Masters die boven de 0 db gaan...
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JeBoyKie    posted on 13-01-2012 12:35
Goedendag,

Je ziet al enige tijd dat het belangrijk is dat je track 'hard' klinkt.

En producers als Laidback Luke, Ti?sto en Avicii gaan met gemak over de 0 db heen.

Nu is mijn vraag eigenlijk waarom deze tracks dan niet beginnen te storen? Want als ik het zelf probeer gaat de track storen/minder zuiver klinken als ik meer dan over de 0,7 db ga... Terwijl de producers die ik daarnet als voorbeeld aangaf wel is over de 1,5 db gaan zonder dat de track begint te storen.

Met vriendelijke groetjes,
Viktor

What do you think about Masters die boven de 0 db gaan... ??

Vote :   

Roov    posted on 13-01-2012 12:49
Waarschijnlijk zit er dan nog een limiter tussen.
Maracas    posted on 13-01-2012 12:49
Volgens mij werken die heel veel met compressors etc.
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
JeBoyKie    posted on 13-01-2012 13:00
@Roov hoe bedoel je dit precies, waar zit de limiter tussen?

@Maracas persoonlijk werk ik ook met veel compressors en dergelijke, sowieso op me busses van de verschillende kanalen (drums, synths, vocals, fx, bass etc.) en ook nog op me master een Fab Filter en logic compressor.
MoXeGy    posted on 13-01-2012 13:08
Een limiter op de master die de grote pieken er af kapt en daarnaast een multiband compressor zodat ze alles nogmeer kunnen afvlakken zodat je alles weer harder kunt zetten. Goed eq'en en de ruimte gebruken(balance) scheelt ook een hoop. Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden maar dit is volgens mij de simpelste manier als je die 'apparatuur' beheerst.
Overigens kan een pc Niet boven de 0db gaan want dat is gewoonweg het plafond.Ik weet dat als Ableton 0 db 'uitstuurd' hij niet daadwerkelijk ook 0db uitspuugd maar een stuk minder. Dit verschilt per DAW aangezien ze allemaal verschillende audio core's hebben.
(Correct me if i'm wrong)

Er is hier ook een topic geweest over het nummer 'rood' van Marco Borsato, daar zul je vast en zeker meer informatie kunnen vinden voor jouw vraag.
User edit by MoXeGy on 13-01-2012 @ 13:10:44 (58%)
Roov    posted on 13-01-2012 13:14
Poster:?JeBoyKie
@Roov hoe bedoel je dit precies, waar zit de limiter tussen?

Poster: MoXeGy
Een limiter op de master die de grote pieken er af kapt en daarnaast een multiband compressor zodat ze alles nogmeer kunnen afvlakken zodat je alles weer harder kunt zetten.?

Dat dus Winking my eye
Bouncy    posted on 13-01-2012 15:12
Poster: JeBoyKie
Goedendag,

Je ziet al enige tijd dat het belangrijk is dat je track 'hard' klinkt.

En producers als Laidback Luke, Ti?sto en Avicii gaan met gemak over de 0 db heen.

Nu is mijn vraag eigenlijk waarom deze tracks dan niet beginnen te storen? Want als ik het zelf probeer gaat de track storen/minder zuiver klinken als ik meer dan over de 0,7 db ga... Terwijl de producers die ik daarnet als voorbeeld aangaf wel is over de 1,5 db gaan zonder dat de track begint te storen.

Met vriendelijke groetjes,
Viktor

Vaak een analoge compressor, die kunnen van 30dB wegcompressen voordat je het gaat horen (Urei 1178 bijvoorbeeld).
Larsz    posted on 13-01-2012 16:27
Hoe kom je er bij dat die over de 0dB gaan??Cool
Estacy    posted on 13-01-2012 16:31
Het is zo jammer dat alles zo hard moet. dynamiek in de tracks is veel mooier, veel leuker en klinkt gewoon beter. Maar omdat muziek op de radio en ipods hard moet klinken, word heel die dynamiek eruitgesloop
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Larsz    posted on 13-01-2012 16:38
Ja de loudness war is niks nieuws, maar Tiesto en Avicii etc gaan echt niet boden de 0dB uit hoor.
JeBoyKie    posted on 13-01-2012 17:39
@Larsz analyseer jij die tracks nog maar is goed Winking my eye

@Estacy klopt dat er veel dynamiek verloren gaat, echter zijn er wel werkwijze om dit te verminderen (bijv. parralel compressie of mid/side eq'ing). Die kunnen je track een boost geven zonder dat er veel dynamiek verloren gaat.

@Roov & MoXeGy deze kennis is bekend Winking my eye

@Bouncy enige voorbeelden hiervan?

Nog iemand met een slimmigheidje, kennis etc.

JMwan    posted on 13-01-2012 20:15
weet je het heel zeker dat ze over de 0db gaan? kan het me moeilijk voorstellen, misschien dat je in ableton een eq3 op je kanaal hebt staan, die boost je volume nogal..
Larsz    posted on 14-01-2012 00:03
Poster: JeBoyKie
@Larsz analyseer jij die tracks nog maar is goed Winking my eye

@Estacy klopt dat er veel dynamiek verloren gaat, echter zijn er wel werkwijze om dit te verminderen (bijv. parralel compressie of mid/side eq'ing). Die kunnen je track een boost geven zonder dat er veel dynamiek verloren gaat.

@Roov & MoXeGy deze kennis is bekend Winking my eye

@Bouncy enige voorbeelden hiervan?

Nog iemand met een slimmigheidje, kennis etc.

Noem eens wat tracks die over de 0dB peaken dan Winking my eye.
Bloedworst    posted on 14-01-2012 10:29
Digitaal en analoog masteren is en heel erg groot verschil niet in termen met elkaar te vergelijken, wat en feit is,is?dat alles uiteindelijk word gedigitaliseerd en 0 db is het absolute eind in het digitale domijn, alles wat met de loudness war te maken heeft gebeurt onder de 0 db goede mix is essentieel, en in de master is het give en take wat dynamiek en loudness bedreft.
User edit by Bloedworst on 14-01-2012 @ 10:30:26 (1%)
Gery    posted on 14-01-2012 13:30
zoals al gezegd, geen enkele track komt boven de 0db!

mocht je al zo'n track hebben is het waarschijnlijk een dubieuze MP3 van het internet die niet mooi ge-encode geweest is.

DAW's kunnen per definitie niet boven de 0db uitrenderen, als je master clipt dan wordt het geluid afgesneden waardoor je de vervorming en storing optreed.

Luide tracks maken die zuiver klinken is een heel preciezieuze opgave, er bestaat geen magische truuck om je track luid te zetten Happy, laughing
DJ - Producer

This is an old Topic

No new postings for 4.976 days.
 Post CommentThat would be 165.9 months
or a whopping 13.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

222 Users online: 153 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 73.648
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.870.685