Voor het eerst draaien. Pioneer CDJ2000 (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Californication    posted on 26-12-2011 22:42
Hey gasten,

Ik moet dus binnenkort voor het eerst draaien. Tot nu toe draai ik gewoon op mn laptopje met speakers en controller. (Traktor).

En nu moet ik dus gaan draaien op CDJ2000 voor het eerst.

Nu heb ik al wat handleidingen gelezen, reviews, tutorials e.d.

Maar hoeveel verschilt dit nou. Is dit makkelijk onder de knie te krijgen?

En dan nog een vraag over het beatmatchen met CDJs. Hoe makkelijk gaat dit?? is het een kwestie van met de pitch bpm aanpassen naar het lied?

Als ik zo die tutorials zie dan denk ik wel dat je na wat oefenen er redelijk mee kan draaien.

Ik ben alleen bang dat het straks echt een stuk moeilijker is dan wat ik nu doe.

Smile
User edit by Californication on 26-12-2011 @ 22:45:24 (43%)

What do you think about Voor het eerst draaien. Pioneer CDJ2000 ??

Vote :   

hoppie    posted on 26-12-2011 23:00
Je kan cdj 2000 ook midimappen, en beatmatchen krijg je absoluut niet zomaar onder de knie, dan zou ik als ik jou was eigen laptop + controler mee nemen
Question everything
Californication    posted on 26-12-2011 23:04
Poster: hoppie
Je kan cdj 2000 ook midimappen, en beatmatchen krijg je absoluut niet zomaar onder de knie, dan zou ik als ik jou was eigen laptop + controler mee nemen

Het probleem is dat het in een club/cafe is en daar hebben ze die cdj2000 staan. Ze willen dus dat je op die dingen draait..

Misschien iets van een workshop nemen ofzo om te leren werken met CDJs?

Met traktor beatmatchen kan je eigenlijk geen beatmatchen noemen, dat is gewoon synch aanzetten en hij staat goed. Daar leer je ook niets van :P
User edit by Californication on 26-12-2011 @ 23:05:47 (38%)
Estacy    posted on 26-12-2011 23:07
Beatmatchen ga je niet meer onder de knie krijgen, en CDJs hebben geen sync. daar zit dus een enorm probleem. spreek gewoon af dat je je laptop en controller meeneemt, want t is kort dag om nog met CDJS te leren werken
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Danielvb    posted on 26-12-2011 23:08
Als je de muziek door rekordbox krijg je de bpm op ??n decimaal nauwkeurig. Dat is bijna genoeg om op te beatmatchen(evt. wat bij te pitchen met jog). Zorg wel dat de bpm juist in rekordbox staat.
Het belangrijkste is dat jij ze synced krijgt. Dus door aan de jog te draaien of pitch te verplaatsen. Daar zou ik dus op oefenen. Dat je met je controller, bpm goed zet. (of 2 nummers van zelfde bpm). Vervolgens gewoon proberen hem op het juiste moment in te starten waardoor die meteen in sync loopt.

Succes!
Californication    posted on 26-12-2011 23:22
Poster: Danielvb
Als je de muziek door rekordbox krijg je de bpm op ??n decimaal nauwkeurig. Dat is bijna genoeg om op te beatmatchen(evt. wat bij te pitchen met jog). Zorg wel dat de bpm juist in rekordbox staat.
Het belangrijkste is dat jij ze synced krijgt. Dus door aan de jog te draaien of pitch te verplaatsen. Daar zou ik dus op oefenen. Dat je met je controller, bpm goed zet. (of 2 nummers van zelfde bpm). Vervolgens gewoon proberen hem op het juiste moment in te starten waardoor die meteen in sync loopt.

Succes!

Ik heb het programmatje rekordbox ja. Als ik mijn muziekcollectie daar door heen haal zie ik de BPM. Hij analyzed het dus.

Maar ik snap even niet hoe mij dit gaat helpen. Er staat dan op de display van de cdjs de bpm, en dan gewoon het andere nummer op dezelfde bpm zetten met de pitch? Luisteren door de headphones of het gelijk gaat..

En hij zet de BPM toch automatisch goed in Rekordbox?

Hmmm denk idd dat ik wat meer tijd moet steken in het oefenen. Maar afzeggen dan en zeggen dat ik nog even wil oefenen voordat ik mn set doe..

Maar de vraag is dus hoe leer je dan op die dingen draaien, want ze zijn peperduur, en het huren ervan kost ook veel geld..
User edit by Californication on 26-12-2011 @ 23:24:35 (12%)
Estacy    posted on 26-12-2011 23:26
Poster: Californication

Maar ik snap even niet hoe mij dit gaat helpen. Er staat dan op de display van de cdjs de bpm, en dan gewoon het andere nummer op dezelfde bpm zetten met de pitch?

precies ja. maar je zult ze niet precies gelijk kunnen zetten, dus zul je ze met je jog af en toe bij moeten pitchen. vandaar dat je toch echt moet kunnen horen of ze gelijk lopen en HOE je moet corrigeren, sneller of slomer.?

Hoe leer je er op draaien? wat dacht je van die bar/cafe buiten openingstijd? vraag gewoon ff aan de eigenaar of je er op mag oefenen als er geen volk is.
Californication    posted on 26-12-2011 23:36
Poster: Estacy
precies ja. maar je zult ze niet precies gelijk kunnen zetten, dus zul je ze met je jog af en toe bij moeten pitchen. vandaar dat je toch echt moet kunnen horen of ze gelijk lopen en HOE je moet corrigeren, sneller of slomer.?

Hoe leer je er op draaien? wat dacht je van die bar/cafe buiten openingstijd? vraag gewoon ff aan de eigenaar of je er op mag oefenen als er geen volk is.

Ja goede tip bedankt.

Nu nog een vraag over de pitch icm met de jog.
Met de jog spoel je de track? terug right? Dan kun je toch dmv van je hotcue de track steeds opnieuw laten beginnen tijdens het spelen op de door jouw gewenste plek (door je headphones) en dan met de pitch de bpm aanpassen tot ze gelijk lopen?

Waar heb je de jog dan voor nodig?
User edit by Californication on 26-12-2011 @ 23:39:33 (5%)
Danielvb    posted on 26-12-2011 23:38
Ik zou zeker niet afzeggen. Vraag of je een uur eerder mag komen terwijl ze aan het opbouwen zijn bijvoorbeeld. Dan kun je draaien voor het personeel.

Maar rekordbox zet de bpm niet gelijk. ALs je je muziek door rekordbox haalt, geeft de cdj de juist bpm weer. Als je dan gaat pitchen zal hij de bpm op ??n decimaal nauwkeurig weer geven. Dit is in feite genoeg om een overgang op te doen. Kan zijn dat je soms met het jog moet bij pitchen.?

Wat vooral belangrijk is dat je met bij pitchen weet of je sneller of langzamer moet gaan. Dit krijg je door gewoon ,veel te oefenen. Ik hoor het meestal meteen. en soms vertraag ik iets. als het dan niet goed klink versnel ik hem weer als ik het even niet hoor of ik sneller of langzamer moet.

Californication    posted on 26-12-2011 23:40
Poster: Danielvb
Ik zou zeker niet afzeggen. Vraag of je een uur eerder mag komen terwijl ze aan het opbouwen zijn bijvoorbeeld. Dan kun je draaien voor het personeel.

Maar rekordbox zet de bpm niet gelijk. ALs je je muziek door rekordbox haalt, geeft de cdj de juist bpm weer. Als je dan gaat pitchen zal hij de bpm op ??n decimaal nauwkeurig weer geven. Dit is in feite genoeg om een overgang op te doen. Kan zijn dat je soms met het jog moet bij pitchen.?

Wat vooral belangrijk is dat je met bij pitchen weet of je sneller of langzamer moet gaan. Dit krijg je door gewoon ,veel te oefenen. Ik hoor het meestal meteen. en soms vertraag ik iets. als het dan niet goed klink versnel ik hem weer als ik het even niet hoor of ik sneller of langzamer moet.

Gelukkig ken ik veel nummers uit mn hoofd. Dit beatmatchen doe je toch gewoon tijdens de track die speelt door je headphones?
Estacy    posted on 26-12-2011 23:42
Poster: Californication
Ja goede tip bedankt.

Nu nog een vraag over de pitch icm met de jog.
Met de jog spoel je de track? terug right? Dan kun je toch dmv van je hotcue de track steeds opnieuw laten beginnen tijdens het spelen op de door jouw gewenste plek (door je headphones) en dan met de pitch de bpm aanpassen tot ze gelijk lopen?

Waar heb je de jog dan voor nodig?

in vinyl mode is de bovenkant van de jog touchgevoelig en als een platenspeler, je kunt scratchen met de track. met de zijkant van de jog (of in CDJ modus) kun je je track tijdelijk versnellen/slomer laten gaan.
dat is belangrijk, want als je 2 tracks in de mix hebt en je hebt ze niet goed gebeatmatched kun je met je jog de track ff sneller of slomer laten lopen zodat ze gelijk lopen. jogwheel is echter tijdelijk, dus je zult bij moeten pitchen wil je dat ze voor langere tijd gelijk lopen
Estacy    posted on 26-12-2011 23:43
over dat beatmatchen:

wat voor controller je ook hebt, er zit een pitch control op. begin vandaag nog te mixen zonder je sync te gebruiken, gebruik de pitch en doe het zelf. dan heb je al een begin
hoppie    posted on 27-12-2011 00:12
Je kan op recordbox ook al je tracks op 130bpm zette
Question everything
Californication    posted on 27-12-2011 00:21

Hmmm ja dat is een optie. Ik ga sowieso even vragen of ik mag oefenen buiten sluitingstijd..

Gelukkig heb ik nog even de tijd.

Alles op 130 bpm zetten dan leer je het ook weer niet :P

Maar wat als het oefenen buiten sluitingstijd niet kan, weet iemand dan een adres waar je kan oefenen tegen vergoeding? Of maar gewoon de gok nemen en een uur van te voren oefenen? Lijkt me zelf niet slim maarja afzeggen vind ik ook weer niet leuk.

User edit by Californication on 27-12-2011 @ 00:24:10 (100%)
maartenw    posted on 27-12-2011 00:24
ga anders naar een dj winkel in de buurt waar ze cdj 2000's hebben staan en daar gewoon oefenen enzo.
JeBoyKie    posted on 27-12-2011 01:24
Ja ga langs Feedback Rotterdam, daar hebben ze vast wel een setje als demo staan Winking my eye

Waar mag je binnenkort plaatjes gaan draaien?
JeBoyKie    posted on 27-12-2011 01:25
Volgens mij als je het BPM aanpast in Rekordbox gaat die niet vanzelf dat BPM spelen op je speler, maar om eerlijk te zeggen heb ik dit ook nog nooit uit geprobeeerd.
Maracas    posted on 27-12-2011 02:17
Draaien zonder sync moet je gewoon oefenen en oefenen, de meeste doen er minimaal een maandje over om dat een beetje aardig te kunnen.. ?Maar ik moet eerlijk zeggen, als ik bij een club aankom waar ik misschien wil gaan draaien, en ik vraag: 'He, zou ik eerst een paar keer mogen oefenen ofzo?' Ik denk dat ze dan wel 2 keer gaan nadenken of ze je wel live laten gaan
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Dolivieira    posted on 27-12-2011 08:36
Er zijn mensen die het nooit zullen leren omdat ze totaal geen ritme gevoel hebben. Was pas nog een documenaire over op Nederland 2 Labyrint. Maar ik wil je niet bang maken. Want als je dat hebt zal je ook in Traktor niet horen wanneer je een plaat moet instarten. Maar om terug te komen op Beatmachen op gevoel: Oefenen, Oefenen en nog Oefenen.

Heb je geen vrienden die CDJs hebben staan. Maak niet uit welke als het maar CDJ800, CDJ850, CDJ900, CDJ1000 of CDJ2000 zijn ze werken kwa draaien hetzelfde.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 27-12-2011 @ 10:31:02 (47%)
Ywe    posted on 27-12-2011 09:58
En thuis natuurlijk de sync knop uitschakelen Happy, laughing op controllers zitten toch (meestal) ook jogwheel(tje) en een pitchslider? In principe is op elk stuk hardware het spel gelijk, alleen andere maten en vormen.
Bonchanoize    posted on 27-12-2011 10:17
Pitchslider wel, maar met de jogwheel kan je bij de meeste controllers niet bijpitchen
Let the magic begin
MarcoMartinez    posted on 27-12-2011 10:17
Zijn er geen leden hier uit R-dam waar je even kan oefenen?

Ik woon zelf in Tilburg dus dat is wat ver voor je.

Even nog een tip over het beatmatchen,voor als je 1 muziek stijl draait.

Zet de 1e speler op precies 128 ,129 of 130 bmp etc etc ( dus ook op decimalen) waarop je wil draaien.

Zet vervolgens met de pitch van de 2e speler hem op precies het zelfde bpm (ook weer op decimalen)

Ik neem aan dat je que point of hotques goed op de beat staan en dat je weet wanneer je het andere nummer moet instarten??

Nu is het slechts een kwestie van precies op tijd het 2e nummer instarten, loopt deze nu iets te snel ,bv omdat je wat te snel hebt ingestart dan kan je dmv het jogwheel hem even wat bijsturen door hem wat af te remmen,dit geld ook voor als je net iets te laat was ook dan kan je hem een zetje geven door wat sneller te gaan(de gevoeligheid van het jowwheel kan je op de cdj2000 instellen naar je eigen wens).

Doe dit soort handelingen altijd met de fader dicht en als je de fader al open hebt doe dit dan eerst met de bas helemaal dicht,op deze manier hoor je het bijsturen niet.

Als je nog niet aan de spelers gewend bent maakt dan ook geen overgangen van 1,5 minuut maar probeer eerst korte overgangen van 30 seconden (in dit tijdbestek loopt hij er meestal ook niet uit als je de bpm op beide spelers gelijk hebt staan).

Verder raad ik je aan om een cursus te doen of zelf spelers aan te schaffen en veel te oefenen.
Omdat de cdj2000 erg duur is (voor een beginner) kan je ook andere types aanschaffen die het zelfde werken bv
cdj 850 of cdj 900 (ik heb zelf de cdj850).
Het is door iedereen te leren met gevoel voor ritme en het keyword is oefenen oefenen oefenen.

ps probeer niet te oefenen bij het cafe of club zelf dit komt niet over,ga dan oefenen bij een zaak die die dingen verkoopt of huur een setje als je het graag wil leren.?

Succes

Gr.

Marco
www.djmarcomartinez.com
User edit by MarcoMartinez on 27-12-2011 @ 10:23:16 (15%)
Dolivieira    posted on 27-12-2011 10:28
Ik heb hier wel een set staan. Maar heb momenteel weinig tijd om mensen uit te nodigen te leren. Buiten dat laat ik niet iedereen zomaar over de vloer die ik niet ken. Voor 100 euro heb je al een setje voor een dag thuis staan en dan is het regelmatig oefenen en oefenen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 27-12-2011 @ 10:30:04 (46%)
Californication    posted on 27-12-2011 11:25
Poster: Dolivieira
Er zijn mensen die het nooit zullen leren omdat ze totaal geen ritme gevoel hebben. Was pas nog een documenaire over op Nederland 2 Labyrint. Maar ik wil je niet bang maken. Want als je dat hebt zal je ook in Traktor niet horen wanneer je een plaat moet instarten. Maar om terug te komen op Beatmachen op gevoel: Oefenen, Oefenen en nog Oefenen.

Heb je geen vrienden die CDJs hebben staan. Maak niet uit welke als het maar CDJ800, CDJ850, CDJ900, CDJ1000 of CDJ2000 zijn ze werken kwa draaien hetzelfde.

Heb nu sowieso al Synch uit in Traktor, anders is het cheaten.. Ik zet nu gewoon de bmp op het zelfde getal en daarna moet ik hem nog wat bij sliden. Tot nu toe lijkt dat wel redelijk te lukken. Denk ook doordat ik mn nummers gewoon door en door ken.

Poster: MarcoMartinez
Zijn er geen leden hier uit R-dam waar je even kan oefenen?

Ik woon zelf in Tilburg dus dat is wat ver voor je.

Even nog een tip over het beatmatchen,voor als je 1 muziek stijl draait.

Zet de 1e speler op precies 128 ,129 of 130 bmp etc etc ( dus ook op decimalen) waarop je wil draaien.

Zet vervolgens met de pitch van de 2e speler hem op precies het zelfde bpm (ook weer op decimalen)

Ik neem aan dat je que point of hotques goed op de beat staan en dat je weet wanneer je het andere nummer moet instarten??

Nu is het slechts een kwestie van precies op tijd het 2e nummer instarten, loopt deze nu iets te snel ,bv omdat je wat te snel hebt ingestart dan kan je dmv het jogwheel hem even wat bijsturen door hem wat af te remmen,dit geld ook voor als je net iets te laat was ook dan kan je hem een zetje geven door wat sneller te gaan(de gevoeligheid van het jowwheel kan je op de cdj2000 instellen naar je eigen wens).

Doe dit soort handelingen altijd met de fader dicht en als je de fader al open hebt doe dit dan eerst met de bas helemaal dicht,op deze manier hoor je het bijsturen niet.

Als je nog niet aan de spelers gewend bent maakt dan ook geen overgangen van 1,5 minuut maar probeer eerst korte overgangen van 30 seconden (in dit tijdbestek loopt hij er meestal ook niet uit als je de bpm op beide spelers gelijk hebt staan).

Verder raad ik je aan om een cursus te doen of zelf spelers aan te schaffen en veel te oefenen.
Omdat de cdj2000 erg duur is (voor een beginner) kan je ook andere types aanschaffen die het zelfde werken bv
cdj 850 of cdj 900 (ik heb zelf de cdj850).
Het is door iedereen te leren met gevoel voor ritme en het keyword is oefenen oefenen oefenen.

ps probeer niet te oefenen bij het cafe of club zelf dit komt niet over,ga dan oefenen bij een zaak die die dingen verkoopt of huur een setje als je het graag wil leren.?

Succes

Gr.

Marco

Ik heb mn hotcues op de plekken waar ze moeten zijn ja, gaat eigenlijk heel makkelijk met Rekordbox ook je loops. En voel meestal wel aan waar ik de overgang wil laten doen.

Maar wat ik me dus nog afvraag is, ik heb sommige overgangen in een set die ik bijv. wil doen waar je de bass niet op low kunt zetten omdat de overgang dan helemaal anders wordt.

Op dit moment kun je hem dan toch niet bijsturen met je jog. Anders hoor je het toch teveel?

Kun je dan niet gewoon van te voren luisteren door de headphones en hem ergens vroeg in het nummer al gelijk zetten zodat je op het moment van overgang alleen maar hoef in te faden?

Ergens oefenen is ?zeker wel handig, is er niet iemand die cdjs heeft waar ik op kan oefenen tegen een vergoeding?
User edit by Californication on 27-12-2011 @ 11:33:20 (3%)
Gery    posted on 27-12-2011 11:51
een goede raad, neem dergelijke boekingen niet aan voor je kan stappen.
momenteel kruip je nog en je wilt al lopen..

begin zoals elke dj met het veel oefenen op beatmachen en overgangen,
en na veel oefenen ga je misschien nog eens een kans krijgen en dan zal je er ook meer uithalen.
DJ - Producer
JeBoyKie    posted on 27-12-2011 12:26

Heb dit meteen vanochtend even uitgeprobeerd, maar op je speler opend die hem nog steeds op de originele BPM van de track Winking my eye

142 Users online: 9 Guests (133 Unknown)
Pages generated today : 23.102
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.411.476