Audacity opname gelijktrekken
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Gilles123    posted on 28-10-2011 21:19
Beste DJR gebruikers

Ik heb juist een nieuw mixje opgenomen via audacity alleen verschilt mijn geluidsterkte erg
soms luid som stil dit ligt denk ik omdat ik teveel corrigeer met mijn master omdat het anders te luid wordt maar dit gaat te sterk mee naar audacity nu hoe kan ik in audacity alles gelijktrekken zodat alles ongeveer gelijke sterkte heeft?

Groeten

Gilles

What do you think about Audacity opname gelijktrekken ??

Vote :   

Larsz    posted on 28-10-2011 21:30
Ik zou hem gewoon in een DAW limiten + compressen.
bambamstudio    posted on 29-10-2011 08:38
Poster: Larsz
Ik zou hem gewoon in een DAW limiten + compressen.

Licht eens toe wat je bedoeld. Waarom moet je hem in een DAW zetten? Waarom heb je een limiter nodig? Waarom wil je hem na dat je een limiter gebruikt mebt nog compressie geven?

Dit is nu zo'n typisch antwoord om het antwoorden. Want een limiter is in feite een compressor, maar dan omgekeerd. Dus compressie toepassen nadat je een limiter gebrukt hebt slaat nergens op.

Dus wat topic Giles123 wel kan doen: Kijk eens of?audacity een normalyze functie heeft, hiermee kun je al veel levelen. Als dat niet werkt kun je een compressor gebruiken om ervoor te zorgen dat op plekken waar het zachter wordt, de compressor ervoor laten zorgen dat de zachtere delen harder worden.

Want een compressor is niet meer dan een automatische volume regeling.

CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Larsz    posted on 29-10-2011 12:30
Poster: bambamstudio
Licht eens toe wat je bedoeld. Waarom moet je hem in een DAW zetten? Waarom heb je een limiter nodig? Waarom wil je hem na dat je een limiter gebruikt mebt nog compressie geven?

Dit is nu zo'n typisch antwoord om het antwoorden. Want een limiter is in feite een compressor, maar dan omgekeerd. Dus compressie toepassen nadat je een limiter gebrukt hebt slaat nergens op.

Dus wat topic Giles123 wel kan doen: Kijk eens of?audacity een normalyze functie heeft, hiermee kun je al veel levelen. Als dat niet werkt kun je een compressor gebruiken om ervoor te zorgen dat op plekken waar het zachter wordt, de compressor ervoor laten zorgen dat de zachtere delen harder worden.

Want een compressor is niet meer dan een automatische volume regeling.

Lijkt mij eigenlijk meer dan logisch dat je limiter na je compressor plaatst inderdaad, maar misschien was dat niet helemaal duidelijk.?

Je mp3 of wav in een DAW zetten, dan een compressor erop (als je echt heel veel variatie in je volume hebt kunnen stukken wel overcompressed klinken) en ik zet altijd overal een limiter op (op 0.0db) om gare peaks tegen te gaan..
mrmagix    posted on 29-10-2011 19:30
Poster: Larsz
Lijkt mij eigenlijk meer dan logisch dat je limiter na je compressor plaatst inderdaad, maar misschien was dat niet helemaal duidelijk.?

Je mp3 of wav in een DAW zetten, dan een compressor erop (als je echt heel veel variatie in je volume hebt kunnen stukken wel overcompressed klinken) en ik zet altijd overal een limiter op (op 0.0db) om gare peaks tegen te gaan..

Met alle respect voor je antwoord en je goede wil, maar ik denk dat de topic starter het beste naar Marc luisterd...
Hij zit los in dat vak, weet er de fijnste details van en zeker hoe je het best iets mastered etc...
Zelf ken ik er weinig van maar zit genoeg op het forum om te weten dat Marc's uitleg h??l waarschijnlijk wel de beste gaat zijn Happy, laughing.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Pur-D    posted on 29-10-2011 19:43
Dat komt omdat je je mastersignaal uitstuurt naar audacity, als ik het zo lees.
Je kunt beter de recorduitgang naar je computer sturen, die is er voor gemaakt. Zo doe ik het ook altijd. Gebruik ook audacity en heb nooit last van overstuurd geluid.

Succes!
Dn-s3500 - Dn-x1500s - Dn-s3500 - Traktor Scratch Pro
Bouncy    posted on 30-10-2011 12:56
Als je tijd teveel hebt kun je in een DAW ook automation tekenen op de plekken waar ie te hard is... Dit kun je doen om te voorkomen dat het te-compressed gaat klinken (alhoewel, als je bij je compressor de attack en release goed zou instellen dan zou er niks aan de hand zijn...), maar het is automation of wat Marc (BamBam) omschrijft
Gilles123    posted on 01-11-2011 20:36
amai Happy, laughing allereerst danku wel aan iedereen! ga zo direct eens proberen wat jullie allemaal hebben voorgesteld.
En @Pur-D ik had het via recorduitgang maar dan via mijn pc geluid bijgestuurd wat niet zo slim was.
Nog een geluk dat het niet zo een geslaagde mix was.
djpatnl    posted on 02-11-2011 10:36
Om te beginnen moet je niet via de master uitgang opnemen maar via een line uitgang. Dan kan je met het master volume spelen wat je wilt zonder dat dit bij de opname te horen is. Waar je ook op moet letten is dat het volume van ieder volgend nummer zo gelijk mogelijk klinkt. Je kan dan beter voor het branden elk nummer afzonderlijk normalizen. Dat kan ook tijdens het branden maar dan zie je niet wat er gebeurd. Wil je dit niet dan zal je tijdens het voorluisteren moeten zorgen dat je de gain zo zet dat het volgende nummer even hard klinkt. Dat krijg je niet altijd helemaal goed voor elkaar via de koptelefoon maar je VU meters kunnen je ook een indicatie geven.
Wat ook een punt is om rekening mee te houden is om te beginnen met je kanaal fader niet helemaal open te zetten als je begint. Als je dan een volgend nummer er in mixt heb je wat ruimte om bij het nieuwe nummer eventueel de fader wat verder open te zetten.?

Dit zijn dingen waar ik met mixen altijd erg veel rekening mee houd omdat ik het erg storend vind als het volume telkens op en neer gaat. Ik wil dat zo gelijk mogelijk houden. Naast het gelijkzetten van het tempo besteed ik daar ook aandacht aan. Dat gaat ook wel eens mis hoor Smile

Hier heb je nu niks aan voor je bestaande mix maar probeer daar bij de volgende eens aan te denken.

Succes!!
Gilles123    posted on 04-11-2011 19:32
Ok? bedankt ga er zeker op letten bedankt allemaal!!!!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

108 Users online: 19 Guests (89 Unknown)
Pages generated today : 21.937
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.830.396