Vraag aan djs die lang moeten draaien (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Californication    posted on 04-01-2012 17:49
Hoe doen jullie dat als je 4 of 5 uur lang moet draaien.

Draaien jullie wel is dezelfde track (een track die bijv. altijd aanslaat zoals levels ofzo).. bijv. begin van de avond en wat later op het einde?

En hoeveel tracks speel je dan ongeveer op zo'n avond?

Rond de 100?

Ik neem aan dat je sommige nummers wat langer aan laat staan voordat je een ander nummer inmixt anders moet je echt een grote muziekcollectie hebben toch?

User edit by Californication on 04-01-2012 @ 17:50:44 (2%)

What do you think about Vraag aan djs die lang moeten draaien ??

Vote :   

OneSoul    posted on 04-01-2012 18:53
Ik moet deze zaterdag voor de eerste keer draaien, dit wel op een verjaardag van een vriend, waar ik dus wel wat foutjes kan maken :p
Ik ben persoonlijk van mening dat je een nr maar 1 keer draait, wordt er namelijk zelf ambetant van als dit gebeurd...
Maar dat is mijn mening, mss als iedereen wat opheeft ze het niet merken :p
Play the music, not the instrument.
jannickv    posted on 04-01-2012 18:56
Er gaan echt verzoekjes komen waarvan je iets hebt van kerel die heb ik al gedraaid! maar als dat verzoek 10 keer komt draai je dat lekker toch nog een keer :p
Lucalicious    posted on 04-01-2012 18:57
vaak als je 5 uur draait, betekend dit dat je bijna de hele avond doet.
in het begin zijn er nog niet veel mensen en moet de sfeer er nog in komen.
als je wil kun je dan prima wat commerciele tracks het eerste uur draaien, en die dan later nog een tweede keer draaien. niet te veel doen alleen!
KevinL    posted on 04-01-2012 19:00
Hoe gewoon de afwisseling er in.?
Zoals al eerder vermeld, een goed aanslaant nummer een keer vaker draaien kan nooit verkeerd zijn.
Maar probeer zo veel mogelijk elk nummer maar 1 keer voorbij te laten komen.
Ik ben zelf resident DJ in een club bij mij in de buurt en moet elke week weer proberen met vernieuwende muziek te komen (draai 6 uur achter mekaar soms 2 keer per week).
Mensen raken op sommige nummers heel snel uitgeluisterd en terwijl andere nummers voor altijd blijven.
Bonchanoize    posted on 04-01-2012 19:01
Sowieso elk nummer maximum 1 keer. In het begin als de ambiance er nog niet volledig inzit niet te snel inmixen, anders wordt dit snel irritant. In het begin van de avond let niemand op de muziek en heeft iedereen veel te vertellen. Zorg er dus voor dat ze daar de kans toe krijgen. Zet de muziek niet te luid, speel niet te veel vocale muziek, zorg gewoon voor wat achtergrondsfeer. Wanneer het bier begint te vloeien draai je wat bekendere nummers en eens de sfeer er inzit kun je niet veel verkeerd doen. Gewoon blijven bekende/knallende muziek draaien, zorgen dat de boel niet stilvalt en de ambiance erin blijven houden. Als er verzoeknummers zijn, gewoon zeggen dat je dat niet hebt als het niet in je set past. Je bent een dj, geen jukebox.
Voor de rest, hou het leuk, ook voor jezelf. Je wordt hoogstwaarschijnlijk onderbetaald dus je moet er zelf ook wat plezier aan beleven. Veel plezier, je eerste keer is altijd iets speciaals.
Let the magic begin
Californication    posted on 04-01-2012 19:05
Poster: KevinL
Hoe gewoon de afwisseling er in.?
Zoals al eerder vermeld, een goed aanslaant nummer een keer vaker draaien kan nooit verkeerd zijn.
Maar probeer zo veel mogelijk elk nummer maar 1 keer voorbij te laten komen.
Ik ben zelf resident DJ in een club bij mij in de buurt en moet elke week weer proberen met vernieuwende muziek te komen (draai 6 uur achter mekaar soms 2 keer per week).
Mensen raken op sommige nummers heel snel uitgeluisterd en terwijl andere nummers voor altijd blijven.

Klopt mensen willen nieuwe muziek horen..

Een club bij mij in de buurt daar draait de resident dj al een jaar dezelfde muziek.. met af en toe wat nieuwe nummertjes..

brecht    posted on 04-01-2012 19:07
In Begin rustig.. Maar durf al eens een bekender draaien. Dus niet te snelle overgangen maar nummer die ik in begin durf draaien: Levels, I Follow Rivers, I don't know what to do, .. ?Zoals Bonchanoize zegt. Eens er paar meisjes durven dansen en eens het bier vloeit durven doorduwen dan. Als het feest niet echt aanpakt durf micro nemen en de jarige op dansvloer te roepen met zijn enventuele vriendin. Als er veel oudere mensen zijn familie. Durf ook een swing te draaien voor hen. Publiek aanvoelen. Maar een nummer 2 keer kan voor mij. Maar max.
Rusafli    posted on 04-01-2012 20:01
Poster: Californication
Antwoord:
Veel muziek meenemen. 100 nummers is echt te weinig.
20 a 30 per uur. Dat is al gemiddeld 125 nummers bij 5 uur.
Daarna ken ik het genre niet van het feest.
Is het een allround feest, dan is het vaak, hoe meer nummers hoe beter. Je weet maar nooit hoe het publiek reageert. Soms zijn dan 500 nummers nog te weinig. Niet dat je ze allemaal nodig hebt, maar je weet niet welke kant het uit gaat.
Is het een house-feest: Dan zou ik voor 5 uur een nummertje of 300 meenemen.

Draaien jullie wel is dezelfde track (een track die bijv. altijd aanslaat zoals levels ofzo).. bijv. begin van de avond en wat later op het einde?
Antwoord:
Zelfde track is geen probleem, maar zorg wel dat er een behoorlijke ?tijd tussen zit.
Op een regeliere dj avond waar meerdere dj's draaien, gebeurt het wel vaket dat het zelfde nummer in een set zit. Maar denk bv aan andere uitvoeringen van een nummer. Klinkt net even anders.

Je hebt altijd een grote collectie nodig om de plank niet mis te slaan. Niet elk publiek is hetzelfde en houd van jouw muziek. ?Behalve als je natuurlijk een big man bent, dan komen ze voor jou muziek.?

Succes alvast

User edit by Rusafli on 04-01-2012 @ 20:03:04 (1%)
DJADMIN    posted on 04-01-2012 20:12

Goed voorbereiden, genoeg tracks per genre meenemen

Jazeker..in mijn stijl kan dat...het eerste uur tijdens het inmixen, als er praktisch geen bezoekers zijn draai ik soms wel eens tracks die ik later ook nog eens doe

En hoeveel tracks speel je dan ongeveer op zo'n avond?

Rond de 100?

20 per uur ? Ik denk dat ik wel 30 a 40 nummers per uur draai, zeker tussen 12 en 2 bij ons

Ik neem aan dat je sommige nummers wat langer aan laat staan voordat je een ander nummer inmixt anders moet je echt een grote muziekcollectie hebben toch?

ligt aan of een nummer snel gaat vervelen...levels mag je best 4 minuten op laten staan, terwijl je bij sommige nummers echt na anderhalve minuut moet kappen...

CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Decepticon    posted on 04-01-2012 22:01
Denk dan DJADMIN idd wel aardig antwoord heeft gegeven op je vragen qua hoe ik het zou aanpakken bij een dergelijk, lange set
Californication    posted on 04-01-2012 23:21
@DJADMIN

Is snel wisselen van nummers en een nummer niet langer dan 1 minuut aanlaten ook niet een kwestie van de stijl van de dj?

Ik heb zelf wel is als ik normaal uitga dat ik een lekker plaat hoor en dat die binnen een minuut al weer weg is.. dan denk ik damn nu al en dan draait er weer een kut nummer ofzo..

Sommige djs draaien echt snel achter elkaar en andere weer minder.

Ik heb aardig veel nummers waar je echt moet wachten tot het einde of eind/middenstuk voordat je een ander nummer in kunt mixen omdat het anders niet lekker klinkt. Bijv. nummers met zang.

@Rusalfi

Als je van te voren al weet wat je doelgroep is van de tent en welke soort muziek altijd aanslaat kun je je set ook al aanpassen Winking my eye

Maar het is altijd handig om wat verschillende stijlen achter de hand te hebben lijkt mij

User edit by Californication on 04-01-2012 @ 23:24:15 (37%)
TripleSpin    posted on 04-01-2012 23:30
Ligt er maar net aan hoe je je nummers aan elkaar plakt. Je kan zo mixen dat je uit kan mixen als de break van het ingemixte nummer komt. Moet je wel retesnel zijn met beatmatchen en zo. Ik werk daarom altijd zelf met 3 of 4 cd-spelers.?

En qua nummers te kort of te langzaam draaien, dat moet je gewoon 'voelen'. Ik kijk altijd wat het beste aanslaat. Als je elke week draait weet op een gegeven moment wel welke nummers lang en welke kort gedraaid kunnen worden.

En dan nog even over de hoeveelheid muziek. Ik heb echt asociaal veel muziek bij. Ik heb zelf 2x udg cd-wallet 280 bijna vol bij. Van de meest ronduit *** muziek tot de lekkerste opzwepende hardstyle platen. En dan tussen de 10 en 20 nummers per cd. Is als '1-stijl' dj niet nodig natuurlijk, maar als allround wel een must. Grijp je nooit mis bij een verzoekje.
We don't live in your shadow, but we grow in your shade
Snoey    posted on 05-01-2012 03:03
Kijk gewoon bij 4 a 5 andere allround djs af hoe zij het doen.?

Toen ik begon met draaien in een discotheek (16 jaar), draaide ik alleen trance en dat werkt niet.
Dus heb bij alle resident dj's gestaan met een kladblok en heb alle leuke nummers opgeschreven.
Vervolgens bij de concurrenten het zelfde gedaan en daarnaast 200 euro verzamel cd's gekocht.

Zo had ik van alle dj's het beste en barst sinds dien (met tegenwoordig eigen bootlegs remixes en heel veel exclusieve tracks elk weekend het feest los.

Maar onthoudt met afkijken kan je een eindje komen, maar passie creatieviteit en talent zorgt dat je beter kan zijn dan slechts een kopie!
www.soundcloud.com/ten-hooven
Winston    posted on 06-01-2012 02:44
1 member likes this  
....

Ook niet vergeten om een speciaal lang nummer mee te brengen voor wanneer je moet plassen. En natuurlijk het flesje / de jam potje(s) ook niet.?Cool
Tic Toc
Decepticon    posted on 07-01-2012 01:43
Idd is de stijl hoe een DJ draait verschillend. Ik houd meestal ook niet van dat hele snelle draaien...hoor je een leuke plaat, hop, weg is ie alweer! Zwaar K! Maar als je echt even gaat knallen (hitjes draaien) dan is snel mixen wel weer leuk om te doen. Maar mocht je een setje techhouse draaien, laat die nummers dan ook leeeekker lang draaien (ze zijn niet voor niets een minuut of 7 per plaat) Je kunt dus even een moment echt flink vlammen (uurtje knallen) als het erg druk is, maar gewoon lekker met wat onbekendere house relaxed 10 a 12 plaatjes een beginuurtje vullen.
Ywe    posted on 07-01-2012 08:42
1 member likes this  ik ben ook een snelle mixert, vaak vind ik het saai als een nummer 'lang' duurt Happy, laughing
Vivado    posted on 07-01-2012 09:13
Ik doe het een beetje op gevoel. Een plaat kan je best 2x per avond draaien, moet het wel een plaat zijn waar het publiek helemaal los op gaat! Voorderest langzaam of snel mixen? hangt ook van het nummer af. Bekende tracks laat ik gewoon wat langer lopen dan onbekendere tracks (lijkt me dat bijna iedereen dit wel doet) die ik meestal na een build up over mix!

Gerdo    posted on 07-01-2012 10:34
Wat al eerder gezegd is, in het begin van de avond letten mensen niet zo op de muziek, ze praten. Maar let wel of het publiek ergens op reageert, dan kun je daar op in spelen.
Zorg ervoor dat je genoeg afwisselende muziek bij je hebt, vergeet niet wat nummers uit te zoeken om de vrouwen aan het dansen te krijgen en te houden!
succes!
FloRise    posted on 07-01-2012 12:52
als je goed kunt mixen en er vertrouwen in heb kun je een lange mix maken van 2 of 3 nummers voor 10min lang, op een manier dat het niet saai word en hard knalt. maar voor 5 uur heb je een groot aantal nummers noodig. ik heb wel eens 9 a 10 uur gestaan. ?draai nummer niet meerdere keren. maar je kunt ze wel meerdere keren voor een beat gebruiken of voor vocals.
en als je 5 uur draait doe je de eerste 2 uur lekker commercieel(wat k haat maarja moet wel) dan 1 uur commercieel afwisselen met wat goede house of techno. dan 1 uur uur techno/house en dan ga je richting de happyhardcore/ en de commerciele hardstyle plaatjes die veel wel kennen...

veel succes

keep up the good work,

Flo-Rise
rodfunk    posted on 09-01-2012 17:57
Ik draai geregeld van 22.00 tot 6.00-7.00 en dan ben je wel verplicht sommige nummers een aantal keer te draaien. Hoort er allemaal bij, man.?
Serato meldt dat ik tijdens mijn laatste 6u+ set meer dan 275 tracks heb afgespeeld. (gewoon om je een idee te geven)
Maar het moet allemaal wat vanzelf gaan.?
Vooral niet teveel zorgen maken. Als je specifieke vragen hebt, voel je vrij om ze hier te delen Smile
www.twitter.com/rodfunk www.soundcloud.com/rodfunk
qntr0l    posted on 09-01-2012 19:59
Poster: Snoey
Kijk gewoon bij 4 a 5 andere allround djs af hoe zij het doen.?

Toen ik begon met draaien in een discotheek (16 jaar), draaide ik alleen trance en dat werkt niet.
Dus heb bij alle resident dj's gestaan met een kladblok en heb alle leuke nummers opgeschreven.
Vervolgens bij de concurrenten het zelfde gedaan en daarnaast 200 euro verzamel cd's gekocht.

Zo had ik van alle dj's het beste en barst sinds dien (met tegenwoordig eigen bootlegs remixes en heel veel exclusieve tracks elk weekend het feest los.

Maar onthoudt met afkijken kan je een eindje komen, maar passie creatieviteit en talent zorgt dat je beter kan zijn dan slechts een kopie!

Wat hij zegt.

Lang niet gezien op DJR Snoey. Druk druk?
ArTy    posted on 10-01-2012 09:46
Ik heb zelf wel een beetjemoeite om te blijven varieren. Ik draai bijna elke week in dezelfde tent en merk toch dat ik steeds weer naar dezelfde nummers grijp. Iemand enige tips om meer te vernieuwen elke week (draai zoon 5 a 6 uur per avond). Nu weet ik dat bijvoorbeeld Thomaszos bijna elke dag in dezelfte tent draait en ik vraag me af hoe je dan vernieuwend en verassend blijft?
Yorick    posted on 10-01-2012 09:49
Poster: ArTy
Ik heb zelf wel een beetjemoeite om te blijven varieren. Ik draai bijna elke week in dezelfde tent en merk toch dat ik steeds weer naar dezelfde nummers grijp. Iemand enige tips om meer te vernieuwen elke week (draai zoon 5 a 6 uur per avond). Nu weet ik dat bijvoorbeeld Thomaszos bijna elke dag in dezelfte tent draait en ik vraag me af hoe je dan vernieuwend en verassend blijft?

Door ervaring, vrienden die muziek geven en krijgen, contacten, etc!
DjVictorF    posted on 10-01-2012 13:53
Ik vind zelf 2 keer hetzelfde nummer op een avond horen nogal vervelend.. Echter moest ik afgelopen vrijdag samen met Roov wel 3 keer hetzelfde nummer afspelen op een avond omdat iedereen het helemaal geweldig vond.. (Ik zou nooit een nummer nog 1 of zelfs 2 keer draaien tenzij de vraag echt heel groot is naar dat nummer).
Verder nog nooit gekeken naar hoeveel nummers ik op een avond draai.. Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, haha.
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Sandr    posted on 10-01-2012 14:33
Poster: ArTy

Ook een kwestie van jezelf er toe zetten. Je kent de tent en het publiek, dus je weet welke nummers het goed doen. Vanzelfsprekend neig je naar die nummers en draai je ze, het wordt dan vrij snel voorspelbaar en niet echt vernieuwend nee. Je moet je zelf ertoe zetten te gaan varieren, je zal zien dat een hoop andere nummers het ook goed doen en waarmee je de avond makkelijk kan vullen...

Ook een gast DJ uitnodigen kan verhelderend zijn, iemand die de tent niet kent zal misschien met hele andere platen komen die jij zelf nooit gedraaid zou hebben maar die wel blijken aan te slaan...
Play that funky music white boy....

67 Users online: 12 Guests (55 Unknown)
Pages generated today : 13.142
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.252.766