Apple macbook for producing and DJ (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dance2mix    posted on 26-10-2011 18:36
Beste mensen,

Ik weet nu zeker dat ik een macbook pro ga kopen voor eerst maar eens oefenen met produceren, maar nu nog ff een vraagje. Wat is het slimste om te? doen, een 15 inch macbook pro kopen ( veel mensen zeggen dat 13 inch te klein is ) en gewoon een goede koptelefoon of een 13 inch met geluids kaart en speakers??
Want ik denk alvast een beetje vooruit dus ik dacht dan kan ik met een macbook ook nog vooruit met een ddj-t1 lijkt me maar is 13' ook te klein hiervoor?

?Ik heb nu 1800 euro te besteden, zeer lang gespaard als 13 jarige en nu eindelijk mentaal zover om het uit te geven dus ik hoop heel erg op nuttige opmerkingen maar nutteloze zijn ook zeer welkom Happy, laughing

Alvast bedankt iedereen d(^_^)b
CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS
User edit by dance2mix on 26-10-2011 @ 18:38:04 (28%)

What do you think about Apple macbook for producing and DJ ??

Vote :   

Toppertje    posted on 29-10-2011 20:23
Poster: bambamstudio
Ik heb het al vaker geroepen: produceren en laptops gaan NIET samen!

Hmmz raar dat de gasten die ik gesproken heb al vette hits hebben gemaakt op hun mcbook pro.?

Maar je uitspraak is gedeeltelijk waar.

Want ze hebben vaak ook thuis nog een 'echte' studio.

OT

Ik heb een tijd met acer laptops geproduceerd, dat liep niet heel soepel als je zware projecten maakt.
Sinds mijn desktop (i7 8gb ram) loopt alles super gesmeerd.

Uitgave was 1100 incl legale windows.
Komt nog wel een beeldscherm bij (lekker breed: 150 euro)
Monitoren en geluidskaart had ik al (500 + 200)

Kom je toch op zo een 2000 euro alleen al aan hardware.

Komt nog producer software bij (heb wel de licenties gedeeld met iemand anders) maar is toch een paar 100 euro extra.

En dan krijg je nog de plugins, die kosten ook snel al een paar 10jes per stuk.?

Mijn advies:

Ik denk dat een mcboek niet eens zo een slecht idee is, maar ik zal voor een recente 2ehands kijken.
Dus 1 generatie terug, denk dat het niet heel veel uitmaakt.

Kijk niet alleen naar specs, want apple heeft zijn hardware en OS goed op elkaar geoptimaliseerd.
Houd er wel rekening mee dat de macbook met logic dan voor 'mobiel' studio gebruik is.

Dus koop dan geen monitoren (die toch al prijzig zijn binnen jouw budget), maar een headphone (krk heeft ze nu ook) Weet alleen niet of die goed zijn.

Een maat van me vind de dr dre weer goed voor mobiel gebruik. (maar ik denk dat marc wel een aanrader heeft)

En als je handig bent met het piraten van software, dan is het helemaal goedkoop. (let wel op dat het veel gevoeliger is met crashen en voor virussen). Het kopen van legale software scheelt een hoop gezucht en hoofdpijn.

Samenvatting:

Mcbook + logic + headphone + geluidskaart is wat je nodig hebt.?
Met een 2e hands mcbook en een 2ehands geluidskaart (ik heb een emu 0404) kom je met die 1800 euro een heel eind. Ik zou wel voor een 15inch gaan, maar als dat niet past binnen je budget dan moet je het doen met 13'.

Je kan volgens mij altijd nog ram erbij laten zetten.
Ik ben Snoey, Admin reageert niet op mijn verzoek.
dance2mix    posted on 30-10-2011 00:24
Ik weet niet waarom maar ik nijg inderdaad toch ook wel naar een simpele setup hmm, ja maar nog even een vraagje, is logic express een goede software? Happy, laughing
Tekhead    posted on 30-10-2011 01:43
Poster: dance2mix
Hey peoples, is het misschien een goed idee om hier een computer ( mac en pc ) topic van te maken? kunnen mensen met dezelfde vragen hier ook terecht en dan noem ik het 'Dj?en producing?computer?topic'??Happy, laughing goed idee?

Allemaal zoiezo heel erg bedankt Happy, laughing

Neen, geen goed idee, is hier al meermaals verkeerd afgelopen met schelden over en weer.

Je zal trouwens al gemerkt hebben dat zowel de Mac als Windows gebruikers een andere mening hebben, tis aan jou om te besluiten welke je volgt, Mac of Windows. Niemand zal ontkennen dat Mac stabieler is, maar dat wil helemaal niet zeggen dat een Windows daar niet voor geschikt is, ben er ook van overtuigd dat als je je Windows goed gebruikt, er eveneens geen problemen gaan opduiken. Voor producen heb je geen laptop of macbook nodig, en wil je er absoluut toch een om onder een DDJ-T1 te schuiven is een 15' een even belachelijk uitzicht als een met een 13', dat is gewoon een mega grote controller.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 30-10-2011 10:05
hmmmm, ja maar dan moet ik ook rekening houden met welke software ik erop wil runnen, is er een heel groot verschill tussen cubase en logic? Happy, laughing

Ik heb nog ff gekeken of ik een mac mini ook op produceer pc niveau kon krijgen op de apple website maar dat haalt? hij nooit dus misschien moet ik het toch ff afwegen,?cubase en snelle computer of logic en een wat langzamere computer ( allebei desktops )

Staar je niet dood op de Apple. Dat is een advies wat ik je wil meegeven. Heb jaren zonder Mac, Geproduceerd en gedraait. Cubase is en blijft een groot en goed programma. Maar er is nog meer aan de horizon die goed werk. Ik zelf draai hier Ableton. En die werkt goed op mijn Desktop maar ook op miin MBP. En zo is er nog meer.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
dance2mix    posted on 30-10-2011 10:09
wat bedoel je met 'eveneens geen problemen gaan opduiken. Voor producen heb je geen laptop of macbook nodig, en wil je er absoluut toch een om onder een DDJ-T1 te schuiven is een 15' een even belachelijk uitzicht als een met een 13', dat is gewoon een mega grote controller.'

Ik snap het niet helemaal.

Tekhead    posted on 30-10-2011 13:56
lees nog eens goed, is toch duidelijk genoeg.
dance2mix    posted on 30-10-2011 14:33
Hoezo belachelijk uitzicht en gewoon een mega grote controller? wat bedoel je daar mee?
Toppertje    posted on 30-10-2011 17:18
Ik snap hem ook nooit.

Kwa producer software: uit eigen ervaring weet ik dat beginners graag werken met FL Studio.

Ben begonnen met reason, maar met FL kwam ik veel verder. De interface is wat simpelere.

Verder is Ableton ook een fijn programma, maar vind ik gevorderder dan FL.

Dat zijn allemaal uitspraken gebasseerd op eigen ervaring en waarnemeningen van andere.

Maar denk wel dat meerdere mensen het eens zijn met mij.
Dolivieira    posted on 30-10-2011 19:12
En volgens mij, ik kan me vergissen, heb je geen eens FLstudio voor de Mac. Maar goed ik wil Mac zeker niet afvallen maar met beide systemen is gewoon goed werken. Wel zeg ik dat kwa mobiliteit stabiliteit, dus onraod is een MacBookPro wel beter dan een windows Laptop vanwege Core Audio. Die ervaring heb ik ook. ?Ook gaat de accu langer mee. Ik heb gister gedraait kwam ik er achter dat ik mijn Macbook adaptor niet bij me had. Kan toch zo'n drie uur draaien op mijn accu. Ik moest maar een anderhalf uur draaien. Maar het ging prima. Had ik volgens mij met een windows labtop niet gered.
Toppertje    posted on 30-10-2011 19:22
FL studio is ook beschikbaar voor mac
Dolivieira    posted on 30-10-2011 19:28
Toppertje @?

Ik heb net nog ziiten kijken FL Studio draait echt niet op MacOSX. Je moet eerst een bootcamp met windows moeten maken. Dan wel. Maar dan draai je in windows. En een Macbook in windows draaien is natuurlijk overbodig vind ik. Want daar koop je geen Mac voor.
User edit by Dolivieira on 30-10-2011 @ 19:37:37 (96%)
Tekhead    posted on 30-10-2011 19:43
Hoezo belachelijk uitzicht en gewoon een mega grote controller? wat bedoel je daar mee?

awel je wil toch een macbook voor gebruik met een DDJ-T1, en een 13' vind je te klein en je zou dan een 15' nemen, en de Pio controler is ontworpen om het toetsenbord van de macbook eronder te schuiven, het uitzicht blijft even belachelijk, maar je kan niet meer met die 15' dan met een 13'
Tekhead    posted on 30-10-2011 19:47
Poster: Dolivieira
Toppertje @?

Ik heb net nog ziiten kijken FL Studio draait echt niet op MacOSX. Je moet eerst een bootcamp met windows moeten maken. Dan wel. Maar dan draai je in windows. En een Macbook in windows draaien is natuurlijk overbodig vind ik. Want daar koop je geen Mac voor.

In princiepe koop je idd geen mac voor windows op te draaien, maar als je alle programma's in Mac wil en eentje absoluut wil gebruiken dat enkel op windows draait, dan is die bootcamp idd het enige alternatief.
Mellebeats    posted on 31-10-2011 00:04
Dit soort topics helpen je niet zo vaak verder, het brengt je juist op meer vragen. Je vraagt advies en je krijgt goed persoonlijk advies van een paar eigenwijze gasten, naar mijn mening moet je kopen waar jij je goed bij voelt. Of je nou een Mac of een Windows koopt en of je nou met Fruity of met Ableton gaat werken, het gaat er om dat jij ervaring op doet met de spullen die je hebt, het maakt dan niet zoveel uit hoe en waarmee.?

Ik heb een 13, als je een groter scherm wilt zou ik gewoon een extra beeldscherm erbij kopen.
Ik heb ook een Windows, FL er jaren opgedraait en nu overgestapt naar Ableton op me Maccie, gaat prima.
Moet zeggen dat ik Mac lekkerder wil werken, hoef geen gezeik aan me kop, dat vind ik gewoon. Windows werkt ook prima maar heb er altijd meer problemen mee gehad, nee en ik ga niet tweaken want ik heb geen verstand van alle nerdie geheimen op het gebied van computers, ik maak muziek en ik draai muziek.

Koop waar jij je goed bij voelt en laat je niet teveel beinvloeden, maar het kan ook zeker geen kwaad om de adviezen die je hier hebt gekregen goed door te lezen, zo ken je de do and dont's en wordt het misschien ietjse helderder voor je. Happy, laughing
Dolivieira    posted on 31-10-2011 07:35
Dat dit soort topics je biet verder helpen. Kan ik ook begrijpen. Maar waarom vragen jullie het dan. Ik zit nou zo'n 3 jaar op dit furum rn zit ook nog op andere forums. En kom toch regrlmatig dit soort vragen tegen. Mij zou je nooit op zo'n vraag betrappen. Want ik koop wat ik goed en lekker vind werken.
djmstr223    posted on 01-11-2011 16:48
Poster: Dolivieira
Want ik koop wat ik goed en lekker vind werken.

Ik ook maar er zijn mensen (niet negatief) die graag feetback willen als ze een macbook van 1500 euro kopen. is toch best een boel centjes Winking my eye

Ik heb zelf een MacBook 2.1 ghz core 2 duo volgensmij en daar draait ableton/ logic/ final cut/ fl (via crossover)/ adobe cs4 en het hele iworks / ilife pakket op en dat ding trekt het goed. Ik zou dus geen macbook pro 15'' kopen maar eerder een 13'' macbook pro i7 en bv een iPad 2 ofzo.
www.bramvanbergen.nl
User edit by djmstr223 on 01-11-2011 @ 16:48:50 (34%)
dance2mix    posted on 01-11-2011 17:04
beste djmstr223,

Waarvoor zou ik een ipad kopen? Happy, laughing En inderdaad ik dacht even na,?nee dat gebeurt niet vaak, maar ik dacht?als ik nou heel?sterke MBP koop ( zoals jij zei )?en daar gewoon een desktop van maakt voor producen, bijv gewoon 2 schermen erop en toetsen bord, muis en keyboard enzo,?leuk??
User edit by dance2mix on 01-11-2011 @ 17:06:06 (10%)
djmstr223    posted on 01-11-2011 17:11
Beste djmstr223,

Waarvoor zou ik een ipad kopen? Happy, laughing En inderdaad ik dacht even na,?nee dat gebeurt niet vaak, maar ik dacht?als ik nou heel?sterke MBP koop ( zoals jij zei )?en daar gewoon een desktop van maakt voor producen, bijv gewoon 2 schermen erop en toetsen bord, muis en keyboard enzo,?leuk??

Is zeker leuk, maar voor onderweg is een 15''? redelijk groot lomp en zwaar.
Het idee om er een desktop van te maken ( ik ga er dan even van uit dat je hem niet mee neemt) is leuk maar ik zou toch eerder een zware windows bak en een normale windows laptop voor als je toch een keer weg gaat kopen.
www.bramvanbergen.nl
dance2mix    posted on 01-11-2011 17:14
Volgens mij snap je me verkeerd Happy, laughing

ik bedoel een 13 inch i7 macbook pro en dan gebruik ik die als de computer Happy, laughing en dan kan ik hem ook nog gebruiken voor bijv traktor of ableton.

Maar waar is die ipad dan voor? Happy, laughing
djmstr223    posted on 01-11-2011 17:18
Volgens mij snap je me verkeerd Happy, laughing

ik bedoel een 13 inch i7 macbook pro en dan gebruik ik die als de computer Happy, laughing en dan kan ik hem ook nog gebruiken voor bijv traktor of ableton.

Maar waar is die ipad dan voor? Happy, laughing

Oh op de mannier Winking my eye ja is een goed idee ga ik zelf ook nog doenWinking my eye

De iPad was een voorbeeldje wat je ook met het geld kan doen ipv een 15'' van 2000 een 13'' van 1500 en een iPad van 500.

warom de ipad? omdat het leuk is! als je het geld toch uitgeeft he Happy, laughing
www.bramvanbergen.nl
dance2mix    posted on 01-11-2011 17:34
xD en ik kan die natuurlijk in de studio gebruiken als midi controller of niet met touchosc :D

Of ik koop gewoon eerst maar even een midi keyboard, kan ook
djmstr223    posted on 01-11-2011 17:38
xD en ik kan die natuurlijk in de studio gebruiken als midi controller of niet met touchosc :D

Of ik koop gewoon eerst maar even een midi keyboard, kan ook

ja en een setje monitoren red je makkelijk met 500 euro bluesky exo2 voor 400 en een alesis q49 voor honderd een perfect setje (uit ervaring) Happy, laughing
www.bramvanbergen.nl
dance2mix    posted on 01-11-2011 17:43
of krk? :P of is dat niet aanraadbaar?
djmstr223    posted on 01-11-2011 19:50
of krk? :P of is dat niet aanraadbaar?

dan kom je in de rokit 5 serie en die vind ik redelijk k*t omdat de bass in de speaks zelf zit en niet in een sub. het voordeel van een sub is dat het diepe laag vaak beter hoort. maar het is een kwestie van smaak. zelf zou ik nooit krk's voor mijn studio kopen wel voor mijn dj set omdat ze hard kunnen.
www.bramvanbergen.nl
dance2mix    posted on 01-11-2011 21:08
hmm ja, maar heb jij advies voor een setje van 500 euro?

276 Users online: 147 Guests (129 Unknown)
Pages generated today : 82.844
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.879.881