Poster: Ren?Kuppens
Ik vind dit onzin...
Ik produceer altijd op mijn Macbook pro, werkt fantastisch.?
Ben erg benieuwd naar je onderbouwing Marc.
Onzin is een groot woord Ren?. Waarom ik tegen laptops ben? Simpel: Software wordt steeds sneller en vraagt meer rekenkracht en hardeschijf ruimte. ?Ook voor eindmix zijn goede plug-ins belangrijk, dus bijvoorbeel een UAD kaart.?
Een desktop (en dus ook geen imac) heeft voldoende schijfruimte, je kunt er 4 HD's in plaatsen als je wilt. Daarnaast heb je voor plug-ins geheugen nodig. Noem mij maar eens een laptop waar je 16Gb geheugen in stopt. Ook loopt een laptop altijd achter qua snelheid. Bijvoorbeeld een haxacore i7 vindt je niet in laptops.
Dan heb je nog het USB/firewire probleem. Zeker een Mavbook pro heeft maar 2 USB poorten, en dat is, als je wat wilt uitbereiden erg weinig. Ook 1 firewire poort kan een probleem zijn als je een audio interface wilt draaien en bijvoorbeeld een UAD.
Op een PC moederboard ken je veel meer PCI en PCIe sloten (laptop geen) dus kun je veel meer uitbreiden. IN het begin niet nodig? klopt! maar als je een laptop van 1800 euro koopt, koop je hiervoor een goede Win7 64 bit bak met veel HD, geheugen en een snelle prosessor.
En nu GEEN GELUL VAN WIN IS KUT MAC IS BETER kom maar mijn studio en ik laat je zien wat ik uit een Win7 bak haal en dat ik datzelfde NIET op een MBP haal, die ruim 800 euro duurder was.
Voor beginnede producers is sofwtare, goede audio interface een MIDI controller/keyboard en evt monitoren belangrijk, want dat is de basis setuo. Met een MBP ben je in ??n klopt je budget kwijt. MEt een goede PC kun je dit vrijwel allemaal kopen, op wellicht de monitoren na. Met een budget van 2500 euro koop ik een dikke begeinners studio.
Marc
Poster:?dance2mix
hmm ja, maar ik zag een filmpje van afrojack , swedish house mafia enzo en die produceren ook gewoon simpele dingen on the road met macbook pro
Go ren?. maar dat kan toch wel of is dat gewoon bagger??
Ophouden aub met: ja maar hij gebruikt dat ook dus.... On the road is prima voor schetsen, maar afwerking gebeurd in een studio, met dito apparatuur.