aandachtspunten meubel (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

youngbeatsz    posted on 11-12-2011 13:22
Hallo, Ik speel al een tijdje meth het idee een meubel te bouwen, binnen enkele weken heb ik vakantie en begin ik er vol goede moed aan. Het idee zit grotendeeos in mn hoofd maar nu zou ik graag van jullie weten waar ik zeker op moet gaan letten, dingen die jullie bv hebben meegemaakt by de bouw van jullie meubel of problemen die zich voordeden/kunnen voordoen, ik denk dat dit ook voor anderen die met dit idee spelen belangrijk kan zijn. Mvg

What do you think about aandachtspunten meubel ??

Vote :   4 members like this  

Estacy    posted on 11-12-2011 13:40
bedenk wat je met het meubel wil gaan doen, je materiaalkeuze hangt daarvan af. als t meubel alleen thuis gebruikt word, dan is MDF prima. maar MDF is niet echt goed voor on the road meubels.?
Ook moet je erop letten dat je een meubel maakt waar je mee vooruit kan. inbouwen is prima, maar zorg ervoor dat je dan je dan een bovenplaat gebruikt die je eruit kan halen, zodat als je nieuwe gear koopt je alleen een nieuwe bovenplaat moet zagen. Jij hebt die Synqs, maar stel dat je over een paar jaar Pioneers koopt? dan moet er wel de mogelijkheid zijn om die spelers in je meubel te bouwen.

Als je t meubel verft, koop dan een blik verf te veel, zodat je nog verf hebt als je t meubel wil aanpassen. Ik heb het vaak zat meegemaakt dat de verf die ik gebruikte niet meer te koop was.
kabel management is ook handig, maar nogmaals denk aan de toekomst. mischien gebruik je nu RCA kabels naar je versterker, maar wat nou als je bijv. een set KRKs koopt en dan XLR nodig heb??
wil je het meubel wel eens verplaatsen in je kamer? wieltjes of niet??
wat ga je doen met de rest van t meubel? wordt het als een soort boog ala HOERBORD of komen er opberg vakken in??
ga je ooit met vinyl draaien, zo ja maak de vakken dan alvast op de goede grootte zodat er platen in passen.?

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
youngbeatsz    posted on 11-12-2011 13:53
Inbouwen is voor mij helaas niet mogelijk aangezien ik mn cdspelers iedere week meeneem, m'n cdspelers zitten in flightcases en worden bovenop het meubel geplaatst, ik zou het in glans wit willen steken. Maar welke dikte van mdf is aangeraden? en hoe regel ik dat met die kabels?
venzi    posted on 11-12-2011 14:07
dikte van de mdf zou ik denk ik 18mm doen, of 22 kan ooknog(:
Estacy    posted on 11-12-2011 14:14
Poster: youngbeatsz
Inbouwen is voor mij helaas niet mogelijk aangezien ik mn cdspelers iedere week meeneem, m'n cdspelers zitten in flightcases en worden bovenop het meubel geplaatst, ik zou het in glans wit willen steken. Maar welke dikte van mdf is aangeraden? en hoe regel ik dat met die kabels?

flightcase, glans wit, MDF. klinkt niet als een top combinatie.?

flightcases zijn nogal lomp, MDF is zwaar maar niet zo stevig. je krijgt er snel deuken in. als je dan ook nog es flightcases op die witte lak smijt, dan blijft er niet veel van over ben ik bang
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Yorick    posted on 11-12-2011 14:22
traanplaat op de delen bevestigen waarop je de flightcase's neer zet..?
youngbeatsz    posted on 11-12-2011 14:39
Ik had zelf bedacht om de beschadiging tegen te gaan om rubberen voetjes onder mn flightcase te bevestigen ofwel rubber plaatjes op het meubel daar waar de flightcases opkomen, en evt. Een dikkere plaat als bovenplaat. En is het handig om de platen eerst te verven en dan pas ineen te zetten of omgekeerd?
Pur-D    posted on 11-12-2011 15:18
Poster: youngbeatsz
En is het handig om de platen eerst te verven en dan pas ineen te zetten of omgekeerd?

Je kunt het beste eerst je meubel een keer in elkaar zetten zonder dat alles geschilderd is, puur om te zien of je tevreden bent en of het allemaal goed past. Daarna alles weer uit elkaar halen en goed schilderen!

Als je mdf gebruikt, koop dan ook speciale mdf grondverf! 1 of 2 lagen gronden, en dan 2 of 3 lagen aflakken.
Duurt even, maar dan heb je daarna ook een stevige laag die tegen een stootje kan!

En oja, laat de verf goed uitharden! Na de laatste laag nog 1 of 2 dagen wachten met in elkaar zetten. Dan is de verf goed uitgehard.
Dn-s3500 - Dn-x1500s - Dn-s3500 - Traktor Scratch Pro
jera    posted on 11-12-2011 17:07
2 members like this  Ik ben schilder en ik wil je juist adviseren om het te schilderen als het in elkaar staat.

Waarom? omdat je je meubel van hout gaat maken schroef je delen dus in elkaar, dus krijg je te maken met schroeven! Duidelijk toch?
Het is natuurlijk mooier als je geen schroeven meer gaat zien dus je zorg dat je schroeven een beetje verzonken zitten in het hout, dit laat je natuurlijk niet zo zitten! Wat ga je daar aan doen heel simpel je zorgt dat je palet mesen heb (plamuur messen) 2 omdat je zo je reparatie middel kan mengen en een bettere hechting hebt, voor je dat gaat doen schuur je de platen licht op en na het aanbrengen nog een keer licht op schuren zodat dit vlak word. dit is dus een reden waarom ik zeg dat je hem better kan schilderen als die in elkaar zit de tweede reden is omdat je misschien kleine naatjes gaat zien zitten bij bevestigingen van de platen, die ga je opvulen met kit of met het reparatie middel, en dat doe je dus weer hetzelfde als bij de schroeven eerst schuren licht en daarna nog een keer licht schuren om het netjes vlak te krijgen.

dan schuur je het hele meubel nog een keer licht en ontvet je dit. (afstofen met een borsteltje kan ook).

Nu ga je beginnen met schilderen wat Pur-D al zei ga je met de grondverf 1 of 2 lagen primer op brengen, dit zorgt er mede voor dat de primer in het hout trekt en je lak dus niet meer! (natuurlijk witte primer) dus als je 2 lagen doet is het dus voldoende ingetrokken.

Vul met een kwast plaat voor plaat in, na de eerste plaat of deel ga je deze direct bestrijken met een roller voor een egale laag, zo ga je dat bij alle platen (delen doen) na 1 of 2 keer wat je zelf wil ga je aflakken en dat doe je eignelijk precies hetzelfde eerst insmeren met een kwast en daarna uitrollen met je roller. dit kan je 1 a 2 keer doen lijkt mij eigenlijk voeldoende na de eerste laag zie je eigenolijk niks meer van je reparaties of dergelijken.

Als je alles zo doet moet het voldoende zijn en heel netjes worden.

Nog een paar tips!

Reparatie middel van jansen (duitse etiket) word goed hard word ook bij reparatie van kozeinen gebruikt.
Kwast ROND staalmeester goede kwasten roller maakt niet veel uit als het maar van een schuim is moet je maar vragen bij een bouwmarkt en dan krijg je zoizo de goede mee.
Je hoeft niet na elke laag je kwasten brand schoon te maken zorg dat ze gewoon in de ketel (blik) helemaal onder zitten dus met de verf helemaal over de haren dit ook zo bij de roller.
Op de bliken verf staat hoeveel oppervlakte je kan doen met 1 liter dus bijvoorbeelt 1 liter / 12m2 vierkante meter neem aan dat je dit wel begrijpt. (Estasy zegt koop verf te veel) zou ik niet doen elke verf is te laten maken zolang je maar de kleurcode heb! dit kan altijd bij een verfspecialst!

BELANGRIJK: verven voord vaak gezien als makelijk! dus niet! zorg dat je snel verft! want anders krijgt je verf geen mooie egale lagen en dat is erg zonde, veel mensen denken dit op de gemak te kunnen doen maar doe dit asjeblieft niet na het insmeren gelijk van boven naar beneden in mooie rechte lijnen rollen zo krijg je het mooiste resultaat!!!

Zo volgens mij heb ik alles nu vertelt en als je op deze dingen let krijg jij het mooiste meubel! hahah veel succes alvast!!
youngbeatsz    posted on 11-12-2011 20:14
Ik ga dit alvast opslaan dat ik goed weet wat te doen alvast bedankt!
jera    posted on 11-12-2011 21:10
haha ja lijkt me verstandig:P denk je dat je dat je er wat aan hebt?
__MauMau__    posted on 11-12-2011 23:27
@jera bedankt! had ik ook net nodig! kan je het daarna het beste nog met een doorzichtige lak beschilderen of is hoogglans wit sterk genoeg (krasvrij)
mrmagix    posted on 11-12-2011 23:38
Hoe minder lagen hoe beter zeg ik altijd. Hoogglans heeft al een soort beschermlaag, de glans zelf. Enkel matte verven hebben echt een vernis nodig indien ze gaan worden blootgesteld aan extremen.

Hoogglans is meestal (weet niet zeker of het altijd zo is dus zeg ik meestal) olie-based. Dus dit maakt ze nog eens uitstekend resistant tegen vocht.

Als je schildert volgens de regeltjes (dus eigenlijk naar wat Jera zei), kan er niets of toch niet veel mislopen en heb je echt geen vernis nodig.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
jera    posted on 11-12-2011 23:42
1 member likes this  een goede bescherm laag is vernis (doorzichtig) dit beschermt heel erg goed maar is erg lastig om netjes en egaal aan te brengen, dit moet je namelijk vaak herhalen en geheel stof vrij doen. En met geheel stof vrij bedoel ik dus dat er echt echt echt geen stof bij mag komen dit moet je namelijk ook aan flink aantal keren herhalen en met een kwast doen (niet verstandig als je hier niet goed mee kan werken) met vernis moet je dit namelijk verdunnen met terpetiene en de dozering steeds aanpasen naarmate je de lagen keer op keer gaat aanbrengen (hele klus dus) ga asjeblieft niet aan de slag met blanke lak (zoals spuitbussen van motip enzo voor je auto) dit krijg je waarschijnlijk nooit zo mooi als je voor ogen heb.

Daarbij komt nog eens dat elke keer je een laag heb aangebracht moet schuren dus dat moet je elkekeer opnieuw doen en telkens na het schuren weer moet ontveten. ik zelf ben hier niet zo voor MAAR als je dit goed kan kan het heel erg mooi worden.

Je kan hierbij denken aan een bar (bruine cafes met zon houten bar je kent het wel) dus een hele streke bescherm laag en zo goed als kras vrij.

Maar ook graag gedaan voor jou hoor hahah als er nog vragen zijn vraag ze gerust wil jullie alle tips geven die ik voor jullie heb.
jera    posted on 11-12-2011 23:47
mrmagix was mij toevalig net voor hahah (slime jonge:P)

hoog glans hoeft trouwens niet op olie basis te zijn wanneer je dit wel wil, schilder dit dat niet binnen! Coolhoofdpijn en mag overgens ook volgens de arbo niet.
User edit by jera on 11-12-2011 @ 23:49:02 (14%)
mrmagix    posted on 11-12-2011 23:55
Poster: jera
mrmagix was mij toevalig net voor hahah (slime jonge:P)

hoog glans hoeft trouwens niet op olie basis te zijn wanneer je dit wel wil, schilder dit dat niet binnen! Coolhoofdpijn en mag overgens ook volgens de arbo niet.

H?h?, verkoop al 4 jaar verf in een doe-het-zelf zaak maar da's natuurlijk helemaal anders als zelf schilderen. Ken alleen ons assortiment en daar haal ik dan al m'n kennis vandaan Happy, laughing. Wij hebben enkel olie-basis hoog glans maar ik vond het inderdaad al vreemd dat deze niet op water bestond! Alweer iets bijgeleerd dus Winking my eye.
jera    posted on 11-12-2011 23:59
er zit idd wel verschil in mrmagix moet ik eerlijk toegeven je heb bij waterbasis glosy word ook als glans gezien kan idd zijn dat op olliebasis hoog glans iets meer hooglans is dan op waterbasis:P den kdat jij precies snapt wat ik bedoel (en somige mensen hah snappen zelf af en toe niet wat ze nou zelf met hooglans bedoelen) :P uit ervaring
mrmagix    posted on 12-12-2011 00:04
Ben inderdaad mee met wat je zegt Happy, laughing. 'k ga op het werk eens wat staaltjes maken denk ik binnen de levis serie. Beginnen met extra mat, gewoon mat, satin en hoogglans. En wat we hebben op zowel water- als solventbasis naast elkaar leggen en zien of er wat verschil in zit.

Zo denk ik (vind ik) ook dat de extra mat verven zo goed als niets verschillen met de gewone mat verven. Lijkt me meer een marketing gerichte zet dan een oplossing gerichte Happy, laughing.
jera    posted on 12-12-2011 00:10
Ik denk ook dat het niet veel scheelt haha ik hoor het wel van je :P

btw zullen we dit weer iets meer on-topic maken (ookal kunnen de members hier ook veel wijs uit)
mrmagix    posted on 12-12-2011 00:19
Juist ja Happy, laughing

Wat ik heb geleerd van mijn meubel:
- Zorg voor een zeer goed plan en wijk er alleen maar af als je er een nachtje over hebt geslapen. Je kan impulsief zeggen dat je iets gaat veranderen omdat het er in werkelijkheid beter uit ziet, maar besef dan wel dat je over je plan hebt nagedacht. Er zal wel ergens een reden zijn waarom het plan verschilt van de werklijkheid Winking my eye.
- Laat je goed informeren over materiaal keuze.
- Denk eraan dat je kabels ook ergens naartoe moeten dus voorzie plaats hiervoor.
- Zelf heb ik een verdeelstekker ingebouwt, dus nooit meer zoeken achter stroom.
- Maak iets waar je ook binnen een jaar nog tevreden van gaat zijn. M.a.w. hou je niet vast dat je binnen een jaar nog steeds datzelfde materiaal hebt. Het moest maar eens niet passen op je meubeltje...
- Stevig kan ook elegant zijn! Winkelhaken heb je momenteel in alle vormen en maten, dus je moet geen 20 vijzen per plankje meer gebruiken als je gewoon 4 winkelhaken kan plaatsen Happy, laughing.
Maracas    posted on 12-12-2011 01:02
Mischien is het wel mooi als je je flightcases zou kunnen laten verzinken in je meubel? Alleen als je inderdaad andere gear koopt, moet je wel je meubel aanpassen
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
HouseContainer    posted on 12-12-2011 07:57
Hey youngbeatsz ik weet niet of je mijn topic Studio Meubel Project had gezien? Mogelijk kun je uit de foto's en verhalen wat idee?n halen. Voor de meeste foto's kun je trouwens het beste op mijn website kijken.

Jera heeft volgens mij al heel wat bruikbare tips gegeven m.b.t. het schilderwerk. Ik heb zelf ook alles eerst in elkaar gezet en toen geschilderd om o.a. de schroeven te verbergen. Nadeel is dat het schilder/schuurwerk hierdoor wel lastiger wordt.
Ik heb zelf een speciale hoogglans lak gebruikt die een harde PU laag heeft. Beste is om dit soort verf bij een speciaal zaak te halen en hun te vertellen wat je precies er mee wilt doen. Voor de beste glans moet je met een kwast verven, een roller geeft een iets doffer resultaat. Ik kan zelf redelijk goed verven maar ook ik vond het lastig met een kwast. Achteraf haf ik misschien beter een roller gepakt. Iets om zelf over na te denken en eventueel eerst een stukje uit proberen.

Heb mijn meubel van 18mm dik MDF gemaakt, meer dan stevig genoeg. Mooie van MDF is dat je het eenvoudig kan bewerken en het zich goed laat afwerken.

Als je er mee overweg kan dan is het handig om in een 3D teken programma je plan uit te werken. Ik heb zelf Google SketchUp gebruikt. Zeer eenvoudig en je weet daarna precies hoeveel hout je nodig hebt en wat de afmetingen van alles gaat worden.

Verder de algemene wijsheden, meten is weten. Test iets uit als je niet zeker weet of het gaat werken. Zorg voor goed materiaal, check daarom van te voren wat je budget is. Denk na over de toekomst, werkhoogte en eventueel wat te doen bij een verhuizing.
jera    posted on 12-12-2011 09:28
Als je hooglans met alleen een kwast gaat doen is de kans wel wat groter dat je de lijnen van de haren van je kwast gaat zien als dit iets te snel droogt dan gewenst met een roller word het ietsjes doffer maar is dat zo probleem dan of is het de bedoeling dat je jezelf echt kan zien haha roller maakt je het gewoon wat makkelijker maar met beide opties moet je snel te werk gaan wil je geen lijnen vlekken of druipers krijgen dus ik zou het met een roller doen tenzij je met een kwast netjes en recht kan werken
HouseContainer    posted on 12-12-2011 09:46
Ik zou ook voor een roller gaan. Mijn ervaring is dat op mijn meubel je inderdaad een beetje de lijnen van de kwast bent gaan zien.
jera    posted on 12-12-2011 11:04
Dat kan ook de oorzaak hebben dat je of te langzaam geschildert heb of dat het wat warmer was en je verf sneller droog werd dan verwacht! Wanneer je er met een roller overheen gaat lijkt dit in het begin heel dof maar als je genoeg verf hebt gebruikt word dit toch nog verassend glad zorg dus bij verven dat je niet in een heel warme kamer staat want je verf droogt dan vaak te snel en heeft het niet de tijd om netjes glad te worden
youngbeatsz    posted on 13-12-2011 18:40
eerst en vooral m'n excusen voor het late antwoord, door de examens kan ik niet iedere dag even veel tijd maken voor djr, nu vind ik dat ik hier al heel goede tips gekregen heb in het verven, het enige wat nog fout kan gaan is dat ik fouten maken bij het verven, zonder excuses :D nu vroeg ik me af als ik 18mm mdf pak, of het dat ook verstandig is om te werken me een bodem? dus gewoon een plank onderaan ook, of is dit overbodig?

edit:

@housecontainer, ik heb uw project gezien, de blog staat bovendien ergens in favorieten. het is wel duidelijk dat u veel meer kennis van zaken heeft dan ik, het enige wat ik er ga insteken zal waarschijnlijk een versterker zijn, ik had wel graag een limiter en eventueel een decibelmeter of zoiets er bij willen steken, maar dit lijk me iets overbodig.
User edit by youngbeatsz on 13-12-2011 @ 18:42:59 (84%)

169 Users online: 16 Guests (153 Unknown)
Pages generated today : 14.391
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.402.765