Poster: Zebix
- Ik heb ook gelezen dat je best mastert in mono.. maar in FL heb ik geen optie gevonden die je channel naar mono doet. Kun je dit doen en zoja hoe?
Poster: bambamstudio
Als je niet weet wat je doet probeer je track NIET te masteren Dis is niet zomaar even een limiter eroverheen gooien en klaar. Je verpest meer dan dat het goed doet.
Een eindmix maak je op gehoor. Er zijn geen vaste waarde van aantal dB waar je een spoor qua volume op zet, hetzelfde geldt voor eq, compressie etc.
Poster: Bloedworst
Hej
Dit is hoe ik het doe van begin tot eind, en ik ben gewoon en hobbyist en heb dus NIET de holy grail in mixing en mastering.
Het Arrangement
Je opent en nieuw project, ga naar project setup en kies voor 24 bit 96 khz of hoger, WAAROM vaak staat dat standaard ingesteld op 16 bit 44 khz.
Dan ga je je tracks maken zoveel je wilt wees zuinig met eqen en effecten, WAAROM dat komt in het volgende proces.
Het renderen
Render (bounch) alle tracks stuk voor stuk naar en map in wav 24 bit 96 khz (hier gebruik je GEEN comps of limiters op je master bus hou rekening met zeker -6db headroom)
De Mix
Dan opent je weer en nieuw project en weer 24 bit 96 khz, en zet eerst je bpm hetzelfde als je eerste project/arrangement, WAAROM voor de effecten die je nu gaat toevoegen bijvoorbeeld en bpm delay.
Dan laad je alle wavjes in stuk voor stuk elk op zijn eigen track.
Nu kun je mix gaan maken, eerst gaan we de tracks eqen en levelen in solo en samen met de andere tracks, is dat goed dan gaan we effecten toevoegen en sidechainen enzovoort, tijdens dit proces luistert je ook hoe je mix in mono klinkt, WAAROM jou productie wordt misschien wel op en mono radio beluisterd of op feesten en dan kan je niet bij beide speakers staan voor en perfect stereo beeld maar je wilt wel het hele plaatje horen, in dit hele proces wat heel veel bevat moet je zorgen dat je productie helemaal naar wens is, refereer daarom naar soortgelijke muziek die professioneel is gemaakt van het zelfde gerne.