Poster: bambamstudio
Ik heb het al vaker geroepen: produceren en laptops gaan NIET samen!
Hmmz raar dat de gasten die ik gesproken heb al vette hits hebben gemaakt op hun mcbook pro.?
Maar je uitspraak is gedeeltelijk waar.
Want ze hebben vaak ook thuis nog een 'echte' studio.
OT
Ik heb een tijd met acer laptops geproduceerd, dat liep niet heel soepel als je zware projecten maakt.
Sinds mijn desktop (i7 8gb ram) loopt alles super gesmeerd.
Uitgave was 1100 incl legale windows.
Komt nog wel een beeldscherm bij (lekker breed: 150 euro)
Monitoren en geluidskaart had ik al (500 + 200)
Kom je toch op zo een 2000 euro alleen al aan hardware.
Komt nog producer software bij (heb wel de licenties gedeeld met iemand anders) maar is toch een paar 100 euro extra.
En dan krijg je nog de plugins, die kosten ook snel al een paar 10jes per stuk.?
Mijn advies:
Ik denk dat een mcboek niet eens zo een slecht idee is, maar ik zal voor een recente 2ehands kijken.
Dus 1 generatie terug, denk dat het niet heel veel uitmaakt.
Kijk niet alleen naar specs, want apple heeft zijn hardware en OS goed op elkaar geoptimaliseerd.
Houd er wel rekening mee dat de macbook met logic dan voor 'mobiel' studio gebruik is.
Dus koop dan geen monitoren (die toch al prijzig zijn binnen jouw budget), maar een headphone (krk heeft ze nu ook) Weet alleen niet of die goed zijn.
Een maat van me vind de dr dre weer goed voor mobiel gebruik. (maar ik denk dat marc wel een aanrader heeft)
En als je handig bent met het piraten van software, dan is het helemaal goedkoop. (let wel op dat het veel gevoeliger is met crashen en voor virussen). Het kopen van legale software scheelt een hoop gezucht en hoofdpijn.
Samenvatting:
Mcbook + logic + headphone + geluidskaart is wat je nodig hebt.?
Met een 2e hands mcbook en een 2ehands geluidskaart (ik heb een emu 0404) kom je met die 1800 euro een heel eind. Ik zou wel voor een 15inch gaan, maar als dat niet past binnen je budget dan moet je het doen met 13'.
Je kan volgens mij altijd nog ram erbij laten zetten.