Hulp bij Ableton Live 8
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MichaelMiller    posted on 14-01-2012 02:09
Sindskort heb ik Ableton Live 8, sinds heel kort eigenlijk. Dus, zoals iedereen die er begint, is het nogal lastig waar te beginnen e.d.. Ben de live manual, die nogal veel pagina's beslaat, dus aan het doorspitten, wat zeker helpt. Hierin wordt aangeraden de interactive lessons te kijken. Helaas zie ik ze nergens in mijn help-menu, of horen ze hier helemaal niet te staan? Printscreen help-schermpje;?
(Ik zal als ik vragen heb hier in dit topic, deze zo veel mogelijk verduidelijken met print-screens..)

Anderen die beginnen met Ableton zullen ook profijt hebben van dit topic, en mogen dat natuurlijk ook, dus stel gerust je vragen hier in dit topic. Als ik de lessons heb weet ik sowieso al wat meer. Arrangeren enz., dat lukt allemaal nog niet 100%, maar natuurlijk snap je zo'n programma niet in 3 dagen. Ik ben bezig met de ultieme basics nu, maar werkt toch aardig anders dan met Fruity Loops, al die patterns e.d.?
Wanneer je het systeem snapt en de workflow je goed bevalt, schijnt het echt geweldig te zijn..Happy, laughing

Ook heb ik altijd problemen met geluidskaartdingen e.d., zo nu met mijn MIDI Keyboard. Hier een preferences-schermpje, waar hij te vinden zal moeten zijn om ze te 'connecten'. Maar waar en hoe?!?
Help

Dit zijn de enige vragen die ikzelf tot nu toe heb. Wanneer ik de manual & lessons heb doorgespit, zal ik vast wat meer vragen tegenkomen. Hoop natuurlijk dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Grtz!
MichaelMiller
www.facebook.com/michaelmillerofficial

What do you think about Hulp bij Ableton Live 8 ??

Vote :   

Rilano    posted on 14-01-2012 11:51
hee dit klink heel bekend exact hetzelfde probleem hier Unhappy
party and get wasted
niiicola    posted on 14-01-2012 11:56
Bij de interactieve lessen kwam je volgensmij om aan de rechterkant op een van de knoppen te klikken, dan komt er aan de rechterkant een schermpje met interactieve lessen.
Gewoon.
MichaelMiller    posted on 14-01-2012 12:17
Poster: niiicola
Bij de interactieve lessen kwam je volgensmij om aan de rechterkant op een van de knoppen te klikken, dan komt er aan de rechterkant een schermpje met interactieve lessen.

Klopt niicola, heb ze nu gevonden..Happy, laughing
Zal ik eerst dat eens helemaal gaan bekijken. Zal onderweg vast wel wat vragen tegenkomen!
Maar dat MIDI Keyboard... Bij FL kon ik hem wel vinden, maar als ik meer dan 2 noten tegelijk speelde, pakte hij er maar 1. Hij speelde ook niet direct in de piano roll, in ander topic had iemand precies zelfde probleem. Hoe kan ik MIDI Keyboard hier in Ableton dan gebruiken? Want hij vindt hem niet, zoals in OP geschreven.
MoXeGy    posted on 14-01-2012 12:37

Zo kun je het 'help' venster ook openen.

Een klein nadeel aan Ableton is dat hij midi apparatuur niet kan vinden als het programma draait.
Zet dus eerst al je midi apparatuur aan en start dan Ableton, zo zal hij je apparatuur wel vinden.
Midi 1

In dit venster kun je al je midi instellingen aanpassen:
Midi venster

Control input:
Hier kun je jouw midi controller kiezen zodat ableton vooringestelde settings gaat gebruiken.
Als je bijvoorbeeld een APC 40 hebt, hoef je deze niet te midi mappen.('Plug en Play')

Input: Hierbij kies je welke input je wilt hebben, in het bovenstaande geval kies je voor de APC40
Output: Hierbij kies je de output waar ableton zijn signaal naar moet sturen, in het bovenste gevan kies je voor APC40. (doe je dit niet dan reageerd de midi controller niet op de uitgestuurde midi signalen van Ableton)

Takeover Mode:
Als voorbeeld heb ik een fader van mijn Axiom keyboard gemapped aan een volume fader van Ableton. Nu kan ik op mijn Axiom de volume fader aansturen maar andersom niet aangezien mijn Axiom geen gemotoriseerde faders heeft.
Zo kun je dus met je muis het volome op +6db zetten terwijl de fader op je midi controller nog op -12db staat. Er zijn in ableton 3 manieren om dit probleem op te vangen en dat is door de instelling op 'None' 'Pickup' of 'Value Scaling' te zetten. Laat dit nu ook de situatie zijn om het uit te leggen:

(Ik kwam er achter dat het best lastig is om uit te leggen wat de volgende instellingen precies doen dus zal ik er een filmpje voor maken.)
None:
Zodra je de fader beweegt reageert Ableton meteen op de midi controller en schiet je Volume fader in Ableton meteen op 0db
Filmpje:(komt er aan)

Pickup:
Hierbij wacht ableton tot je controller hetzelfde signaal uitstuurd als de Volume fader van Ableton.
Volume fader voorbeeld: Ableton reageerd pas op de controller als deze de +6db heeft aangeraakt en pakt vanaf dan het signaal van de controller op.

Value Scaling:
Deze instelling berekent het verschil tussen de Volume fader van Ableton en de Fader van bijvoorbeeld mijn Axiom keyboard en probeerd de verschillen zo vloeiend mogelijk gelijk te trekken.

Dan komen we bij Midi Ports aan. De volgende functies gelden voor zowel de inputs als de outputs.

Track:
Hiermee zet je de input van je controller aan. Al het midi wat binnenkomt word rechts bovenin doormiddel van een geel blokje weer gegeven. Al de uitgaande midi signale worden het blokje eronder welke oranje word als er signaal word verstuurd.
Midi input

Sync:
Hiermee kun je Ableton laten Syncen met externe apparatuur bijvoorbeeld een: TR- 808.
Als je deze optie aanzet zal er Links boven een extra venstertje komen met de tekst: 'Ext'
(Als er mensen zijn die deze functie beter uit kunnen leggen dan hoor ik dat graag)
Sync
(Kan hier zelf geen screenshot van maken dus heb ik deze van Google af geplukt)

Remote:
Als je deze optie aanzet voor de betreffende controller, dan word het midi signaal gebruikt om Ableton aan te sturen. Alle gemapte knoppen,faders, pads en dergelijke kun je alleen voor het aansturen gebruken, de niet gemapte controls behandeld hij als gewone midi input(Let wel op dat 'Track' en 'Remote' allebij aanstaan en dat dit per controller kan verschillen)
Midi remote

als mensen denken: dit kan ik beter uitleggen, Pm me Happy, laughing

User edit by MoXeGy on 14-01-2012 @ 15:18:54 (100%)
niiicola    posted on 14-01-2012 14:08
Super MoXeGy, hier heb je wat aan!
Gewoon.
MoXeGy    posted on 14-01-2012 15:21
Dit zijn de basics wil je echt wat met midi gaan klooien, hoop dat mensen me aan kunnen vullen zodat we dadelijk dit deel zo volledig mogelijk hebben. Ik zal? straks een topic open waar we alle tutorials/tips/hints in kunnen gaan zetten. Hoop dat het mensen aanmoedigt om zelf ook te gaan schrijven en dat we dadelijk een groot Ableton Live tutorial topic hebben Happy, laughing
User edit by MoXeGy on 14-01-2012 @ 15:23:08 (56%)
MichaelMiller    posted on 14-01-2012 15:33
Ontzettend bedankt, Moxegy.. Echt top.
MoXeGy    posted on 14-01-2012 15:43
Ik denk dat redelijk veel mensen het leuk lijkt om met Ableton Live te gaan werken maar dat het erg lastig is om er mee te beginnen en er vast nog vele vragen lijkt het me slim om een topic te hebben met daarin alle tutorials, filmpjes en dergelijke. Nu heb ik al een klein deel van de Midi instellingen besproken en wil hier ook filmpjes voor gaan maken om het te verduidelijken.

Aangezien ik het best leuk vind om te doen vraag ik me af of er meer mensen mee willen helpen en of er genoeg animo voor is? Zoja dan wil ik de basics zo compleet mogelijk gaan uitleggen in 1 topic met behulp van andere en natuurlijk filmpjes. Als dit goed loopt kunnen we altijd andere dingen gaan bespreken e.d.
Julemac    posted on 16-01-2012 03:36
Ik ben pas net begonnen en snap er ook nog niet super veel van dus ideaal dit!
MrQreeny    posted on 16-01-2012 11:34
Op internet/youtube staan heel veel filmpjes en wordt heel veel uitgelegd over de algemene werking van ableton. Dus daarvoor is het misschien handiger om gewoon op youtube wat filmpjes te bekijken...

Voor specifieke vragen en / of handigheidjes is dit forum wel handig Winking my eye Ik zal binnenkort even een stukje posten over groove (wat ikzelf nogal vond verschillen met FL).
'Music is the universal language of mankind...'
MichaelMiller    posted on 16-01-2012 11:44
Er wordt (binnenkort) een speciaal topic voor aangemaakt. Iedereen die daar een steentje aan wil en kan bijdragen is welkom. MoXeGy zocht nog 'helpers'. Denk dat dit ontzettend fijn zal zijn voor heel veel mensen.
MoXeGy    posted on 16-01-2012 12:45
Ik ben inderdaad bezig om een speciaal topic er voor te maken. Ik ben nu de beginpost aan het maken zodat we een begin hebben. Het idee is dan vooral om met user generated content een soort 'handleiding' te maken met zowel tekst als filmpjes. (Mischien dat Ableton wat kan sponsoren zoals max for live? :P)
Roov    posted on 16-01-2012 12:57
Poster: MoXeGy
Ik ben inderdaad bezig om een speciaal topic er voor te maken. Ik ben nu de beginpost aan het maken zodat we een begin hebben. Het idee is dan vooral om met user generated content een soort 'handleiding' te maken met zowel tekst als filmpjes. (Mischien dat Ableton wat kan sponsoren zoals max for live? :P)

Je hebt PM mocht je hulp nodig hebben Winking my eye
MrQreeny    posted on 16-01-2012 14:25
Poster: MichaelMiller
Er wordt (binnenkort) een speciaal topic voor aangemaakt. Iedereen die daar een steentje aan wil en kan bijdragen is welkom. MoXeGy zocht nog 'helpers'. Denk dat dit ontzettend fijn zal zijn voor heel veel mensen.

Ja, ik dacht dat dat misschien dit al was :P maar er komt dus nog een ander topic over.
'Music is the universal language of mankind...'
MoXeGy    posted on 16-01-2012 22:27
Als we dit topic voor alle vragen en discussies gebruiken dan kunnen we alle informatie die in dit topic voorbij komt samenvatten en in het andere centrale Ableton topic zetten.
Zo hou je het centrale Ableton Live handleiding topic netjes en overzichtelijk, dan is dit topic voor vragen en discussies over Ableton live.
User edit by MoXeGy on 16-01-2012 @ 22:35:15 (2%)

This is an old Topic

No new postings for 4.974 days.
 Post CommentThat would be 165.8 months
or a whopping 13.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

221 Users online: 152 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 73.642
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.870.679