de theorie achter een synth???
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Zebix    posted on 11-10-2011 21:12
Hallo,

Het klinkt mss een beetje raar.. maar ik zoek ergens een theoretisch stukje voor synths.. Ik heb geen idee wat ik eigelijk zit te doen..

Ik gebruik sytrus (fl studio) nadat ik ondekt heb da je er eigelijk veel meer kan doen dan ik dacht (eens je het onder de knie hebt natuurlijk :D)

Bv als ik nu een saw als startpunt heb, en als operator 1 een sinus.. wat effect doet dit nu eigelijk? ja ik hoor een verschil.. maar wat als ik nu juist het tegenovergestelde wil (bv hogere tonen ipv lagere)..?

fl studio heeft zo een klein balkje me de waves op bovenaan, maar hierop kan je niet echt iets deftig zien en wat er gebeurt met al die golven en wat het effect er van precies is..?Weet iemand een goede site hiervoor of informatie?

alvast bedankt!

What do you think about de theorie achter een synth??? ??

Vote :   

bambamstudio    posted on 11-10-2011 21:32
Ga je eerst eens verdiepen in wat een synthesizer is, en de soorten ervan. De meeste synths zijn opgebouwd volgens het subtractieve synthese principe.

Hier staat dat keurig uitgelegd: http://synthwiki.nl/index.php/Subtractieve_synthese (hoef ik het zelf niet te typen) Lees dit eens goed door, en stel daarna je vragen!
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
User edit by bambamstudio on 11-10-2011 @ 21:32:48 (1%)
feestbeest    posted on 11-10-2011 21:58
intresant, heb net het linkje van bambam gelezen maar moet het nog wel een paar keer overlezen voor ik het begrijp. Eerlijk gezegt wist ik niet dat een synth zo in elkaar zat(lees :hoe het opelkaar reageert).
Ik ben zelf ook het produceren aan het ontdekken en ik denk dat het help als je weet hooe het werkt. Ga hier zeker aankomende tijd meer mee doen, mischien vindt ik nog wel wat site's waar het makkelijker op uitgelegt staat.
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
bambamstudio    posted on 11-10-2011 22:09
in feite bestaat?subtractieve synthese (en dat is de meest gebruikte vorm van synthese) maar uit 4 blokken. Als je snapt wat die op ??nvolgend met elkaar doen heb je al een heel eind. Gemakkelijker als op synthwiki kom je het niet tegen ben ik bang.

Wellicht een idee voor een workshop: als je 3-4 man bij elkaar krijgt leg ik voor een speciaal DJR bedrag in mijn studio uit hoe synthese werkt.
User edit by bambamstudio on 11-10-2011 @ 22:10:14 (95%)
Lucalicious    posted on 11-10-2011 22:15
ik ben daar wel in ge?nteresseerd opzich!

vind het ook leuk om te lezen idd, en wat de ts zegt klopt idd, als je beter snapt hoe het werkt, kun je uiteindelijk vaak veel meer dan je had gedacht.
User edit by Lucalicious on 11-10-2011 @ 22:19:33 (100%)
Cyspoz    posted on 11-10-2011 22:29
Check ook eens YouTube, staan ook mooie filmpjes op. Beste is ?om met een zeer eenvoudige (zeer waarschijnlijk gratis) Synth plugin te beginnen en daar een scope aan te hangen zodat je kan zien hoe je het geluid eigenlijk aan het veranderen bent. Dan wordt het allemaal wat meer tastbaar.
feestbeest    posted on 11-10-2011 22:44
Lijkt me heel gaaf als je dat zou willen doen, als er meer mensen zijn die ook wel uitleg zouden willen hebben zou ik het er zeker voor over hebben!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
bambamstudio    posted on 11-10-2011 23:44
Aanmelden voor de cursus kan hier:?Cursus synthese speciaal voor DJR leden
Zebix    posted on 12-10-2011 11:02
bedankt voor de reacties en de link!

Ik heb zelf nog wat op google gezocht achter?subtractieve synthese maar heb niet echt veel gevonden..

helaas kan ik ook niet naar je workshop komen, had graag gezien wat je allemaal kan..

Ik heb echter nog een goede plugin gevonden denk ik.. hij is een beetje basic maar gratis :D?

Synth1 heet hij voor moest iemand het intereseren.
Hij heeft echt zo een simpele gui waarmee je niet echt kan afgeleid worden en je echt gefocust kan zijn op wat welk knop wat doet :p

Moest iemand nog goede links hebben, post ze aub!
User edit by Zebix on 12-10-2011 @ 11:10:54 (32%)
bambamstudio    posted on 12-10-2011 12:20
Synth 1 is erg vet!
Zebix    posted on 12-10-2011 12:40
yup alleen spijtig dat je geen automation clips kan maken op de knoppen Unhappy
bambamstudio    posted on 12-10-2011 13:01
Poster: Zebix

in cubase werkt dat wel
cross-over    posted on 12-10-2011 14:57
main    posted on 12-10-2011 17:41

fl studio gebruiker?
tweak de knop waar je automation op wil. linksboven in de synth op het driehoekje > browse parameters. rechter muisknop > create automation.
Zebix    posted on 12-10-2011 23:54
Poster: main
fl studio gebruiker?
tweak de knop waar je automation op wil. linksboven in de synth op het driehoekje > browse parameters. rechter muisknop > create automation.

haha thanks! dat wist ik helemaal niet Happy, laughing werkt perfect Happy, laughing)
bambamstudio    posted on 13-10-2011 02:14
haha thanks! dat wist ik helemaal niet Happy, laughing werkt perfect Happy, laughing)

staat gewoon in de handleiding.....
main    posted on 13-10-2011 09:20

you?re welcome
Bonchanoize    posted on 13-10-2011 09:37
Poster: bambamstudio
staat gewoon in de handleiding.....

... die uiteraard altijd gelezen wordt
Let the magic begin
bambamstudio    posted on 13-10-2011 10:11
Poster: Bonchanoize

door mij wel als ik iets niet weet...
Chavizz1991    posted on 13-10-2011 18:35
1 member likes this  
Poster: Bonchanoize

Handleiding word alleen meegeleverd met legale software Cool
main    posted on 13-10-2011 18:53
Poster: Chavizz1991
Handleiding word alleen meegeleverd met legale software Cool

en staat daarnaast ook online. + imageline heeft een snelhelp bij fl studio ingebouwd.
rutgerv    posted on 01-03-2016 16:45

Leuke thread, al is hij wat oud. Ter info wil ik aanvullen dat ik een synthesizer workshop aan het opzetten ben. De details kun je vinden op: http://riversynths.com/synthworkshop.

Groeten,

Rutger

User edit by rutgerv on 07-03-2016 @ 15:08:10 (6%)

This is an old Topic

No new postings for 3.358 days.
 Post CommentThat would be 111.9 months
or a whopping 9.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

207 Users online: 29 Guests (178 Unknown)
Pages generated today : 31.750
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.639.501