Poster: Zebix
- Ik heb ook gelezen dat je best mastert in mono.. maar in FL heb ik geen optie gevonden die je channel naar mono doet. Kun je dit doen en zoja hoe?
Poster: bambamstudio
Als je niet weet wat je doet probeer je track NIET te masteren Dis is niet zomaar even een limiter eroverheen gooien en klaar. Je verpest meer dan dat het goed doet.
Een eindmix maak je op gehoor. Er zijn geen vaste waarde van aantal dB waar je een spoor qua volume op zet, hetzelfde geldt voor eq, compressie etc.
Poster: Bloedworst
Hej
Dit is hoe ik het doe van begin tot eind, en ik ben gewoon en hobbyist en heb dus NIET de holy grail in mixing en mastering.
Het Arrangement
Je opent en nieuw project, ga naar project setup en kies voor 24 bit 96 khz of hoger, WAAROM vaak staat dat standaard ingesteld op 16 bit 44 khz.
Dan ga je je tracks maken zoveel je wilt wees zuinig met eqen en effecten, WAAROM dat komt in het volgende proces.
Het renderen
Render (bounch) alle tracks stuk voor stuk naar en map in wav 24 bit 96 khz (hier gebruik je GEEN comps of limiters op je master bus hou rekening met zeker -6db headroom)
De Mix
Dan opent je weer en nieuw project en weer 24 bit 96 khz, en zet eerst je bpm hetzelfde als je eerste project/arrangement, WAAROM voor de effecten die je nu gaat toevoegen bijvoorbeeld en bpm delay.
Dan laad je alle wavjes in stuk voor stuk elk op zijn eigen track.
Nu kun je mix gaan maken, eerst gaan we de tracks eqen en levelen in solo en samen met de andere tracks, is dat goed dan gaan we effecten toevoegen en sidechainen enzovoort, tijdens dit proces luistert je ook hoe je mix in mono klinkt, WAAROM jou productie wordt misschien wel op en mono radio beluisterd of op feesten en dan kan je niet bij beide speakers staan voor en perfect stereo beeld maar je wilt wel het hele plaatje horen, in dit hele proces wat heel veel bevat moet je zorgen dat je productie helemaal naar wens is, refereer daarom naar soortgelijke muziek die professioneel is gemaakt van het zelfde gerne.
Ok? nu gaan we alle tracks naar 2 sporen (stereo) renderen, en weer GEEN comps limiters op je master bus en weer in 24 bit 96 khz en ongeveer -4db headroom overhouden, save ze in je map.
Het Masteren
Open nieuw project en weer 24 bit 96khz laad je stereo wav.
Zo nu gaan we naar je masterbus in deze volgorde EQ-COMPRESSOR-LIMITER, WAAROM omdat je met en eq boost en cut dus na de limiter plaatsen gaat niet werken.
Uitleg je eq ga je proberen om zoveel mogelijk tot een vol spectrum te komen zowel hoog mid en laag, en horizontaal spectrum en het belangrijkste goede oren, zet je low cut filter op pakweg 25 hz en je high cut filter op 16 a 17 khz, nu je compressor wees er zuinig mee, zegmaar max 3 a 4 db compressie op je pieks hier heeft de compressor de functie als verzwakker op je pieks? werk met je attack en release naar gehoor (zet hem niet te snel voor master toepassingen).
Nu je limiter die werkt als versterker voor zwakke audio signalen en als limiter op sterke audio signalen, op de limiter hoef ik niet echt in te gaan omdat die kleurloos is zou moeten zijn en puur is om je productie loudness te geven stel hem in iedergeval af op max -1 a-2 db headroom? en max 4 a5 db compressie en klaar renderen maar.
Ga je nu naar en lagere resolutie renderen zoals 16 bit wav of mp3 enz gebruik dan als laatste in je masterchain bijvoorbeeld de Apogee UV22HR om en gedetailleerd signaal over te houden.
Nou dat was het en beetje, MIJN verhaal dan zal vast wel iets vergeten zijn maar er zijn genoeg profs op het forum die dat wel kunnen aanvullen.
De mastering chain van de mastring studio waar ik gebruik van maak ziet er toch net ff iets anders uit. Iedere mastering engineer gebruikt wat hij/zei het beste vindt klinken, dus er is geen standaard. Er zjin zelfs mastering studio's die zelfbour apparatuur gebruiken.
En niet in het bereik, niet helemaal waar. Ik hoor mensen met UAD-2 kaarten en de juiste plug-ins toch hele mooie mixen maken
De mastering chain van de mastring studio waar ik gebruik van maak ziet er toch net ff iets anders uit. Iedere mastering engineer gebruikt wat hij/zei het beste vindt klinken, dus er is geen standaard. Er zjin zelfs mastering studio's die zelfbour apparatuur gebruiken.
En niet in het bereik, niet helemaal waar. Ik hoor mensen met UAD-2 kaarten en de juiste plug-ins toch hele mooie mixen maken
Nu we het toch hebben over zelf bouw, ik heb hier nog wat schemas liggen van de ssl bus copressor en wat schemas van uri compressors, die ik graag deel met mede hobbyisten.
Ik volg hierover ook een topic op Synthforum, helaas geen tijd, anders zou ik overwegen om zelf te gaan solderen
@ Lucalicious
Heb je helemaal gelijk in, ik doe dat ook als ik het meest met externe synt's werk en samples.
Maar als ik met veel plugins werk vergt dat heel veel cpu en als?je dan ook nog wat reverbs erbij doe krijg je al gauw cpu spikes?en glithes in je audio en zeker op 24/32 bit 96khz, plus ik doe het ook (eerst omzetten naar wavjes) omdat sommige plugins ruis?produceren en je dan heel simpel de stille stukken in je track?er tussen uit kan knippen, wat ook weer cpu scheelt in de plaats van en gate op je track, tenminste that's my way.
thnx voor je comp
Poster: Zebix
@bloedworst: merci voor de uitleg! Ik had net dezelfde vraag als lucalicous, maar die heb je ondertussen al beantwoord
Nu vraag ik me wel nog af waarom je zo een hoge frequency pakt? als ik hem later naar mp3 zet dan is de max freq tog maar iets van 44khz (of heb ik me dit laten wijsmaken :D) en op een cd nog minder niet? Dus wat voor nut heeft dit dan?
Ik heb nu nog wa zitten afmixen, eqen, compressen.. nu zit mijn db meter meestal tussen -4 en -3 en heel soms even naar -2.. is dit goed of moet dit echt bijna allemaal -4 zijn ?