Lichtshow maken
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArnoDekkers1995    posted on 18-11-2011 21:18

Hallo, mijn vader heeft zaterdag een feest en daarvoor wordt het volgende gehuurd:  9meter truss, 4 of 6 moving heads, 16 ledparren (onder andere om de zaal aan te lichten), stroboscoop, grote spiegelbol (75cm) 
Ook wordt onze eigen drive-inn er neer gezet, met 4 led parren, 2 scanners (adj comscan led) en een laser (laserworld el-400rg)
De spullen van de drive inn zullen worden aangestuurd door een martin freekie dmx paneel, di ook van ons is.

Nu is mijn vraag als volgt: Hoe maak ik nu echt een mooie lichtshow, dus dat t er mooi uitziet? Ik weet het, creatief zijn, maar verder?
Het gaat hier vooral om de show waarmee ik de gehuurde spullen aanstuur (moving heads, parren, spiegelbol-verlichting en stroboscoop) aanstuur (wordt met apart dmx-paneel gedaan, dus los van de lichten van de drive inn)

Ik heb het hele dmx protocol aardig onder controle, dus dit is duidelijk. De vraag is dus puur, hoe maak ik nu echt een lichtshow?
De avond zal vooral muziek uit de jaren 60-70-80-90 bevatten, een aantal top40, en heeeell af en toe iets hardere muziek (happy hardcore oid) misschien..
Hebben jullie enige tips, richtlijnen, vuistregels, weetikhet?
Alvast bedankt! 

Overigens, hier 2 plaatjes van hoe de zaal eruit zal komen te zien. Aan de truss hangen op deze tekening 4 moving heads, maar dit worden er 6. Aan beide zijden van de spiegelbol zal er ook nog 1 komen te hangen namelijk (onder andere dus om de spiegelbol aan te lichten) 
Voorbeeld voorbeeld2

User edit by ArnoDekkers1995 on 18-11-2011 @ 21:38:03 (12%)
Mod edit by Lead on 24-09-2018 18:39 (2%)

What do you think about Lichtshow maken ??

Vote :   

Yorick    posted on 18-11-2011 22:12
Kleuren bepalen heel erg de stemming.
Echte disco kleuren zijn: Rood, Blauw, Geel, Groen, Paars, Oranje.
Voor hardcore probeer: Strobo standen er in te maken, kleuren, Groen, Rood, Blauw,
Voor romantische nummers doe dan veel: Rood, Roze,
Gewoon bedenken van ik heb hardcore, wat pas hier bij is ruwe muziek.. dus ruwe spook achtige kleuren..

Trouwens leuk getekend!
maarten_geurts    posted on 18-11-2011 22:37
Ik weet niet hoeveel personen er komen maar als het druk wordt zou ik die speakers wat hoger gaan zetten.

Lucalicious    posted on 19-11-2011 11:13
mooi getekend! een standaard truc die je vaak gebruikt bij lichtshows is kruisjes maken met je lichtbundels, misschien dat je daar wat mee kunt. in ieder geval niet altijd te symetrisch willen werken, een beetje random maakt vaak meer sfeer.?

gebruik van kleuren is ook zeker belangrijk, gebruikt mooie, aanwezige kleuren, zoals de kleuren die eerder zijn genoemd. roze staat daar nog niet bij, maar vind ik zelf iig vaak mooi. probeer ook even uit te zoeken welke kleuren mooie combinaties maken, probeer niet te veel te gelijk te mengen.

overigens is licht iets wat veel met smaak te maken heeft, wat ik mooi vind, kun jij juist weer niet mooi vinden, dus ik zou vooral op die dag zelf ook kijken wat jij mooi uit vind komen. je hebt in iedergeval prima spul om mee te werken als ik het zo lees.
User edit by Lucalicious on 19-11-2011 @ 11:14:10 (1%)
ArnoDekkers1995    posted on 19-11-2011 17:43
Oke, iedereen alvast hardstikke bedankt!
Hoe denken jullie over de verhoudingen? Zoals je ziet is er een ''zitgedeelte'' en wat hangtafels en een 'dansvloer'
Hoe worden de verhoudingen met de ledparren gemaakt? achterin licht? donker? meeknipperen? kleur(en)? etc. etc.?
Thanks!
venzi    posted on 19-11-2011 19:01
Over de moving heads: gewoon rustig de zaal af laten ''zoeken'' en collorswitch elke ronde.
gewoon willekeurig dus rond laten gaan.

ArnoDekkers1995    posted on 19-11-2011 19:35
Colorswitch elke ronde? Wat wil je daarmee zeggen?
Groeten Arno
Crazy    posted on 21-11-2011 12:24
Als ik het letterlijk vertaal haal ik eruit dat je elke ronde een andere kleur toepast.
venzi    posted on 21-11-2011 14:57
wat hij zegt ^^
ArnoDekkers1995    posted on 21-11-2011 15:31
En is dat een bepaalde stand of functie op movingheads, of moet ik gewoon meerdere rondes programmeren met telkens een andere kleur?
greup    posted on 21-11-2011 18:13
welke ledparren heb je gehuurd?
Moet namelijk zeggen dat ik de goedkope ledparren, lees led zonder lens en minder dan 1 watt p/s alles behalve mooi vind. Deze hebben amper bundel en lage lichtopbrengst. Dan zou ik toch nog altijd liever voor conventionele
parren gaan met fatsoenlijke kleurenfilters.

ik zou stiekem liever een set als deze niet op een martin freekie aansturen....
zou bijvoorbeeld liever een pc gebruiken, daar waar een echte lichttafel te duur is.
De pc is in staat mooiere figeren te creeeren dan de freekie met z'n standaard shapes en is veel flexibeler.

Wat de show verder betreft. Ik gebruik altijd max 3 verschillende kleuren licht. Anders wordt het te rommelig.
Dit is bij een echte disco show alleen dan weer anders. In de jaren 70/80 was het altijd rommelig Cool. toch kun je dat wel gestructureerd laten verlopen. Stop hier dus tijd in!

Wellicht als tip even een spiegelbol aan je truss bij je dj-booth hangen.
(ps, het is natuurlijk familie dus het zal niet je eigen geld zijn, maar 6 mh's lijkt mij overbodig)

Gery    posted on 21-11-2011 22:11
ik zou ook eerder voor een PC gaan (met software zoals chamsys magicQ)
DJ - Producer
Yorick    posted on 21-11-2011 23:36
Poster: Gery
ik zou ook eerder voor een PC gaan (met software zoals chamsys magicQ)

Sunlight, Martin Light, Das Light.
Zijn makkelijk en betrouwbare software programma's.
Groot voordeel is dat je alles thuis kan programmeren.
@Greup: Al doe je een ''frost'' filter voor een goedkope led par krijg je best mooi licht uit.
Ywe    posted on 22-11-2011 10:06
Sommige MH hebben zelf ook al een 8 of cirkel in hun systeem zitten, dan is hetkwestie juiste DMX waarde en dan heb je al effect. Dit werkt bij onze mh's super simpel. Geen ingewikkelde programmeer standen of chases maken voor een simpel effect
qntr0l    posted on 22-11-2011 11:48
Probeer ook kleuren te combineren, door bijvoorbeeld de LED parren een kleur te geven om de sfeer te bepalen, en de MH' s dan een ander kleurtje te geven om dit te doorbreken. Wat ik altijd wel mooi vind is (eerst algehele kleur, dan spotkleur):

Roze - wit
Blauw - wit
Blauw - geel
Rood - groen
Blauw - oranje
Oranje - blauw

Probeer hier mee te spelen. Misschien kun je ook aparte knoppen toewijzen aan kleuren, zodat je in 1 keer alle spots kan veranderen van kleur, of alle parren. Ik weet niet precies hoe het met zo'n tafel zit, maar met Sunlite werkt dit voor mij altijd het beste. Kan je een beetje spelen en uitproberen.
hoppie    posted on 22-11-2011 19:57
mij is geleerd dat rood-groen alleen met kerst mag, en ndan eigenlijk ook niet.
Question everything
qntr0l    posted on 22-11-2011 21:04
Werkt toch altijd wel goed voor mij hoor Tongue.
ArnoDekkers1995    posted on 22-11-2011 21:59
Pff, heb t geprobeerd, valt vies tegen!
Iemand zin om een showtje te maken in freestyler oid?
De dongle die gehuurd wordt zal deze zijn:
http://www.licht-geluid.nl/huren/usb_dongel_VLLSTD16.aspx
(Mag dit zo op het forum?)

Ik weet niet precies welke programma's ermee draaien, in ieder geval freestyler, chamsys magicq pc en Enttec light factory, nog meer?

Zou het echt top vinden als iemand een showtje zou kunnen maken!
Alvast super bedankt!
Groeten Arno,

PS De Stage en Locatie Bestandjes van freestyler kan ik je wel sturen!
Het gaat overigens om deze movingheads:
http://www.licht-geluid.nl/huren/movinghead_VLSFXD19.aspx
(alleen de moving heads hoeven in de show, de parren en de stroboscoop heb ik besloten op een gewoon paneeltje te doen, live..)
User edit by ArnoDekkers1995 on 23-11-2011 @ 00:24:54 (65%)
Ywe    posted on 23-11-2011 09:15
de GLP Ypocs hebben een aparte DMX waarde om dit soort dingen die je wil aan te sturen. Dat staat onder control, dan kan je ze laten bewegen in verschillende motieven. Random, Circle, Lying 8.

Dus dan ben je met de beweging al klaar. Hoef je alleen nog kleuren en shutter of gobo's te programmeren. Misschien is er wel een Fixturefile voor Freestyler te vinden waar al deze DMX en fixture info instaat.

Ikzelf ben op onze eigen lichttafel altijd vrij snel klaar om deze movingheads te programmeren, maar met software heb ik geen ervaring helaas, noch de tijd om het te doen voor je
ArnoDekkers1995    posted on 23-11-2011 16:46
Oke, dus met deze moving heads is in proncipe vrij simpel een lichtshowtje te maken, met een lichtpaneeltje bedoel ik dan? (Zonder computer)
Raden jullie dit mij eerder aan?
Groeten Arno
Sander448899    posted on 20-11-2014 15:12

Welke tekenprogramma is dat ?

En is de vraag nog nodig ? Ik kan je wel helpen.

Poster: ArnoDekkers1995

Hallo, mijn vader heeft zaterdag een feest en daarvoor wordt het volgende gehuurd:  9meter truss, 4 of 6 moving heads, 16 ledparren (onder andere om de zaal aan te lichten), stroboscoop, grote spiegelbol (75cm) Ook wordt onze eigen drive-inn er neer gezet, met 4 led parren, 2 scanners (adj comscan led) en een laser (laserworld el-400rg)De spullen van de drive inn zullen worden aangestuurd door een martin freekie dmx paneel, di ook van ons is.Nu is mijn vraag als volgt: Hoe maak ik nu echt een mooie lichtshow, dus dat t er mooi uitziet? Ik weet het, creatief zijn, maar verder?Het gaat hier vooral om de show waarmee ik de gehuurde spullen aanstuur (moving heads, parren, spiegelbol-verlichting en stroboscoop) aanstuur (wordt met apart dmx-paneel gedaan, dus los van de lichten van de drive inn)Ik heb het hele dmx protocol aardig onder controle, dus dit is duidelijk. De vraag is dus puur, hoe maak ik nu echt een lichtshow?De avond zal vooral muziek uit de jaren 60-70-80-90 bevatten, een aantal top40, en heeeell af en toe iets hardere muziek (happy hardcore oid) misschien..Hebben jullie enige tips, richtlijnen, vuistregels, weetikhet?Alvast bedankt! Overigens, hier 2 plaatjes van hoe de zaal eruit zal komen te zien. Aan de truss hangen op deze tekening 4 moving heads, maar dit worden er 6. Aan beide zijden van de spiegelbol zal er ook nog 1 komen te hangen namelijk (onder andere dus om de spiegelbol aan te lichten) 

This is an old Topic

No new postings for 3.823 days.
 Post CommentThat would be 127.4 months
or a whopping 10.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

253 Users online: 16 Guests (237 Unknown)
Pages generated today : 39.602
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.427.976