Poster: Dolivieira
Er zijn mensen die het nooit zullen leren omdat ze totaal geen ritme gevoel hebben. Was pas nog een documenaire over op Nederland 2 Labyrint. Maar ik wil je niet bang maken. Want als je dat hebt zal je ook in Traktor niet horen wanneer je een plaat moet instarten. Maar om terug te komen op Beatmachen op gevoel: Oefenen, Oefenen en nog Oefenen.
Heb je geen vrienden die CDJs hebben staan. Maak niet uit welke als het maar CDJ800, CDJ850, CDJ900, CDJ1000 of CDJ2000 zijn ze werken kwa draaien hetzelfde.
Heb nu sowieso al Synch uit in Traktor, anders is het cheaten.. Ik zet nu gewoon de bmp op het zelfde getal en daarna moet ik hem nog wat bij sliden. Tot nu toe lijkt dat wel redelijk te lukken. Denk ook doordat ik mn nummers gewoon door en door ken.
Poster: MarcoMartinez
Zijn er geen leden hier uit R-dam waar je even kan oefenen?
Ik woon zelf in Tilburg dus dat is wat ver voor je.
Even nog een tip over het beatmatchen,voor als je 1 muziek stijl draait.
Zet de 1e speler op precies 128 ,129 of 130 bmp etc etc ( dus ook op decimalen) waarop je wil draaien.
Zet vervolgens met de pitch van de 2e speler hem op precies het zelfde bpm (ook weer op decimalen)
Ik neem aan dat je que point of hotques goed op de beat staan en dat je weet wanneer je het andere nummer moet instarten??
Nu is het slechts een kwestie van precies op tijd het 2e nummer instarten, loopt deze nu iets te snel ,bv omdat je wat te snel hebt ingestart dan kan je dmv het jogwheel hem even wat bijsturen door hem wat af te remmen,dit geld ook voor als je net iets te laat was ook dan kan je hem een zetje geven door wat sneller te gaan(de gevoeligheid van het jowwheel kan je op de cdj2000 instellen naar je eigen wens).
Doe dit soort handelingen altijd met de fader dicht en als je de fader al open hebt doe dit dan eerst met de bas helemaal dicht,op deze manier hoor je het bijsturen niet.
Als je nog niet aan de spelers gewend bent maakt dan ook geen overgangen van 1,5 minuut maar probeer eerst korte overgangen van 30 seconden (in dit tijdbestek loopt hij er meestal ook niet uit als je de bpm op beide spelers gelijk hebt staan).
Verder raad ik je aan om een cursus te doen of zelf spelers aan te schaffen en veel te oefenen.
Omdat de cdj2000 erg duur is (voor een beginner) kan je ook andere types aanschaffen die het zelfde werken bv
cdj 850 of cdj 900 (ik heb zelf de cdj850).
Het is door iedereen te leren met gevoel voor ritme en het keyword is oefenen oefenen oefenen.
ps probeer niet te oefenen bij het cafe of club zelf dit komt niet over,ga dan oefenen bij een zaak die die dingen verkoopt of huur een setje als je het graag wil leren.?
Succes
Gr.
Marco
Ik heb mn hotcues op de plekken waar ze moeten zijn ja, gaat eigenlijk heel makkelijk met Rekordbox ook je loops. En voel meestal wel aan waar ik de overgang wil laten doen.
Maar wat ik me dus nog afvraag is, ik heb sommige overgangen in een set die ik bijv. wil doen waar je de bass niet op low kunt zetten omdat de overgang dan helemaal anders wordt.
Op dit moment kun je hem dan toch niet bijsturen met je jog. Anders hoor je het toch teveel?
Kun je dan niet gewoon van te voren luisteren door de headphones en hem ergens vroeg in het nummer al gelijk zetten zodat je op het moment van overgang alleen maar hoef in te faden?
Ergens oefenen is ?zeker wel handig, is er niet iemand die cdjs heeft waar ik op kan oefenen tegen een vergoeding?