Digital DJ's
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Danekato    posted on 14-10-2011 22:41
Allen,

We zullen allemaal (of misschien ook niet) een moment hebben dat we graag eens verder gaan kijken dan slechts een plaatje draaien op je slaapkamer.
Ook ik denk hier toch wel eens met regelmaat over na en zou maar al te graag meedoen aan een contest of iets in die richting. Waarom post ik dit nou?
Ik ben een 2 jaar geleden begonnen met dit alles. Als iemand die niet precies wist wat die wilde, maar ook niet het geld hier voor had (lees: mixer+cdjs) was een een midi controller dan ook een erg goede, maar duidelijke keuze. Na een tijdje hier mee bezig te zijn geweest werd het tijd voor een uitbreiding, daaruit kan al snel gezien worden dat een bedrag onder de 1000,- euro ?beter? te investeren valt in een nieuwe midi controller dan een mixer+cdjs. Dit houdt dus in dat al mijn ervaring die ik thuis op doe, op een controller is en ik dus helemaal niks qua ervaring heb op een mixer en cdjs, misschien dat sommigen al zien waar ik heen ga dus laat ik vooral niet langer wachten.
Zijn er hier meerdere mensen die zo begonnen zijn als ik (midi) nog steeds zo draaien en zich bezwaard voelen om mee te gaan doen aan een contest of iets dergelijks omdat er geen ervaring is op cdjs? Laten we wel zijn, de cdjs zijn een standaard en er is toch wel een ernstig groot verschil tussen beiden.
Ik lees het zo vaak terug, mensen met controllers zijn lame, kunnen niks, etc. Zelf snap ik best dat dit wel erg kort door de bocht is maar toch voel ik me aangesproken (terwijl ik volgens mij best een mixje in elkaar kan knallen), want nee ik heb die ervaring op cdj/vinyl gewoon niet!

Waarom ik dit vraag?
Misschien zijn er meerdere mensen die deze mening met mij delen en het ook lastig vinden om naar voren te stappen omdat ze digital dj?s zijn. Ook is het leuk om ervaring van mensen te zien die ?schijt? hebben aan wat de rest hiervan vindt en hun ding gewoon doen.

Ik hoop op leuke reacties en om tot een leuke discussie te komen waarin wij allen elkaars ervaringen eventueel kunnen delen!
?
Daan

What do you think about Digital DJ's ??

Vote :   

bambamstudio    posted on 14-10-2011 22:48
Hier is al een grote discussie over
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Unidentified    posted on 14-10-2011 22:50
Voor mij maakt het eigenlijk niet uit waarmee een DJ draait, als hij maar de juiste platen draait. Ik ben begonnen met cds, toen even full midi en nu overgeschakeld naar timecode op TT's, maar nog altijd een controller erlangs voor de loops, effecten etc. Ik zou in jouw geval geen schrik hebben, er zijn namelijk meer en meer topDJ's die ook midi draaien. Nadeel is wel dat er nog altijd contests zijn die DJ's die digitaal draaien niet aanvaarden.
Zet je er gewoon over, schrijf je in voor een paar contests en doe lekker je eigen ding, je weet toch dat die vooroordelen niet op jou van toepassing zijn Cool
Danekato    posted on 14-10-2011 22:55
Bedankt voor je reactie! (Bam ik zal het andere forum ook zeker doorlezen)
Unidentified, wat is voor jou de reden geweest om toch weer terug te gaan richten ?je TT's?
Ik moet ook eerlijk zijn dat een mixer met cds voor mij niets zal zijn aangezien al mijn muziek digitaal is, daarom zal timecode het dichtsbijzijnde zijn. Dit is toch ook redelijk aantrekkelijk (behalve het prijskaartje).
Uiteindelijk heb je ook gelijk en is het ook een kwestie van gewoon doen! Zal mijn ogen wat meer open moeten doen wat betreft mensen die iets te bieden hebben!
Winston    posted on 15-10-2011 20:05
Voor mij maakt het ook niet uit. Als de mix / set maar erg lekker klinkt. Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan een echte set, maar de muziek mag digitaal worden aangeleverd.

Technisch is er volgens mij geen verschil wat betreft omgaan met CDJ's. ?Het is wel wennen als je voor het eerst mee moet mixen. Hoe goed je daarmee kan omgaan verschilt van persoon tot persoon.
Tic Toc
Danekato    posted on 15-10-2011 21:42
Bedankt voor je reactie!

Poster: Winston
Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan een echte set, maar de muziek mag digitaal worden aangeleverd.

Bedoel je met dit laatste gedeelte de richting van timecode draaien?
Misschien moet ik gewoon een keer een set huren voor de feels (in de hoop er niet verliefd op te worden Winking my eye).
Winston    posted on 15-10-2011 21:45
Voor de feeling vindt ik een grote set (qua afmeting dus) beter voor mezelf. Dus timecode is zeker een een optie voor mij. Ik zelf heb time code met cd players.

Je moet weten dat ik wat ouder ben en dus de tijd ken van dat alleen maar sets bestonden met 2 draaitafels. En dat neemt lekker veel ruimte. Dus alleen maar al uit nostalgische overwegingen wil ik achter iets groter dan de gemiddelde hedendaagse midi controller.
Tic Toc
Tekhead    posted on 16-10-2011 01:57
De gear die je als dj gebruikt is 1 zaak, de sfeer die je brengt is de belangrijkste zaak.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tekhead    posted on 16-10-2011 02:00
Poster: Danekato
Bedankt voor je reactie!

Bedoel je met dit laatste gedeelte de richting van timecode draaien?
Misschien moet ik gewoon een keer een set huren voor de feels (in de hoop er niet verliefd op te worden Winking my eye).

Timecode TT draaien is het meest gebruikte onder de vinyl junks of turntablisten. Maar is uiteraard toegankelijk voor iedereen.
Dolivieira    posted on 16-10-2011 09:28
Ik heb mijn TTs aan Serato?Scratch Live hangen tegenwoordig met mijn Dell Laptop. Wil nog 2 Novation Dicers kopen, om de extra functies te kunnen bedienen. En mijn CDJ1000s hangen aan Traktor Scratch Pro in combinatie met 2 X1s en een dat aangestuurd door mijn MBP. Dus alles via timecode. maar ik blijf bij mijn mening, zonder feeling en timing, dus als je niet weet wanneer je, en of hoe lang je een plaat moet inmixen of wanneer je bepaalde titels moet draaien, kom je met die sync knop nergens. Klinkt het niet en zal het ook niet klinken.

Edit: Dus weten hoe je Publiek aanvoeld is heel belangrijk. Juiste tricks op het juiste moment. In mixen van tracks: wannneer? hoelang? En hoe? Gaat sync jou niet bij helpen. Sync zet de bpm gelijk meer niet.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 16-10-2011 @ 10:00:25 (54%)
Lucalicious    posted on 16-10-2011 10:53
Ik ben van mening dat je moet draaien met echte apparatuur, maar waar die muziek vanaf komt zal me een worst wezen. zelf vind ik het nieuwe systeem van pioneer ideaal, omdat je vanaf usb of een laptop draait, maar toch een echte player en mixer hebt, en dat vindt ik toch beter. vrienden van mij hebben gister bijvoorbeeld een 350 setje van pioneer gekocht, ideaal als je het mij vraagt!
Dolivieira    posted on 16-10-2011 11:00
Ben het niet met je eens. Als je mij die vraag een aantal jaar geleden had gevraagd had ik het misschien nog eens met je geweest ook. Bij Pioneer wordt ook veel voor gekauwd. Als we over echt apparatuur gaan praten dan is dat voor mij. 3 Technics SL1200/1210 MK2 of hoger en een Mengtafel al la Dateq of Rodec. Kan ook van andere merk zijn. want er waren er meer dure goed mengtafels die tijd. Dat is echt DJ apparatuur voor mij. Maar dat is hedendaagse tijd niet meer te vergelijken.
Lucalicious    posted on 16-10-2011 12:08
met echte apparatuur bedoel ik vooral het feit dat je knoppen hebt om aan te zitten, en van een fatsoenlijk formaat. over wat je 'echte' dj apparatuur vind, valt uiteraard te twisten, en ik snap jou punt daarin.
User edit by Lucalicious on 16-10-2011 @ 12:09:22 (1%)
Dolivieira    posted on 16-10-2011 12:18
Okay, Luuk dan begrijpen we mekaar.
Tekhead    posted on 16-10-2011 12:47
ja die old skool apparatuur is een heel verschil met hedendaags materiaal.
Bonchanoize    posted on 16-10-2011 13:36
A&H is ook toch ook propere mixerkwaliteit of vergis ik mij?
Let the magic begin
Dolivieira    posted on 16-10-2011 13:36
Nee die zijn zeker goed. Maar niet Old Skool. Het is niet voor niets dat heel de techno wereld er mee draait in wat voor vorm dan ook.
User edit by Dolivieira on 16-10-2011 @ 13:37:45 (100%)
Danekato    posted on 16-10-2011 13:42
Eerlijk gezegd niet echt een fan van de cdj 350's maar dat komt omdat ik snel een vergelijken maak tussen prijs en wat zit erin. Zo heb ik het gevoel dat een reloop rmp3 meer kan bieden (behalve de naam pioneer dan en ik weet niet hoe het zit met die play/cue knoppen maar op mijn RDJ 2 IE waren die erg slecht).
Heb nu bijna en jaar geleden een Kontrol S4 gekocht, echt een top apparaat maar soms toch het gevoel dat ie wat 'overkill' is. Samples gebruik ik zo goed als niet, draai vooral 2-channel (had toen ik m kocht in mijn hoofd om ze toch echt allemaal te gaan gebruiken), effecten eigenlijk alleen delay maar het is met name toch wel de filter (en die dedicated filters per channel zijn toch best wel leuk!!!).
Loop nu dus toch wel vaak met de gedachte om die S4 de deur uit te doen voor iets compacter, of juist groter (lees: cdjs+mixer) maar dan nog een controller vinden met deze filter knobs...?
Maar het gaat er hier niet om wat ik graag zou willen, bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad ook maar net hoe jij zelf kijkt naar de 'echte gear'. Het is alleen toch vaak een discussie dat een midi controller hier gewoon buiten valt, ondanks dat er genoeg grote namen zijn die het ook doen.
Dolivieira    posted on 16-10-2011 14:02
Ik denk dat de Controller toch de toekomst wordt.
Bonchanoize    posted on 16-10-2011 14:52
@Danekato: ik speelde vroeger ook met de rdj2 ie met inderdaad bagger-play/cue-knoppen. Nu ben ik overgeschakeld naar cd-spelers, de rmp3's en ik ben er zeer tevreden over, de knoppen voelen zeer goed. Effecten op de spelers zelf zijn ook leuk speeltje. Ik ging bijna de 350's kopen, maar prijs/kwaliteit zit je zeker goed bij reloop.

@Dolivieira: Ik denk niet dat dat hoeft. Tegenwoordig kun je in elke cd-speler een usb-tje en/of een sd-tje rammen en al dan niet timecode gaan. Daarmee wordt het belangrijkste pluspunt van de controller toch opgevangen hoor. Zelf draai ik wel zeer graag met cd's voor de feeling, ik weet niet hoe dat zal evolueren.
Let the magic begin
Danekato    posted on 16-10-2011 15:04
Dankje bonchanoize! Ik wilde dat wel graag een keer horen, een verbetering van die knoppen. Zeker iets waar ik over na kan gaan denken maar kun jij dat alles gewoon aansturen met Traktor Pro 2 of heb je daar nog een Scratch pakket voor nodig? Icm welke mixer doe jij dit? IQ2 is een leuk dingetje maar die Denon DN-x600 is ook niet verkeerd!

@ Dolivieira:
Ik zie inderdaad je punt maar ik denk dat het qua 'standaard' tot time-code zal gaan (voor nu dan). Je zult altijd dj's gaan zien die het anders aanpakken (deadmau5) maar dat neemt niet weg dat deze gasten het niet kunnen op cd spelers en een mixer! Misschien is het ook wel iets wat wordt gedaan omdat het publiek gewend is om een volle tafel te zien met gear? Moet eerlijk zeggen dat ik, als volledig digital dj ook altijd kijk naar goh wat zou er staan en als er dan een midi controller staat denk ik, VET! Waar mijn vrienden zeggen, wat is dat nou weer Winking my eye
Dolivieira    posted on 16-10-2011 15:13
Toch blijf ik er bij dat het allemaal gaat verdrwijnen. Ik heb hier een booth waar ook een tafel vol gear staat. Maar tegenwoordig staan er ook maar 2 of 3 CD/MEDIA spelers en een Mixer, meer niet. Op veel Techno feesten staat een mixer. Cd spelers en draaitafels staan er ook maar dan moet je het vragen of het staat op een rider van een bepaade dj. Sommige komen met een S4 andere met x1 .
User edit by Dolivieira on 16-10-2011 @ 15:18:01 (2%)
Bonchanoize    posted on 16-10-2011 17:40
Dingen als de x1 zijn zeker een verbetering voor het dj'en die we met open armen moeten ontvangen. Gear zoals dit zal zeker nog gemaakt en geperfectioneerd worden.?

@Danekato: ik gebruik mijn rmp3's in combinatie met de rmx40 tevens van reloop, standaard 4-kanaalsmixer, leunt sterk aan tegen de mixers van Pioneer, maar uiteraard stukken goedkoper.
Let the magic begin
Dolivieira    posted on 16-10-2011 18:22
Maak niet uit. Reloop is gewoon hele goede gear en iets voordeliger. Je hoeft niet persee Pioneer te hebben om een plaatje te kunnen mixen.?Wees er maar trots op.
Bonchanoize    posted on 16-10-2011 20:42
Ben ik ook zeker en vast. Prijs/kwaliteit top
Let the magic begin

This is an old Topic

No new postings for 5.067 days.
 Post CommentThat would be 168.9 months
or a whopping 13.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

270 Users online: 177 Guests (93 Unknown)
Pages generated today : 55.926
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.471