Poster: KevinL
Hoe gewoon de afwisseling er in.?
Zoals al eerder vermeld, een goed aanslaant nummer een keer vaker draaien kan nooit verkeerd zijn.
Maar probeer zo veel mogelijk elk nummer maar 1 keer voorbij te laten komen.
Ik ben zelf resident DJ in een club bij mij in de buurt en moet elke week weer proberen met vernieuwende muziek te komen (draai 6 uur achter mekaar soms 2 keer per week).
Mensen raken op sommige nummers heel snel uitgeluisterd en terwijl andere nummers voor altijd blijven.
Poster: Californication
Hoe doen jullie dat als je 4 of 5 uur lang moet draaien.
Antwoord:
Veel muziek meenemen. 100 nummers is echt te weinig.
20 a 30 per uur. Dat is al gemiddeld 125 nummers bij 5 uur.
Daarna ken ik het genre niet van het feest.
Is het een allround feest, dan is het vaak, hoe meer nummers hoe beter. Je weet maar nooit hoe het publiek reageert. Soms zijn dan 500 nummers nog te weinig. Niet dat je ze allemaal nodig hebt, maar je weet niet welke kant het uit gaat.
Is het een house-feest: Dan zou ik voor 5 uur een nummertje of 300 meenemen.
Draaien jullie wel is dezelfde track (een track die bijv. altijd aanslaat zoals levels ofzo).. bijv. begin van de avond en wat later op het einde?
Antwoord:
Zelfde track is geen probleem, maar zorg wel dat er een behoorlijke ?tijd tussen zit.
Op een regeliere dj avond waar meerdere dj's draaien, gebeurt het wel vaket dat het zelfde nummer in een set zit. Maar denk bv aan andere uitvoeringen van een nummer. Klinkt net even anders.
Je hebt altijd een grote collectie nodig om de plank niet mis te slaan. Niet elk publiek is hetzelfde en houd van jouw muziek. ?Behalve als je natuurlijk een big man bent, dan komen ze voor jou muziek.?
Succes alvast
Hoe doen jullie dat als je 4 of 5 uur lang moet draaien.
Goed voorbereiden, genoeg tracks per genre meenemen
Draaien jullie wel is dezelfde track (een track die bijv. altijd aanslaat zoals levels ofzo).. bijv. begin van de avond en wat later op het einde?
Jazeker..in mijn stijl kan dat...het eerste uur tijdens het inmixen, als er praktisch geen bezoekers zijn draai ik soms wel eens tracks die ik later ook nog eens doe
En hoeveel tracks speel je dan ongeveer op zo'n avond?
Rond de 100?
20 per uur ? Ik denk dat ik wel 30 a 40 nummers per uur draai, zeker tussen 12 en 2 bij ons
Ik neem aan dat je sommige nummers wat langer aan laat staan voordat je een ander nummer inmixt anders moet je echt een grote muziekcollectie hebben toch?
ligt aan of een nummer snel gaat vervelen...levels mag je best 4 minuten op laten staan, terwijl je bij sommige nummers echt na anderhalve minuut moet kappen...
....
Ik neem aan dat je sommige nummers wat langer aan laat staan voordat je een ander nummer inmixt anders moet je echt een grote muziekcollectie hebben toch?
Poster: Snoey
Kijk gewoon bij 4 a 5 andere allround djs af hoe zij het doen.?
Toen ik begon met draaien in een discotheek (16 jaar), draaide ik alleen trance en dat werkt niet.
Dus heb bij alle resident dj's gestaan met een kladblok en heb alle leuke nummers opgeschreven.
Vervolgens bij de concurrenten het zelfde gedaan en daarnaast 200 euro verzamel cd's gekocht.
Zo had ik van alle dj's het beste en barst sinds dien (met tegenwoordig eigen bootlegs remixes en heel veel exclusieve tracks elk weekend het feest los.
Maar onthoudt met afkijken kan je een eindje komen, maar passie creatieviteit en talent zorgt dat je beter kan zijn dan slechts een kopie!
Poster: ArTy
Ik heb zelf wel een beetjemoeite om te blijven varieren. Ik draai bijna elke week in dezelfde tent en merk toch dat ik steeds weer naar dezelfde nummers grijp. Iemand enige tips om meer te vernieuwen elke week (draai zoon 5 a 6 uur per avond). Nu weet ik dat bijvoorbeeld Thomaszos bijna elke dag in dezelfte tent draait en ik vraag me af hoe je dan vernieuwend en verassend blijft?
Poster: ArTy
Ik heb zelf wel een beetjemoeite om te blijven varieren. Ik draai bijna elke week in dezelfde tent en merk toch dat ik steeds weer naar dezelfde nummers grijp. Iemand enige tips om meer te vernieuwen elke week (draai zoon 5 a 6 uur per avond). Nu weet ik dat bijvoorbeeld Thomaszos bijna elke dag in dezelfte tent draait en ik vraag me af hoe je dan vernieuwend en verassend blijft?