mastering/mixing paar vraagjes (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Zebix    posted on 20-11-2011 20:48
Yup weer wat vragen :D

Anyways, het is allemaal redelijk nieuw voor mij dus ik ga wrs domme vragen stellen :p

- Wat gebruiken jullie als richtlijn van decibels/frequenties voor de verschillende onderdelen (kick, snare, hats, pad, bass, percussie,...) toevallig iemand die dit wil delen of een goed artikel hierover heeft?

- wat is de 'best practice' om te masteren???Is het goed dat ik eerst EQ en limit/compress naar x db in elke mixer channel (dus beide? tijdens het maken van de track) en dan op het einde op de master nog eens een eq zet en een compressor? of hoe doen jullie het?

- ik heb een wind gemaakt en ik heb die geequalised (of hoe je het ook moet schrijven :p) de frequentie start pas op 8khz en eindigt op 20khz.. zo klinkt hij heel zacht.. maar is 20khz misschien niet wat te veel van het goede? waaruit ik dus met de volgende vraag kom: wat wordt er zowat gebruikt als hoogste frequentie bij mastering? want het heeft volgens mij weining nut dat ik hem op 20khz zet en als ik de track dan master met cutoff op 18khz bv..of niet?

- En een (logische?) volgende vraag, wat is het max aantal db dat jullie gebruiken in je eind master? ik las ergens 0db maar op andere sites las ik dan dat -4db ook goed was.. waar hangt dit vanaf?

- Ik heb ook gelezen dat je best mastert in mono.. maar in FL heb ik geen optie gevonden die je channel naar mono doet. Kun je dit doen en zoja hoe?

Alvast bedankt!
User edit by Zebix on 20-11-2011 @ 21:11:03 (12%)

What do you think about mastering/mixing paar vraagjes ??

Vote :   

Bloedworst    posted on 25-11-2011 20:38
Poster: Zebix
Ok thanks man!

het enige wat me nu nog niet echt duidelijk is of alles net op -4db eerst moete, of geeft het niet dat de master tussen -3 en -4db is (dus maw dat die niet allemaal heel dicht tegen de -4db liggen) voor ik master naar, zoals je zegt, -1db?

Dus als ik dan master met een limiter gain van -3db en de limiter zelf op -1db zet.. dan gaan de waarden die boven die -4db dan liggen,?gewoon harder gecompresst worden en dus uiteindelijker minder luid(=dynamisch?) klinken..?als ik het goed begrijp? Dus is het toch beter om alle waarden zo dicht mogelijk naar die -4db te doen of niet?

Als laatste heb je je limiter set je output op -1db en me je treshold ga je draaien of schuifen to hij treshold heeft van en 3db a 4db dan zit je netjes niet over the top, en vergeet niet en compressor en limiter is niet hetzelde eigenlijk precies tegenovergesteld maar ook niet helemaal Hahaha lol net en flesje wijn op lkkrrrrr

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

54 Users online: 12 Guests (42 Unknown)
Pages generated today : 52.764
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.977.529