Apple macbook for producing and DJ (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dance2mix    posted on 26-10-2011 18:36
Beste mensen,

Ik weet nu zeker dat ik een macbook pro ga kopen voor eerst maar eens oefenen met produceren, maar nu nog ff een vraagje. Wat is het slimste om te? doen, een 15 inch macbook pro kopen ( veel mensen zeggen dat 13 inch te klein is ) en gewoon een goede koptelefoon of een 13 inch met geluids kaart en speakers??
Want ik denk alvast een beetje vooruit dus ik dacht dan kan ik met een macbook ook nog vooruit met een ddj-t1 lijkt me maar is 13' ook te klein hiervoor?

?Ik heb nu 1800 euro te besteden, zeer lang gespaard als 13 jarige en nu eindelijk mentaal zover om het uit te geven dus ik hoop heel erg op nuttige opmerkingen maar nutteloze zijn ook zeer welkom Happy, laughing

Alvast bedankt iedereen d(^_^)b
CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS
User edit by dance2mix on 26-10-2011 @ 18:38:04 (28%)

What do you think about Apple macbook for producing and DJ ??

Vote :   

vanilladj    posted on 26-10-2011 18:49
Tjah ik denk dat er veel hier onder zullen gaan roepen:

'Voordat zelfde geld heb je ook veel goedkopere laptops met dezelfde specs.'
Al met al heb je daar geen Mac OSX voor (hoezo koppelverkoop maar oke).

Ik maak er geen gebruik van maar ik denk dat iedere laptop dat kunstje nu wel kan.
Het gaat er voornamelijk om hoe je met het spul om gaat!

Een mac crasht net zo hard als een windows pc bij verkeerd gebruik.

Als je je computer(/laptop (of het nu windows of mac is)) vol propt met onzin dan krijg je dat een keer terug.

Wil je 'm gaan gebruiken voor producing en DJ'ing gebruik 'm daar dan ook eigenlijk voornamelijk voor. Ondanks dat sommigen het niet met mij eens kunnen zijn maar hoe meer je erop zet, hoe meer dit je computer toch negatief kan beinvloeden.
Niet dat je er niks anders op moet zetten maar denk wel ff goed na en installeer niet zomaar alles of prop er geen onzin op.

Als je dat geld er voor wil uitgeven kijk dan verder en neem dan niet een 2GBram versie maar prop er wat meer in ga voor een betere processor, maw: geef die 100 euro extra uit zodat je er een jaar langer plezier van kan hebben.
En er wellicht ook wat aan hebt voor je studie.

Met die leeftijd zou ik wel ff goed 2x nadenken wat je met dat geld zou doen.
Was voorheen: Nils7
dance2mix    posted on 26-10-2011 18:53
Ja oke maar wat bedoel je met 2x nadenken?

En dan bedoel je de 13 inch met meer ram toegevoeg? Happy, laughing

Ik wilde hem alleen voor muziek gebruiken ( heb een mini laptop voor troep, school enzo hehe ) en alleen traktor en logic express maar daar moet ik nog even naar kijken of dat goede software is.

En wat zou jij dan voor setup voorstellen? Happy, laughing
User edit by dance2mix on 26-10-2011 @ 18:58:15 (100%)
Winston    posted on 26-10-2011 19:03
Als je 13 bent heb je nog zeer goede ogen en is 13' niet te klein.

Voor de rest kunnen beide versies hetzelfde.?

Ik ben voorstander van een set up met zowel monitors als een headphone. Continu headphone wordt warm en zweterig. Maar een headphone geeft beter geluid. Wel een goede uitkiezen natuurlijk.
Tic Toc
dance2mix    posted on 26-10-2011 19:09
?dus jij hebt geen goede ogen meer? Happy, laughing haha

Maar ik heb eerder een dubbele dap cd speler en djx750 aangeschaft en dat was echt niks zo bagger spul ( het kan aan mij liggen maar de effecten en de pitch werkten niet goed )

Daarom wil ik nu gewoon iets kopen waar ik echt wat aan heb maar welke hoofdtelefoon stel je voor winston? ik kan zoiets echt niet bedenken en zien, die goeie ogen van mij die kijken alleen naar de looks :P
Winston    posted on 26-10-2011 19:14
Nou het is minder dan toen ik jou leeftijd had.

Ik ben geen producer, dus weet niet wat echt goed is. Ik zou zelf googlen naar headphones. Kies dan de producers/reference headphones sectie van een paar web winkels. En waarschijnlijk kun je bv. een headphone van AKG of Sennheiser pikken wat in je budget past. Vaak staan er ook reviews bij.

Maar misschien krijg je van anderen hier echte aanbevelingen waarmee je wat kunt.
Tic Toc
dance2mix    posted on 26-10-2011 19:18
ik heb al wel een koptelefoon van sennheiser van 80 euro maar weet niet of die goed zijn

maar ik wilde graag klein beginnen en daarom dacht ik dat koptelefoon wel goed zou zijn

Ik zou ook krk headphones kunnen kopen want die speakers zijn ook heel goed toch? Happy, laughing

PS weet jij hoe je een topic bezig kan? houden want mijn topic zijn echt zo snel over Unhappy
dus misschien wat adviesjes?

User edit by dance2mix on 26-10-2011 @ 19:19:28 (45%)
bambamstudio    posted on 26-10-2011 19:21
Ik heb het al vaker geroepen: produceren en laptops gaan NIET samen!
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
dance2mix    posted on 26-10-2011 19:25
Happy, laughing beste bambam, wat een leuke naam

maar zou je mij dat misschien willen uitleggen? ik heb nog geen tijd gehad om het hele forum door te spitten Happy, laughing

RenéKuppens    posted on 26-10-2011 19:40
.

Poster: bambamstudio
Ik heb het al vaker geroepen: produceren en laptops gaan NIET samen!

Ik vind dit onzin...
Ik produceer altijd op mijn Macbook pro, werkt fantastisch.?

Ben erg benieuwd naar je onderbouwing Marc.
User edit by RenéKuppens on 26-10-2011 @ 19:41:25 (9%)
Winston    posted on 26-10-2011 19:43
Een paar jaar terug kon je het doen door een Pioneer vs denon discussie.?Nu is topic aan de gang houden een kwestie van ruzie maken, onzin uit te kramen etc. ?blijkt de laatste tijd. Maar het gaat om de kwaliteit van het topic en niet om de lengte, of duur of zo.

Om in het klein te beginnen met producen, kamerstudiootje kun je met een laptop werken. Het kan precies hetzelfde als PC. Een PC is handiger i.v.m. ombouwen, uitbreidingen met soundcards, koppelingen met ander apparatuur, etc.
Tic Toc
User edit by Winston on 26-10-2011 @ 19:44:43 (7%)
dance2mix    posted on 26-10-2011 19:55
Ik heb niet zo'n hoog stress gehalte dus ik maak niet zo snel ruzies op forums Cool?maar ik ben ook zeer geinteresseerd naar zijn onderbouwing zoals ren? dat zo mooi heeft verwoord.

Ik snap dat het makkelijker is om een vaste pc of mac uit te breiden maar ik wil ook graag als ik weer? geld heb dan een ddj-t1 kopen om wat te dj'en want dat lijkt me vrij belangrijk en dan heb ik twee systemen in ??n en dat is toch voor low budget wel een puik idee Cool

En ik vind eigenlijk dat je overal op kan produceren maar ik heb een voorliefde voor mooie electronica ( niet doorvertellen! )
Winston    posted on 26-10-2011 19:59
Als je gewoon thuis alleen wil deejayen is een PC ook te doen. Als je op stap wil is een laptop natuurlijk veel handiger.

Maar hangt ervan af hoe je wil producen. Gewoon als hobby en af en toe of denk je zwaar uit te breiden om allerlei sounds uit je studio te kunnen halen, bijna je beroep van te maken?

Als je budget een probleem is, en je bent jong, dus weet je niet of je echt verder mee wilt, dan doe maar een goedkope laptop.
Tic Toc
dance2mix    posted on 26-10-2011 20:04
ik ben er nu al een jaar mee bezig ( niet dat dat iets betekent ofzo )? maar budget is geen probleem, heb er ff mee gezeten een tijdje maar ben er helemaal overheen en als ik iets wil dan moet ik het gewoon doen, geld is niet alles.
?
Dus budget is geen probleem maar ik verdien nog niet zoveel, dus dat is het enige Happy, laughing en laptop is ook handig als ik ergens heen ga dan kan ik gewoon ff lekker producen als er iets in me opkomt Happy, laughing

Winston, jij klinkt echt als een vader figuur ( NIET SLECHT ) maar ben jij vader of nog heel jong?

PS wil je op mijn topic like klikken? ben benieuwd wat het doen Happy, laughing
User edit by dance2mix on 26-10-2011 @ 20:08:39 (37%)
Winston    posted on 26-10-2011 20:09
Ik bedoelde buitenshuis DJ-en met bv je ddj-t1. Serieus producen doe je niet 1-2-3 buitenshuis gok ik.

Maar als budget geen probleem is doe je dus zowel een PC als een laptop. En omdat je nu weinig verdient begin je met een laptop, om aan de mobiliteits-eis te kunnen voldoen.
Tic Toc
MichaelMiller    posted on 26-10-2011 20:14
Kan je goed sparen als je als 13-jarige 1800 bij elkaar spaart..Winking my eye
www.facebook.com/michaelmillerofficial
dance2mix    posted on 26-10-2011 20:16
hmm ja, maar ik zag een filmpje van afrojack , swedish house mafia enzo en die produceren ook gewoon simpele dingen on the road met macbook pro Happy, laughing Go ren?. maar dat kan toch wel of is dat gewoon bagger?

En ik ga nu ff naar een koptelefoon kijken en een hamburgerbroodje hmmm eten.

Maar ben jij al vader als ik vragen mag?
dance2mix    posted on 26-10-2011 20:31
haha bedankt mikeyy v,

ik had eerst zelfs nog 400,- uitgegeven aan die crap van dap enzo maar gelukkig weer 300 verdient yes! Cool
bambamstudio    posted on 26-10-2011 21:23
Poster: Ren?Kuppens

Ik vind dit onzin...

Onzin is een groot woord Ren?. Waarom ik tegen laptops ben? Simpel: Software wordt steeds sneller en vraagt meer rekenkracht en hardeschijf ruimte. ?Ook voor eindmix zijn goede plug-ins belangrijk, dus bijvoorbeel een UAD kaart.?

Een desktop (en dus ook geen imac) heeft voldoende schijfruimte, je kunt er 4 HD's in plaatsen als je wilt. Daarnaast heb je voor plug-ins geheugen nodig. Noem mij maar eens een laptop waar je 16Gb geheugen in stopt. Ook loopt een laptop altijd achter qua snelheid. Bijvoorbeeld een haxacore i7 vindt je niet in laptops.

Dan heb je nog het USB/firewire probleem. Zeker een Mavbook pro heeft maar 2 USB poorten, en dat is, als je wat wilt uitbereiden erg weinig. Ook 1 firewire poort kan een probleem zijn als je een audio interface wilt draaien en bijvoorbeeld een UAD.

Op een PC moederboard ken je veel meer PCI en PCIe sloten (laptop geen) dus kun je veel meer uitbreiden. IN het begin niet nodig? klopt! maar als je een laptop van 1800 euro koopt, koop je hiervoor een goede Win7 64 bit bak met veel HD, geheugen en een snelle prosessor.

En nu GEEN GELUL VAN WIN IS KUT MAC IS BETER kom maar mijn studio en ik laat je zien wat ik uit een Win7 bak haal en dat ik datzelfde NIET op een MBP haal, die ruim 800 euro duurder was.

Voor beginnede producers is sofwtare, goede audio interface een MIDI controller/keyboard en evt monitoren belangrijk, want dat is de basis setuo. Met een MBP ben je in ??n klopt je budget kwijt. MEt een goede PC kun je dit vrijwel allemaal kopen, op wellicht de monitoren na. Met een budget van 2500 euro koop ik een dikke begeinners studio.

Marc
bambamstudio    posted on 26-10-2011 21:25
Poster: Ren?Kuppens

Ik vind dit onzin...

Onzin is een groot woord Ren?. Waarom ik tegen laptops ben? Simpel: Software wordt steeds sneller en vraagt meer rekenkracht en hardeschijf ruimte. ?Ook voor eindmix zijn goede plug-ins belangrijk, dus bijvoorbeel een UAD kaart.?

Een desktop (en dus ook geen imac) heeft voldoende schijfruimte, je kunt er 4 HD's in plaatsen als je wilt. Daarnaast heb je voor plug-ins geheugen nodig. Noem mij maar eens een laptop waar je 16Gb geheugen in stopt. Ook loopt een laptop altijd achter qua snelheid. Bijvoorbeeld een haxacore i7 vindt je niet in laptops.

Dan heb je nog het USB/firewire probleem. Zeker een Mavbook pro heeft maar 2 USB poorten, en dat is, als je wat wilt uitbereiden erg weinig. Ook 1 firewire poort kan een probleem zijn als je een audio interface wilt draaien en bijvoorbeeld een UAD.

Op een PC moederboard ken je veel meer PCI en PCIe sloten (laptop geen) dus kun je veel meer uitbreiden. IN het begin niet nodig? klopt! maar als je een laptop van 1800 euro koopt, koop je hiervoor een goede Win7 64 bit bak met veel HD, geheugen en een snelle prosessor.

En nu GEEN GELUL VAN WIN IS KUT MAC IS BETER kom maar mijn studio en ik laat je zien wat ik uit een Win7 bak haal en dat ik datzelfde NIET op een MBP haal, die ruim 800 euro duurder was.

Voor beginnede producers is sofwtare, goede audio interface een MIDI controller/keyboard en evt monitoren belangrijk, want dat is de basis setuo. Met een MBP ben je in ??n klopt je budget kwijt. MEt een goede PC kun je dit vrijwel allemaal kopen, op wellicht de monitoren na. Met een budget van 2500 euro koop ik een dikke begeinners studio.

Marc

Poster:?dance2mix
hmm ja, maar ik zag een filmpje van afrojack , swedish house mafia enzo en die produceren ook gewoon simpele dingen on the road met macbook pro Happy, laughing Go ren?. maar dat kan toch wel of is dat gewoon bagger??

Ophouden aub met: ja maar hij gebruikt dat ook dus.... On the road is prima voor schetsen, maar afwerking gebeurd in een studio, met dito apparatuur.

dance2mix    posted on 26-10-2011 21:43
..........Oke bedankt volgens mij heb je een punt maar hoezo is het niet mogelijk op een MBP want die zou toch gewoon logic moeten kunnen runnen zonder problemen?! Anders zou het wel heel vreemd zijn

En wat is een goede produceer computer volgens jou dan?
MoXeGy    posted on 26-10-2011 21:58
Zoals bambam al zei: om snel een track te maken is een mbp voldoende maar zodra je net zoals bambam op hoger niveau werkt, met dus de cpu trekkende plug-ins is een mbp niet voldoende.

Zelf denk ik ook dat een windows pc net zo goed kan zijn als een mac, alleen moet je bij een windows pc iets meer tweaken.
Omdat je dit bij een mac niet of minder hoeft te doen word dit vaak als 'beter' beschouwd.
Ikzelf heb altijd met windows muziek gemaakt en heb echter zelden een windows crash gehad, met windows 7 volgens mij niet eens 1.

Waarom mac? omdat er mac only programma's zijn zoals Logic Pro. Daarnaast kun je via bootcamp ook windows op je mac installeren.
User edit by MoXeGy on 26-10-2011 @ 22:03:15 (28%)
bambamstudio    posted on 26-10-2011 22:01
Nou... ik tweak mac OSX ook, door al die grafische flauwekul zoals doorschijnende schermen ed uit te zetten hou je ook wat processor kracht over heb ik gemerkt.
dance2mix    posted on 26-10-2011 22:16
Maar als je nou kijkt naar mij topic? ik wil graag een computer OM TE BEGINNEN met produceren en later met een controller te dj'en, dus niet op top niveau wat zou ik dan het beste kunnen nemen?
User edit by dance2mix on 26-10-2011 @ 22:30:08 (27%)
bambamstudio    posted on 26-10-2011 22:25
Nee, ik ga geen strijd tussen win en mac aan, leer eens eens goed lezen ipv produceren.
MoXeGy    posted on 26-10-2011 22:28
Ik zou eerst voor jezelf eens nagaan wat je precies wil.
Wil je nu eerst produceren en daarna alleen dj'en?
Je kunt pas kiezen als je precies weet wat je wilt en om je daarbij te helpen kun je hier ook de zoekfunctie gebruiken. Er is namelijk genoeg op dit forum geschreven om je bij die keuze te helpen Winking my eye

228 Users online: 118 Guests (110 Unknown)
Pages generated today : 86.417
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.883.454