[M] Muziek Sorteren & 90min Techno Mix
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

PhonoGraaf    posted on 29-11-2011 13:34
Hallo mensen,

ik heb een vraag. Vannacht kon ik niet slapen dus ging ik maar een eind weg mixen.
Tijdens het mixen kwam ik erachter dat mijn muziek collectie niet meer zo overzichtelijk is als dat het ooit was. Dat komt natuurlijk doordat ik elke week wel nieuwe tracks koop, en niet altijd even consequent ben in het toedelen van die nummers.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste het hele techno spectrum (tech-house tot hard-tech) kan sorteren, zonder dat er te veel overlapt. Zoals al duidelijk is heb ik enorm veel soorten techno op mijn laptop staan, wat soms wel voor verwarring kan zorgen. En hard-techno door een tech-house setje wil niet al te best klinken.

Ik sorteerde eerst op BPM. Nadeel hiervan is dat je dan nog steeds veel verschillende soorten techno door elkaar hebt staan, en ik regel het tempo in Traktor. Ik voer dus zelf het tempo op e.d.
Later begon ik op verschillende stijlen te sorteren. Hard-tech bij elkaar, tech-house bij elkaar, duistere techno, normale techno... Werkte eerst heel goed tot je collectie uitgroeid tot 300 tracks. Er is namelijk heel veel overlapping. Normale techno kan ook heel duister klinken bijvoorbeeld, en techno kan ook meer richting de hard-techno gaan.?

Dus, heeft iemand nog idee?n? Ik wil niet in afspeellijsten gaan werken omdat ik niet vast wil zitten aan een geplande tracklist. Dat vind ik het einde van creativiteit in een mix.

Verder is die mix van vannacht te horen?op Mixcloud en Soundcloud. Heb het alleen met een koptelefoon gedaan omdat ik de buren niet om 2 uur 's nachts nog wil lastig vallen, dus het kan zijn dat er wat foutjes in zitten. Links zitten in de Hidden Message.

Hidden Message

Reply to view the Secret Message

What do you think about [M] Muziek Sorteren & 90min Techno Mix ??

Vote :   
PhonoGraaf    posted on 03-12-2011 00:21
Kan echt niemand me hier bij helpen?
danielvds    posted on 03-12-2011 01:20
Wat ik meestal doe is op datum en genre sorteren. Dus ik sorteer mijn cd's of playlist als volgt:

2011 December - Tech House 1
2011 December - Deep House 1
2011 December - Tech House 2

etc. etc.

Zo heb ik voor mezelf een duidelijke scheiding tussen de verschillende genres, maar staat het toch op datum. Ook geef ik in iTunes tracks bepaalde sterren. Zo kan ik de echte knallers onderscheiden met de wat 'mindere' platen.
Visionair Records | Daniel Danté
PhonoGraaf    posted on 03-12-2011 01:34
Is een goeie, maar ik hoef niet per se de oude van de nieuwe tracks te onderscheiden. Wil het eigenlijk het liefst gemengd hebben, zodat ik oude nummers niet ga vergeten.
iTunes heb ik niks mee, word bij mij echt een zooitje. Ik gebruik gewoon mappen in windows.

Wat ik al gedaan heb zijn de betere van de mindere onderscheiden. Ik koop ook niets ik niet goed vind, gewoon via Beatport al de knallers er uit halen. Ik wil inderdaad nog op genre sorteren, maar dat worden dan allemaal lastige subgenres binnen techno. Hard techno, tech house, minimal tech, swedish techno... Is soms lastig uit elkaar te houden.?
En dan schijnt sorteren op op- en afbouwende tracks ook te werken, maar hoe sorteer je dat precies? Op BPM? Op wat je hoort? Dit soort dingen lukt me niet zo goed.

En ik ga ook niet een deel van die 300 gekochte tracks weg doen. Niet alles komt van Beatport, dus dat betekend bijvoorbeeld dat ik opnieuw cdtjes moet gaan rippen als ik zo'n track wil gebruiken.
danielvds    posted on 03-12-2011 01:49
Ik begrijp wat je bedoeld! Maar sowieso alles wat ik koop vind ik natuurlijk tof! Maar de echte knallers die dus tijdloos zijn geef ik een bepaalde 'ster' of ik dat nou in iTunes doe of een ander programma maakt niet zoveel uit. Volgens mij kun je in een programma zoals Traktor ook prima sorteren.

Het is inderdaad soms lastig als je oude nummers vergeet.. Dit los ik op door zulk soort tracks sterren te geven zodat ik ze minder snel vergeet. Je blijft altijd wel onthouden wanneer je een track ongeveer gekocht hebt en zo kan je hem ook weer sneller vinden. Ik sorteer verder ook niet op BPM, maar zoals hiervoor al gezegd puur op datum en (sub) genre. Dit werkt voor mij gewoon het overzichtelijkst. Ik heb inmiddels een database van ongeveer 1000 (gekochte) tracks en weet het meeste door mijn systeem nog wel te vinden.

Ik zit zelf niet echt in de techno.. Meer in de (tech) house en soms wat uitstapjes richting de techno. Je moet voor jezelf gewoon een systeem gaan vinden wat prettig werkt, dat is voor iedereen anders.

Nu moet ik wel zeggen dat ik binnenkort over ga op digitaal (Rekordbox) dus misschien dat ik dan wel een hele andere manier van sorteren fijn ga vinden. Dat moet ik dus zelf gaan ontdekken.

Hopelijk heb ik je een voorbeeld gegeven van een (voor mij) goed systeem.
Tekhead    posted on 03-12-2011 01:50
Poster: PhonoGraaf
Is een goeie, maar ik hoef niet per se de oude van de nieuwe tracks te onderscheiden. Wil het eigenlijk het liefst gemengd hebben, zodat ik oude nummers niet ga vergeten.
iTunes heb ik niks mee, word bij mij echt een zooitje. Ik gebruik gewoon mappen in windows.

Wat ik al gedaan heb zijn de betere van de mindere onderscheiden. Ik koop ook niets ik niet goed vind, gewoon via Beatport al de knallers er uit halen. Ik wil inderdaad nog op genre sorteren, maar dat worden dan allemaal lastige subgenres binnen techno. Hard techno, tech house, minimal tech, swedish techno... Is soms lastig uit elkaar te houden.?
En dan schijnt sorteren op op- en afbouwende tracks ook te werken, maar hoe sorteer je dat precies? Op BPM? Op wat je hoort? Dit soort dingen lukt me niet zo goed.

Je kan sorteren en blijven sorteren, en ondersorteren etc... etc...maakt het jezelf niet zo moeilijk, ipv al je tijd in het sorteren te steken en zoeken naar nog meer onderverdelingen kan je beter je tijd stoppen in het beluisteren van je muziekbib zodat je je collectie kent, het je al dat onderverdelen niet meer nodig. Het gaat om de muziek, en die moet je kennen punt !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
danielvds    posted on 03-12-2011 01:57
Dat is zeker waar!!! Als je de muziek niet kent dan kun je blijven sorteren, maar zul je het niet terug gaan vinden... Een goed systeem helpt je natuurlijk wel bij het sneller vinden van bepaalde tracks die toch nog even weggezakt zijnHappy, laughing
PhonoGraaf    posted on 03-12-2011 02:00
Ik ken bijna alle nummers. Degene die ik nog niet goed ken staan nu nog in een apart mapje. (ga ik toch weer sorteren Winking my eye) Maar die onderverdeling is gewoon om iets makkelijk te kunnen vinden, en om muzieksoorten een beetje gescheiden te houden.

Dani?lvds, bedankt voor alle info. Ik zal er in ieder geval nog aan denken, want die sterren zijn toch wel handig.
Tekhead    posted on 03-12-2011 02:07
Vind je dat ? hoe meer onderverdelingen hoe langer het veelal duurt voor je de track gevonden hebt, zeker als je niet de specifieke techno styl kent.
danielvds    posted on 03-12-2011 02:13
Dat verschilt denk ik per persoon. Je kunt altijd nog je volledige lijst van muziek tevoorschijn pakken zonder mappen/playlist, maar dan filteren op 'sterren/rating' (zoals ik vaak gebruik) zo vind je de toppers snel terug. Natuurlijk heb je ook altijd nog het verschil van digitaal zoeken en het zoeken in een vinyl bak of cd map...Winking my eye
Tekhead    posted on 03-12-2011 02:41
daar ben ik me van bewust, ik als vinyller, sorteer m'n vinyl al jaren eerst volgens styl' en dan volgens jaartal, en overal staat de bpm erop met een sticker, de bpm handmatig geteld, niet met behulp van een bpm counter.?
Als je je collectie digitaal hebt heb je idd veel mogelijkheden om op te sorteren naar hetgene jezelf het best werken vind.
User edit by Tekhead on 03-12-2011 @ 02:41:50 (1%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

269 Users online: 94 Guests (175 Unknown)
Pages generated today : 3.523
Most visitors online this month : 793
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.489.897