mastering/mixing paar vraagjes (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Zebix    posted on 20-11-2011 20:48
Yup weer wat vragen :D

Anyways, het is allemaal redelijk nieuw voor mij dus ik ga wrs domme vragen stellen :p

- Wat gebruiken jullie als richtlijn van decibels/frequenties voor de verschillende onderdelen (kick, snare, hats, pad, bass, percussie,...) toevallig iemand die dit wil delen of een goed artikel hierover heeft?

- wat is de 'best practice' om te masteren???Is het goed dat ik eerst EQ en limit/compress naar x db in elke mixer channel (dus beide? tijdens het maken van de track) en dan op het einde op de master nog eens een eq zet en een compressor? of hoe doen jullie het?

- ik heb een wind gemaakt en ik heb die geequalised (of hoe je het ook moet schrijven :p) de frequentie start pas op 8khz en eindigt op 20khz.. zo klinkt hij heel zacht.. maar is 20khz misschien niet wat te veel van het goede? waaruit ik dus met de volgende vraag kom: wat wordt er zowat gebruikt als hoogste frequentie bij mastering? want het heeft volgens mij weining nut dat ik hem op 20khz zet en als ik de track dan master met cutoff op 18khz bv..of niet?

- En een (logische?) volgende vraag, wat is het max aantal db dat jullie gebruiken in je eind master? ik las ergens 0db maar op andere sites las ik dan dat -4db ook goed was.. waar hangt dit vanaf?

- Ik heb ook gelezen dat je best mastert in mono.. maar in FL heb ik geen optie gevonden die je channel naar mono doet. Kun je dit doen en zoja hoe?

Alvast bedankt!
User edit by Zebix on 20-11-2011 @ 21:11:03 (12%)

What do you think about mastering/mixing paar vraagjes ??

Vote :   

Dolivieira    posted on 20-11-2011 21:38
Ik gooi al mijn kanalen naar benenden, zodat ik op mijn master -4 DB overhoud. Dan gooi ik van mijn master de Limiter er af. En afmasteren met Izotop4 zodat mijn master weer 0 DB aan geeft.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 20-11-2011 @ 21:39:04 (1%)
Larsz    posted on 20-11-2011 23:03
Masteren is het eindproces om je productie echt 'af' te maken, dus een aantal van de dingen die jij suggereert vallen niet onder mastering. In principe moet je gewoon een goede mix hebben (met 3 tot 4db headroom, dus dat je master peakt op -3/-4dB). Als je mix dan goed klinkt kan je beginnen met een EQ op je master, en dan een compressor (multiband, SSL, PSPVM) etc. Afhankelijk of je compressor brickwall limiting gebruikt kan je daarboven ook nog een limiter zetten, maar dat hangt heel erg van je plugins/mix af.

bambamstudio    posted on 21-11-2011 00:23
Als je niet weet wat je doet probeer je track NIET te masteren Dis is niet zomaar even een limiter eroverheen gooien en klaar. Je verpest meer dan dat het goed doet.

Een eindmix maak je op gehoor. Er zijn geen vaste waarde van aantal dB waar je een spoor qua volume op zet, hetzelfde geldt voor eq, compressie etc.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Zebix    posted on 21-11-2011 20:35
Bedankt voor de reacties

ik weet dat je mastering niet op een dag leert, maar ik zou het gewoon graag kunnen en leren ook ?al duurt dit?waarschijnlijk meer dan een paar jaar en ik hoopte dat jullie me wa meer uitleg konden geven over hoe het in zijn werk gaat.. Happy, laughing

Nu heb ik nog wa gegoogelt en op de meeste sites vind ik ook terug dat je best mixt tot -4db en dan uiteindelijk mastert naar 0db met je eq en compressor etc?

als iemand nog wat raad heeft of antwoorden op mijn specifieke vragen, post dan gerust!
Bouncy    posted on 21-11-2011 20:53
Poster: Zebix
- Ik heb ook gelezen dat je best mastert in mono.. maar in FL heb ik geen optie gevonden die je channel naar mono doet. Kun je dit doen en zoja hoe?

Probeer even een verschil te maken tussen mixen en masteren... Mixen is van heelveel sporen 2 sporen maken (links/rechts). Mastering is het afmaken van die 2 sporen (en dat is echt iets wat je veel gedaan moet hebben voordat je het een beetje kunt!). Je kunt je master checken in mono, maar het is slimmer om tijden het mixen veel aandacht te besteden aan mono.

Wat ik met mono bedoel is echte mono, dus je stereo signaal bij elkaar opgeteld (niet alleen links of alleen rechts) en dan afspelen op 1 speaker (1 conus dus, geen 2 of 3 weg speaker). Ik gebruik hier zelf een speakertje van een voormalig surround systeem voor. Je kunt hier heel makkelijk je balans en fase problemen op horen.
Zebix    posted on 21-11-2011 22:12
Hmmm mischien moet ik het masteren toch maar even achterwege laten en eerst goed leren mixen ;D

maar ik heb een vraagje bij dat -4db gedoe.. mijn limiter op de master staat op default en hij laat alles toe tot max 0db..
moet ik hem nu zo laten staan of moet ik hem op -4db zetten? en nu ben ik bezig over mixen!

want stel nu dat ik mijn track wil laten masteren later (door iemand die er meer verstand van heeft dan ikzelf weliswaar :p)en ik laat die limiter op 0db staan en ik equalize enzovoort.. dan zou ik hem toch helemaal opnieuw moeten doen met max -4db ?? of begrijp ik dit niet goed
User edit by Zebix on 21-11-2011 @ 22:13:52 (13%)
Lucalicious    posted on 21-11-2011 22:53
wat (volgens mij) bedoelt wordt, correct me if i'm wrong, is dat je je mix, dus met al je andere kanalen, op -4 db laat uitkomen, daar komt dus nog geen limiter of wat dan ook aan te pas op je master. je haalt dus al je levels van je instrumenten ed naar beneden tot je een goede mix hebt, die dus piekt in -3 db.

DAARNA pas gooi je er een limiter compressor en wat nog meer voor leuks overheen.
Bloedworst    posted on 22-11-2011 11:41
Hej
Dit is hoe ik het doe van begin tot eind, en ik ben gewoon en hobbyist en heb dus NIET de holy grail in mixing en mastering.
?
Het Arrangement
Je opent en nieuw project, ga naar project setup en kies voor 24 bit 96 khz of hoger, WAAROM vaak staat dat standaard ingesteld op 16 bit 44 khz.
Dan ga je je tracks maken zoveel je wilt wees zuinig met eqen en effecten, WAAROM dat komt in het volgende proces.
?
Het renderen
Render (bounch) alle tracks stuk voor stuk naar en map in wav 24 bit 96 khz (hier gebruik je GEEN comps of limiters op je master bus hou rekening met zeker -6db headroom)
?
De Mix
Dan opent je weer en nieuw project en weer 24 bit 96 khz, en zet eerst je bpm hetzelfde als je eerste project/arrangement, WAAROM voor de effecten die je nu gaat toevoegen bijvoorbeeld en bpm delay.
Dan laad je alle wavjes in stuk voor stuk elk op zijn eigen track.
Nu kun je mix gaan maken, eerst gaan we de tracks eqen en levelen in solo en samen met de andere tracks, is dat goed dan gaan we effecten toevoegen en sidechainen enzovoort, tijdens dit proces luistert je ook hoe je mix in mono klinkt, WAAROM jou productie wordt misschien wel op en mono radio beluisterd of op feesten en dan kan je niet bij beide speakers staan voor en perfect stereo beeld maar je wilt wel het hele plaatje horen, in dit hele proces wat heel veel bevat moet je zorgen dat je productie helemaal naar wens is, refereer daarom naar soortgelijke muziek die professioneel is gemaakt van het zelfde gerne.
Ok? nu gaan we alle tracks naar 2 sporen (stereo) renderen, en weer GEEN comps limiters op je master bus en weer in 24 bit 96 khz en ongeveer -4db headroom overhouden, save ze in je map.
?
Het Masteren
Open nieuw project en weer 24 bit 96khz laad je stereo wav.
Zo nu gaan we naar je masterbus in deze volgorde EQ-COMPRESSOR-LIMITER, WAAROM omdat je met en eq boost en cut dus na de limiter plaatsen gaat niet werken.
Uitleg je eq ga je proberen om zoveel mogelijk tot een vol spectrum te komen zowel hoog mid en laag, en horizontaal spectrum en het belangrijkste goede oren, zet je low cut filter op pakweg 25 hz en je high cut filter op 16 a 17 khz, nu je compressor wees er zuinig mee, zegmaar max 3 a 4 db compressie op je pieks hier heeft de compressor de functie als verzwakker op je pieks? werk met je attack en release naar gehoor (zet hem niet te snel voor master toepassingen).
Nu je limiter die werkt als versterker voor zwakke audio signalen en als limiter op sterke audio signalen, op de limiter hoef ik niet echt in te gaan omdat die kleurloos is zou moeten zijn en puur is om je productie loudness te geven stel hem in iedergeval af op max -1 a-2 db headroom? en max 4 a5 db compressie en klaar renderen maar.

Ga je nu naar en lagere resolutie renderen zoals 16 bit wav of mp3 enz gebruik dan als laatste in je masterchain bijvoorbeeld de Apogee UV22HR om en gedetailleerd signaal over te houden.
?
Nou dat was het en beetje, MIJN verhaal dan zal vast wel iets vergeten zijn maar er zijn genoeg profs op het forum die dat wel kunnen aanvullen.
?
Dolivieira    posted on 22-11-2011 14:18
Poster: bambamstudio
Als je niet weet wat je doet probeer je track NIET te masteren Dis is niet zomaar even een limiter eroverheen gooien en klaar. Je verpest meer dan dat het goed doet.

Een eindmix maak je op gehoor. Er zijn geen vaste waarde van aantal dB waar je een spoor qua volume op zet, hetzelfde geldt voor eq, compressie etc.

Helemaal mee eens.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Lucalicious    posted on 22-11-2011 19:38
Poster: Bloedworst
Hej
Dit is hoe ik het doe van begin tot eind, en ik ben gewoon en hobbyist en heb dus NIET de holy grail in mixing en mastering.

Het Arrangement
Je opent en nieuw project, ga naar project setup en kies voor 24 bit 96 khz of hoger, WAAROM vaak staat dat standaard ingesteld op 16 bit 44 khz.
Dan ga je je tracks maken zoveel je wilt wees zuinig met eqen en effecten, WAAROM dat komt in het volgende proces.

Het renderen
Render (bounch) alle tracks stuk voor stuk naar en map in wav 24 bit 96 khz (hier gebruik je GEEN comps of limiters op je master bus hou rekening met zeker -6db headroom)

De Mix
Dan opent je weer en nieuw project en weer 24 bit 96 khz, en zet eerst je bpm hetzelfde als je eerste project/arrangement, WAAROM voor de effecten die je nu gaat toevoegen bijvoorbeeld en bpm delay.
Dan laad je alle wavjes in stuk voor stuk elk op zijn eigen track.
Nu kun je mix gaan maken, eerst gaan we de tracks eqen en levelen in solo en samen met de andere tracks, is dat goed dan gaan we effecten toevoegen en sidechainen enzovoort, tijdens dit proces luistert je ook hoe je mix in mono klinkt, WAAROM jou productie wordt misschien wel op en mono radio beluisterd of op feesten en dan kan je niet bij beide speakers staan voor en perfect stereo beeld maar je wilt wel het hele plaatje horen, in dit hele proces wat heel veel bevat moet je zorgen dat je productie helemaal naar wens is, refereer daarom naar soortgelijke muziek die professioneel is gemaakt van het zelfde gerne.
Ok? nu gaan we alle tracks naar 2 sporen (stereo) renderen, en weer GEEN comps limiters op je master bus en weer in 24 bit 96 khz en ongeveer -4db headroom overhouden, save ze in je map.

Het Masteren
Open nieuw project en weer 24 bit 96khz laad je stereo wav.
Zo nu gaan we naar je masterbus in deze volgorde EQ-COMPRESSOR-LIMITER, WAAROM omdat je met en eq boost en cut dus na de limiter plaatsen gaat niet werken.
Uitleg je eq ga je proberen om zoveel mogelijk tot een vol spectrum te komen zowel hoog mid en laag, en horizontaal spectrum en het belangrijkste goede oren, zet je low cut filter op pakweg 25 hz en je high cut filter op 16 a 17 khz, nu je compressor wees er zuinig mee, zegmaar max 3 a 4 db compressie op je pieks hier heeft de compressor de functie als verzwakker op je pieks? werk met je attack en release naar gehoor (zet hem niet te snel voor master toepassingen).
Nu je limiter die werkt als versterker voor zwakke audio signalen en als limiter op sterke audio signalen, op de limiter hoef ik niet echt in te gaan omdat die kleurloos is zou moeten zijn en puur is om je productie loudness te geven stel hem in iedergeval af op max -1 a-2 db headroom? en max 4 a5 db compressie en klaar renderen maar.

Ga je nu naar en lagere resolutie renderen zoals 16 bit wav of mp3 enz gebruik dan als laatste in je masterchain bijvoorbeeld de Apogee UV22HR om en gedetailleerd signaal over te houden.

Nou dat was het en beetje, MIJN verhaal dan zal vast wel iets vergeten zijn maar er zijn genoeg profs op het forum die dat wel kunnen aanvullen.

Goed verhaal! vraagje van mijn kant:

waarom zou je je tracks eerst omzetten naar allemaal losse wavjes, je kan toch net zo goed gelijk je mix maken? Ik maak tenminste mijn arrangement en mix tegelijk zegmaar. als ik bezig bet doe ik autamatisch al dingen als sidechain en channel eq bijvoorbeeld. wat maakt het uit dat je er eerst wavjes van maakt?
Bloedworst    posted on 22-11-2011 21:02
@ Lucalicious

Heb je helemaal gelijk in, ik doe dat ook als ik het meest met externe synt's werk en samples.
Maar als ik met veel plugins werk vergt dat heel veel cpu en als?je dan ook nog wat reverbs erbij doe krijg je al gauw cpu spikes?en glithes in je audio en zeker op 24/32 bit 96khz, plus ik doe het ook (eerst omzetten naar wavjes) omdat sommige plugins ruis?produceren en je dan heel simpel de stille stukken in je track?er tussen uit kan knippen, wat ook weer cpu scheelt in de plaats van en gate op je track, tenminste that's my way.

thnx voor je comp
Bouncy    posted on 23-11-2011 12:20
Probeer ook (zeker bij mastering) zo weinig mogelijk met de computer te doen!

Meeste masterchains van mij zien er zo uit:

EQ: ANT W 695 of Neumann 495
Compressie: Urei 1178 (echt heilig!!!) (maar Prism voldoet ook)

daarna 2 apparaten waar ik niks over (mag) vertellen.

En als master limiter een ADR Compex 760, of de L1 van Waves (ja, plugin (Ik vind de L1 te-gek-er dan de L3).

Ik begrijp dat bovengenoemde apparaten niet binnen het bereik van de gemiddelde producer op dit forum ligt, toch gebruiken de Pro's ook analoge (dure) spullen om hun resultaten te bereiken en dit is digitaal gewoon niet na te maken (mochten er mensen zijn die mij niet geloven, ik nodig jullie graag een keer uit om het verschil te komen beluisteren!). Om een klein voorbeeld te geven, de Urei 1178 is nagemaakt (o.a door Bombfactory volgens mij), deze plugin lijkt op het plaatje heel erg veel op de echt Urei, jammergenoeg vind ik daar de vergeleiking ook stoppen! De plugin doet de reactie van de Urei na, maar je hoort hem behoorlijk werken (ik heb ze naast elkaar gehouden met beide dezelfde instelling), de echte Urei hoor je bijna niet 'pompen' terwijl de plugin dit zeker wel doet. Ook is de sound van de echt Urei anders, omdat het geluid door de input en output trafo's moet krijg je een aparte maar mooie kleuring van je geluid.

Ik ben zelf 6 dagen per week druk met het mixen en masteren van tracks (en trouwens ook recording), de mastering (omdat dat niet heel veel tijd kost) kan ik ergens doen waar deze spullen staan, het liefst zou ik ook op die spullen mixen, maar dat is ook voor mij te duur.

Mijn advies, als je zelf graag mixt is: laat het echt ergens anders masteren en ga (zeker als je veel wil gaan mixen/masteren) investeren in analoge spullen, ze worden in principe alleen nog maar meer waard.

einde propaganda!
bambamstudio    posted on 23-11-2011 12:46
De mastering chain van de mastring studio waar ik gebruik van maak ziet er toch net ff iets anders uit. Iedere mastering engineer gebruikt wat hij/zei het beste vindt klinken, dus er is geen standaard. Er zjin zelfs mastering studio's die zelfbour apparatuur gebruiken.

En niet in het bereik, niet helemaal waar. Ik hoor mensen met UAD-2 kaarten en de juiste plug-ins toch hele mooie mixen maken
User edit by bambamstudio on 23-11-2011 @ 12:47:00 (48%)
Bloedworst    posted on 23-11-2011 12:51
De mastering chain van de mastring studio waar ik gebruik van maak ziet er toch net ff iets anders uit. Iedere mastering engineer gebruikt wat hij/zei het beste vindt klinken, dus er is geen standaard. Er zjin zelfs mastering studio's die zelfbour apparatuur gebruiken.

En niet in het bereik, niet helemaal waar. Ik hoor mensen met UAD-2 kaarten en de juiste plug-ins toch hele mooie mixen maken

Ben ik helemaal mee eens elke soort muziek heeft en andere methode en zelf je gear bouwen is erg leuk en leerzaam
Bouncy    posted on 23-11-2011 13:03

Ik zeg ook niet dat dat de ideale chain is (holy grail bestaat niet), dat is alleen wel van alle mogelijkheden die ik heb de beste... Ook wijkt hij vaak af.

Ook zeg ik niet dat plug ins per definitie helemaal kut zijn, met plugins kun je ook een geweldige mix maken!
Bloedworst    posted on 23-11-2011 13:19
Nu we het toch hebben over zelf bouw, ik heb hier nog wat schemas liggen van de ssl bus copressor en wat schemas van uri compressors, die ik graag deel met mede hobbyisten.
bambamstudio    posted on 23-11-2011 13:36
Ik volg hierover ook een topic op Synthforum, helaas geen tijd, anders zou ik overwegen om zelf te gaan solderen Happy, laughing
Zebix    posted on 23-11-2011 14:26
@bloedworst: merci voor de uitleg! Ik had net dezelfde vraag als lucalicous, maar die heb je ondertussen al beantwoord Happy, laughing

Nu vraag ik me wel nog af waarom je zo een hoge frequency pakt? als ik hem later naar mp3 zet dan is de max freq tog maar iets van 44khz (of heb ik me dit laten wijsmaken :D) en op een cd nog minder niet? Dus wat voor nut heeft dit dan?

Ik heb nu nog wa zitten afmixen, eqen, compressen.. nu zit mijn db meter meestal tussen -4 en -3 en heel soms even naar -2.. is dit goed of moet dit echt bijna allemaal -4 zijn ?

Larsz    posted on 23-11-2011 14:48
Sowieso, zolang je geen wereldhitjes maakt maar gewoon begint met wat electronische muziek moet je er gewoon voor zorgen dat je een goede sound hebt en je echt niet druk gaan maken over complete hardware chains..
Bouncy    posted on 23-11-2011 14:57
Nu we het toch hebben over zelf bouw, ik heb hier nog wat schemas liggen van de ssl bus copressor en wat schemas van uri compressors, die ik graag deel met mede hobbyisten.

Ik zit t moment een stereo setje Neumann W492 te solderen... Best lastig om al die onderdelen bij elkaar te vinden...

Ik ben best benieuwd naar die Bus Compressor...
Bloedworst    posted on 23-11-2011 15:32
@ Bouncy
Oke stuur me ff en PM met je mail dan mail ik je ze morgen van de ssl toch??

@ Zebix
morge heb ff meer tijd om op dat onderwerp in te gaan?moet nu echt weg morguuuhh Smile
User edit by Bloedworst on 23-11-2011 @ 15:35:40 (100%)
Bloedworst    posted on 23-11-2011 15:37
Ik volg hierover ook een topic op Synthforum, helaas geen tijd, anders zou ik overwegen om zelf te gaan solderen Happy, laughing

Okey ga ik ook ff bekijken interesant
Lucalicious    posted on 23-11-2011 23:09
@ Lucalicious

Heb je helemaal gelijk in, ik doe dat ook als ik het meest met externe synt's werk en samples.
Maar als ik met veel plugins werk vergt dat heel veel cpu en als?je dan ook nog wat reverbs erbij doe krijg je al gauw cpu spikes?en glithes in je audio en zeker op 24/32 bit 96khz, plus ik doe het ook (eerst omzetten naar wavjes) omdat sommige plugins ruis?produceren en je dan heel simpel de stille stukken in je track?er tussen uit kan knippen, wat ook weer cpu scheelt in de plaats van en gate op je track, tenminste that's my way.

thnx voor je comp

Ah oke, slim eigenlijk haha, had ik nog niet eens aan gedacht, heb idd vaak last van te veel cpu gebruikt. handige tip!
Bloedworst    posted on 24-11-2011 15:17
Poster: Zebix
@bloedworst: merci voor de uitleg! Ik had net dezelfde vraag als lucalicous, maar die heb je ondertussen al beantwoord Happy, laughing

Nu vraag ik me wel nog af waarom je zo een hoge frequency pakt? als ik hem later naar mp3 zet dan is de max freq tog maar iets van 44khz (of heb ik me dit laten wijsmaken :D) en op een cd nog minder niet? Dus wat voor nut heeft dit dan?

Ik heb nu nog wa zitten afmixen, eqen, compressen.. nu zit mijn db meter meestal tussen -4 en -3 en heel soms even naar -2.. is dit goed of moet dit echt bijna allemaal -4 zijn ?

Wat jij zegt over sample rate is gedeeltelijk waar?(mp3 is en heel ander rekensometje)het gehoor heeft maar en band breedte van ongeveer 20khz
en daar is en sample band breedte van 40khz voor nodig,
waarom zou je dan cpu en mem verspillen aan en sample rate (samples per seconde) van 96khz/48khz, nou daar zijn veel discussies over
en ik heb daar ook geen glashard antwoord op, het is denk meer persoonlijk sommige zweren bij 48khz wat in principe ruim voldoende moet zijn ik werk daar ook vaak mee als ik en groot project heb met veel plugins.
Mijn antwoord is ik vind en hoger sample rate 48/96khz warmer en transparanter.
Antwoord op je andere vraag, met digitale audio geen 0db maar -1db in tegenstelling tot analoog daar kan rustig en paar db bij
-1db is perfect als je de laatste stap in je proces doet.
?
Zebix    posted on 25-11-2011 19:57
Ok thanks man!

het enige wat me nu nog niet echt duidelijk is of alles net op -4db eerst moete, of geeft het niet dat de master tussen -3 en -4db is (dus maw dat die niet allemaal heel dicht tegen de -4db liggen) voor ik master naar, zoals je zegt, -1db?

Dus als ik dan master met een limiter gain van -3db en de limiter zelf op -1db zet.. dan gaan de waarden die boven die -4db dan liggen,?gewoon harder gecompresst worden en dus uiteindelijker minder luid(=dynamisch?) klinken..?als ik het goed begrijp? Dus is het toch beter om alle waarden zo dicht mogelijk naar die -4db te doen of niet?
User edit by Zebix on 25-11-2011 @ 20:04:31 (100%)

34 Users online: 6 Guests (28 Unknown)
Pages generated today : 33.977
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.958.742