Eerste keer draaien.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Blackaround    posted on 30-12-2011 19:33
Jow,
Ik heb bevestigd.
10 Februari is mijn eerste fuif.
250-300 man ongeveer.

Zal waarsschijnlijk van 10 tot 11 draaien, of van 11 tot 12.
ik denk 10 tot 11.
Denk wel dat dit niet zo'n slecht uur is, iedereen komt ten laatste om 10u toe op zo'n fuif.

Nu heb ik een vraag over mijn muziek.
Ik ga mijn set thuis voorbereiden.
Tracklist thuis opmaken en dan op papiertje Track1: oazoeoaze dan zo track2. dat ik niet mijn nummers daar
terplekke moet zoeken.

Ik heb hier tracks van artistic raw bootleg, via soundcloud mogen downloaden.
Mag ik hier mee draaien? of moet ik dan de orginele versie hebben kunnen tonen?

Ik ga elk liedje kopen op itunes, en dan die bon afprinten en in mapje meenemen.

grtz

edit: Ik heb geen dj licensie en ik ga met cd's draaien.
User edit by Blackaround on 30-12-2011 @ 19:43:35 (9%)

What do you think about Eerste keer draaien. ??

Vote :   
Bonchanoize    posted on 30-12-2011 19:55
De kans dat je controle krijgt is miniem hoor, en als artistic raw die bootlegs zelf heeft aangeboden, denk ik wel dat je die mag draaien
Let the magic begin
MichaelMiller    posted on 30-12-2011 20:24
Kopen is hier alleen puur voor de kwaliteit. Inderdaad, kans op controle is miniem. Bootlegs mag je gewoon gebruiken, zolang je ze (aangeboden) krijgt van de maker. En niet alles voorbereiden, echt niet. Als je een uur draait en je maakt lijstje van 20 nummers achter elkaar, zal het wel een 'makkelijk' avondje worden, maar je moet inspelen op het publiek. Als jij nou 4 dubstep tracks in die lijst van 20 hebt zitten, omdat jij dat zo vet vindt, en je draait daar Skrillex zijn remix van Cinema, en iedereen vindt het verschrikkelijk en staat helemaal zo van.. Uhmm, wat een muziek zeg.., dan moet jij dat opmerken en gaan improviseren; 'Ok, geen dubstep meer, en nu; Terugvallen op top40, sloeg net goed aan, of commerci?le house proberen?'. Snap je? Het is niet dat je nu geboekt wordt om jouw muziek, jouw stijl.. Jou als DJ, dus het is sowieso puur voor het publiek draaien. Ik wens je echt enorm veel succes, maar vooral plezier! Ik heb er vertrouwen in. Cool
www.facebook.com/michaelmillerofficial
DJ_OB    posted on 30-12-2011 20:29
Ik sluit me aan bij Mickey-V, behalve het feit dat muziek kopen puur voor kwaliteit is. Er is altijd een kans op controle en verder is het gewoon netjes artiesten te supporten.

Top dus dat je vanaf het begin alles legaal wilt doen (y)
MichaelMiller    posted on 30-12-2011 20:35
DJ_OB; Voor DIE BOEKING puur voor kwaliteit. Kom op, denk je echt dat op zo'n fuif er wordt gecontroleerd? Ofja, weet niet hoe het in Belgi? zit btw. Supporten van artiesten inderdaad ook, ja, vergeten te vermelden.
DJ_OB    posted on 30-12-2011 22:04
Dan heb ik je post verkeerd?ge?nterpreteerd.?

Dacht dat je, aangezien je uit Nederland komt en de topicstarter uit Belgie met 'Kopen is hier alleen puur voor de kwaliteit' bedoelde dat in Nederland DJ's alleen maar betalen voor nummers voor de kwaliteit.

Dat is dus de rede dat ik dacht dat dat jouw standpunt was Winking my eye

En de kans is inderdaad bijna nul. Maar dan blijf ik nog steeds bij het standpunt, net als de topicstarter dat de tracks het best gekocht kunnen.
MichaelMiller    posted on 30-12-2011 22:16
Haha, ja, verkeerde interpretatie dan..Winking my eye Kan gebeuren, maar dit was/is dus echt niet mijn gedachte ofzo.
Kopen is inderdaad het beste, maar quote van de TS;
'Ik ga elk liedje kopen op itunes, en dan die bon afprinten en in mapje meenemen.'
Dit doe je volgens mij uit de gedachte dat je waarschijnlijk gecontroleerd wordt.

Maarrrr, daar heb ik totaal geen problemen mee hoor, alleen belangrijkste gedeelte uit mijn post is vooral dat hij niet een hele playlist moet maken van; Eerst dit nummer, dan deze, daarna die... Hoop dat hij mij begrijpt en dat aanpast. Ieder zijn eigen manier natuurlijk, don't get me wrong, maar je avond (en die van de?'crowd')?is denk ik veel geslaagder als je dat niet zou doen en gewoon improviseert op die fuif. Want?in deze situatie 'moet' je echt precies draaien puur voor het publiek.?Steve Angello ook, maar hij wordt?geboekt om?hem, om?hoe?hij draait/wie hij is.??
Heb het gevoel dat dit vast ook verkeerd ge?nterpreteerd wordt, maar bij reacties zal ik er nog wat dieper op ingaan als het niet duidelijk genoeg is.
Tekhead    posted on 31-12-2011 02:58
Vergeet die lijstjes gewoon, dat is allemaal verloren werk, in de praktijk werkt dat niet, en dan pas ga je jezelf zenuwachtig maken. Het is gelijk Mikeyy ook zegt, als je na enkele platen merkt dat het publiek andere platen wil dan moet je snel kunnen switchen, en daar lijk je mij niet echt klaar voor als je met lijstjes gaat werken. order je muziek, volgens stijl en release jaar, zo kan je snel overschakelen, en als dit dan moet gebeuren met een mindere beatmatch overgang, So What ! Zolang het publiek zich vermaakt, heb je het goed gedaan ! ?Vermaak je publiek, maar vermaak ook jezelf !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Cyberstorm    posted on 31-12-2011 14:24
Lijstjes op voorhand maken is idd te vermijden. Wat ik wel een goede tip vind (wat ik zelf meestal doe) is opzoeken met welk nummer ik ga beginnen. Gezien je overneemt van een dj die voor je draaide is het goed om opgemerkt te worden door een creatieve, opvallende?nummerkeuze. Heel veel dj's beginnen ook met een geheimzinnige vocal om een bepaalde sfeer op te wekken en gooien er dan een bommetje in a la Black eyed peas - I gotta feeling ofzo
http://www.allsound.be
MichaelMiller    posted on 31-12-2011 14:26
Goed, bijzonder 1e nummer is wel aan te raden, ja. Maar dat overnemen.... Beginnende DJ's draaien meestal als 1e ergens, dus?dan heb je dat probleem niet. Ook niet als je zelf heel de avond draait natuurlijk.
Blackaround    posted on 01-01-2012 18:23
Ik dacht eraan om ongeveer 40 liedjes aan te kopen?

Hoeveel liedjes draai je ongeveer?

Ik draai comerciele electro.. club..

En ik denk eraan om de laatste 10 minuten aftesluiten met drum and bass.
Is dat een goed idee?
MichaelMiller    posted on 01-01-2012 18:33
Je kan D&B meenemen. Probeer eens een nummer uit als Rusko - Everyday (Netsky). Werkt dat goed, ga er verder mee.?
Wat is gemiddelde leeftijd? Je kan best?house draaien voor 13 jarige zelfs, want die voelen zich dan ouder en cooler. Ik denk dat zelfs beter werkt dan al die verschrikkelijke nummers als disco pogo (draai ik zelf never nooit).?

Met stijlen kan je in blokken draaien. 20 minuten electro, 20 minuten D&B. Het werkt ook niet om na elke track een andere stijl te doen. Dan haal je de 'flow' in je set weg.

Sommige dingen doen het altijd goed.?Voor een 'fuif',?hoef je niet alleen maar house te draaien. Ik denk dat het leuk is om de laatste?minuten af te sluiten met een nummer als Liquido - Narcotic. Zoek?'m maar op.?
Die werkt zeker. Veel kennen 'm, maar niet van naam.??
Blackaround    posted on 01-01-2012 18:41
Ik dacht eraan om laatste 3 tracks drum and bass en dubstep te draaien.
En ik denk er aan om af te sluiten met Lego House (Subscape Remix).

Moet ik dan gewoon 30 knallers branden?
En dan ter plekke uitkiezen welke ik wil draaien?

Ik heb allemaal nummers die zoizo aanslaan op publiek..
Meeste heb ik zelf gehoord en iedereen ging los..

btw, hoe weet je eig als je aan je uur zit?
Staat er een timer ofzo?

edit: leeftijd zal rond de 15-18-20 jaar zijn..
Hier word er niet eens gecontroleerd of ze 16 zijn :d

User edit by Blackaround on 01-01-2012 @ 18:43:28 (25%)
Estacy    posted on 01-01-2012 19:01
alleen knallers absoluut niet. je moet de avond zien als een gebergte, met pieken en dalen. 1 of 2 knallers en dan iets rustigers. niet te rustig, maar niet van die gigantische beukplaten waar iedereen op kapot gaat de hele avond, af en toe iets rustigers. verdient de bar ook meer, eigenaar ook blij.?

Ik zou wel een paar nummers opschrijven op een briefje en meenemen voor als je begint, je zal goed nerveus zijn en zo'n briefje helpt dan heel erg omdat je dan meteen weet wat je kan draaien.

hoe je weet dat je aan je uur zit? als de volgende DJ zegt dat ie wil beginnen

Gooi overigens niet alle knallers erin, laat wat over voor de andere DJ's. niks zo erg als nummers 2x horen
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 01-01-2012 @ 19:02:57 (19%)
Blackaround    posted on 01-01-2012 19:08
Idd, maar als ik nu een uur en 10 aan het draaien ben. en heb geen nummers meer op reserve? wat dan?

En op dat briefje .. staan dan gewoon de volgorde van de tracks?

En btw, gistere met newyear party hier bij ons.. 800 man.

Wel 5 keer epic gehoord.. 5 keer i follow rivers..en nog paar nummers. het ging er over :D

en ik was ook van plan om wat een deftige opbouw in de set te steken.

User edit by Blackaround on 01-01-2012 @ 19:36:53 (23%)
Ywe    posted on 01-01-2012 22:26
Nee niet je hele set compleet voorbereiden, maar je kan nummers opschrijven die je absoluut niet vergeten. Elke keer gebeurt het dat ik lekker plaat heb die ik niet gebruikt heb. Dus die staat voortaan in een map 'NIET VERGETEN'

Als je een warm up set draait (dus als eerst) is het juist niet de bedoeling dat je alle klappers draait.
Blackaround    posted on 02-01-2012 10:47
Ik draai als 2de of 3de..
van 10 tot 11 of van 11 tot 12.

Als ik 40 nummers aankoop is dit meer als genoeg?

Hoeveel draai je max in een uur?
Henri_D    posted on 02-01-2012 11:05
Zou me persoonlijk niet 'veilig' voelen met slechts 40 nummers bij me. Heb graag verschillende gengres toch mee op een fuif en ook wat keuzevrijheid op avond zelf. Als je dj voor je al verschillende van jou 'knallers' hoort draaien moet je toch genoeg hebben voor zelf je set wat anders te gaan opbouwen. Ook omdat ik met traktor timecoded draai hoofdzakelijk is het vrij makkelijk om grote collectie mee te nemen. Backup is 1 cd map. ?

Je zult wel geen 40nr's in een uur gaan draaien, dus op dat vlak zul je voldoende muziek hebben, maar toch wat beperkt zijn in creativiteit op het moment zelf. Dus voor nu een eerste keer moet het wel doenbaar zijn, en gewoon wat ze je betalen terug gebruiken voor extra muziek aan te kopen.

btw: over algemeen laat ik nr zo'n 3-4 min spelen denk ik, dus reken op max 25tracks in een uur die je gaat spelen en je zit wel goed.
User edit by Henri_D on 02-01-2012 @ 11:07:16 (19%)
vanilladj    posted on 02-01-2012 17:22
Voor een uurtje draaien kan je prima je set voorbereiden hoor Winking my eye
Alleen dan plaats ik mijn comment wel in het verkeerde topic genaamd 'eerste keer draaien'
Was voorheen: Nils7
Blackaround    posted on 02-01-2012 17:53
ik ga enkel laatste 3 tracks naar dub of drum and bass..
Voor derest ga ik gewoon comerciele club draaien..

Hoe bereid ik dan het beste voor?

Heb nu zo'n 45 nummers die ik goed vind alemaal op cd gebrand..
en daar draai ik vanaf nu mee..
MichaelMiller    posted on 02-01-2012 17:58
45 op 1 CD? Audio of data?
Yorick    posted on 02-01-2012 18:07
Poster: Blackaround
ik ga enkel laatste 3 tracks naar dub of drum and bass..
Voor derest ga ik gewoon comerciele club draaien..

Hoe bereid ik dan het beste voor?

Heb nu zo'n 45 nummers die ik goed vind alemaal op cd gebrand..
en daar draai ik vanaf nu mee..

Had ook keer audio cd gemaakt en werd duidelijk aangegeven dat er cdj1000mk3 stonden.
Op de avond zelf stonden er cdj1000mk2 bleek dat de mk3's in reparatie waren.
Maar gewoon audio cd's met 10 tracks. Werkt ten eerste fijner, je lijkt actiever ipv nummers door drukker/starten, meer overzicht, je kan stylen/artiesten of wat je fijn vind samen stellen.
Californication    posted on 02-01-2012 18:26
Zijn je tracks wel allemaal 320kbps? Of iig rond de 320?

Blackaround    posted on 02-01-2012 19:05
Ik brand gewoon een cd vol.. dan volgende cd..
en ik brand enkel nummers met 320 kbs
User edit by Blackaround on 02-01-2012 @ 19:09:06 (83%)
Yorick    posted on 02-01-2012 20:30
Poster: Californication
Zijn je tracks wel allemaal 320kbps? Of iig rond de 320?

dat haalt niet zo veel uit hoor, geluid is in 9/10 horeca zaken toch niet ''perfect''
vatogonzalez    posted on 23-01-2012 02:49
'Geen DJ Licentie', ai. Nu moeten we je wel aan gaan geven bij het Ministry voor Geluid.. Winking my eye. Mijn tip is; maak een standaard playlist die je uit je hoofd kent en al een paar keer hebt gedraaid. Zorg dat je set zelfs iets langer is uit voorzorg. Daarnaast moet je gewoon nog je 'normale' CDmap meenemen zodat je altijd van je voorbereidde set kunt afwijken en op het publiek kunt inspelen. 'Preparation is key', op het moment dat je jezelf in een onzekere situatie begeeft.

Verder gewoon audio CD's maken, ik brandde er altijd zo'n 10-14 tracks per CD. Gewoon omdat die dan wel vol zit als je extended mixen heb. Voor de rest maakt 't geen moer uit hoeveel je er op CD gooit. Ik neem aan dat je kunst van het CD'tjes fikken inmiddels wel onder de knie hebt.

Een veel belangrijker punt is de monitoring/mixer. Dat kan namelijk echt roet in je eten gooien. Ik gebruik zelf in-ear monitors en daarvoor draaide ik met gesloten koptelefoon (dat ie heel de set niet af gaat), de reden voor deze tactiek is dat bij 9 van de 10 tenten de monitors echt een drama zijn. Zeker als je net begint dat heeft de omgeving waarin je draait zoveel invloed op je set. Als je met een andere mixer staat dan je gewend bent dan kost dat je 'n hoop extra concentratie en als de monitoring bagger is dan is het helemaal moeilijk om alles goed te horen. Mijn advies is, leer jezelf met gesloten koptelefoon draaien. Dan klinkt 't altijd het zelfde waar je ook staat. Scheelt je ongeveer 3 hartverzakkingen en een zenuwinzinking op het podium.

Maar goed; buiten alles. Maak er een feestje van! Maak ook niet de beginnersfout om uit bewijzingsdrang je zo hard wil shinen dat je voor een halflege zaal als indraai setje 'Levels' en 'Epic' draait om vervolgens over te gaan op Knife Party. De DJ's na je, de organisator en het publiek zullen je dat niet in dank afnemen Winking my eye.
Dirty House / Crowd Control

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

64 Users online: 24 Guests (40 Unknown)
Pages generated today : 14.699
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.724.396