Midi, waar wordt het voor gebruikt.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dance2mix    posted on 13-10-2011 16:54
Beste forumleden,

Ben aardig nieuw op dit forum maar waag er een gokje op Cool?
Kan iemand mij uitleggen:

- waarom zit er een midi in en out op apparaten. (misschien logisch, maar ik zie het niet)
- hoe word midi gebruikt met computers en apparaten.
- en wat zijn de basis dingen die je kan met midi. (apparaten besturen, of iets anders? Cool?)

Alvast bedankt,

Laurens Happy, laughing
CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS

What do you think about Midi, waar wordt het voor gebruikt. ??

Vote :   1 member likes this  

venzi    posted on 13-10-2011 17:15
main    posted on 13-10-2011 17:16
Midi apparaten zenden midi signalen, hiermee kun je dus dingen aansturen in je software bijv.

Google, wikipedia, midi. Lees dat maar eens door
D-From-Dutch    posted on 13-10-2011 23:05
dus als ik een normaal keyboard op me midi i/o aan sluit kan ik die gebruiken op mijn computer?
music is a religion
main    posted on 14-10-2011 08:14
1 member likes this  Ja
dance2mix    posted on 15-10-2011 11:36
ja, oke dat is natuurlijk alles erover maar zou iemand mijn vragen kunnen beatwoorden als samenvatting mischien want ik zie letterlijk door de bomen ( info) het bos ( belangrijke stuf) niet meer, dus mischien wil iemand zijn kennis hierover geven? Happy, laughing
main    posted on 15-10-2011 12:32
midi kun je zien als computer taal, een midi controller stuurt dus midi gegevens (computer taal) naar de computer, die dat dan omzet in bepaalde handelingen. zo kun je met een midi controller dus dingen besturen in je daw. (of andere applicaties)
de midi in/out is voor sommige apparaten handig, er zijn midi controllers die ook midi kunnen ontvangen ipv sturen, hierdoor kan je hardware dus bewegen door wijzigingen in je software.

hoe kun je het gebruiken? men neme een midi controller (voor dit voorbeeld de korg nano kontrol), plug deze in je laptop/pc en je kunt hem gebruiken met je daw. in fl studio is er de functie 'link to controller'. (rechter muisknop) als je een knop vind die je wilt linken/besturen via midi klik je op link to controller, en beweeg je de fader/rotary of wat dan ook die je daaraan wilt linken.\

verder is het handig om te weten dat midi signalen via kanalen gaan, er zijn er 16. voor de basis midicontrollers is dit niet belangrijk.
Winston    posted on 15-10-2011 19:57
Oorspronkelijk om muziekinstrumenten met elkaar te laten communiceren over starten en stoppen, en het tempo. Typisch om bv. de instrumenten die een melodie moeten vormen precies tegelijk te laten beginnen en eindigen. En de snelheid te synchroniseren zodat alle instrumenten in de maat blijven lopen. Voorloper van de sync knop....

Nu is het ge-evolueerd, en kun je meer dingen besturen, en met elkaar laten communiceren.

Nog wat leuke DJ Resource topics over MIDI:

////www.djresource.eu/Forum/topic/2284/highlight/MIDI/

////www.djresource.eu/Forum/topic/8541/highlight/MIDI/

////www.djresource.eu/Forum/topic/7511/highlight/MIDI/
Tic Toc
dance2mix    posted on 22-10-2011 23:09
Oke hartstikke bedankt allemaal, het is echt duidelijker geworden Happy, laughing maar toch had ik nog even een paar vraagjes voor degenen die meer met computer audio enzo bezig zijn.

Ik zag laatst een filmpje over Deadmau5 en hij sprak over zijn live setup en hoe het beste geluid kon krijgen ( niet? dat ik precies op hem wil lijken en hem wil nadoen ofzo maar ik vind het toch interessant om te weten want ik wil zelf ook aan de gang gaan met macbook pro's en midi controllers voor live )

misschien herkennen jullie een paar termen die ik niet helemaal begrijp :
1.OSC,?is het een programma of een besturings systeem?
2.Routing system, totaal geen idee wat het is.
3.compressors-maximizers, audio bewerken?
4.Sampler, ook geen idee wat het is.
5.Midi clock, geen idee

Ja, dat was het een zo'n beetje.?Ik zou het echt vet vinden als iemand me wat meer kan uitleggen over deze dingen of/en websites of bepaalde personen op het forum kan aanwijzen.

Dit is het betreffende filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=GTCqeWu094I

Tekhead    posted on 23-10-2011 01:16
dat zijn termen, gebruiken, uitdrukkingen, verklaringen,... uit het produce wereldje, en die termen komen altijd en overal terug, jargon uiteindelijk. Zoek deze woorden en tutorials via google, krijg je massa info over te verwerken, meer dan wij hier snel kunnen.
Suc6
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
dance2mix    posted on 23-10-2011 01:22
ja, het internet is handig en onhandig tegelijk want je krijgt echt een bom aan informatie over je heen dus ik wacht nog even en misschien kan iemand mij een kleine samenvatting geven Happy, laughing
bambamstudio    posted on 23-10-2011 01:35
1.OSC,?is het een programma of een besturings systeem? : Oscillator iets van een synth. Deze produceert een golftoon, het basis geluid voor ieder geluid van een (subtractive) synthesizer.

2.Routing system, totaal geen idee wat het is. In de zin van?

3.compressors-maximizers, audio bewerken? een compressor is een automaytische volume regeling, een dynamisch effect. Maximizer ook dynamisch effect en adio bewerken, tja ontleed zelf de twee woorden.

4.Sampler, ook geen idee wat het is. Zie het al een opnameapparaat waar je de opgenomen geluiden mee kunt afspelen met een keyboard.

5.Midi clock, geen idee: Een midi clock zegt alles al in de naam, hiermee kun je sequensers, synthesizers maar ook bijvorbeeld DJ controllers aan elkaar laten syncel. MIDI clock is een protocol.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
dance2mix    posted on 23-10-2011 09:13
@bambam, oke hartstikke bedankt Happy, laughing misschien kan je het filmpje kijken in de description want daar gaan mijn vragen over.?Maar om moeilijke dingen te doen met Midi en audio op de computer moet je zulke dingen ook echt weten of kan het ook zonder?
Bootstrap    posted on 23-10-2011 10:35
Waarschijnlijk heeft hij het bij OSC over Open Sound Control, een alternatief voor MIDI. Verder zou ik als ik jou was zo veel mogelijk over MIDI gaan lezen (op bijvoorbeeld DJR of DJtechtools) en kijken (youtube).
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
bambamstudio    posted on 23-10-2011 10:39
zaken als MIDI, audio, prosessing en synthese moet weten ja. Maar audio clips in Ableton met een controller aansturen is nou niet echt hogere wiskunde.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
dance2mix    posted on 23-10-2011 10:57
nee oke maar ik ben nog jong en ik ben er bijna zeker van dat ik een macbook pro wil kopen en?dan in plaats van een jazzmutant lemur ( 3000.-?)? een ipad met TouchOSC en een mixer Happy, laughing maar bedankt voor alle info ik zal nu maar een beetje gaan lezen en hopelijk leer ik er veel van.

En misschien nog leuk, wie van jullie gebruikt midi of iets anderes met de computer in zijn live sets?
remixer    posted on 23-10-2011 12:01
ik probeer al jaren MIDI te begrijpen/onder de knie te krijgen, maar ik snap er vrij weinig van, het enigste wat ik voor mekaar heb gekregen is dat m'n sampler synchroom loopt met muziek, en dat is voor mij voorlopig ook voldoende

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

105 Users online: 26 Guests (79 Unknown)
Pages generated today : 2.898
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.739.413