Beatmatchen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

luyten    posted on 30-10-2011 12:28
hallo iedereen, misschien een hele domme vraag Cool, maar als je beatmatcht, mag je dan naar je bpm-tellers kijken??

Alvast bedankt

What do you think about Beatmatchen ??

Vote :   

the-melody    posted on 30-10-2011 12:38
Om het te leren zou ik ze afplakken, moet je eigenlijk zelf weten. 100% juist zijn die tellers toch niet en zul je nog altijd met je oren moeten bijsturen.
Ywe    posted on 30-10-2011 12:50
Tuurlijk mag je dat, zeker in het begin als je net begint. Je zal merken dat je des te verder je komt, des te minder je dat nodig hebt.
luyten    posted on 30-10-2011 12:55
okeee, dankjewel voor de reacties Happy, laughing
Meiwand    posted on 30-10-2011 21:26
Ik ben ook bezig met leren beatmatchen maar ik snap nog steeds niet hoe kan je uit je hoofd beatmatchen door alleen te luisteren ? Kan iemand dat uitleggen Happy, laughing Heb je daar een ezelsbruggertje voor ofso :p
dj-zero    posted on 30-10-2011 21:30
niets anders dan oefenen..
langzaam zul je horen of een plaat langzamer of sneller loopt
Ywe    posted on 30-10-2011 21:31
In principe hoor je of 2 platen gelijk lopen. Dus je krijgt geen 'tuk - donk' ?maar 1 gelijke beat. En dan goed luisteren of die je in wil mixen sneller gaat of langzamen, en daaraan de pitch wijzigen. Dus iets sneller als hij langzamer gaat, en langzamer als hij sneller gaat.

Er zijn wel trucjes, met bpm meters of percentages, maar beste is om op gehoor te doen. Dan heb je de beste feeling met muziek. En des te meer je oefent, des te sneller hoor je het verschil en ben je dus sneller met corrigeren.

Met vinyl vind ik dit het leukste om te doen. Daarom hou ik binnen mijn digitale set de platen wel centraal
Xarltuz    posted on 30-10-2011 22:05
Ikzelf druk uiteraard eerst op 'play' en daarna tik ik zodanig tegen mij jog dat de platen gelijk lopen (trager of sneller), terwijl ik dan bij-pitch bv.: ik draai mijn jog met de klok mee om te plaat te versnellen, dus moet de pitch omlaag, om de plaat zelf te versnellen. Enzo blijf ik dat doen tot ze uiteindelijk gelijk lopen.. in het begin vraagt het uiteraard heel wat tijd, maar naar mate je het meer en meer doet... gaat het vlotter en vlotter! ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb.
User edit by Xarltuz on 30-10-2011 @ 22:42:12 (2%)
Tekhead    posted on 30-10-2011 22:17
Poster: Meiwand
Ik ben ook bezig met leren beatmatchen maar ik snap nog steeds niet hoe kan je uit je hoofd beatmatchen door alleen te luisteren ? Kan iemand dat uitleggen Happy, laughing Heb je daar een ezelsbruggertje voor ofso :p

Geen ezelsbruggetje neen, voor sommige ezelsoren haha?Cool
Concentratie bij het luisteren is zeer belangrijk, je moet je ene oor volledig afstemmen op het geluid van bvb de linker deck die via je linker schelp van je hoofdtelefoon beluistert, en het geluid van je andere of rechter deck via je monitor of boothspeaker beluisteren met je andere onafgedekt oor, en dan zal je snel merken of beide platen al dan niet syncroon lopen, daarna is het een kwestie van bij te pitchen tot ze beide gelijk lopen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Meiwand    posted on 31-10-2011 11:46
Maar je kan dus nooit helemaal tegelijk beatmatchen want het kan dus zijn dat de ene beat een bpm heeft van 128 en de andere van 129 bijvoorbeeld Happy, laughing ?
Gerdo    posted on 31-10-2011 12:30
Maar je kan dus nooit helemaal tegelijk beatmatchen want het kan dus zijn dat de ene beat een bpm heeft van 128 en de andere van 129 bijvoorbeeld Happy, laughing ?

Ik snap je vraag niet. Kun je hem anders stellen?
Maracas    posted on 31-10-2011 12:32
Daarom moet je die andere plaat dus vertragen tot 128 bpmHappy, laughing
Als iedereenaanzichzelfdenkt,word eraan iedereengedacht
Meiwand    posted on 31-10-2011 12:33
De beats kunnen dus niet altijd helemaal tegelijk lopen als je alleen wilt beatmatchen op je gehoor zonder bpm tellers ?
main    posted on 31-10-2011 12:34

weet je uberhaupt wat een pitch is? (niet lullig bedoeld) het doel is om de platen tegelijk te laten lopen, je zorgt er dus eerst voor dat de bpm's gelijk zijn. hiervoor gebruik je de pitch (de slider naast je deck, niet de volume fader)
main    posted on 31-10-2011 12:34
De beats kunnen dus niet altijd helemaal tegelijk lopen als je alleen wilt beatmatchen op je gehoor zonder bpm tellers ?

je kunt toch pitchen op gehoor?
Gerdo    posted on 31-10-2011 12:38

Echt wel! Je moet gewoon goed luisteren, en anders corrigeer je bij met het jog wheel.

edit: Je kunt dit leren door heel veel te oefenen dan ga je het wel horen! OEFENEN! Dat is het enige waarmee je dit kunt leren. Ik doen het op de volgende manier: Ik druk op play, luister of de plaat te snel of te langzaam is, beats gelijk zetten mbv het jogwheel, pitchen, luisteren, indien nodig beats gelijk zetten mbv jogwheel en dan bijpitchen. En weer luisteren net zolang tot de snelheid gelijk is. Hoe meer je dit oefend hoe sneller je het gaat horen, en hoe sneller je de goed bpm hebt gevonden.

OEFENEN! Je moet denken dat het makelijk is, ik heb geprobeert een vriend van mij het te leren maar dat ging voor geen meter. Je moet wel doorzetten
User edit by Gerdo on 31-10-2011 @ 12:52:45 (100%)
vanilladj    posted on 31-10-2011 17:37
aanleg ervoor is wel een pr?...

Ehm ik zou gewoon de counters gebruiken... deed ik in het begin ook wel maar op een gegeven moment kan je het ook wel zonder.
Ik gebruik ze nu als indicatie meer niet.
Was voorheen: Nils7
Gerdo    posted on 31-10-2011 17:58
Poster: vanilladj
Ik gebruik ze nu als indicatie meer niet.

Dat doe ik ook.
RAS    posted on 31-10-2011 18:27
Poster: luyten
hallo iedereen, misschien een hele domme vraag Cool, maar als je beatmatcht, mag je dan naar je bpm-tellers kijken??

Alvast bedankt

Bij deze heb je mijn toestemming Thumbs Up
Meiwand    posted on 31-10-2011 19:39
Sommige hebben het over afplakken van de BPM teller maar ik heb een midi controller en daarbij heb ik virtual DJ :p de bpm teller is wel dan moeilijk af te tapen aangezien de BPM op het scherm komt te staan.
kuituhh    posted on 31-10-2011 19:40
van mij mag het ook wel Winking my eye
Spin that Sh!t BAM!
Meiwand    posted on 31-10-2011 20:14
Volgens mij gaat het nog zeker 1 jaar duren totdat ik echt perfect kan beatmatchen:p
DJADMIN    posted on 31-10-2011 20:34
Volgens mij gaat het nog zeker 1 jaar duren totdat ik echt perfect kan beatmatchen:p

Bij mij duurt 't al 8 jaar, en nog steeds komt het niet?Cool
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
niiicola    posted on 31-10-2011 20:49
Doen allebei je oren het dan wel? Tongue
Gewoon.
mrmagix    posted on 31-10-2011 21:16
Ach, als all-rounder kan je ook zonder beatmatchen een heerlijk energieke set draaien. Kunnen beatmatchen is wel handig, maar dat leer je ook vanzelf, zonder er doelgericht op te oefenen Happy, laughing. Of zou doe/deed ik dat toch.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Meiwand    posted on 31-10-2011 21:28
Denk je dat Afrojack , armin van buuren etc nog echt beatmatchen ook al komen hun de podium op en spelen ze paar plaatjes af gaat iedereen al uit ze dak dus echt beatmatchen hoefen ze niet te doen :p

103 Users online: 23 Guests (80 Unknown)
Pages generated today : 14.535
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.751.050