Pfoei.... tot half 4 gisteren in de weer geweest... hehehe, het is zo moeilijk om te stoppen als je d'r mee bezig bent....
Tja, wat moet ik zeggen, het lijkt erop dat alles wat in de mixer zou moeten zitten er ook daadwerkelijk in zit... Het is met recht een broertje van de DJM-1000.
GeluidGeluid is dik in order, zoals al verwacht lijkt dit erg op het geluid uit de DJM 1000, niet vreemd ook, want de DJM 800 maakt gebruik van dezelfde 32-bits DPS die ook in de DJM 1000 zit (en ook in de DJM-400 trouwens)... Oversturen, tja uiteindelijk kune je iedere mixer over de zeik helpen, ook de DJM-800 maar dan staan al je pots open en alle faders tegen het dak.... Wie zo draait zou eigenlijk opgesloten moeten worden voor een jaar of 50
EQ en FadersEQ is gelijk aan die van de DJM-1000, ook dezelfde knoppen, werkt erg soepel. De faders zijn net zo lang als die op de 600, maar voelen aan als degene van de DJM-1000. Het gevoel is heel anders dan die van de 600, meer weerstand en de curves zijn in 3 stappen instelbaar. Ook de Cross Fader curve kun je in 3 stappen instellen... Mijn voorkeur : middelste standje voor de kanaal faders en de scherpste curve voor de crossfader. (ook daar heb ik gisteren iemand coole dingen mee zien doen)
DisplayLang leve Dot Matrix displays, dat is echt een fikse eye-catcher. Door gebruik te maken van grote heldere letters kun je direct de stand van de effect sectie inschatten, het effect is genoemd, het kanaal waar het effect op staat licht duidelijk op.
Beat EffectenZoals verwacht werken deze precies zoals het zou moeten : eerste kies je en effect, dan de plaats waar je het effect wilt gebruiken (CH1~4, CFA, CFB, mic of master). Met de grotere Beat < en > knoppen onder de display spring je soepel naar de juiste maat.
Met Reverse Delay en de Reverse op de CDJ's kun je toffe dingen doen. Dat de Roll en Reverse Roll de plaats van de sampler innemen is geen probleem. De sampler gebruikte ik toch vaak voor loops en dat kan perfect met de Roll...
FILTERSJa, dit is de grote vernieuwende factor voor de djm8000, en tegelijkertijd ook het meest verslavende ding op de DJM. Wel even wennen dat een heel klein beetje draaien al duidelijk hoorbaar effect heeft.
Sweep (bandpassfilter) en de Filter (LPF, HPF) zijn lekker en geven bizare resultaten als je naast je volume via de faders ook nog de kanalen met frequenties door elkaar kunt mixen trekt echt een mooie trukendoos open....
De (Bit) Crusher moet je gebruiken op de momenten dat het goed past... vooral het opbouwen van een climax kun je hier erg mee versterken. Als je de Crusher linksom draait, wordt het geluid ge-crushed. Draai je rechtsom dan combineerd de DJM de Bitcrusher met een LFO....
Harmonic mix is een effect dat ik nu nog niet zo veel zou gebruiken, naar beneden pitchen werkt te gek. Omhoog pitchen hoor je in sommige gevallen ietsje duidelijker....
Overall :wow....
Ik zal kijken of ik nog een filmpje van de DJM-800 in elkaar kan draaien om de features en de effecten iets duidelijker te laten horen. Maar ik weet niet hoe lang ik daar nog mee bezig ben,... kom best nog wel eens een weekje oid duren.... Zoiets in elkaar zetten is veel werk....