Hallo allen!
Sinds een korte tijd heeft de studievereniging waar ik lid van ben een nieuwe locatie om in te borrelen. Prachtig mooi natuurlijk, en hard nodig, maar een dergelijke locatie moet ook voorzien worden van een fatsoenlijk geluidssysteem. Nu ben ik wel een beetje thuis in deze materie, maar heb ik niet veel praktijkervaring met verschillende maten en merken luidsprekers. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Om te beginnen, de situatieschets:

- Ongeveer rechthoekige ruimte (eigenlijk L vormig, bar zit in het korte uiteinde van de L), oppervlakte +/-100m2.
- Aan het plafond heel veel buizen etc. Hele ruimte bestaat zo'n beetje uit 'harde' oppervlaktes.
- Over de wanden gaat de ruimte gewoon door.
- Het is een borrelruimte, geen discotheek. Qua volume hoeft het dus niet heel hard te gaan, een gesprek moet mogelijk zijn. Toch, soms iets harder moet kunnen en het geluid moet ten alle tijden goed zijn (als het even kan, ook in het laag).
- Budget van 800 ? 900 euro.
Waar ik aan zat te denken:
- Vier luidsprekers in de hoeken
- 8' tot 12' (om toch nog een beetje full range te hebben)
Ik heb al een beetje rondgekeken, te beginnen in het actieve segment (dit is?
geen eis, graag ook hierover wat meningen):
- Mackie TH12A / TH15A
- dB Technologies K70 / L80 / L160 / Cromo 8 / Cromo 10 (eigenlijk te duur)
- Samson Auro D208 / D210
- Alto Pro TS-110A / TS-112A
Waarom juist deze? Goede vraag... in mijn hoofd zitten de bovengenoemde merken in de categorie '(Meer dan) prima spul'. Correct me if I am wrong
We hebben nog een versterker over, ik moet nog even kijken wat voor vermogen dat ding heeft (of zegt te hebben) en of deze uberhaupt bruikbaar is. Zag er een beetje HiFi uit (en dat gaat problemen leveren in aantal aansluitingen en/of type aansluitingen). In het passieve segment:
- Alto Pro TS-110 / TS-112 (verrassing h??)
- Mackie C200 / C300z
- Samson Auro D12 / D15
Er zijn vast nog meer dan genoeg types die ik over het hoofd zie. Alle adviezen zijn welkom, of het nou gaat over de afweging over het aantal speakers, actief/passief, specifieke types, ervaringen, etc. Ik ben benieuwd.