde soort probleem.
Eerst kreeg ik als ik een (groot) project opende een error (zonder nuttige info, zie page 1), waarna Ableton zichzelf afsloot.
Ook duurde 't echt te lang voor hij opgestart was. Toen dat 2e probleem opgelost was, kreeg ik een authorization probleem.
Weer opnieuw ge?nstalleerd, en uiteindelijk dat ook opgelost na veel tijd en frustratie.

Bij het openen van een redelijk groot project kreeg ik nog steeds die error al.
Sylenth eraf gegooid, nieuwe erop. Mr. Mustard kreeg ik eindelijk weer geopend. Dacht van ellende af te zijn.....
NIET DUS!

Nu bezig met een lekkere progressive track. Het project waar nog heel weinig instond kan/kon ik wel openen, maar na gisteren 8 uur te hebben gewerkt daaraan (niet op mijn laptop/in mijn Ableton) en dat hier probeerde te openen kreeg ik WEER zo'n zelfde soort error.

Heeft iemand een idee hoe dat komt/wat tegen te doen?!?!? Zou ik zo waarderen, want dit zorgt voor ZOVEEL frustratie!
www.facebook.com/michaelmillerofficial
Roov    posted on 19-03-2012 13:55
Ik heb dit probleem vroeger ook gehad, bij mij lag het toen aan de VST's die ik gebruikt had in mijn project. Gebruik je alleen Sylenth of heb je ook nog andere VST's draaien? Probeer die anders opnieuw te installeren?
djwilliam    posted on 06-07-2012 02:27
Beste kerels,

Een probleempje;

Met mijn HP Windows 7 lukt het openen van Ableton prima, echter wanneer ik tracks (mp3)?laad in Ableton loopt het hele programma vast en kan ik telkens weer 'Taak be?indigen'. Vreselijk irritant. Wie kan me helpen?

Heb inmiddels rondgezocht op internet en verschillende mogelijke oplossingen zoals audio output uitschakelen, buffersnelheid verlagen, Asio?etc uitgeprobeerd zonder succes.

Help! Winking my eye
DJWILLIAMWATTS
Snoey    posted on 06-07-2012 02:43
Heb je het gekocht of heb je een onstabiele crack??

Want als je Ableton gekocht heb, is het verschrikkelijk stabiel en met de cracks wilt ie nog eens vastlopen (spreek uit ervaring).

Verder is Ableton een heerlijke tool om je Dj set of je producer sessie voor te bereiden, maar heb ik het nooit als een volwaardige sequencer gezien. (Is mijn mening, dus andere kunnen hier anders over denken)
En ik heb een proffessionele cursus gehad en heb er producties in gemaakt, maar toch werk ik liever met FL.

Grappige is wel dat ik in Ableton hele andere platen maak dan bijvoorbeeld met FL.

Vooral het VST support en de Piano rol zijn bij mij de afhaak punten.

De overzichtelijke workflow, de effecten en het gemak zijn de dikke pluspunten!

Zou graan een keer samen met iemand aan een plaat willen werken in Ableton, om zo er beter aan te kunnen wennen.
www.soundcloud.com/ten-hooven
djwilliam    posted on 06-07-2012 15:29
Het is inderdaad een free version crack. Heb overigens wel 2 verschillende versies gedownload om het zeker te weten, maar in beide gevallen komt het probleem voor. Iemand nog tips?
DJWILLIAMWATTS
MoXeGy    posted on 09-07-2012 17:10
Het lijkt er op dat je het toch legaal zult moeten kopen Winking my eye

This is an old Topic

No new postings for 4.799 days.
 Post CommentThat would be 160 months
or a whopping 13.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

190 Users online: 156 Guests (34 Unknown)
Pages generated today : 67.881
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.864.918